Permalänk
Medlem

Hi-FI i all ära, men stora golvhögtalare som datorhögtalare? svårt med placering osv, sitter man en halvmeter från högtalarna så kommer det inte låta speciellt bra även om det är supergrejjer.

Men visst, kan du ställa dom ordentligt så kommer det bli en mkt trevligare musik upplevelse än med z-5500 (som är helt okey som datorljud imo).

Permalänk

Om du funderar på att köpa ett par så kan du kanske kolla in www.greenexitshop.se. beställde ett par därifrån själv. Visst är de begagnade prylar men de funktionskollar allt och lämnar 1års garanti! (Sakerna kommer från företag/hemlånedatorer som de senare inte velat köpa ut när låne tiden tagit slut).
tycker helt klart 1200 kr för dem är prisvärt!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar fortfarande dessa tillsammans.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2329

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3774

De är de bästa paketet.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av cryptic:

Hi-FI i all ära, men stora golvhögtalare som datorhögtalare? svårt med placering osv, sitter man en halvmeter från högtalarna så kommer det inte låta speciellt bra även om det är supergrejjer.

Men visst, kan du ställa dom ordentligt så kommer det bli en mkt trevligare musik upplevelse än med z-5500 (som är helt okey som datorljud imo).

Just nu sitter jag ganska nära högtalaren.. men de är bara för att dessa jag har nu är såpass breda.. och när de lbir flytt, vilket jag hoppas på snart.. kommer högtalarna stå på varsin sida om tvn..

Skrivet av Snusmumrikens:

Om du funderar på att köpa ett par så kan du kanske kolla in www.greenexitshop.se. beställde ett par därifrån själv. Visst är de begagnade prylar men de funktionskollar allt och lämnar 1års garanti! (Sakerna kommer från företag/hemlånedatorer som de senare inte velat köpa ut när låne tiden tagit slut).
tycker helt klart 1200 kr för dem är prisvärt!

Ska kolla in sidan!

Skrivet av Ant3:

Jag rekommenderar fortfarande dessa tillsammans.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2329

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3774

De är de bästa paketet.

Lite över min prisklass.. ser riktigt nice ut.. får ta och räkna lite på de.. man kanske ska spara till nästa månadslön kommer.. så finns de nog möjlighet till detta paketet! Nästa lön kommer 15de..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Just nu sitter jag ganska nära högtalaren.. men de är bara för att dessa jag har nu är såpass breda.. och när de lbir flytt, vilket jag hoppas på snart.. kommer högtalarna stå på varsin sida om tvn..

Ska kolla in sidan!

Lite över min prisklass.. ser riktigt nice ut.. får ta och räkna lite på de.. man kanske ska spara till nästa månadslön kommer.. så finns de nog möjlighet till detta paketet! Nästa lön kommer 15de..

Jag rekommenderar att du väntar så du slipper kompromissa.

De är så jobbigt när man kommer på i efterhand att man inte fick de man ville ha för att man inte orkade vänta eller spara.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag rekommenderar att du väntar så du slipper kompromissa.

De är så jobbigt när man kommer på i efterhand att man inte fick de man ville ha för att man inte orkade vänta eller spara.

Joo de är så rätt så.. ska sanningen fram så finns de ju pengar denna månaden också.. de är jag som blivit lite snål tror jag för att jag gör av med så mycket! xD

Jag tror faktiskt jag lägger en beställning på stereon och högtalarna du rekommenderade.. Hoppas på att de ska låta riktigt gott..

Sen måste man väl spela in högtalarna etc för att undvika och spränga dom.. satan, ska man kunna hålla sig? haha..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Spela in dom gör man för att elementen ska "mjuka" upp sig lite. Du kan spela så högt tills det börjar låta illa, då är det dags att sänka volymen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd

Har haft Z-5500 sedan de släpptes. Alltid varit supernöjd och aldrig haft en tanke på att köpa något annat.

Har du inte någon speciell "ljud-fetish" så räcker dessa högtalare absolut väldigt långt. Hade mina gått sönder så hade jag utan tvekan gått och köpt ett nytt Z-5500 paket igen. Det säger väl det mesta om hur nöjd jag är... ;0)

Permalänk
Medlem

Älskar mina z-5500, låter skitbra för det priset.
Enda problemet är anslutningar på uttag på huvudenheten. Finns bara ett av varje.

Permalänk
Medlem

Jag har haft mina Z-5500 i 4 år och jag kan varmt rekommendera dom. Dom kostade för fyra år sen 3000kr på Dustin Home.

