Dator till 3D rendering, bildbehandling, spel m.m. ink skärmar ~ 30.000kr

Permalänk
Medlem

Dator till 3D rendering, bildbehandling, spel m.m. ink skärmar ~ 30.000kr

Hej!
Jag har tänkt bygga mig en dator som ska fungera mycket väl för följande ändamål.

- 3D rendering (Cinema 4D osv)
- Bildbehandling (Photoshop och Illustrator)
- Videoredigering (After Effects)
- Spel
- Film
- Musik

Jag har en budget på max 30.000kr, vad som ska ingå är en helt ny dator med ny låda, två nya skärmar,
en wacom ritplatta, nya diskar osv, det enda som ska återanvändas från min nuvarande burk är mus, tangentbord och högtalare.

Viktiga egenskaper:
- Snabb
- Färgkorrekta skärmar (i den mån det går inom budgeten)
- Tyst
- Hållbar inför framtiden (ska klara minst 2 år utan uppgraderingar)
- Lättmeckad låda med god kylning och ljudninvå

Efter att ha läst en del tester och recensioner har jag kommit fram till följande lista:
Priserna är c:a priser och är mer att se som riktramar, nästan alla produkter går att hitta för ett par hundra billigare eller flera hundra dyrare.

Processor:
Intel Core i7 920 2,66GHz Socket 1366 Box
C:A PRIS: 2500-3000

Modekort:
Asus P6T SE
C:A PRIS: 1300-1900

Minnen:
Corsair Dominator DDR3 PC12800/1600MHz CL8 3x2GB
C:A PRIS: 1900-2100

Nätagg:
Corsair CMPSU-850HX 850W
C:A PRIS: 1500-1700

Grafikkort:
Sapphire Radeon HD5870 Vapor-X HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB
C:A PRIS: 3700-4000

Hårddiskar:
4st Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB
C:A PRIS: 650-700st
Anledningen till 4 diskar är att jag tänkt köra 2 av dem i RAID och spara alla viktiga filer där.

Låda:
Corsair Obsidian 800D
C:A PRIS: 2500-3000

CPU kylare:
Noctua NH-U12P
C:A PRIS: 650

Ritplatta:
Wacom Intuos4 Medium
C:A PRIS: 3700

Skärmar:
2st 24" HP ZR24w
C:A PRIS: 3900st

TOT C:A 30.000

Så vad säger Sweclockers experterna om denna setup för professionell användning?

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk

Ingen SSD för operativsystemet och programmen?? Jag skulle rekommendera antingen 40 GB X25-V eller 80 GB X25-M beroende på hur mycket utrymme du behöver på systempartitionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Ingen SSD för operativsystemet och programmen?? Jag skulle rekommendera antingen 40 GB X25-V eller 80 GB X25-M beroende på hur mycket utrymme du behöver på systempartitionen.

Jag var inne på SSD först, problemet jag fann är att mitt OS nästan alltid drar iväg över 100 GB när jag installerat allt.
En vettig SSD disk på över 100 GB verkar så dyr i förhållande till vad man får. =(
Därför är min plan att vänta ett par år och sen uppgradera till SSD när den tekniken sjunkit lite i pris.
Förutsatt att det inte går att hitta en bra vettig SSD disk för en bra peng.

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Skrivet av DuaneLee:

Jag var inne på SSD först, problemet jag fann är att mitt OS nästan alltid drar iväg över 100 GB när jag installerat allt.
En vettig SSD disk på över 100 GB verkar så dyr i förhållande till vad man får. =(
Därför är min plan att vänta ett par år och sen uppgradera till SSD när den tekniken sjunkit lite i pris.
Förutsatt att det inte går att hitta en bra vettig SSD disk för en bra peng.

Du vinner mycket om du lär dig hur du utnyttjar systemutrymmet bättre (du kan t.ex. ersätta systemåterställningar med ett riktigt diskkloningsprogram, flytta skrivbordet/mina dokument-mapparna från systempartitionen, mm). 80 GB är tokigt mycket utrymme för operativsystem och program. Notera att jag med program menar hjust program och inte spel, program ska installeras på en SSD, spel kan man installera på en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en bra setup.
Pysslar själv med identiska saker och systemet har fungerat kanon till allt jag vill.
Du har en dyr låda, men är du tillskillnad från mig mycket inne och gräver i den kan jag se ditt behov av lättjobbad låda.
Bra val av skärmar, har själv sneglat på dem.

