Nybyggnation - Gamingdator [18.000]

Permalänk
Medlem

Nybyggnation - Gamingdator [18.000]

Hej kära sweclockare!

Efter att ha gjort mig av med min föregående dator, som inte riktigt var tillräckligt uppgraderingsvänlig för att behållas, har jag bestämt mig för att bygga ihop en ny burk. Mina användningsområden är relativt begränsade till ordhantering, musik samt en hel del spelande. Försäljningen av den tidigare datorn har dessutom lyckats utöka min budget något vilket bådar gott för ett riktigt bra köp!

I min budget på 18´000 så ska det ingå både skärm samt operativsystem, mus & tangentbord samt högtalarsystem finns sedan tidigare.

Jag vill gärna göra hela mitt inköp hos Inet.se då jag bara haft positiva kontakter med deras support och aldrig haft strul under mina tidigare köp. Skärmen däremot är jag helt öppen för var den kan köpas då jag tyckte Inets utbud var lite klent på den fronten, tidigare haft BenQ 21.5 tums men har verkligen
noll koll på vad som gör en bra skärm.

Efter att ha läst en herrans massa trådar innan jag skapade min egen (mitt köp är ju SÅ unikt så det krävs en egen tråd) så har jag mer eller mindre bestämt att gå ifrån mitt partnerskap med Intel och satsa på AMD, problemet då är att jag har noll koll på vad som är en bra AMD-Prolle & moderkort, minnen etc. Det enda kravet jag egentligen har på moderkortet är att det ska klara crossfire om det blir aktuellt i framtiden för ytterligare ett grafikkort.

Mitt förslag (utan skärm då) är som följer:

Vad tycker mitt kära herrskap? Jag är verkligen helt öppen för all feedback och alla kommentarer, datorn ska inte beställas före nästa vecka ändå så jag har gott om tid att bestämma mig!

Mvh

DoomCat

Permalänk
Keeper of the Bamse

Om dina minnen är version 2 passar de inte med NH-D14.

KÄLLA

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Avstängd

Snälla, beställ ifrån någon annan sida där det är lite billigare. 4.3k för ett 5870 är löjligt mycket, samma sak med några andra delar. Kolla t.ex misco med swec-rabatt och se vad priset ligger på där.

Permalänk
Keeper of the Bamse

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Billigt och gratis spel med, så har vi löst det problemet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Planerar du att köra crossfire i framtiden? Annars behöver du nog inte ett 750W-agg. Dessutom är det inte modulärt, HX serien är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sammy86:

Planerar du att köra crossfire i framtiden? Annars behöver du nog inte ett 750W-agg. Dessutom är det inte modulärt, HX serien är att föredra.

Han sa att det kunde bli aktuellt. Håller fortfarande med om att HX är att föredra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Om dina minnen är version 2 passar de inte med NH-D14.

KÄLLA

Aj då, någon annan kylare som du skulle rekommendera? Kylaren hade fått så många bra omdömen på Inet samt varit frekvent i många trådar här. därav mitt val men om den inte är kompatibel med mina minnen blir det svårt.

Skrivet av Printscreen:

XFX Radeon HD5870 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se

Billigt och gratis spel med, så har vi löst det problemet

Ändrat till det, sparat lite pengar också, kanske inte är värt 500:- för ett fabriksklockat kort?

Skrivet av Sammy86:

Yes, crossfire blir aktuellt i framtiden absolut.

Ska ordna en ny uppladdning när jag kommer hem från arbetet så ska jag se hur det blir. Något annat som ni ser är helt felaktigt? Är som sagt första builden med AMD.

//DoomCat

Permalänk
Medlem

Skaffa ett PowerColor HD5870 PCS+

Fabriksöverklockat, mycket tystare än XFX kostar 250kr mer, men du får med Cod Mw2 också.. Enbart tystare fläkt är värd 250kr mer ^^

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Ta en Corsair H50 som CPU kyllare i stället

Permalänk
Medlem

Det ser allmänt bra ut. Som flera redan har skrivit, grafikkortet är inte den mest prisvärda möjliga. Problemet med alla kort från XFX ser ut att vara kylningen, den är inte den bästa möjliga. Vore jag du så skulle jag köpa ett som är gjort av VTX-3D, den där kostar väldigt lite och har bättre kylare. VTX-3D har ett overkill namn, men de gör tydligen väldigt bra kort. De finns tyvärr inte hos inet, men även alina ger gratis frakt för sweclockers medlemmar*, så det kostar inget extra att inte köpa från samma sida.

