Intel stärker positionen på processormarkanden

Permalänk
Melding Plague

Intel stärker positionen på processormarkanden

Halvledarjätten Intel dominerar processormarknaden och tar ytterligare marknadsandelar från konkurrenten AMD i det första kvartalet 2010.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aj aj, inte bra för oss konsumenter med en så stark spelare på CPU-marknaden. Heja AMD! Tyvärr suger AMD's marknadsföring och Mr. Svensson har ingen aning om att det finns alternativ till Intel idag..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Inte bra, det här kan bara betyda att intel fortsätter att vara dyra.

Permalänk

Det vore bra om amd kunde komma med någon vettig cpu till laptops. Dom som finns i nuläget hänger ju inte med intels förra generation ens. Då kanske deras fusion koncept kan bli något vettigt, för i nuläget lider det ju grovt av dåliga cpus.

Permalänk
Medlem

inte så konstigt då de ligger en hel processorgeneration före amd, plus att ju mer pengar intel drar in desto mer pengar kan de lägga på forskning/utveckling så amd måste verkligen ha "tur" med bulldozer ifall de öht ska ha en chans att hänga med intel i framtiden.... alternativt att en investerare går in och storsatsar i amd.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Håller med. inte bra att intel är så stora...
Det känns ju som att AMD har ett starkt utbud i de lägre prisklasserna, men
det verkar ju inte hjälpa...
Kommer iaf köpa in AMD på jobbet... Energisnåla CPUer, och moderkort med
radeon 4200. Duger fint som kontorsmaskiner.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

AMD funkar mycket bra som budget stationär men förlorar stort i mellan och högre klasserna och givetvis till bärbara. Satan jag som inte gillar Intel men kommer säkert köpa I5 750 till sommaren

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av femkantig:

inte så konstigt då de ligger en hel processorgeneration före amd, plus att ju mer pengar intel drar in desto mer pengar kan de lägga på forskning/utveckling så amd måste verkligen ha "tur" med bulldozer ifall de öht ska ha en chans att hänga med intel i framtiden.... alternativt att en investerare går in och storsatsar i amd.

De missade dessutom netbooktrenden totalt, tror inte jag sett något liknande sedan Matrox tappade bollen med 3D. AMD behöver mer kompetent folk.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Det står ju bara för x86 i nyheten, hur är det med x64?

Permalänk
Medlem

Intel har ju kört med en del fulknep vilket delvis bidragit till deras dominans på marknaden. De fick betala $1,250,000,000 till AMD i skadestånd för detta (http://download.intel.com/pressroom/legal/AMD_settlement_agre...). Håller med föregående skribenter om att det vore i konsumenternas intresse om marknaden var lite mer välbalanserad. Sitter själv på en Intel CPU nu, men hoppas på att Bulldozer blir prisvärd när den kommer.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Osten87:

Det står ju bara för x86 i nyheten, hur är det med x64?

x86-64 är den del av x86 och räknas givetvis in i siffrorna.
x86-64 - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osten87:

Det står ju bara för x86 i nyheten, hur är det med x64?

x86 är en processorstandard. x64 är en 64-bitars arkitektur på samma standard (x86-64).

x86 - Wikipedia

Permalänk

Rätt kul att läsa...hur alla tycker att det är synd att Intel har sådan dominans...och vill att marknaden skall vara mer balanserad.
I nästa andetag erkänner man att man sitter med en Intel:)...Konsumenterna kan ta makten...ni kan själv påverka nästa gång ni väljer processor! Själv gillar jag AMD:)...av 8 datorer i hemmet har 3 AMD...det är laptoparna som drar ned statistiken (3 av 3 är Intel).

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fidel Castro:

Rätt kul att läsa...hur alla tycker att det är synd att Intel har sådan dominans...och vill att marknaden skall vara mer balanserad.
I nästa andetag erkänner man att man sitter med en Intel:)...Konsumenterna kan ta makten...ni kan själv påverka nästa gång ni väljer processor! Själv gillar jag AMD:)...av 8 datorer i hemmet har 3 AMD...det är laptoparna som drar ned statistiken (3 av 3 är Intel).

I mitt fall handlar det om en 3 år gammal burk. Anledningen till att jag nämnde detta var för att slippa eventuella påhopp om att vara en AMD-fanboy. Nivån på diskussionerna är ju inte alltid så hög här...

Permalänk
Medlem

Intel är bäst på processormarknaden just nu helt enkelt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Intel är bäst på processormarknaden just nu helt enkelt.

