Apple stänger ute konkurrenter

Permalänk
Inaktiv

Apple stänger ute konkurrenter

"Apple utestänger konkurrenter från Iphone" - Prylar - E24

Kan jämföras med när Microsoft anklagades för att stänga ute andra webbläsare. Det kostade dem ju 17 miljarder. Tror ni Apple får betala mer eller mindre ifall dom blir dömda?

Permalänk
Skrivet av anon134512:

"Apple utestänger konkurrenter från Iphone" - Prylar - E24

Kan jämföras med när Microsoft anklagades för att stänga ute andra webbläsare. Det kostade dem ju 17 miljarder. Tror ni Apple får betala mer eller mindre ifall dom blir dömda?

Tror inte dom blir dömda ö.h.t. Om dom blir det så blir det verkligen inte lika mycket stålar dom behöver pröjsa, MS har liiiite större marknad än vad Apple har.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ändå rätt så stor skillnad, i artikeln du länkar till så står det ju att

"Apple tvingar utvecklare att använda företagets egen mjukvara för att bygga applikationer till Iphone, Ipad och Ipod Touch. Applikationer som utvecklas till Apples produkter kan inte användas i andra produkter."

Microsoft skickade ju bara med sin egen webbläsare. Detta tycker jag är mycket grövre, men jag tror inte att Apple kommer få betala något eftersom de brukar vara rätt så duktiga att hålla kvar sina pengar.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Det är ju ändå rätt så stor skillnad, i artikeln du länkar till så står det ju att

"Apple tvingar utvecklare att använda företagets egen mjukvara för att bygga applikationer till Iphone, Ipad och Ipod Touch. Applikationer som utvecklas till Apples produkter kan inte användas i andra produkter."

Microsoft skickade ju bara med sin egen webbläsare. Detta tycker jag är mycket grövre, men jag tror inte att Apple kommer få betala något eftersom de brukar vara rätt så duktiga att hålla kvar sina pengar.

Vadå, så Apple skickar med andras webbläsare också? Hade jag ingen aning om.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Vadå, så Apple skickar med andras webbläsare också? Hade jag ingen aning om.

Nej, men os x är inte dominanta på något sätt på marknaden.

Sen tycker ja de bara är löjligt ifall denna stämning skulle bli av.

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenkaos:

Nej, men os x är inte dominanta på något sätt på marknaden.

Sen tycker ja de bara är löjligt ifall denna stämning skulle bli av.

Varför är det löjligt? Att aktivt blockera apps utan giltiga grunder är VÄRRE än att inte skicka med andra webbläsare. Är som att Microsoft skulle blockera installation av iTunes i windows.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

nja, är väl rätt stor skillnad ändå. Dom bestämmer väl själva vilka som ska få och inte få utveckla programvara till sina egna produkter.

Permalänk
Medlem

Hur kan man som konsument vara emot det här? Finns väl inget negativt för användarna med det eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför är det löjligt? Att aktivt blockera apps utan giltiga grunder är VÄRRE än att inte skicka med andra webbläsare. Är som att Microsoft skulle blockera installation av iTunes i windows.

Utan giltiga grunder? Var god utveckla.

De vill ha programmen i C, C++ eller Objective-C (javascript för webappar). Det finns ett par enkla anledningar till det: De vill kunna analysera koden så att de kan hålla hög kvalité och samtidigt kunna garantera att batteri-förbrukning är bra, multitasking fungerar som det är tänkt, hålla koll så att inte skadlig kod smyger med något elakt program (hej android), etc. etc.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem

Tycker att det var helt rätt av apple att blocka flash converterande appar. Skulle apple tillåta det så skulle många bara skriva flash apps och convertera dem till alla möjliga plattformer och det säger ju sig själv att det skulle sänka kvaliteten på apps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bzor!:

Utan giltiga grunder? Var god utveckla.

De vill ha programmen i C, C++ eller Objective-C (javascript för webappar). Det finns ett par enkla anledningar till det: De vill kunna analysera koden så att de kan hålla hög kvalité och samtidigt kunna garantera att batteri-förbrukning är bra, multitasking fungerar som det är tänkt, hålla koll så att inte skadlig kod smyger med något elakt program (hej android), etc. etc.