Permalänk
Skrivet av Supermotard:

Vet inget om ljudet, bara att det är en FULL-HD projektor i vardagsrummet och ett sjukt ljud Kan be han skriva vad det är för grejer sen när han kommer hem från jobbet

Ojojoj, här kommer e-penisen och plöjer genom hela forumet! Starta en skryttråd om du vill skryta

On Topic: Datorhögtalare är nästan alltid överprisade, och har alltid brister. Jag har t.ex. aldrig lyssnat på några högtalare som har lika detaljerad bas som mina CV (Som inte har så detaljerad bas i jämförelse med andra Hi-Fi)
Stereohögtalare och stereoförstärkare is the way to go!

Permalänk

Som sagt de kommer nog bli dessa som Ant3 länkade..

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2329

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3774

Morsan köpte in ett 5.1ljudsystem till vardagsrummet för ca 5000kr.. funkar bra till film etc.. men fy fan vad värelösa satelithögtalarna är till musik.. Därför är jag lite rädd för just 5.1ljdsystem..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Jag rekommenderar fortfarande dessa tillsammans.

http://www.fynda.se/index.php?prodid=2329

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3774

De är de bästa paketet.

Satt och diskuterade lite med morsans sambo här om just paketet du rekommenderade..
Han snackade lite om att stereon kan endast skicka 4 eller 8ohm, och högtalarna fixar 6ohm..

Han påstod att de skulle vara en aning negativt? men han tyckte att jag skulle höra med dig, för att du kanske kunde detta lite bättre.. så finns de någon nackdel med de? ska man köra på 4 eller 8ohm?

Verkar som att om man kör på 4ohm har man 120w+120w ut och om man kör 8ohm så körs de i 85w+85w..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supermotard:

Haha säger killen som själv har sin dator i sign.

Btw, systemet inkl projektor kostade runt 50 000 ifall du ville veta!

Vad har e-penis med att ha datorn i sig att göra? Jag tycker det är skit bra att folk har sin dator i sig.
Om jag t.e.x. läser en tråd om folk som har problem med ett generellt grafikkorts problem och jag ser att några som löst problemet har liknande hårdvara som mig kan jag ta kontakt med dom personerna direkt istället för att folk ska behöva posta dom i varje inlägg. Har fått ett antal frågor om min dator av folk som har sett min sig i olika forum trådar. Sen ska du ju veta att pris inte är allt, att din farsa köpt ett system för 50 000 kr kan vara pga av att han impuls köpt ett "dåligt" paket till dyrt pris lika väll som det kan vara för att han planerat extremt noga och konfigurerat ett ljud speciellt för utrymmet där det ska stå och fått ett ljud för 50 000 som spöar det mesta.

OnT: Vad jag har läst om Z-5500 är att det har en väldigt mycket bas och buller, men ingen bra bas. Har tyvärr inte haft möjlighet att lyssna på det nån längre tid så kan inte direkt ge nån personlig åsikt om det. Men har aldrig tyckt att dator system kommer i närheten av förstärkare+separata högtalare, har man en sån budget som du har skulle jag aldrig satsa på ett Z-5500. Kan slå vad om att majoriteten av dom som säger att Z-5500 är oerfarna inom hifi och högtalare och tycker att mycket bas=bra ljud. Minns att jag tyckte det när jag var yngre... började pyssla med förstärkare och sånt när jag var ca 11-12 år gammal, och då skulle det bara låta mycket o vara mycket bas.