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk

Kan rekomendera Eizo skärmar
de är visserligen lite dyrare men de är ytterst lämpliga för bildhantering
kanske kan överväga och ha en eizo för primärt bruk och någon annan som andra skärm

eller gå ner lite i storlek för att komma ner lite i pris

mvh

Permalänk
Medlem

Visst är Eizos bra skärmar bra. Men den stora skillnaden blir först vid typ Coloredge och de kostar lite grann. Annars kan man höra med Eizo om de har något restlager av deras s-pva-paneler till bra pris.

Sen skulle jag 9 ggr av 10 välja Nvidia framför Ati när det kommer till 3d-modellering.

Wacombrädor kan man köpa med rabatt från wacom själva om man är student på högskola. Medium är lagom.

Ram kan man hitta prisvärdare. tex 3 st 2-pack för totalt 12 gb ca 3000:-

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sen skulle jag 9 ggr av 10 välja Nvidia framför Ati när det kommer till 3d-modellering.

Jag är ingen fanboy men undrar varför Nvidia är bättre på detta?
Förutsatt att vi håller oss till konsumentserierna (inte nv quadro/ati fire gl)

Ligger det inte mer i applikationen om den använder openGL eller DirectX baserad accellerering?

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Du vinner mycket om du lär dig hur du utnyttjar systemutrymmet bättre (du kan t.ex. ersätta systemåterställningar med ett riktigt diskkloningsprogram, flytta skrivbordet/mina dokument-mapparna från systempartitionen, mm). 80 GB är tokigt mycket utrymme för operativsystem och program. Notera att jag med program menar hjust program och inte spel, program ska installeras på en SSD, spel kan man installera på en mekanisk disk.

håller inte med att 80GB är tokigt mkt för trådskaparen, kanske funkar för dig, men olika saker tar olika mkt plats. Trådskaparen jobbar ju med flera olika typer av tunga användningsområden där programmen & inte minst programdata tar mkt plats (3d-rendering, videoredigering, bildbehandling). Bara temp-filer för videoredigering tar ju mkt plats (och dom vill man verkligen ha på SSD). Inte kul när man upptäcker att systempartitionen inte räcker till.

Permalänk
Skrivet av teejee:

håller inte med att 80GB är tokigt mkt för trådskaparen, kanske funkar för dig, men olika saker tar olika mkt plats. Trådskaparen jobbar ju med flera olika typer av tunga användningsområden där programmen & inte minst programdata tar mkt plats (3d-rendering, videoredigering, bildbehandling). Bara temp-filer för videoredigering tar ju mkt plats (och dom vill man verkligen ha på SSD). Inte kul när man upptäcker att systempartitionen inte räcker till.

Nja, för mig personligen är 40 GB tokigt mycket systemutrymme, jag skummade igjenom systemkraven för de program TS listade och med tanke på att han använder 100 GB idag utan att lägga ngn vikt vid att minimera storleken på systempartitionen borde 80 GB vara tillräckligt med väldigt god marginal (med dagens operativsystem och stora mekaniska diskar är det väldigt lätt att slösa på systemutrymmet, men om man bara bestämmer sig för att separera operativsystem och program från allt det övriga kommer man märka att man inte alls behöver så mkt systemutrymme.)

Jag brukar föreslå TreeSize Free (JAM Software - TreeSize Free) när ngn vll få reda på exakt hur mycket systemutrymme de verkligen behöver. Det programmet visar storleken på alla mappar på en vald partition, man kan då utgå från storleken på alla mappar tillsammans för att sedan räkna bort storleken på mappar såsom Skrivbordet/Mina Dokument/Spel/mfl som inte alltid behöver ligga på SSDn (jag kör själv med Skrivbordet på SSDn men många har ovanan att placera allt på Skrivbordet så det är ngt jag rekommenderar för alla).

Notera distinktionen mellan systemutrymme och lagringsutrymme. Systemutrymme är utrymme som används för operativsystem och program. Lagringsutrymme är utrymme som används för mediafiler, stora projektfiler, och allt annat man kan tänkas lagra på disk som inte behöver den låga accesstiden.

Permalänk
Medlem

Mycket att svara på, ska göra mitt bästa för att försöka svara och kommentera mina val.
Känn er fria att argumentera emot.

