AMD ger hårdvarusajter huvudbry

Permalänk
Melding Plague

AMD ger hårdvarusajter huvudbry

Med knappt ett dygn kvar till lanseringen av Phenom II X6 meddelar AMD att en felaktig BIOS skickats ut till recensenter, men Asus vill inte kännas vid problembeskrivningen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

doh..

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker att ni ändå ska publicera era tester.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Håller med, ni kan ju publicera testerna och skriva att resultatet kan vara något felaktigt och sedan ev. korrigera fel som upptäcks på efterhand med det nyare BIOSet.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Håller med, ni kan ju publicera testerna och skriva att resultatet kan vara något felaktigt och sedan ev. korrigera fel som upptäcks på efterhand med det nyare BIOSet.

Precis svårare än så kan det väl inte va?

Permalänk
Avstängd

Om någon hittar en 1090T i lager så får ni gärna PM:a mig.

Släpps recensionen imorgon eller?

Permalänk
Medlem

Släpp recensionerna och kanske lägg in en notis om att det kan föreligga lite strul som är okänt än så länge, svårare behöver ju inte vara. Om BIOSfelet inte medför at prollen exploderar så kan inte resultat vara mer missvisane än ett 10% kanske? Alla är nog spända på att se ungefär hur bra de nya prollarna står sig.

Släpper ni recensionerna imorgon en viss tid eller inatt 00:00?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Bilden kunde ha varit "lite" mindre.

Sen är det bra att ASUS står på sig så att man får ordentliga release notes.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att första intrycket ofta sitter i ganska länge, jag menar då itne att testaren tror att CPU:n är dålig utan att alla konsumenter som läser recensionerna får ett felaktigt intryck. (speciellt om man läser på de lite mindre serösa sidorna än vad Sweclockers är)

Permalänk
Skrivet av Freneticz:

I second that!

var la tråk, att dom inte kunnde lansera utan krångel
men men kommer nog sälja ganska bra oavsätt test resultat
ända chansen att den säljer dåligt är om den läcker satan, om du frågar mig...

muuu!

Visa signatur

I am the Leech King!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Släpp recensionerna och kanske lägg in en notis om att det kan föreligga lite strul som är okänt än så länge, svårare behöver ju inte vara. Om BIOSfelet inte medför at prollen exploderar så kan inte resultat vara mer missvisane än ett 10% kanske? Alla är nog spända på att se ungefär hur bra de nya prollarna står sig.

Släpper ni recensionerna imorgon en viss tid eller inatt 00:00?

Känns ju att det är precis så det vill. Så kommer folk tänka "Aja det var ju fel i bioset, processorn kommer prestara bättre sen", även om den kanske ger medioker prestanda i testerna. Så köper massor av människor phenom II x6 i hopp om bättre prestanda senare. Bara en teori:D Varför annars gå ut med så lite information?

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Piece of Cake:

Håller med, ni kan ju publicera testerna och skriva att resultatet kan vara något felaktigt och sedan ev. korrigera fel som upptäcks på efterhand med det nyare BIOSet.

och behöva göra hela testet igen. Vänta istället så man inte lägger ne ren massa onödigt arbete

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD bara har mätt att det finns en skillnad men har inte hunnit att undersöka saken. Väntar med spänning på releasen

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sykes90:

och behöva göra hela testet igen. Vänta istället så man inte lägger ne ren massa onödigt arbete

Läs artikeln igen, det är ju uppenbart att de redan har resultaten, därför "det finns inte tid till att testa processorerna på nytt"

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Det är väll bara att testa med båda BIOS-vertionerna å se om det ger olika resultat... Man kanske inte behöver göra hela testet 2ggr... Räcker nog att göra några snabba test. Å sen tar det ju inte så lång tid att flasha BIOS...

Visa signatur

|Modermodem: Asus A8N32-SLI Deluxe|AMD Athlon™ 64 X2 4400+|Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB|Albatron Geforse 9600 GT 512mb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr Avalanche:

Det är väll bara att testa med båda BIOS-vertionerna å se om det ger olika resultat... Man kanske inte behöver göra hela testet 2ggr... Räcker nog att göra några snabba test. Å sen tar det ju inte så lång tid att flasha BIOS...

