Permalänk
Medlem

Köpa Netbook (Mini PC)

Nu hade jag tänkt att köpa mig en söt liten Netbook, hade tänkt att köpa den från NetOnNet.

Den får max kosta 3500kr. OS spelar ingen roll då någon Linux dist endå ska in på den.

Det jag tänkt göra med den är väll att surfa, mail, musik och se film osv. Alltså allt basic.

Den ska ha så bra batteritid som möjligt men endå inte skära ner på hårdvaran.

Så vilken skulle ni rekommendera från NetOnNet Dator - Laptop - Mini-PC

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem

Synd att inte ASUS Eee PC 1005PE finns på Netonnet, annars kan jag verkligen rekommendera den. Har en sån själv och batteritiden är kring 12 timmar vid standardanvändning (t.ex. slösurfa och läsa dokument). Men Samsung NP-N210-JA02SE ser ut att använda Intel Pine Trail den också så den borde vara ungefär lika bra. Fast den kostar ju 90 kr mer än din maxgräns, om det gör något.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Synd att inte ASUS Eee PC 1005PE finns på Netonnet, annars kan jag verkligen rekommendera den. Har en sån själv och batteritiden är kring 12 timmar vid standardanvändning (t.ex. slösurfa och läsa dokument). Men Samsung NP-N210-JA02SE ser ut att använda Intel Pine Trail den också så den borde vara ungefär lika bra.

Hehe, måste inte vara NetOnNet egentligen, tycker bara det är lite lättare att åka iväg dit en beställa

Visa signatur

Workstation: | Gigabyte GA-P55-UD3 | Intel Core i5 4.0GHz | Nvidia 240GT Zone Edition | Chieftec Super Series 650W | Seagate Barracuda 7200.12 500GB | Fractal Design Define R2 | Ubuntu 10.10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Hehe, måste inte vara NetOnNet egentligen, tycker bara det är lite lättare att åka iväg dit en beställa

Isåfall har du ju t.ex. Asus:en här: Komplett.se - ASUS Eee PC Seashell 1005PE 10,1"
(fler butiker: Prisjakt)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Isåfall har du ju t.ex. Asus:en här: Komplett.se - ASUS Eee PC Seashell 1005PE 10,1"
(fler butiker: Prisjakt)

Okej Hur bra funkar 720p på den?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Okej Hur bra funkar 720p på den?

720p fungerar hjälpligt (hackar lite grann men ändå helt OK tycker jag), så länge man använder en videospelare som tar hjälp av GPU:n för att spela upp filmer. Då flyter det på hyfsat. Youtube-klipp är dock fortfarande hackiga i 480p och större, men vanliga filmer (ex .avi) fungerar.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

720p fungerar hjälpligt (hackar lite grann men ändå helt OK tycker jag), så länge man använder en videospelare som tar hjälp av GPU:n för att spela upp filmer. Då flyter det på hyfsat. Youtube-klipp är dock fortfarande hackiga i 480p och större, men vanliga filmer (ex .avi) fungerar.

Okej men 360p fungerar bra på youtube eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Okej men 360p fungerar bra på youtube eller?

Japp, inga problem vad jag har märkt iaf.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Japp, inga problem vad jag har märkt iaf.

Tror det blir en ASUS Eee PC Seashell 1005PE då, men vad tror du om Samsungen? Är Asusen bättre?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av OWD95:

Tror det blir en ASUS Eee PC Seashell 1005PE då, men vad tror du om Samsungen? Är Asusen bättre?

Hårdvaran är i princip samma, förutom att ASUSen har bluetooth. Skulle rekommendera att köpa till 2 GB RAM. Jag var uppe i runt 80-90 % minnesanvändning när jag körde Firefox, MSN och Spotify på min innan jag uppgraderade.

Edit: Fast Linux kanske inte inte kräver lika mycket minne som Win7?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Det är ju i stort sett samma hårdvara i dem, så det spelar nog ingen större roll tror jag. Asus har något längre batteritid på sin (14h vs 12h) men tillverkarnas siffror stämmer oftast inte helt överens med verkligheten (men nästan). Hittar dock inga recensioner på Samsungen.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har nu höjt gränsen till 4000kr så har kollat in denna Sony Vaio VPC-W12S1E/W Läcker Sony Vaio i miniformat! - Dator - Laptop - Mini-PC

Vad är bättre med denna datorn?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den är inte bättre, kanske snyggare.. Det är "Vaio" som gör den dyrare

Edit: Den har bättre upplösning än andra netbooks i prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

Den är inte bättre, kanske snyggare.. Det är "Vaio" som gör den dyrare

Edit: Den har bättre upplösning än andra netbooks i prisklassen

Okej Men vilken skulle ni rekommendera av http://www.netonnet.se/CompareView/3001?x=73&y=6&itemList=125... ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Har nu höjt gränsen till 4000kr så har kollat in denna Sony Vaio VPC-W12S1E/W Läcker Sony Vaio i miniformat! - Dator - Laptop - Mini-PC

Vad är bättre med denna datorn?