Apple nekar massor med program på lösa grunder bara för att de konkurerar med deras egna program av låg kvalité. Är på tiden att de får sig en omgång. Vore detta microsoft skulle de åkt på böter för länge sedan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av izikiel:

nja, är väl rätt stor skillnad ändå. Dom bestämmer väl själva vilka som ska få och inte få utveckla programvara till sina egna produkter.

Fast det får inte Microsoft?

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Fast det får inte Microsoft?

Edit på mina hårda ord!

MS målet och Apple målet är inte lika.

Ms handlade om IE och hurvida de ska komma med OS och i princip omöjligt att ta bort. Dvs inte tvinga någon att skriva på ett visst sätt för att få inkluderas i oset.

Så MS målet och Apple målet har inte många saker gemensamt igentligen

Visa signatur

Cmon lets have soma sex?

Permalänk
Medlem

Det är kul att stormen äntligen kommer ikapp Apple lite. Det är ett av de allra mest stängda och bakåtsträvande företag som finns idag. Inte nog med att du kan installera vilken jävla skit du vill på ett MS operativ eftersom de ser dig som en vuxen konsument kapabel att fatta egna beslut, du behöver inte köpa något annat än operativet för att klara dig, alla annan programvara kan du köpa annanstans. Bill Gates kommer förmodligen gå ner i historieböckerna som en av mänsklighetens största välgörare.. Att han inte blivit helgonförklarad är ju en skymf mot all sann godhet i världen.

Apple däremot inte bara tvingar dig att använda deras programvaror, utan du måste köpa deras utvecklingsverktyg för att få utveckla till deras OS. Och om inte detta räckte så går Steve Jobs och snor någon stackars sates lever för att kunna fortsätta sprida denna stängda, kontrollerande, fascistmisär i världen genom små fyrkantiga elektronikprylar utan ett uns av personlighet eller identitet...

Hur hjärntvättat får man inte vara för att försvara detta skitföretag?

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Microsoft skickade ju bara med sin egen webbläsare. Detta tycker jag är mycket grövre.

Bruket av superlativ får mig att undra om du inte överreagerar nu? Kom inte och säg att platsbristen på hårddisken är ett probem, eller att du inte kan ta bort genvägar och installera alternativa webbläsare istället. Man kan beskylla MS för mycket, men häxjakten på IE har jag aldrig begripigt mig på faktisk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bruket av superlativ får mig att undra om du inte överreagerar nu? Kom inte och säg att platsbristen på hårddisken är ett probem, eller att du inte kan ta bort genvägar och installera alternativa webbläsare istället. Man kan beskylla MS för mycket, men häxjakten på IE har jag aldrig begripigt mig på faktisk.

Det är ironiskt att det är just genom IE som många kanske tar sig ut på nätet och hämtar hem senaste Opera/firefox/safari/chrome:D

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Det är kul att stormen äntligen kommer ikapp Apple lite. Det är ett av de allra mest stängda och bakåtsträvande företag som finns idag. Inte nog med att du kan installera vilken jävla skit du vill på ett MS operativ eftersom de ser dig som en vuxen konsument kapabel att fatta egna beslut, du behöver inte köpa något annat än operativet för att klara dig, alla annan programvara kan du köpa annanstans. Bill Gates kommer förmodligen gå ner i historieböckerna som en av mänsklighetens största välgörare.. Att han inte blivit helgonförklarad är ju en skymf mot all sann godhet i världen.

Apple däremot inte bara tvingar dig att använda deras programvaror, utan du måste köpa deras utvecklingsverktyg för att få utveckla till deras OS. Och om inte detta räckte så går Steve Jobs och snor någon stackars sates lever för att kunna fortsätta sprida denna stängda, kontrollerande, fascistmisär i världen genom små fyrkantiga elektronikprylar utan ett uns av personlighet eller identitet...

Hur hjärntvättat får man inte vara för att försvara detta skitföretag?

