TRIM efter användning? För sent? SSD

Permalänk

TRIM efter användning? För sent? SSD

Jag hade köpt en SSD och slaskat in i mitt nybyggda system. Nu titta jag på den här videon utav ingen som helst anledning.
YouTube - Windows 7 install and SSD upgrade on Cameraman's PC (NCIX Tech Tips #65)
Om man tittar när han är inne i bios ändrar han något som jag misstänker har att göra med hur datorn tolkar signaler från satakontakterna? (taget rakt ur baken)
När jag installera min SSD gjorde jag INTE detta. Har TRIM varit aktiverat? Går det att se om TRIM är aktiverat? Om jag inte har kört med TRIM går det att aktivera såhär i efterhand utan att man behöver formatera eller motsvarigheten.
Är jag körd eller går det att rädda det här läget?

Jag ändrade så som han gjorde nu. Tar lååååååång tid att starta windows nu. Ska starta om ett par gånger och se om det hjälper.

All hjälp uppskattas
Puss

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Det finns en bra länk som sammanfattar det mesta du undrar över.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/864866-intel-x25-m...

Finns även en samlingstråd som tar upp lite mer saker om du fortfarande skulle känna dig fundersam!

Good lucken!

EDIT: Nu vet jag inte vilken SSD disk du kör med, men om det är någon nyare borde det la vara mer eller mindre samma procedur.

Visa signatur

Sup?

Permalänk

Tack så mycket.
Men frågan är mer om det går att aktivera TRIM även efter att man använt SSDn ett tag utan det. Jag vet inte ens om jag varit utan...

EDIT: Verkar som om jag har haft det aktiverat hela tiden. Utav nyfikenhet eller dumhet... Jag tänker inte ens ta bort allt dumt jag skriver. Tjoflöjt alla mysterier är lösta. Visste inte att man var tvungen att LÄSA. Sånt håller man inte på med

EditEdit: 60 sekunder boot-tid med AHCI inställt i bios. 34 sekunder med IDE... Vad är det som pågår?
Puss och hej

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2