Permalänk

asus xonar d2x/xtd

tjena!
har just nu ett integrerat ljud kort och jag undrar om det kommer bli någon märkbar kvalitetsskillnad i ljudet om jag köper ett sånthär kort. högtalarna jag har är logitech z-5500.

Asus Xonar D2X/XDT - Inet.se

eller finns det något billigare/bättre alternativ?

Permalänk
Avstängd

Asus Xonar D1 - Inet.se

Räcker mer än gott och är dubbelt så billigt.
Ja du kommer märka skillnaden.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

skulle jag märka nån skillnad ljudmässigt på d1 och d2x med mina högtalare?

Permalänk
Medlem

Observera!

D2X/XDT är ett PCI-express kort

D1 är ett PCI kort

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Är också väldigt intresserad av dessa ljudkort. D2X är mycket snyggare och har upplysta ingångar/utgångar på baksidan som jag tycker är riktigt häftigt. Men frågan är egentligen hur mycket bättre ljud det är på D2X till skillnad från D1.

Skulle vara intressant och höra skillnader mellan dem korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Är också väldigt intresserad av dessa ljudkort. D2X är mycket snyggare och har upplysta ingångar/utgångar på baksidan som jag tycker är riktigt häftigt. Men frågan är egentligen hur mycket bättre ljud det är på D2X till skillnad från D1.

Skulle vara intressant och höra skillnader mellan dem korten

Skillnaden ska vara ytterst få. Vad jag har förstått är att d2x enbart har mer lulul såsom fler utgångar, 7.1 stöd. Ska försöka finna en vs. test och om jag inte hittar det så får du ta mitt inlägg som ett typiskt söndagsinlägg (alltså ett bakfylle rajande )

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Skillnaden ska vara ytterst få. Vad jag har förstått är att d2x enbart har mer lulul såsom fler utgångar, 7.1 stöd. Ska försöka finna en vs. test och om jag inte hittar det så får du ta mitt inlägg som ett typiskt söndagsinlägg (alltså ett bakfylle rajande )

Haha, ja bakfylle raja kan hända att man gör såhär efter en valborghelg

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNi|sson:

Haha, ja bakfylle raja kan hända att man gör såhär efter en valborghelg

Asus' Xonar DX sound card - The Tech Report - Page 21

Så jag skulle strunta i den dyrare varianten och köpa dx kortet och göra något roligt med pengarna som har sparats in

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Asus' Xonar DX sound card - The Tech Report - Page 21

Så jag skulle strunta i den dyrare varianten och köpa dx kortet och göra något roligt med pengarna som har sparats in

Nice

Permalänk

jag har ett xonar D1 och det märks stor skilldnad emellan det onh inget alls
bara man fixar så det låter bra i mjukvaran

vet dock inte vad det kan vara för skilldnad emellan D1 och D2x

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ett kortfattat svar sin ändå summerar allt i ett svep...

Asus Xonar DX > Om du föredrar musik och film

Creative X-FI > Om du föredrar spel

Och lite längre förklarat...

Asus har inte licenser för att implementera EAX 5.0 som många spel använder idag och det gör givetvis att många ljudeffekter som annars är önskvärda försvinner. Asus försöker lösa detta genom egna tolkningar av EAX-instruktionerna och simulera effekterna via sin GX-lösning. Inget jag tycker fungerar värst lyckat tyvärr. Så Creative är klart bäst om du spelar mer än ser film exempelvis.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Har ett nytt Asus Xonar DS aldrig använt som ligger och skräpar.

Hur mycket kan man få för det? Slängde nog dock kartongen..

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av bandit_n1:

tjena!
har just nu ett integrerat ljud kort och jag undrar om det kommer bli någon märkbar kvalitetsskillnad i ljudet om jag köper ett sånthär kort. högtalarna jag har är logitech z-5500.

kör du med spdif till z-5500?
Testa det först då Dac´s i z-5500 är hyffsat bra(är de iaf i 2.1 versionen).

xonar DX är bättre än inbyggt men som sagt testa optiskt sladd om du har en sådan ut från ditt moderkort.
Då bör du få bra mycket bättre kvalite på ljudet.

Permalänk
Skrivet av exzrael:

Ett kortfattat svar sin ändå summerar allt i ett svep...

Asus Xonar DX > Om du föredrar musik och film

Creative X-FI > Om du föredrar spel

Och lite längre förklarat...