Permalänk
Medlem

Hmm..mycket åsikter här, och även sådana som kallar Z-5500 skräp.. Dock får man inte förglömma att det handlar om ett system som kräver lite labb för att låta optimalt. Att ha hört ett system lite slarvigt utplacerat och utan möjlighet till att tweaka ljudet för att passa den personliga smaken är vanskligt. Då recenserar man ägarens ljudpreferenser och inte nödvändigtvis systemet.
Jag är gammal "räv" när det gäller hifi och har varit intresserad (och initierad) i 20 år snart. Jag har haft anläggningar i alla möjliga prisklasser och har nu som huvudanläggning en Yamaha RX-V2700 med Audiovector runt om och systemet spelar, efter mycket labbande, fint och som jag vill. I ett annat rum (rätt stort, ca 25kvadrat) spelar jag med Z-5500 till en htpc. Trots min "erfarenhet" och mitt intresse spelar Z-5500 på ett sätt jag skulle kunna sitta nöjd med, men det kommer inte gratis. Att justera in nivåer är lika viktigt här som med vilken dyr anläggning som helst, och då satelliterna har begränsningar i midbas/lägre mellanregister samt i övre diskanten har det krävts lite lek med EQ för att få till det ordentligt (där kanske puristerna rynkar på näsan men njutbart ljud är njutbart oavsett hur det uppnås) och då alternativen här har handlat om högtalare i prisklassen 2000:- så är inte dessa inlägg skrivna av hårdnackade ljudpurister utan av vanligt folk som gillar de högtalare de rekommenderar. Då kanske EQ kan accepteras...
Alltså ska du inte avfärda Z-5500 för att någon tycker att de låter skräp, då man inte känner till vad killen som skriver gillar för ljud eller hur systemet var injusterat. Inte heller köpa ett för att jag tycker att det spelar bra. Trådar som dessa är vanskliga.. Att rekommendera alternativ, att "vidga vyer", är helt ok. Att avfärda det ena eller det andra som skräp är inte bra. I synnerhet är det snarast oartigt att tala om för någon vad man ska tycka.
Tror jag att du kommer att bli nöjd med ett Z-5500? Ja, men jag kan omöjligt veta. Dynavoice M-65? Ja, men det beror på DINA preferenser.. Jag lyssnar hellre på Infected i ett väl injusterat Z-5500 men kanske inte kammarkörer (även om det funkar). ALLTID när det gäller ljud är det lyssning som gäller. Be annars om öppet köp och var rädd om kartongen när du öppnar.
MIN uppfattning är att Z-5500 är ljudmässigt i klass med "hembio-in-a-box"-system för samma pengar och något över plus en jädra massa tryck och det ger helt klart mycket för pengarna. Bra funktioner, 5.1 osv. Är det maximal ljudkvalitet som är viktigare så finns alternativ men det blir nästan alltid dyrare. Och återigen, vad som är viktigast för dig vet bara du..
Kontentan då.. Well, läs inte inlägg som fan läser bibeln, och ändra uppfattning i takt med vad senaste skribenten anser. Du har nog en rätt klar bild av vad du vill ha. Gå på den!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

z-680? ett logitech system? eller något jag missat här i tråden?
..

Japp, det är Logithech,,ser exact ut som 5500 dock är basen 2 tum mindre.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Varför Z5500 är dåliga beror inte bara på placering eller någonting sådant, det beror på att högtalarna i princip saknar mellanregister.

Sen får gärna Ant3 utveckla varför han skall välja Dynavoice Definition DF-6 före M-65, för 4k finns betydlgt mer att välja på (QLN 604 MKII, Audio Pro Black Diamond V.2, Yamaha NS-555 m,m)

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Varför Z5500 är dåliga beror inte bara på placering eller någonting sådant, det beror på att högtalarna i princip saknar mellanregister.

Sen får gärna Ant3 utveckla varför han skall välja Dynavoice Definition DF-6 före M-65, för 4k finns betydlgt mer att välja på (QLN 604 MKII, Audio Pro Black Diamond V.2, Yamaha NS-555 m,m)

QLN 604 MKII har inte lika balanserat ljud då diskanten är sjukt hård i dom.

Yamaha NS-555 har inte lika bra tryck i basen och inte lika klar diskant.

Och om Audio Pro Black Diamond V.2 läste jag bland annat detat.
"Var inte riktigt nöjd kan inte sätta fingret på det dock.
Något saknades se om Dynavoice DF-6 kan fylla det hålet."

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Såhär sa fynda om Definition Vs. M-85.

Definition är bättre på allting, utom två saker, och det är att spela högt i stora rum
eller med mycket bas.

Det som annars talar för Definition är bland annat att de har banddiskant, bättre basar (dock mindre),
mycket exklusivare utseende och mer välbyggd låda, snällare impedans, lättare att placera m.m.
De har även självklart bättre ljud.

Sen är det upp till var och en och bedömma vilket man prioriterar.

Egenskaperna hos modellerna återspeglas i såväl musik som till film.
Till musik tycker jag ingen av dem behöver en sub
Till film så behövs det som alltid för att få en helt komplett upplevelse,
men båda har bra med botten så de klarar sig väldigt bra även utan sub.

Hoppas detta var svar på dina frågor och hjälper dig att göra ditt val.