Det står inte latenser på RAM-stickorna som du hade valt, men jag skulle inte lita helt på A-data. För dryga hundra spänn extra så får du minnen från Corsair, som har samma frekvens och bra latenser.

Nätagget bör du byta mot en HX-version, HX750W, som är nästan hundra spänn billigare hos alina än inet.

När det gäller skärm så skulle HP ZR24W vara helt överlägset det mesta andra inom rimlig prisklass, men den kostar 4000kr. Ifall du inte redigerar bilder eller liknande så klarar du dig med en TN-panel, och då skulle jag nog ta Benq G2420HDBL, den ger väldigt mycket för pengarna (jag har personligen en äldre version av den, färgerna skulle kunna vara bättre, men i övrigt är den riktigt bra. Och bra färger kräver en bättre panel, vilket betyder mycket pengar).

Processorn är AMD:s flaggskepp, bättre blir det inte ^^ Så den duger gott och väl till spel.

Processorkylaren är bra, men som sagt, väldigt stor. Ta reda på om den får plats innan du beställer.

Sen så skullle jag köpa två fräktar till. En 140mm i botten och en till 120mm i fronten, båda som inblås. Du behöver inte öppna upp något, de fläkthålen är inte täppta som resten i R2. Bättre kylning, men ljudet påverkas så gott som inte alls.

*EDIT: forumet vägrar att göra länkar som jag vill, så om du vill ha gratis frakt från alina så gå in via länken Alina Systems AB och gör följ instruktionerna.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Ram-minnenna

Jag har en noctua d14 kylaren och måste bara säga att den e grym. Sen så undrar jag om någon med mer erfarenhet har koll på om det går med dominators om man flyttar front fläkten. Själv var jag tvungen att flytta upp den dryga två centimeter för min ramminnen och tycker att det borde gå att göra samma om man har dominaters.

Visa signatur

Custom Built Chassis|CM Silent 1000W Mod|Asus P6X58D-E|i7 930@4.2ghz ht on| 6Gb Corsair Dominator @1604MHz| Evga & Zotac Gtx 470 SLI @ 800,1600,1674 & Asus 8600gt physX dedicated| WD Green 1Tb+1Tb WD Black sata 3 +1Tb extern|Intel SSD 80Gb X25-M G2|Logitech MX518 & G15| H2O|Shure SRH840
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223280

Permalänk
Medlem
Skrivet av santair:

Jag har en noctua d14 kylaren och måste bara säga att den e grym. Sen så undrar jag om någon med mer erfarenhet har koll på om det går med dominators om man flyttar front fläkten. Själv var jag tvungen att flytta upp den dryga två centimeter för min ramminnen och tycker att det borde gå att göra samma om man har dominaters.

Beror på vad du har för moderkort. Jag har ingen erfarenhet av NH-D14, men det beror av var processorn och RAM-slottarna är placerade. Om ingen del av själva kylflänsen hamnar ovanför RAM-minnerna så kan du ha vilka minnen du vill och flytta på fläktarna.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk
Medlem

Såhär ser det ut för nuvarande:

Kalla mig feg men jag kör hellre på en beprövad utgivare när det kommer till grafikkort. Bytte däremot Nätagg, att spara 80:- för att beställa från en annan leverantör klarar jag mig utan, tack för förslaget ändå

Kylaren ska inte vara några problem, R2-Chassit ska klara processorkylare som är upp till 165 mm i höjd, övriga dimensioner är jag däremot osäker på.

Corsair H50-kylare ser väldigt trevligt ut och har fått riktigt bra recensioner, däremot verkar det vara problem med att fästa den i R2-Chassit då den är för stor?

Gällande processorn har den ju tydligen fått stryk av Intels I5 serie gällande processer där endast 2-4 kärnor kan utnyttjas, men borde det inte bli fler och fler program/spel som kommer utnyttja flerkärniga processorer i framtiden? Vill ju inte behöva byta moderkort och processor om ett år igen

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu ser det onekligen bra ut. Vikten av att välja känd tillverkare av grafikkort vågar jag inte uttala mig om, det är ändå inet.se som sköter garantiärenden såvitt jag vet.

