Permalänk
Medlem

MSI GX640, hjälp med underligt fel

Hej!

Jag har köpt en msi gx640. Prestandamässigt är jag mycket nöjd, men ett störande problem har uppstått.

Det är såhär, jag har köpt den via internet, och man har 14 dagars ångerrätt. Denna går ut på tisdag, så jag behöver snabbt svar om jag ska skicka tillbaka eller ej (I vanliga fall får man ej byta om man testat varan, dock får man enligt svensk lag skicka tillbaka en defekt produkt man köpt på distans även om man testat den).

(JME-data är inte helt okej med att jag skickar tillbaka datorn, men jag har kontaktat en jurist, läs nedan)

2 kap. 9 §
Konsumenten har rätt att frånträda distansavtalet (ångerrätt) genom att till näringsidkaren lämna eller sända ett meddelande om detta inom 14 dagar från den dag som anges i 10 § (ångerfrist).

2 kap. 12 §
Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Att konsumenten öppnat förpackningen anses innebära en åtgärd som är nödvändig för att undersöka varan.

Detta är mitt problem; ~50% av gångerna jag startar datorn så är skärmen helt svart. Måste hålla inne power-knappen och tvångsavsluta datorn. Efter detta brukar datorn starta felfritt men man får alltid massa felmeddelande. Jag anser att detta inte är något jätte-problem, men tänker inte betala 11000 kr för en produkt som inte är felfri.

Om detta är ett vanligt fel som lätt åtgärnas vill jag gärna veta.

PS; Jag kör med extern skärm, problemet händer både när den är ur och inkopplad.

MVH
Fredric T

Permalänk

Har också köpt en gx640.

Jag har läst runt lite om den på diverse forum och insett att de flesta har ett och samma fel, fabriksnya.

Uppstår felet när du kört på batteriet? ej ansluten till el-uttaget alltså.
Uppstår problemet när du ska väcka upp den efter du haft den i vänteläget?

Isåfall ska du göra två saker.

1. Avaktivera powerplay-funktionen i catalyst control center.

2. Installer nya drivrutiner till grafikkortet, helst version 10.3, se till att powerplay är fortsatt avaktiverad.

Allts står i denna tråd:

GX640 PCI-E x16 @ x1 problem and other driver problems

Jag har inte haft några som helst problem, har dock enbart haft den inkopplad till el-uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av banansoppa:

Har också köpt en gx640.

Jag har läst runt lite om den på diverse forum och insett att de flesta har ett och samma fel, fabriksnya.

Uppstår felet när du kört på batteriet? ej ansluten till el-uttaget alltså.
Uppstår problemet när du ska väcka upp den efter du haft den i vänteläget?

Isåfall ska du göra två saker.

1. Avaktivera powerplay-funktionen i catalyst control center.

2. Installer nya drivrutiner till grafikkortet, helst version 10.3, se till att powerplay är fortsatt avaktiverad.

Allts står i denna tråd:

GX640 PCI-E x16 @ x1 problem and other driver problems

Jag har inte haft några som helst problem, har dock enbart haft den inkopplad till el-uttaget.

tack för svaret!

Jag har faktiskt endast haft datorn inkopplat till eluttag. Ska testa dina tips, hoppas det fungerar så man slipper byta ut skönheten

MVH
Fredric T

Permalänk
Medlem
Skrivet av vexxan:

tack för svaret!

Jag har faktiskt endast haft datorn inkopplat till eluttag. Ska testa dina tips, hoppas det fungerar så man slipper byta ut skönheten

MVH
Fredric T

vet iof inte om det är exakt samma fel som de grabbarna haft. Mitt fel uppstår när datorn har varit helt avstängd och när jag startar den igen :S

Permalänk
Medlem

Hej igen,

Dina tips verkade ej fungera tyvärr. Tack iaf!

Någon annan som vet hur jag kan gå tillväga?

Alltså; När datorn varit avstängd och startas upp på nytt så är skärmen ibland svart ---> måste starta om den på nytt.

Permalänk
Medlem

Jag fick min GX640 i måndags och hade liknande problem.
En gång blev skärmen svart och nästa gång jag startade den ville den köra en CHKDSK och hittade lite fel.
Efter att den kört CHKDSK startade den men det var några skumma fel, ikoner som inte hittades bl.a.
Jag provade att köra en recovery men då var det något fel i recovery-filerna så nu går inte datorn att starta alls.
Datorn skickas tillbaka till Inet imorgon, det var inga problem att skicka tillbaka den pga felet.