Du får det att låta som att det gäller alla apple OS. Men nu är det ju så att det bara gäller iPhone OS och inte OS X. Och när det kommer till iPhone OS så har inte microsoft något som konkurrerar med det idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Du får det att låta som att det gäller alla apple OS. Men nu är det ju så att det bara gäller iPhone OS och inte OS X. Och när det kommer till iPhone OS så har inte microsoft något som konkurrerar med det idag.

MS har sitt Windows Mobile. Vare sig det är en konkurrent eller inte går ju att orda om, men det är helt klart samma marknad de är ute efter.

Jag var dock inte ute efter några jämförelser där. Jag ville mer trycka på den ohälsosamma fanboyism som råder mot stora företag. Folk verkar inte förstå att varken Apple, MS eller något annnat företag för den delen är i branschen "ge bort pengar till konsumenter". Sålänge folk tror att Apple är ens bästa bundis och stödjer deras affärsmodell, så länge måste de jailbreaka sina prylar för att de ska få använda dem precis så som de vill. Anledningen till Apples slutenhet och blockering av andra företag och plattformar är just för att tjäna mer pengar, inte för att de vill skona sina konsumenter från 10 minuter sämre batteritid.

Jag älskar min iPod Shuffle för att den är så bra på joggingturer. Men jag hatar att jag måste använda sunkprogrammet iTunes för att fylla på den. Det finns INGEN fördel för mig med att jag måste använda iTunes, men en massa fördelar för Apple. Och ändå vill de få det att låta som om jag tjänar på det. Det är bara att snacka skit och luras och det respekterar jag inte det minsta.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Jag älskar min iPod Shuffle för att den är så bra på joggingturer. Men jag hatar att jag måste använda sunkprogrammet iTunes för att fylla på den.

Kan du utveckla din åsikt lite? Jag har sett andra med samma uppfattning, ingen har dock lyft fram exakt vad som är så dåligt. Jag har använt iTunes innan jag ens hade en iPod för dess enkla kataloghantering. WMP är mitt hatobjekt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan du utveckla din åsikt lite? Jag har sett andra med samma uppfattning, ingen har dock lyft fram exakt vad som är så dåligt. Jag har använt iTunes innan jag ens hade en iPod för dess enkla kataloghantering. WMP är mitt hatobjekt

Det är nog själva tvånget. Varför inte låta mig välja? Jag tycker det finns lite småsaker jag stör mig på, men inget särskilt farligt. Det jag stör mig på är att inte kan byta till något annat system även om jag hade velat.
Och från andra änden betyder detta att det inte finns incitament för andra system att utvecklas och bli bättre än itunes, eftersom man inte kommer att kunna använda dem med den ledande musikspelaren.

Rent funktionellt, det jag stör mig på mest är att jag måste sitta på en dator med iTunes för att kunna lägga till och ta bort låtar. Det vill jag kunna göra i OS-miljö via t.ex utforskaren.

WMP är värdelös med tycker jag. Men tänk om du var tvungen att använda det med din iPod? Lite så jag känner för iTunes. Det är aldrig bra när konsumenter tvingas använda en viss programvara. Det ska vara fritt, för då utvecklas världen till det bättre:)

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

WMP är värdelös med tycker jag. Men tänk om du var tvungen att använda det med din iPod? Lite så jag känner för iTunes. Det är aldrig bra när konsumenter tvingas använda en viss programvara. Det ska vara fritt, för då utvecklas världen till det bättre:)

OK, då förstår jag. Har man en iPod ser jag ingen anledning till att använda något annat så jag har inte sett det som ett probelm. Min iRiver hade också eget gränssnitt så jag var väl luttrad Det enda som jag sett som en begränsning är att man måste para ihop sin iPod med en specifik dator. En en eftergift mot musikbolagen för att försvåra piratkopieringen? iTunes är trots allt ett koncept som bygger på försäljning av media.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Bruket av superlativ får mig att undra om du inte överreagerar nu? Kom inte och säg att platsbristen på hårddisken är ett probem, eller att du inte kan ta bort genvägar och installera alternativa webbläsare istället. Man kan beskylla MS för mycket, men häxjakten på IE har jag aldrig begripigt mig på faktisk.