Skrivet av fqvarfort:

Du vinner mycket om du lär dig hur du utnyttjar systemutrymmet bättre (du kan t.ex. ersätta systemåterställningar med ett riktigt diskkloningsprogram, flytta skrivbordet/mina dokument-mapparna från systempartitionen, mm). 80 GB är tokigt mycket utrymme för operativsystem och program. Notera att jag med program menar hjust program och inte spel, program ska installeras på en SSD, spel kan man installera på en mekanisk disk.

Jag kör Norton Ghost för att göra backuper med. Visste dock inte att man kan stänga av systemåterställning?
Alla personliga filer och dokument sparar jag på en separat disk av säkerhetsskäl då mitt OS kraschar minst 2 ggr/år.
Alla spel installerar jag på en separat partition, så det är bara programmen som ligger på OS-partitionen.

Såg att en X25-M ligger på ungefär 1800, om jag går ner till 3 st Samsung diskar ligger jag ungefär 1000 kr över budget, frågan är om man kan plocka om mitt paket lite med mer prisvärda delar som presterar likvärdigt och komma ner lite i pris? För eventuellt skulle jag kunna klara mig inom 80 GB.
För närvarande förbrukar jag 40 GB på en ganska ny installation, har i princip bara dragit in CS5 i suite version och inga 3D program än så länge.

Skrivet av DjViss:

Ser ut som en bra setup.
Pysslar själv med identiska saker och systemet har fungerat kanon till allt jag vill.
Du har en dyr låda, men är du tillskillnad från mig mycket inne och gräver i den kan jag se ditt behov av lättjobbad låda.
Bra val av skärmar, har själv sneglat på dem.

Vad kör du själv för system i nuläget?
Lådan valde jag då jag vill byta ut min trotjänare Chieftec Dragon som gått en 8-10 år eller så.
Hoppas på att Corsairen ska klara av att gå 5-10 år, så på sikt är den inte så dyr.
Tycker att Chieftecen blivit alldeles för högljudd och varm mot dagens lådor, så därför vill jag byta ut den.

Skrivet av er_nilsson:

Kan rekomendera Eizo skärmar
de är visserligen lite dyrare men de är ytterst lämpliga för bildhantering
kanske kan överväga och ha en eizo för primärt bruk och någon annan som andra skärm

eller gå ner lite i storlek för att komma ner lite i pris

mvh

Kollade på Eizo först då jag sett att dem är väldigt rekommenderade till just bildbehandling.
2 skärmar av samma storlek och märke känns som ett måste för att komma bort ifrån att bilden hamnar på olika höjd.
Har 2 st 19" skärmar i dagsläget av olika märken.
Det skapar en höjd skillnad på 1cm som jag finner ytterst irriterande om jag har fönster som ligger
över båda skärmarna eller ska dra ett fönster mellan skärmarna då det "hoppar" lite pga höjd skillnaden.
Minst 22" känns som ett minimum då jag tycker att mina 19" är lite för små.
Kan man komma ner i ett bra pris på 2 st Eizo i minst 22"?

Skrivet av Igelkott:

Visst är Eizos bra skärmar bra. Men den stora skillnaden blir först vid typ Coloredge och de kostar lite grann. Annars kan man höra med Eizo om de har något restlager av deras s-pva-paneler till bra pris.

Sen skulle jag 9 ggr av 10 välja Nvidia framför Ati när det kommer till 3d-modellering.

Wacombrädor kan man köpa med rabatt från wacom själva om man är student på högskola. Medium är lagom.

Ram kan man hitta prisvärdare. tex 3 st 2-pack för totalt 12 gb ca 3000:-

Hur brukar skärmarna från restlagret ligga till i pris på ett ungefär?
Vart i 3D-modellering utmärker sig Nvidia korten som bättre än ATI?
Jag valde ett ATI kort då Nvidias senaste serie verkade ha fått lite si så där i betyg.
De flesta recensioner jag läste pekade på att ATI korten skulle vara mera prisvärda.
Min tanke var att man i framtiden kunde uppdatera till att köra dubbla HD5870 kort.

Har du nåt exempel på lika högpresterande minnen till bättre pris?
Jag läste någonstans att i7:an bör matas med trippel kanals minnen?
Det tolkade jag som att man bör köra minst 3 likadana minnen
och att om man ska fylla alla 6 minnesplatserna så bör det göras med 2 st paket om 3 st minnen?