Håller med, An..Asus har ju också EZ-flash, så det är en barnlek att flasha om.
edit Kan det ha med detta att göra?
http://www.sweclockers.com/nyhet/11858-asus-trimmar-amd-turbo...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Känns ju att det är precis så det vill. Så kommer folk tänka "Aja det var ju fel i bioset, processorn kommer prestara bättre sen", även om den kanske ger medioker prestanda i testerna. Så köper massor av människor phenom II x6 i hopp om bättre prestanda senare. Bara en teori:D Varför annars gå ut med så lite information?

Jag tror ärligt talat inte det är konspiration och en kupp av AMD att skruva ner förväntningarna. De har säkert upptäckt att med nya BIOSet måste de klocka ner processorn 5 MHz eller något och därför väljer de att ge ut den lilla info de har. Oavsett vad testerna visar, kommer jag köpa denna prolle (ja, inom rimliga gränser såklart). Hur mycket kan ett BIOS fucka upp en processor egentligen, annat än att den tvärvägrar starta?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Detta är ja verkligen märkligt. Hoppas vi får veta snart exakt vad som är skillnaden mellan biosarna. Det lär bli uppenbart om tidigare biosen använder inställningar som trimmar cpun över gränserna för vad den ska ligga på, eller om amd försöker fiffla.

Konstigt i varje fall. Det gör iallafall testerna nästan ännu lite mer spännande att läsa.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk

Jag vill se testerna så snart som möjligt ska köpa ny dator inom några dagar

Visa signatur

Speldator: RTX 3070, AMD 3600X, Asus B450-F, HyperX 16GB 3200Mhz, 1TB SSD, Corsair 400Q, Win11
Skärm: Dell 2417DG

Permalänk

Tycker det är bra att AMD meddelar att det "kan" vara något fel istället för att framstå som idioter senare bara för att man vid tillfället inte hade en 10 sidor lång förklaring av problemet, tycker också att ASUS var proffsiga i och med att bry sig.

Permalänk
Medlem

hmm, låter lite skumt , ung som att AMD sett några av testerna och gjort detta utspel för att förvirra lite. Asus är frågetecken.
Antadligen fick dom bättre resultat med gamla bios själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Släpper ni recensionerna imorgon en viss tid eller inatt 00:00?

Något jag med undrar, visst Fermi-släppet var mer spännande men det är klart man nästan gör på sig av förväntning när de första 6-kärniga processorerna i mainstreamklassen släpps

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det kanske är så att den sexkärniga inte levererar förväntad prestanda?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk

Bara jag som sitter o jämför denna med forumtråden inför Nvidias fermi lansering och flinar lite lätt?

Visa signatur

______________________________
| Define R2 | Intel Core I7 920 Noctua NH-U12P| Corsair Dominator DDR3 6Gb | FD Newton 800W | Gigabyte 470 OC - Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus | Intel X-25M G2 160Gb + 2st 2Tb + 2st 500Gb |

Permalänk
Medlem

Ska swecl släppa en resension eller vad händer??

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Bit-tech har en väldigt negativ recension uppe med ett Asus kort.
När man ska delge Asus citat där måste det godkännas av en moderator innan det syns i forumet.
Snacka om kontrollsamhälle, då är man glad man bor i Sverige. Keep right! keep right! (detta hör du ständigt i Londons tunnelbana).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hur mycket kan ett BIOS fucka upp en processor egentligen, annat än att den tvärvägrar starta?

BIOS kan mycket väl försämra prestanda, med en "hel del". Ett teoretiskt exempel, som sannolikt inte hade undgått ASUS, men åtminstonde på ett enkelt sätt visar vad jag menar är att strömsparfunktionerna som styr CPU'ns arbets-spänning & frekvens är felkonfigurerade, och CPU'n därför aldrig får full spänning, och därmed vägrar logiken klocka upp i frekvens till full fart.

Något som hade synts på CPU-Z med en gång, så det är ett rent exempel. Nu är det troligare att det rör sig om ett fel i microkod formatet, så att prestanda försämras med någon / några %.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Bit-tech har en väldigt negativ recension uppe med ett Asus kort.
När man ska delge Asus citat där måste det godkännas av en moderator innan det syns i forumet.
Snacka om kontrollsamhälle, då är man glad man bor i Sverige. Keep right! keep right! (detta hör du ständigt i Londons tunnelbana).

Sen när är inte Sverige bland dom större "storebror" länderna som finns?!

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||