Så det beror väl lite på vad han prioriterar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Satt och diskuterade lite med morsans sambo här om just paketet du rekommenderade..
Han snackade lite om att stereon kan endast skicka 4 eller 8ohm, och högtalarna fixar 6ohm..

Han påstod att de skulle vara en aning negativt? men han tyckte att jag skulle höra med dig, för att du kanske kunde detta lite bättre.. så finns de någon nackdel med de? ska man köra på 4 eller 8ohm?

Verkar som att om man kör på 4ohm har man 120w+120w ut och om man kör 8ohm så körs de i 85w+85w..

Mina kunskaper i ellära är väldigt begränsade men i en likströmskrets är effekten lika med spänningen i kvadrat delat med resistansen. Effekten blir alltså högre när resistansen blir mindre. Ljudsignaler är ju dock växelström och högtalaren kommer att ha en impedans som varierar med frekvensen, det värde som anges på högtalaren är bara ett slags genomsnitt.

Permalänk
Skrivet av brimstone:

Mina kunskaper i ellära är väldigt begränsade men i en likströmskrets är effekten lika med spänningen i kvadrat delat med resistansen. Effekten blir alltså högre när resistansen blir mindre. Ljudsignaler är ju dock växelström och högtalaren kommer att ha en impedans som varierar med frekvensen, det värde som anges på högtalaren är bara ett slags genomsnitt.

Och på ren svenska?

Du tror att de kommer funka utmärkt? ska man då köra på 4ohm eller 8 ohm för bäst effekt?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Varför Z5500 är dåliga beror inte bara på placering eller någonting sådant, det beror på att högtalarna i princip saknar mellanregister.

Sen får gärna Ant3 utveckla varför han skall välja Dynavoice Definition DF-6 före M-65, för 4k finns betydlgt mer att välja på (QLN 604 MKII, Audio Pro Black Diamond V.2, Yamaha NS-555 m,m)

Nejdå, de saknar inte alls mellanregister. Återigen, out of the box 'r de imte klockrena men det går att fixa till. Tämjer man bara den galna baslådam spelar de riktigt fint. De saknar midbas, övre diskant och har en del fuffens för sif i området mellan 1khz-5khz men inget som inte går att leva med och det går som sagt justera bort. Det är inte hifi i ordets mest exakta bemärkelse men för 3000 spänn för en komplett uppsättning högalare, förstärkare för dd/dts osv så är det inte illa alls. Ett par av de rekommenderade M-65 och det billigaste marknaden bjuder i receiverväg hamnar redan det 1500 över ett z-5500 och ska man se en film gör bak-kanalerna (och bastrycket) mer för upplevelsen än den skillnad i absolut välljud receiver/högtalarkombon kan bringa in i ekvationen så vi snackar såklart ekonomi här. Självklart kan man hitta bättre grejer än z-5500 men jag antog att det handlade om jämförbara pengar. När en center, ett par surroundhögtalare och en sub lagts till nämnda m-65 och receivern så blev det plötsligt dyrt... Kanske 2.5-3ggr pengarna men låter det 3ggr så bra?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malte74:

Nejdå, de saknar inte alls mellanregister. Återigen, out of the box 'r de imte klockrena men det går att fixa till. Tämjer man bara den galna baslådam spelar de riktigt fint. De saknar midbas, övre diskant och har en del fuffens för sif i området mellan 1khz-5khz men inget som inte går att leva med och det går som sagt justera bort. Det är inte hifi i ordets mest exakta bemärkelse men för 3000 spänn för en komplett uppsättning högalare, förstärkare för dd/dts osv så är det inte illa alls. Ett par av de rekommenderade M-65 och det billigaste marknaden bjuder i receiverväg hamnar redan det 1500 över ett z-5500 och ska man se en film gör bak-kanalerna (och bastrycket) mer för upplevelsen än den skillnad i absolut välljud receiver/högtalarkombon kan bringa in i ekvationen så vi snackar såklart ekonomi här. Självklart kan man hitta bättre grejer än z-5500 men jag antog att det handlade om jämförbara pengar. När en center, ett par surroundhögtalare och en sub lagts till nämnda m-65 och receivern så blev det plötsligt dyrt... Kanske 2.5-3ggr pengarna men låter det 3ggr så bra?