Skrivet av teejee:

håller inte med att 80GB är tokigt mkt för trådskaparen, kanske funkar för dig, men olika saker tar olika mkt plats. Trådskaparen jobbar ju med flera olika typer av tunga användningsområden där programmen & inte minst programdata tar mkt plats (3d-rendering, videoredigering, bildbehandling). Bara temp-filer för videoredigering tar ju mkt plats (och dom vill man verkligen ha på SSD). Inte kul när man upptäcker att systempartitionen inte räcker till.

Detta är vad jag också upplevt, att eftersom att jag dels har stora delar av Creative suite,
Corel Painter, Cinema 4D och ibland Avid installerat så tar det en massa utrymme på disken.
Om man sen lägger till flera 3D program (typ Zbrush) på det så minskar utrymmet drastiskt.
Jag har också som mål att försöka lära mig Maya, Realflow, Vue, Bryce och Lightwave
för att försöka komma på vilket 3D program som jag tycker bäst om och jobbar bäst i.

Helt enkelt satsar jag på att jobba med illustration och 3D och behöver en burk som klarar av båda.

EDIT:
Så här ser diskutrymmet i i dagsläget.

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Skrivet av DuaneLee:

Jag kör Norton Ghost för att göra backuper med. Visste dock inte att man kan stänga av systemåterställning?

Jappz, det går alldeles utmärkt iom att du redan har en bättre backup-lösning - Disable System Restore in Windows 7 - How-To Geek .

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jappz, det går alldeles utmärkt iom att du redan har en bättre backup-lösning - Disable System Restore in Windows 7 - How-To Geek .

Tack för tipset!

Är det ingen som har några förslag på förbättringar på min lista? =D
Tror ni jag klarar mig med en 80 GB SSD disk med tanke på hur mycket program jag kan tänkas komma att installera?
Har någon tips på billigare minnen än dem jag listat, men som är likvärdiga?
Processorn kan jag komma att klocka upp lite, vet inte om jag behöver klocka minnena då också?

Genom att försöka ge er lite bakgrund och anledningar i mina svar till varför jag valde just dessa produkter
hoppas jag på att ni ska kunna ge mig ännu bättre motfrågor. =D
Ifrågasätt gärna mina val, om jag kan försvara dem väl med bra anledningar bör de vara bra val,
om inte bör jag kanske tänka över dem.

Ber om ursäkt för om jag låter hård eller så när jag skriver...
Vet att jag kan ha en lite hårt ton ibland, menar dock inget illa.
Jag brukar försöka lätta upp det jag skriver med smileys i vanliga fall,
för att visa att jag inte är dödsallvarlig... men jag hittade inga här på forumet. =(
Är i alla fall väldigt tacksam för alla tips som kommit in hittills!

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon redan rekommederat större ramminnesvolym, om inte, så gör jag det.
Corsair 12GB (6KIT) DDR31600MHz/CL9/XMS3 - Inet.se

12gb är inte dumt vid redigering, 6gb är i minsta laget i en 30k redigeringsburk!
Pluss ett 64bitars OS såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

Vet inte om någon redan rekommederat större ramminnesvolym, om inte, så gör jag det.
Corsair 12GB (6KIT) DDR31600MHz/CL9/XMS3 - Inet.se

12gb är inte dumt vid redigering, 6gb är i minsta laget i en 30k redigeringsburk!
Pluss ett 64bitars OS såklart.

Läste att i7:an är känslig när det gäller minnena?
Har jag missuppfattat det att den vill ha minnen som är på 1,65v? ^^
Dom du länkade till var på 1,6v, gör det någon skillnad? =D
Följde dock ditt råd om att hinka i mera ram.

Möblerade om i min lista lite...
Om jag skippar SSD så länge, samt minskar antalet diskar (kan köpa flera vid behov)
och dessutom återanvänder dem sata diskar jag har i datorn nu (bara flyttar över dom med alla prylar på)
så kan jag komma ner i 29.362 om jag beställer från Pixmania och B-ray.
Det är då med 12 GB i ram, likadana som dom jag lagt till tidigare fast 6st minnen istället för 3.

Länk till min lista:
Produktlista - Redigeringsdator

Vad tror ni om det? =D

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk

Mitt tips:

Jag skulle rekommendera Dells IPS skärm före HP DELL U2410 ULTRASHARP 24# WIDE TFT TCO-03 BLACK - Fabrikskalibrerad IPS-skärm med 110% color gamut! - Produktinformation

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på ett RAID 0 system? Snabbt, säkert och mer plats än en SSD hårddisk.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Har inte den hög input lag? Men annars dell å hp's IPS paneler ska vara bra och inte så dyra som Eizo's coloredge.