För att se om kylaren passar kan du vänligen kolla länken jag döpte "Källa" i mitt förra inlägg. Jag har dock samma minnen som du och de är låga och fina

Att processorn får stryk av en I5 i syntetiska test är nog inget du märker av. Dock ska du ju klocka den till 4ghz, den är extremt lättklockad! Titta på det här youtube-klippet t.ex.: YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Lycka till

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hade nog skurit ned på moderkort och processor för att göra plats för HD5970 så har du en effektivare lösning för crossfire. en 1055 kan lätt överklockas och jag tycker inte upplåst multipel är värt 1000 kr.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu ser det onekligen bra ut. Vikten av att välja känd tillverkare av grafikkort vågar jag inte uttala mig om, det är ändå inet.se som sköter garantiärenden såvitt jag vet.

För att se om kylaren passar kan du vänligen kolla länken jag döpte "Källa" i mitt förra inlägg. Jag har dock samma minnen som du och de är låga och fina

Att processorn får stryk av en I5 i syntetiska test är nog inget du märker av. Dock ska du ju klocka den till 4ghz, den är extremt lättklockad! Titta på det här youtube-klippet t.ex.: YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Lycka till

Ah gött, enligt sidan du hänvisade till ska det inte vara några problem med de minnena. Sen ska det inte vara några problem med höjd i chassit heller, visste att det var en bra kombo men tur att du skrev så jag kunde ändra modell på minnet

Skrivet av Typhonos:

Jag hade nog skurit ned på moderkort och processor för att göra plats för HD5970 så har du en effektivare lösning för crossfire. en 1055 kan lätt överklockas och jag tycker inte upplåst multipel är värt 1000 kr.

Anledningen till att jag valde just det moderkortet förutom att det fått höga betyg i olika tester är att det hade möjlighet till crossfire med x16 ist. för en på x16 och en på x8.

I min värld känns dock HD5970 som lite overkill?

Byggde ihop ett Intel-system också, det börjar närma sig smärtgränsen men vad tycker ni? Det är i stort sett samma förutom moderkort, prolle och minnen...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Oj skiljde det bara en femhundring (den kan vi säga att den gick till 2GB ram, billigt va?) så är det väl rätt självklart, I7 är svårslaget och ska tydligen spöa en 1090T, om båda går i 4ghz.

Rent generellt då, sexkärnan kan säkert spöa intels i vissa benchmarks...

Visa signatur

www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu ser min kära skapelse ut som följer:

Har lagt till ett annat grafikkort från XFX som kostar en 400:- mindre, tagit det och betalt ett par nya lurar istället då katten ätit av kablarna till mitt nuvarande par.

Undrar dock om det är så att processorn tycker bättre om att ha 4 eller 8 Gb minne mot 6 Gb?

Det samt oroligheten inför om fläkten nu verkligen får plats är det enda som hindrar mig från att beställa känner jag, är oerhört sugen att få bygga burken

Edit: Kanske en SSD för OS:et? Borde räcka med en https://www.inet.se/artikel/4303852/a-data-32gb-ssd-391-serie... för det kanske?

Om någon kunde länka "Fri Frakt" för Sweclockers skulle det också uppskattas

Permalänk
Medlem

Till sockel 1336 ska man ha 3 kanals minnen, så det är helt rätt sen ta inte den SSDn, ska man ta SSD ska ta man ha en ordentlig vänta är mitt råd.

Permalänk
Medlem

I den prisklassen är det ett starkt trendbrott att inte använda en SSD som systemdisk! Jag röstar för en Intel X-25M G2 80Gb till detta ändamål om du inte vill bli sedd på i datorvärlden, som Madonna i denna hiskeliga London-outfit

EDIT: Fri frakt Inet

Permalänk
Medlem

Inte värt att dra ner på spel prestanda för en SSD disk.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Inte värt att dra ner på spel prestanda för en SSD disk.

Källa, eller refererar du till prisgränsen?

Permalänk
Medlem

5970 får väl inte plats i Define r2?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

5970 får väl inte plats i Define r2?

Sant, det är lite för långt för att få plats utan att man tar ut hårddiskburen (vilket kräver att man borrar ut nitarna)

Och nej, jag tycker inte att 5970 är overkill i den prisklassen på en gamingdator. Köpte precis en gamingdator själv som du kan se i sign, dock var det kampanj på grafikkortet så jag la 5549:- på det (nästan 1000:- billigare).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!