Överklockade i7-burk, körde Prime95, nu startar den inte? Snabb hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

Överklockade i7-burk, körde Prime95, nu startar den inte? Snabb hjälp uppskattas.

Jag överklockade min i7 till 3.4 GHz, satte volten på 1.268 tror jag. Datorn körde igång, allt fungerade bra, så jag testade Prime95. Datorn hänger sig efter ett tag i stress test, och den reagerar inte när jag håller in startknappen i 5+ sek, så jag dödar den genom att slå av nätaggregatet. Döm min förvåning när den sedan inte startar längre - fläktarna varvar upp i 1 sekund, sedan stängs den av. Sedan försöker datorn själv starta sig var 5:e sekund ungefär, men misslyckas gång på gång - endast fläktarna snurrar igång.

Jag har testat att rensa CMOS och ta ut batteriet från moderkortet i några minuter, men problemet kvarstår. Vad kan jag göra?

Spec: i7 860, Zotac H55-ITX, Silverstone 300w PSU, Corsair Dominator-minnen.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

hoppas du är ett troll nu .

2,68 volt är på tok för hög spänning.

du ska inte behöva kräma på mer än 1.5 v för en dunderöverklockning , och säkert inte mer än 1.3 v för den lilla klockningen du gjort nu.

om du nu inte skrivit fel och ärligt har kört processorn med en spänning på 2.68 v så är risken att den är helt stekt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Oj, ursäkta, jag menar så klart 1.268

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurfen:

Oj, ursäkta, jag menar så klart 1.268

hehe , * phew *
då är nog proccessorn säker i alla fall.

har du något grafikkort av hög kaliber i datorn?
kan vara så att nättagget inte är tillräckligt kraftfullt i så fall.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Nej, det är ett ATI 3850, passivt kylt, så det borde inte dra mycket alls. Datorn har alltså rullat bra ganska länge, sen började jag klocka och då dog den. Nätaggregatet bör alltså klara lasten.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av nurfen:

Nej, det är ett ATI 3850, passivt kylt, så det borde inte dra mycket alls. Datorn har alltså rullat bra ganska länge, sen började jag klocka och då dog den. Nätaggregatet bör alltså klara lasten.

när man klockar processorn så blir den lite hungrigare vad det gäller ström.
har du kört prime95 vid tidigare tillfälle? det drar troligtvis mer ström än vid vanlig användning.

skadar ej att prova med ett annat nätagg om du har det till hands.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of the Bamse

Min gissning ligger på stekt moderkort. Prova gärna med ett annat om du råkar ha en hög 1366-kort liggandes. Andra gissningen på listan är nätagget. Resten av komponenterna är säkra, jag lovar

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

när man klockar processorn så blir den lite hungrigare vad det gäller ström.
har du kört prime95 vid tidigare tillfälle? det drar troligtvis mer ström än vid vanlig användning.

skadar ej att prova med ett annat nätagg om du har det till hands.

Det var första Prime95-testet. Tyvärr har jag inget annat nätagg.

Skrivet av Printscreen:

Min gissning ligger på stekt moderkort. Prova gärna med ett annat om du råkar ha en hög 1366-kort liggandes. Andra gissningen på listan är nätagget. Resten av komponenterna är säkra, jag lovar

Ja, det verkar inte bättre... Jag har plockat ur CPU, minnen, grafikkort, hårddisk, men samma sak händer när jag försöker boota. Hur kan moderkortet dö av en (faktiskt) lättare överklockning?

Jag har så klart inga reservdelar liggandes. Finns det något sätt jag kan säkerställa det ena eller det andra?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

"Goda" nyheter, eller vad man ska säga. Jag tog med datorn till jobbet och kopplade nyss in den till ett nytt nätagg, problemet kvarstår. Således är det moderkortet som behöver bytas, vilket jag kan lösa under dagen. Hör av mig med resultat.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

1366?
i7 860 använder s1156.

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk
Medlem

Med nytt moderkort fungerar den nu kalas. Tack för hjälpen!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tycker du borde fundera på att skaffa ett lite vassare nätagg eftersom det mycket väl kan vara det som var boven i dramat.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)