Kan tipsa om TFT Central - LCD Monitor Information, Reviews, Guides and News,

Visa signatur

I7 930@3.6Ghz - 12GB Kingston HyperX - HD5870 - Nått MSI X58 Mobo - 3 TB HD - Eizo Foris 24" Monitor.

Sysslar med 3D/2D Grafik, Eurodiscomusik & BFBC2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuaneLee:

Läste att i7:an är känslig när det gäller minnena?
Har jag missuppfattat det att den vill ha minnen som är på 1,65v? ^^
Dom du länkade till var på 1,6v, gör det någon skillnad? =D

det som gäller är max 1.65 v
högre spänning än så kan skada processorn enligt intel.

så det är fritt fram att använda moduler som kräver upp till 1.65 v .
att de sen drar mindre än så är ju en bonus.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av DjViss:

Har inte den hög input lag? Men annars dell å hp's IPS paneler ska vara bra och inte så dyra som Eizo's coloredge.

Kan tipsa om TFT Central - LCD Monitor Information, Reviews, Guides and News,

Det beror på hur känslig man är, spela man snabba fps-spel kan det nog vara någorlunda märkbart och sedan beror det på vad man har fått för exemplar några har ju fått riktigt höga input lag. Fast detta gäller ju i stort sätt alla IPS-skärmar.

Permalänk

Borde man inte kunna fixa ett paket med ett 980x samt ett nvidia 4xx kort? (980x för dom extra kärnorna, kör stor skillnad vid redigering i hans program)

Samt nvidias nya 4xx kort då dom kan tex i photoshop hjälpa till med saker (är inte bra på photoshop) YouTube - Adobe CS5 Accelerated GPU Features är ju ett exempel, fast kanske ett 5870 / 5970 kan göra det med?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Jag har stått lite i valet och kvalet mellan några av dem produkter du tog upp.
T.ex. CPU kylaren H50, efter att ha läst en del om den ser jag att den fått mycket ros,
men också en del ris för att pumpen på vissa exemplar verkar ha en tendens till att låta mycket?
Uppfattade det även som att den presterar ungefär likvärdigt med en bra luftkyld fläns?

När det gäller låda är Obsidian den enda som jag hittat hittills som uppfyller mina krav.
- Tyst
- Lättmeckad
- Snygg
- Helst svart insida
- Bra på att motstå damm och hår (har katt hemma)
- Enkelt att göra en snygg kabel dragning

Kände att Storm Sniper föll lite på dels utseendet och dels på att den har så mycket
nät och hål där hår och damm kommer att leta sig in.

Modekortet hittade jag inte hos någon av dem återförsäljare jag tänkt använda mig av.

Minnen kollade jag upp och hittade Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB (TR3X6G1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen
som verkade bli billigare än dem jag tittat ut först.
Bra att jag kom ner en del i pris där i alla fall. =D

Dell skärmen har jag tittat på tidigare, dock blev jag lite avskräckt när jag läste följande:

Från prisjakt:
- "Värdelös. Wide Gamut i denna skärm gör så att alla färger är groteskt överdrivna, och utöver detta har skärmen problem med grön och rosa tint på varsin skärmhalva. Efter två heldagar (Ja, 2 hela dagar, ni läste tyvärr rätt) i skärminställningarna så gav jag upp. Det är omöjligt att få bort den överliggande gröna nyansen och Wide Gamut-tekniken främjar inte bra färgåtergivning. Googla på denna skärm så ser ni att många har problem med den.
Den får 2 stjärnor istället för 1 pga snygg skärmdesign.
"

"På pappret en fantastisk skärm, i verkligheten... nja.
1. Trasig färgprofil i skärmen, Photoshop klagar. Går att fixa med en uppdaterad icc-profil från Dell.
2. Grynig bild i sRGB eller adobe-RGB-lägena. se
Fixas med firmware A01 (som inte finns i sverige än, vad jag har sett)
3. Värst av allt: Om du har otur i Dell-lotteriet (ännu ett dell-lotteri....) så kan skärmen ha en mer eller mindre kraftig färggradient över skärmen.

Så här såg min skärm ut: View image: PB234981.jpg . Helt oanvändbart för arbete med foton. Efter mycket strul och gnäll hos dell så bytte de ut den.