Den har förra generationen atom. Visserligen knapp märkbar prestanda men den drar mindre ström = längre batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Den har förra generationen atom. Visserligen knapp märkbar prestanda men den drar mindre ström = längre batteritid.

aha okej

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Är det inte den nya generationen Atom ("Pine Trail" med N450, GMA 3150 etc.) som drar mindre ström?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Är det inte den nya generationen Atom ("Pine Trail" med N450, GMA 3150 etc.) som drar mindre ström?

Så bör det ju vara iallafall.

Kom igen nu! Vilken är den bästa Mini-Pc:n för 4000kr? Spelar ingen roll vart man köper den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HP 210/Sony Vaion du länka till/Acer aspire 532H/Asus 1005P/1008P Rashid version

Alla har likadana specs, men Vaion har högre upplösning, 1008P Rashid är snygg + är mer slimmad än de andra. HP210 har något snabbare prestanda men vissa gillar inte touchpaden, Acern har jävligt skön pekplatta + tangentbord. Asus 1005 är väll som alla andra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

HP 210/Sony Vaion du länka till/Acer aspire 532H/Asus 1005P/1008P Rashid version

Alla har likadana specs, men Vaion har högre upplösning, 1008P Rashid är snygg + är mer slimmad än de andra. HP210 har något snabbare prestanda men vissa gillar inte touchpaden, Acern har jävligt skön pekplatta + tangentbord. Asus 1005 är väll som alla andra

Men vad tycker du om Samsung NP-N210-JA02SE Mini-PC med 12 timmars batteritid! - Dator - Laptop - Mini-PC ?

Tycker den verkar rätt bra.

Vilken hade du valt själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som vet om Komplett.se - ASUS Eee PC Seashell 1005PE 10,1" sort har en matt eller blank yta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Någon som vet om Komplett.se - ASUS Eee PC Seashell 1005PE 10,1" sort har en matt eller blank yta?

Den är blank. Samlar ganska lätt på sig fingeravtryck men är också lätt att torka av.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

OWD95, Jo, Den är precis som dom andra.. dock känns den lite plastigare än de andra. Om jag skulle välja så skulle jag ta Asus 1005PE då den har bra batteritid, bättre garantier, liten strömaddapter och ett riktigt schysst tangentbord. Ett annat stort plus är att batteriet sticker inte ut som det gör hos Samsung/Hp/Acer/MSI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Den är blank. Samlar ganska lätt på sig fingeravtryck men är också lätt att torka av.

Okej Kollade lite på YouTube och såg att en del hade en riktigt nice matt yta och en del blank.

Det går inte köpa en med matt yta från komplett eller?

Hehe, har världens beslutsamhets ångest nu.

Har nu 4600kr och tänkt köpa en NetBook ganska länge, men nu när jag tänker efter är det så mycket annat jag också villa köpa, en 32" lcd tv, playstation 3, mobil osv.

Fast jag hatar iofs att spela så ps3 kan vi skippa. Men ni fattar.

Men tror det blir Asusen då den verkar riktigt nice.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OWD95:

Okej Kollade lite på YouTube och såg att en del hade en riktigt nice matt yta och en del blank.
Det går inte köpa en med matt yta från komplett eller?
[...]
Men tror det blir Asusen då den verkar riktigt nice.

Ingen aning om man kan köpa med matt yta. Kompletts kundtjänst vet nog. Men den blanka ytan är inget som stör mig, jag är väldigt nöjd med min Asus, särskilt batteritiden.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Ingen aning om man kan köpa med matt yta. Kompletts kundtjänst vet nog. Men den blanka ytan är inget som stör mig, jag är väldigt nöjd med min Asus, särskilt batteritiden.

Okej, härligt! Har nu beställt den från Komplett.se - Nordens största nätbutik. Hur lång tid tror ni det tar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Ja..? N280 är förra generationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooDHooDs:

Ja..? N280 är förra generationen.

Ah, jag fick för mig att du menade att N280-generationen drog mindre ström när du skrev detta:

Skrivet av MooDHooDs:

Missförstånd av mig

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

När tror ni jag får mitt packet? Beställde den igår från komplett och på posten står det

17 maj kl 14:02
Posten, Elektronisk förhandsinformation mottagen.

Tror ni jag kan hämta den imorgon? Bor 40min ifrån GBG.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bästa netbooken, för bäst pris just nu är
Asus Eee PC 1201N - 1,6GHz DC 2GB 250GB 12" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Med motiveringen - dubbelkärnig atom med nVidia Ion teknologi för ca 4500kr
Bra storlek på tangentbord, vettig batteritid samt bra design i fint format.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.