Permalänk
Medlem

Apple G5 Chassiemod

Hejsan alla glada!

Detta är mitt första inlägg och min första mod och jag har valt det ursnygga Apple Powermac G5 Chassiet som jag fick gratis av en vänlig själ (Logikkortet och nätdelen hade gett upp)

Det blir ett långt inlägg så håll ut

Jag har haft stor hjälp av Carl_VII tråd http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko... för kopplingar till frontpanelen och bakre fläkten.

Även min elektriskt kunnige vän T har varit till ovärdelig hjälp för att mäta och utföra kopplingarna.

Mitt mål var att den ska se så orginal ut som möjligt externt medans internt ska den vara så luftig som möjligt.

Delar i datorn:
Moderkort: Gigabyte GA-EG41MF-US2H m-ATX
CPU: Intel Q9400 Core2Quad 2.66mhz
Ram: 4gb 800mhz DDR2
GPU: Gigabyte GeForce 8400gs
PSU: BeQuiet L7 430W
DVD: Orginal Superdrive

Det största problemet är att få fast moderkortet och de flesta använder en ny moderkortsplåt men jag ville slippa det så vi bröt loss orginalfästena och fäste dem med plastic padding kemisk metall. (man skulle kunna slipa och göra det snyggare men moderkortet täcker dem)
Man kommer inte åt moderkortets kontakter bakifrån chassiet men jag kopplade en vinklad usb hane-hona kabel som sedan drogs till frontkontakten.

Så här ser det ut när moderkortet är monterat.

Mitt ATX nätaggregat monterade jag i orginallådan och och lödde dit nätkabeln till orginaljacket. (moderkortet är ett gammalt som jag använde att måtta med)

(Jag fick hjälp att kapa locket för nätagget av en vän med större verktyg än mig )

Så här blev det när det sitter på plats.

(ej använda kablar göms under plåten)

Frontkontakten funkar förutom firewire och högtalare (stort tack till Carl_VIIs tråd)
Hittar någon en 6-pins FW-kabel med vinklad kontakt så kommer den att funka också.

Bakre orginalfläkten moddad för 5 volt och molexkontakt.

Här är en bild när fläkten är på plats. (den vita usb-kabeln skarvas till en hane-hona kabel med vinklad kontakt till moderkortet)

Eftersom jag inte kommer åt moderkortets usb och firewire-kontakter på baksidan så fick jag fixa en ny plats åt dem på baksidan. (kontakterna är Asus för PCI-montage som jag fick från goda vänner)

Före:

Efter:

Från sidan (här satt hårdiskarna orginal) Även strömkabeln till orginalfläkten.

Hårdiskarna sitter i en Cooler Master 4 in 3 med fläkt (funderar på att endast ha den fläkten som systemfläkt i fronten)

Bild på 4-in-3s hållare:

Sitter även en Fractal Design 120mm ovanför som är skruvad utifrån och förstör fronten

Framifrån:

Färdig från sidan:

Jag tycker själv att den blev ganska luftig inuti men en tystare cpu-fläkt behövs.

Den är kompletterad med det gamla vita Apple-tangentbordet, Mighty Mouse och ett Apogee Duet ljudkort.

Funkar klockrent under OSX 10.6.3
(Bara en Cinema Display som saknas

Permalänk
Medlem

Alltid kul att se Moddade apple lådor. Tror jag sett nåt G4 moddad med den är snygg också med sina transparenta sidor som är vita å insidan. Tror någon lyckades ändra färgen till röd såg rätt nice ut med

Men jag saknar lite fler helhetsbilder både matill på I/O och sidorna med lådan ihopmonterad och framifrån då. Lite svårt att få bra helhetsuppfattning av close ups bara.

Permalänk
Medlem

Det kommer lite mer bilder om några dagar. (ville få ihop och testa den)

Permalänk
Medlem

Snyggt och effektivt jobbat! Grattis!

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Lite schystare kabeldragning vore ju något, när komponenterna ligger i en sådan schyst låda ;). Mycket snyggt i övrigt om vi bortser från insidan.

Permalänk
Medlem

nice
snyggt och enkelt

Visa signatur

2500k@4.1Ghz - MSI P67A GD55 - 12GB 1600Mhz - A-Data 120GB SSD - Fractal Design Define R3 - Powercolor 7970