Asus har inte licenser för att implementera EAX 5.0 som många spel använder idag och det gör givetvis att många ljudeffekter som annars är önskvärda försvinner. Asus försöker lösa detta genom egna tolkningar av EAX-instruktionerna och simulera effekterna via sin GX-lösning. Inget jag tycker fungerar värst lyckat tyvärr. Så Creative är klart bäst om du spelar mer än ser film exempelvis.

Um, "många" spel? De flesta spel jag spelar använder OpenAL... Tror jag inte har spelat något med stöd för EAX 5 faktiskt...
Jag har försökt hitta en lista över spela som anväder sig av EAX 5. Den enda jag hittade var ganska kort (och gammal:p)

Visa signatur

The only way to stay sane in an insane world is to be mad yourself.

Permalänk
Medlem

Som Stardaemon säger ovan så är EAX utdöende. De flesta använder mjukvaru-API för ljud idag, eller i en handfull spel OpenAL. Kollar jag i några av de spel som jag har installerat så är det en massor fmod, någon miles och troligen en xaudio. Alla är alltså mjukvara/API som gör jobbet på CPUn.

Det kommer förstås finnas kvar i äldre spel, men nästan alla nya spel sen ett antal år bakåt kör med ljud via mjukvara.

Permalänk
Medlem

Jag hijackar tråden lite,
Jag funderar på att köpa ett Asus Xonar eftersom jag hört så bra saker om det men undrar en sak,

Kan jag ha både Högtalare (Optiskt) och Hörlurar inkopplade samtidigt och då ha ljud ut i båda?
Jag vill bara kunna stänga av Högtalarna och ta på mig headsetet. (Som det är nu måste jag stoppa i och ur hörlurarna varje gång jag växlar.)
Jag funderar väl mest på ett D2X i nuläget.

Permalänk
Medlem

Är det ingen som har ett sånt här kort och vet hur det fungerar?

Permalänk
Skrivet av tomgot:

Jag hijackar tråden lite,
Jag funderar på att köpa ett Asus Xonar eftersom jag hört så bra saker om det men undrar en sak,

Kan jag ha både Högtalare (Optiskt) och Hörlurar inkopplade samtidigt och då ha ljud ut i båda?
Jag vill bara kunna stänga av Högtalarna och ta på mig headsetet. (Som det är nu måste jag stoppa i och ur hörlurarna varje gång jag växlar.)
Jag funderar väl mest på ett D2X i nuläget.

Xonar Essence STX har ju analogt(stereo, för lurar) + optiskt ut, så du har ju lurar + amp inkopplade samtidigt. Sen är det bara att välja i medföljande mjukvara vilken utgång som skall drivas.

Visa signatur

Förbannat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bara anders:

Xonar Essence STX har ju analogt(stereo, för lurar) + optiskt ut, så du har ju lurar + amp inkopplade samtidigt. Sen är det bara att välja i medföljande mjukvara vilken utgång som skall drivas.

Ok, najs, har du ett Xonar Essence STX?
Är du nöjd med det?

Jag har försökt få kontakt med ASUS angående deras ljudkort men allt jag hittar är kanaler för att anmäla fel inte fråga om deras produkter?

Permalänk
Medlem

z-5500 + asus xonar d2x är mums för öronen (Y)

Visa signatur

Intel i5 3570 | MK MSI Z77A-S01 | GTX 780 | OCZ Agility 3 120 | Corsair 16GB DDR3 | Corsair TX 650W 80+ | Asus Xonar D2X | Logitech Z5500 | Sennheiser 166 | Fractal Design Define R3

- Steam ID: Jappse ; Battlelog: Olawert ' Want a cookie?

Permalänk
Medlem

går det att koppla ps3 ljud till det här kortet via optiskkabel och använda headset?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av tomgot:

Ok, najs, har du ett Xonar Essence STX?
Är du nöjd med det?

Jag har försökt få kontakt med ASUS angående deras ljudkort men allt jag hittar är kanaler för att anmäla fel inte fråga om deras produkter?

Ja. Det är ett bra kort. Jag kan dock inte jämföra med så mycket annat än det på moderkortet.

Citat:

går det att koppla ps3 ljud till det här kortet via optiskkabel och använda headset?

De flesta ljudkort har väl bara analog ljudingång(för mic). Att koppla någonting via det och sedan vidare är epic fail.

Visa signatur

Förbannat!