Förlåt min otydlighet, menade ju att det Apple sysslar med är värre.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Skillnaden mellan IE-stämningen och detta är att Windows skickades med andra tillverkares datorer således utnyttjade Microsoft sin –i det närmaste – monopolliknande ställning. Apple kontrollerar bara sina egna produkter, inte andras. Apple har en idé med sina produkter, tycka vad man vill om den, men de håller inte på och lökar med andras produkter och bestämmer hur de ska se ut. Nu kommer någon skriva "det gör de visst det, de bestämmer över programmen på iPhone OS", då har denne någon inte förstått skillnaden mellan att ta makt över slutprodukten som kommer från en annan tillverkare. Apple bestämmer helt enkelt spelreglerna på deras egen plan. Don't like it? Go elsewhere. Svårare än så är det inte.

Skrivet av jetblack:

Hur hjärntvättat får man inte vara för att försvara detta skitföretag?

Jösses vilken otrevlig attityd du har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakkenarsk:

Skillnaden mellan IE-stämningen och detta är att Windows skickades med andra tillverkares datorer således utnyttjade Microsoft sin –i det närmaste – monopolliknande ställning. Apple kontrollerar bara sina egna produkter, inte andras. Apple har en idé med sina produkter, tycka vad man vill om den, men de håller inte på och lökar med andras produkter och bestämmer hur de ska se ut. Nu kommer någon skriva "det gör de visst det, de bestämmer över programmen på iPhone OS", då har denne någon inte förstått skillnaden mellan att ta makt över slutprodukten som kommer från en annan tillverkare. Apple bestämmer helt enkelt spelreglerna på deras egen plan. Don't like it? Go elsewhere. Svårare än så är det inte.

Jösses vilken otrevlig attityd du har...

Min attityd beror på sammanhanget, jag är rätt snäll egentligen:)

Sedan är jag inte med dig helt på resonemanget. Windows är MSs produkt lika mycket som iPhone OS är Apples. Varför skulle Apple ha full bestämmanderätt för sin medan MS inte får det? Det är inte logiskt någonstans. Windows har i det närmaste ett monopol, men det är på inget sätt ett påtvingat sådant. Apple, eller vem som helst för den delen, är vid vilken tidpunkt som helst mer än välkomna att sälja mer operativ än MS. Baserat på domen MS fick, vore det skandal att Apple inte går samma dom till mötes...

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Min attityd beror på sammanhanget, jag är rätt snäll egentligen:)

Sedan är jag inte med dig helt på resonemanget. Windows är MSs produkt lika mycket som iPhone OS är Apples. Varför skulle Apple ha full bestämmanderätt för sin medan MS inte får det? Det är inte logiskt någonstans. Windows har i det närmaste ett monopol, men det är på inget sätt ett påtvingat sådant. Apple, eller vem som helst för den delen, är vid vilken tidpunkt som helst mer än välkomna att sälja mer operativ än MS. Baserat på domen MS fick, vore det skandal att Apple inte går samma dom till mötes...

Iphone OS körs på iPhone och OS X körs på Mac dvs deras egna produkter. Windows körs på en sjuhelvettes massa olika tillverkare (dell, siemens, acer etc etc). Hade Windows tillverkat egna datorer hade det vart en annan sak.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Iphone OS körs på iPhone och OS X körs på Mac dvs deras egna produkter. Windows körs på en sjuhelvettes massa olika tillverkare (dell, siemens, acer etc etc). Hade Windows tillverkat egna datorer hade det vart en annan sak.

Jo jag är medveten om detta. Men det råder fortfarande inga tvivel om att Windows är Microsofts egna produkt. Och på deras egna produkt, windows, väljer de att lägga IE. Dvs precis samma argumentation som du använder. Att sedan dell, siemens (gör de verkligen datorer? coolt hah:)) och acer väljer att använda windows är helt och hållet deras sak.

Känner att det spårar ur lite här hehe. För man kan argumentera in absurdum vart man ska dra gränsen. Jag tycker själv att MS bör få ha IE om de vill det, men att det ska gå att avinstallera helt utan att det påverkar systemet, då det faktiskt finns konkurrenter. Sen tycker jag det är lite löjligt med nyheter om att användningen av IE har gått ner si och så många % sen användare fick välja. Har MS någonsin tjänat pengar på IE? Jag har bara sett det som en naturlig del av Windows, standardläsaren som hänger med. Vill man ha en annan är det bara att köra på.