Men nu var det ju musik som var det viktigaste...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Z5500 är inte inte ett dåligt system som vissa påstår, man får mycket för pengarna.
För film och spel är det helt suveränt och låter ofta bättre än dyrare paketlösningar
tex Onoff, Siba etc säljer.
Min Sambos bror köpte nyligen ett Surroundpaket på expert för drygt 7500:- och det paketet lät
vare sig bättre eller sämre än Z5500.
För musik så är inte Z5500 alls lika bra som för film, men å andra sidan så är dom flesta surroundsystem dåliga
på att återge "vanlig" stereo inspelad musik.
Jag har hört på dyra surroundförstärkare för ca 17000:- och dom låter inte alls lika bra i stereo som min gamla förstärkare från -90 talet (Pioneer A-858).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

QLN 604 MKII har inte lika balanserat ljud då diskanten är sjukt hård i dom.

Yamaha NS-555 har inte lika bra tryck i basen och inte lika klar diskant.

Och om Audio Pro Black Diamond V.2 läste jag bland annat detat.
"Var inte riktigt nöjd kan inte sätta fingret på det dock.
Något saknades se om Dynavoice DF-6 kan fylla det hålet."

Är det bara saker du läst förstår jag varför du rekommenderar DF-6, dock säger ju ord inte så mycket Om vi nu ska jämföra sådant ligger alla högtalare jag nämde bättre till vad gäller omdömen på Minhembio/Prisjakt, kanske en liten hint iaf...

Bara för att dom är dyrare behöver dom inte vara bättre. Såg även någon här ovanför som jämförde M-65 mot DF-6, det år såklart lite orättvist om vi kikar på prislappen. M-65 är en erkänt prisvärd högtalare och ett ganska säkert kort för trådskaparen att börja med, men det är som sagt min åsikt.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Skrivet av Jimbo66:

Z5500 är inte inte ett dåligt system som vissa påstår, man får mycket för pengarna.
För film och spel är det helt suveränt och låter ofta bättre än dyrare paketlösningar
tex Onoff, Siba etc säljer.
Min Sambos bror köpte nyligen ett Surroundpaket på expert för drygt 7500:- och det paketet lät
vare sig bättre eller sämre än Z5500.
För musik så är inte Z5500 alls lika bra som för film, men å andra sidan så är dom flesta surroundsystem dåliga
på att återge "vanlig" stereo inspelad musik.
Jag har hört på dyra surroundförstärkare för ca 17000:- och dom låter inte alls lika bra i stereo som min gamla förstärkare från -90 talet (Pioneer A-858).

Oftast använder jag mitt icemat siberia headset för spelen.. Så de blir mest för musik jag köper högtalarna..

Men nu till min fråga igen tack!

Stereon kan leverera 4ohm (120w+120w) och 8ohm (85w+85w).. så står de på sidan iaf.. och högtalarna fixar 6ohm.. vad ska man köra för bästa ljudet? porten för 4ohm eller porten för 8ohm? fördelar eller nackdelar med de?

Snabba svar tack.. beställer imorgon om jag fått svar!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

På Proson RV-4200 kunde man välja mellan 4ohm och 8ohm. Ljudet var aningen bättre i 4ohm men den vart snabbare överhettad i 4ohm.
Det spelar ingen roll vilket läge du kör i.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Gillar man sjukt överdrivet okontrollerad bas så är det ett superköp. jag sålde mitt efter 1 månad lyssnade nog ca 80 timmar under den månaden.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Äger själv ett par Z-5500 och som många andra säger finns bättre grejer för samma peng, hade jag köpt högtalare idag när jag har mer plats än när jag köpte dem hade jag köpt några andra lite mer "proffs" högtalare. Men jovisst dom fungerar fint till musik, film och spel etc, men dock så klarar dem inte av halv volym för ofta och för länge (observera att det är hyffsat högt ljud då den är på halv volym) för jag använder det minst 3 ggr/vecka för att överrösta mitt trummset när jag spelar till musik och ja härom veckan luktade det konstigt i rummet och då var det dom bakre högtalarna som höll på att ge upp, så köp något annat för bättre finns!
Men om du inte har mycket plats för högtalare och vill ha en relativt fet bas för pengarna så ska du köpa dem

Permalänk
Skrivet av SweSparky:

Och på ren svenska?

Du tror att de kommer funka utmärkt? ska man då köra på 4ohm eller 8 ohm för bäst effekt?

Högtalaren är ett slags motstånd i en elektrisk krets där förstärkaren är spänningskälla. Högtalaren har den impedans (motstånd) som den har, det är inget som går att välja. Förstärkarens effekt kommer att variera med impedansen, det kan ses som en följd av Ohms lag.