Nr 2 är OK, men inte perfekt. Efter att ha kört en ordentlig kalibrering (fabrikskalibreringen är inte på långa vägar OK) så är skärmen utmärkt. Ja, förutom grynig bild, men det stör mig inte så mycket då jag använder standard-läget för det mesta.

"

I övrigt hade den bra recensioner, men dom två negativa där kändes ganska avskräckande.

Läste också här att svärtan och kontrasten skulle vara bättre på LP2475, för vilken ZR24W är ersättaren.
Dessutom ligger ZR24W bättre till i pris, en tusenlapp eller så billigare per st.
Kändes som att HP skärmen var ett bättre val då?
Jag har inte hållit på med bra skärmar förut, så jag kan absolut ha fel.

Skrivet av Lasse.L:

Du har inte funderat på ett RAID 0 system? Snabbt, säkert och mer plats än en SSD hårddisk.

Om 1 disk krashar så blir väl all information obrukbar?
Jag var inne på att köra raid 1 däremot då det verkar väldigt säkert,
dock får jag ju offra utrymme, men det känns som att det kan vara värt det för att inte förlora allt jobb.

Skrivet av Devildoll:

det som gäller är max 1.65 v
högre spänning än så kan skada processorn enligt intel.

så det är fritt fram att använda moduler som kräver upp till 1.65 v .
att de sen drar mindre än så är ju en bonus.

Ok. Jag är inte så insatt i klockning och sånt,
men jag antar att jag vetat mer om jag kunde mer om klockning.
Men är minnerna snabbare eller söligare om dom körs med en lägre spänning?
Vad tror du om två paket av dessa?
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB (TR3X6G1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Tackar för alla kommentarer hittills, dom får mig att tänka efter och ifrågasätta mina egna val,
vilket är bra då jag redan möblerat om lite i listan. =D
Dom får mig också att läsa på ännu mer om olika produkter, vilket också känns bra. *tummen upp till er*

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Medlem

Hellre Raid 5 än Raid 0-1 eller tom raid 6 så kan två diskar dö utan att du behöver oroa dig.

RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Hellre Raid 5 än Raid 0-1 eller tom raid 6 så kan två diskar dö utan att du behöver oroa dig.

RAID - Wikipedia, the free encyclopedia

Är dom dock inte väldigt krävande och långsamma att köra? Eftersom att informationen skickas ut till så många diskar?
Kräver det inte också många diskar?

Jag funderar på att börja med 1 disk på 1TB och sen utöka, för att istället få in 12 GB i ram.
I så fall skulle jag få skippa raid ett tag fram över och hoppas på att diskarna håller.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vilken processor kylare skulle ni rekommendera till processorn?
Har uppdaterat den till en Intel Core i7 930 2,8GHz Socket 1366 Box nu...

Här är några alternativ som jag funderar mellan.

- Thermalright Ultra-120 eXtreme
- Corsair H50
- Noctua NH-D14 (går den verkligen att köra till 1366?)
- Noctua NH-U12P SE2

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk
Skrivet av DuaneLee:

Jag har stått lite i valet och kvalet mellan några av dem produkter du tog upp.
T.ex. CPU kylaren H50, efter att ha läst en del om den ser jag att den fått mycket ros,
men också en del ris för att pumpen på vissa exemplar verkar ha en tendens till att låta mycket?
Uppfattade det även som att den presterar ungefär likvärdigt med en bra luftkyld fläns?

När det gäller låda är Obsidian den enda som jag hittat hittills som uppfyller mina krav.
- Tyst
- Lättmeckad
- Snygg
- Helst svart insida
- Bra på att motstå damm och hår (har katt hemma)
- Enkelt att göra en snygg kabel dragning

Kände att Storm Sniper föll lite på dels utseendet och dels på att den har så mycket
nät och hål där hår och damm kommer att leta sig in.

Modekortet hittade jag inte hos någon av dem återförsäljare jag tänkt använda mig av.