Nu går ju inte detta med iPhone och iPhone OS. Därför tycker jag det är lite "värre" det Apple håller på med.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av akka:

Iphone OS körs på iPhone och OS X körs på Mac dvs deras egna produkter. Windows körs på en sjuhelvettes massa olika tillverkare (dell, siemens, acer etc etc). Hade Windows tillverkat egna datorer hade det vart en annan sak.

Det resonemanget håller inte och liknar mest hårklyveri. Det finns inget som hindrar att man installerar alternativa operativsystem så slipper man gnälla om hur MS valt att distribuera sin lösning.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av akka:

Iphone OS körs på iPhone och OS X körs på Mac dvs deras egna produkter. Windows körs på en sjuhelvettes massa olika tillverkare (dell, siemens, acer etc etc). Hade Windows tillverkat egna datorer hade det vart en annan sak.

Hade windows tillverkat egna datorer hade det varit än värre. Då hade ju de som köpt datorerna INTE kunnat installera nytt OS lika lätt och MS hade kunnat låsa upp operativsystemet mer. Och det är en dålig sak, inte en bra sak. Och likaså förtjänar apple en stämning MER än MS.

Och vi kan ju dra paralleller till IE också. Det microsoft gjort när de skickat med IE är inte så farligt egentligen, men att förhindra att det avinstalleras är snäppet värre. Hade de dessutom gjort det omöjligt att installera en ny webläsare, då hade de verkligen varit illa. Och det är ju precis det som apple har gjort, fast inte bara angående webläsare. "Kvalitétskontroll" och annan bullshit kan slutanvändare ändå kolla upp på själva om de ens bryr sig. Jag tycker också det är riktigt illa att de är den enda återförsäljaren som finns av appar, att allt går genom dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jetblack:

Det är kul att stormen äntligen kommer ikapp Apple lite. Det är ett av de allra mest stängda och bakåtsträvande företag som finns idag. Inte nog med att du kan installera vilken jävla skit du vill på ett MS operativ eftersom de ser dig som en vuxen konsument kapabel att fatta egna beslut, du behöver inte köpa något annat än operativet för att klara dig, alla annan programvara kan du köpa annanstans. Bill Gates kommer förmodligen gå ner i historieböckerna som en av mänsklighetens största välgörare.. Att han inte blivit helgonförklarad är ju en skymf mot all sann godhet i världen.

Apple däremot inte bara tvingar dig att använda deras programvaror, utan du måste köpa deras utvecklingsverktyg för att få utveckla till deras OS. Och om inte detta räckte så går Steve Jobs och snor någon stackars sates lever för att kunna fortsätta sprida denna stängda, kontrollerande, fascistmisär i världen genom små fyrkantiga elektronikprylar utan ett uns av personlighet eller identitet...

Hur hjärntvättat får man inte vara för att försvara detta skitföretag?

Du borde kanske klargöra att du pratar om iPhone här, och inte Mac. (Pratar du om Mac så har du så mycket fakta fel så att det inte är värt att svara på!)
Först: Du kan installera vilka program du vill på en Mac.
Du måste inte använda Apples mjukvara, inte "ens" deras OS.
Deras utvecklingsverktyg är helt gratis (till skillnad från Microsoft som tar rätt bra betalt för allt annat än nerbantande versioner av Visual Studio).

Nu när jag når andra meningen i andra paragrafen inser jag att du måste vara ett troll dock (har sovit kasst, så ursäkta att jag inte insåg det vid kommentaren om Gates), så jag bryr mig inte om att skriva länge.

Jag tänkte dock nämna att jag håller med om att iPhone OS bör vara klart mera öppet, men varför diskutera med troll?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypeX:

Tycker att det var helt rätt av apple att blocka flash converterande appar. Skulle apple tillåta det så skulle många bara skriva flash apps och convertera dem till alla möjliga plattformer och det säger ju sig själv att det skulle sänka kvaliteten på apps.

Så du menar att 99% av appsen på app store inte är skit? hoho

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.