Intel var större även då AMD var bättre

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Hedersmedlem

Från och med nu ska jag bara rekommendera 965 (alternativt 1090 om de ska ha rendering/film) till folk som ska ha dator :P.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Det lönar sig uppenbarligen att vara ett företag som sysslar med mutor. Skrämmande siffror anser jag. Sen att skylla på AMD:s marknadsföring känns lite fel. AMD har helt enkelt inte råd att marknadsföra sig som Intel samtidigt som man ska forska fram och lansera nya konkurenskraftiga prollar som ska hålla stånd mot den blåa monopol jätten. Nä jag personligen tycker inte alls om detta Intel har kommit undan alldeles för lätt. AMD skulle ha drivit stämningen vidare och fått tillbaka alla pengarna som Intel har berövat dom. Över 80% på marknaden? Det är ett starkt monopol anser jag som inte är bra för någon oavsett om man gillar Intel eller ej. Och Via på 0.2% ajajaj säger jag dom överlever nog inte länge till. Speciellt nu när ARM ökar så starkt på den mobila marknaden.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag Cyrix 6x86 och NextGen Nx586, det var tider det...

Permalänk

haft både intel och AMD och tycker AMD har bättre processorer. visst intels värsting är säkert bra men kostar för mycket. hade gärna sett mer konkurrens från AMD får att få ner priser men ändå jäkligt starkt att de har så mycket andelar de har ändå!

Skulle vara kul och se AMD med Intels pengar och maskiner o se vad de hade kunnat trycka fram. de ligger lite i efterkant för de interedigt hänger med i nm jakten

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

=/ hoppas dom gör fett med PR för Bulldozern

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Jag förstår inte riktigt varför AMD inte satsar mer på processorer till bärbara datorer, den marknaden kommer bli helt dominant inom några år. Även om AMD är prisvärda i budget/mellansegmentet bland desktops finns det egentligen ingen anledning att köpa en AMD-laptop idag. Det måste man ändra på.

Permalänk
Medlem

Själv har jag använt både intel och amd och har dom senaste åren bara kört med intel, visst amd är billigare men jag tycker intel håller i längden, tycker intel processorer håller bättre kvalit'e rakt igenom.

Permalänk
Skrivet av TMO KOTOR:

Jag förstår inte riktigt varför AMD inte satsar mer på processorer till bärbara datorer, den marknaden kommer bli helt dominant inom några år. Även om AMD är prisvärda i budget/mellansegmentet bland desktops finns det egentligen ingen anledning att köpa en AMD-laptop idag. Det måste man ändra på.

AMD:s Nile platform är på väg. Dessutom kommer snart Phenom II till bärbara. Annars får du vänta in Bobcat/Liano som kommer att bli riktigt bra. Sen att AMD inte har satsat mer beror nog bara på en sak. Resurserna. Det är inte lätt att satsa på allt samtidigt när man inte har råd till det AMD får uppenbarligen prioritera vissa marknader först iom att man inte har råd att satsa allt på samma gång.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av frunk:

men jag tycker intel håller i längden, tycker intel processorer håller bättre kvalit'e rakt igenom.

Där har du fel. Det är ingen egentlig skillnad. Processorer slits väldigt långsamt vanligtvis. Alla processorer har iofs buggar (var sig de kommer från Intel, AMD eller nån annan) även när de släpps ut men det går man runt genom att uppdatera dess microcode.

Intel klantade sig dock rejält en gång med de första Pentium-processorerna (FDIV-buggen). F00F-buggen i Pentium var rätt känd också. Jag kommer också ihåg när Intel släppte en P3-modell strax över 1 GHz som var instabil tror jag. Har för mig Intels Northwood-processorer kunde dö rätt plötsligt men det kanske är en myt (Sudden Northwood Death Syndrome).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av lacrits:

Aj aj, inte bra för oss konsumenter med en så stark spelare på CPU-marknaden. Heja AMD! Tyvärr suger AMD's marknadsföring och Mr. Svensson har ingen aning om att det finns alternativ till Intel idag..

Precis så är det, Svensson har ingen aning om att Amd finns tillgängliga, just pga amd knappt gör någon reklam alls och inte finns i de flesta färdigbyggda datorer som säljs i affärer osv. Dell och fujitsu siemens kör ju bara med Intel om jag inte har helt fel.

Har aldrig kört en Intel så jag har väl inte så mycket att gämföra med, men jag vet hur det brukar se ut i tex benchmarks och jag vet också vad prisskillnaden är på en intel och en amd. Personligen så är det amd från min sida, just pga att dom har bra priser och knappt ligger så mycket efter intels processorer i samma prisklass.

Permalänk

Ända anledningen till att jag nog inte skaffar en AMD någonsin är för att jag inte gillar fästanordningen av CPU'n i sockeln, ja därför föredrar jag intel.

Permalänk
Medlem

Skummt, intel står mest för entusiast cpu, för vanligt folk är det AMD som gäller om man vill få mest för pengarna. Borde inte då AMD ha en väldigt mycket större del av marknaden?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ända anledningen till att jag nog inte skaffar en AMD någonsin är för att jag inte gillar fästanordningen av CPU'n i sockeln, ja därför föredrar jag intel.

Betydligt bättre än Intels push pins om du frågar mig, de är sjukt jobbiga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Ända anledningen till att jag nog inte skaffar en AMD någonsin är för att jag inte gillar fästanordningen av CPU'n i sockeln, ja därför föredrar jag intel.

Jag hoppas du skojar! Push pin är det värsta som finns.