Minnen kollade jag upp och hittade Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB (TR3X6G1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen
som verkade bli billigare än dem jag tittat ut först.
Bra att jag kom ner en del i pris där i alla fall. =D

Dell skärmen har jag tittat på tidigare, dock blev jag lite avskräckt när jag läste följande:

Från prisjakt:
- "Värdelös. Wide Gamut i denna skärm gör så att alla färger är groteskt överdrivna, och utöver detta har skärmen problem med grön och rosa tint på varsin skärmhalva. Efter två heldagar (Ja, 2 hela dagar, ni läste tyvärr rätt) i skärminställningarna så gav jag upp. Det är omöjligt att få bort den överliggande gröna nyansen och Wide Gamut-tekniken främjar inte bra färgåtergivning. Googla på denna skärm så ser ni att många har problem med den.
Den får 2 stjärnor istället för 1 pga snygg skärmdesign.
"

"På pappret en fantastisk skärm, i verkligheten... nja.
1. Trasig färgprofil i skärmen, Photoshop klagar. Går att fixa med en uppdaterad icc-profil från Dell.
2. Grynig bild i sRGB eller adobe-RGB-lägena. se
Fixas med firmware A01 (som inte finns i sverige än, vad jag har sett)
3. Värst av allt: Om du har otur i Dell-lotteriet (ännu ett dell-lotteri....) så kan skärmen ha en mer eller mindre kraftig färggradient över skärmen.

Så här såg min skärm ut: View image: PB234981.jpg . Helt oanvändbart för arbete med foton. Efter mycket strul och gnäll hos dell så bytte de ut den.

Nr 2 är OK, men inte perfekt. Efter att ha kört en ordentlig kalibrering (fabrikskalibreringen är inte på långa vägar OK) så är skärmen utmärkt. Ja, förutom grynig bild, men det stör mig inte så mycket då jag använder standard-läget för det mesta.

"

I övrigt hade den bra recensioner, men dom två negativa där kändes ganska avskräckande.

Läste också här att svärtan och kontrasten skulle vara bättre på LP2475, för vilken ZR24W är ersättaren.
Dessutom ligger ZR24W bättre till i pris, en tusenlapp eller så billigare per st.
Kändes som att HP skärmen var ett bättre val då?
Jag har inte hållit på med bra skärmar förut, så jag kan absolut ha fel.

Om 1 disk krashar så blir väl all information obrukbar?
Jag var inne på att köra raid 1 däremot då det verkar väldigt säkert,
dock får jag ju offra utrymme, men det känns som att det kan vara värt det för att inte förlora allt jobb.

Ok. Jag är inte så insatt i klockning och sånt,
men jag antar att jag vetat mer om jag kunde mer om klockning.
Men är minnerna snabbare eller söligare om dom körs med en lägre spänning?
Vad tror du om två paket av dessa?
Corsair XMS3 Twin3X DDR3 PC12800/1600MHz CL9 3x2GB (TR3X6G1600C9) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om DDR3-minnen

Tackar för alla kommentarer hittills, dom får mig att tänka efter och ifrågasätta mina egna val,
vilket är bra då jag redan möblerat om lite i listan. =D
Dom får mig också att läsa på ännu mer om olika produkter, vilket också känns bra. *tummen upp till er*

Noctua som du valde är ju lite bättre än H50, men samtidigt är ju H50 mindre och gör det mycket lättare att komma åt komponenterna. Ljudnivån mellan h50 och Noctua är marginell och man kan även byta ut fläkten i h50 till en som låter mindre. Sedan behöver du nog inte oroa dig för ljudnivån heller då Obsidian dämpa eller isolera oväsen väldigt bra.

Angående moderkortet som du valde från första början har inte stöd för usb 3.0 eller sata 6.0, inte det mest viktigaste kanske men kan vara trevligt och ha i framtiden.
Moderkortet som jag länkade finns bara hos inet, men annars finns ett annat alternativ som Gigabyte GA-X58A-UD3R - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort.

När det kommer till dessa budgetskärmar så kan man få ett dåligt och ett bra exemplar. Jag har haft den mindre varianten av Dell ultrasharp som är en 22tummare, var väldigt nöjd över den, finns inte så mycket att klagar på förutom svärtan som var halvdålig kanske är jag som fick ett dåligt exemplar. Eftersom jag tappade min skärm i backen när jag var ute på lan, så beställde jag en HP ZR24W, inget och klaga på, kvalitén är likvärdig med dell förutom ett högt input lag men inget som jag stör mig på direkt.

Att köra raid 0 är bra så länge man inte lagra massa viktiga saker i den och det är som du säger om en disk krascha försvinner all information.

Att välja dyra minnen är ganska onödigt då den marginella skillnaden är så lite att man inte ens känner av det.

Permalänk
Medlem

Är det så stor risk med krascher när man kör RAID då? borde det inte vara lika stor risk som att köra vanlig singel-disk?
Jag håller dock hur som helst starkt med om att RAID är ett måste i en dator för över 20 lax!

Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Skrivet av Oak:

Är det så stor risk med krascher när man kör RAID då? borde det inte vara lika stor risk som att köra vanlig singel-disk?
Jag håller dock hur som helst starkt med om att RAID är ett måste i en dator för över 20 lax!

Man får en högre bitrate om man kör raid 0 vilket gör att säkerheten bli opålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Screenwalk:

Noctua som du valde är ju lite bättre än H50, men samtidigt är ju H50 mindre och gör det mycket lättare att komma åt komponenterna. Ljudnivån mellan h50 och Noctua är marginell och man kan även byta ut fläkten i h50 till en som låter mindre. Sedan behöver du nog inte oroa dig för ljudnivån heller då Obsidian dämpa eller isolera oväsen väldigt bra.

Ok, ja onekligen ser H50 schysst ut och ger ett snyggt och rent intryck.
Schysst också att köra Corsair på låda, minnen och kylning.
Det verkar ju väldigt poppis just nu också.
Om jag överklockar så blir det nog inte högre än till 3,5ghz eller så.
Vore schysst att höja prestandan lite, vet dock inte om jag vill ge mig in i någon extrem överklockning.
Har nog hellre en väldigt stabil maskin.
Så, med tanke på vad jag tänkt göra på maskinen och eventuell lätt överklockning,
skulle du rekommendera H50:an till mig?

Citat:

Angående moderkortet som du valde från första början har inte stöd för usb 3.0 eller sata 6.0, inte det mest viktigaste kanske men kan vara trevligt och ha i framtiden.
Moderkortet som jag länkade finns bara hos inet, men annars finns ett annat alternativ som Gigabyte GA-X58A-UD3R - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort.

Så långt hade jag inte tänkt faktiskt.
Jag vill ju gärna dock att maskinen ska klara sig ett par år framåt,
så det kanske vore vettigt att satsa på.
Då har jag två alternativ att välja mellan i alla fall.

Citat:

När det kommer till dessa budgetskärmar så kan man få ett dåligt och ett bra exemplar. Jag har haft den mindre varianten av Dell ultrasharp som är en 22tummare, var väldigt nöjd över den, finns inte så mycket att klagar på förutom svärtan som var halvdålig kanske är jag som fick ett dåligt exemplar. Eftersom jag tappade min skärm i backen när jag var ute på lan, så beställde jag en HP ZR24W, inget och klaga på, kvalitén är likvärdig med dell förutom ett högt input lag men inget som jag stör mig på direkt.

Vad använder du din skärm till? Gör du någon bildredigering och i så fall hur upplever du skärmen till det?
Om den som du säger är likvärdig Dell skärmen så borde ju HP:n vara bättre att satsa på med tanke på priset?

Citat:

Att köra raid 0 är bra så länge man inte lagra massa viktiga saker i den och det är som du säger om en disk krascha försvinner all information.

Om jag kör raid så får det nog bli spegling, för att det kräver få diskar och är väldigt säkert.
Om jag har råd med raid nu eller inte beror på vilka andra komponenter jag väljer.
Kan jag få in i alla fall 2 st 1TB diskar i min budget så skulle jag kunna raida dom och ändå
flytta med de gamla diskarna med prylar på.
Så får jag byta ut de gamla diskarna vartefter jag har råd och mer utrymme behövs.
Just nu har jag 2 st 250GB sata diskar plus en 750GB usb disk.

Citat:

Att välja dyra minnen är ganska onödigt då den marginella skillnaden är så lite att man inte ens känner av det.

Dom minnena jag länkade, såg dom ut som bra kandidater?
Eller skulle du rekommendera några andra?
Såg vilka du rekommenderade i din lista, men Corsair har ju så lika namn på sina produkter,
vet inte om jag hittade exakt dom på prisjakt.

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se

Permalänk

Undrar bara, hur ska du hinna spela samtidigt som att få ihop något vettigt 3D rendering eller videoredigering? Bara detta tar mycket tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av alcaponey:

Undrar bara, hur ska du hinna spela samtidigt som att få ihop något vettigt 3D rendering eller videoredigering? Bara detta tar mycket tid

Spelar oftast lite i perioder.
Ibland spelar jag knappt nåt alls och ibland kan jag knappt slita mig efter 10 timmar =P
Oftast sitter jag runt 12 timmar vid datorn per dag, så nog hinner jag.

Visa signatur

Mitt portfolio: www.DuaneLee.se