Risk att förstöra komponenter om man inte använder ESD skydd?

Permalänk
Medlem

Risk att förstöra komponenter om man inte använder ESD skydd?

Tja!

Jag undrar lite om hur stor risk det egentligen är att komponeter går i sönder om man inte använder tex ESD armband osv när man bygger en dator?

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(

Permalänk
Medlem

Har fipplat ett antal gånger med laptops och stationära utan att det har hänt något, men det är en bra extra "försäkring" att ha en

Visa signatur

Hörlurar : HD650 --- Förstärkare : X-Can V8 + X-Can psu

Permalänk
Avstängd

har aldrig anvant esd armband med mina saker inget har gatt sonder eller. men ar du radd om sakera slang nagra kronor pa ett esd armband.

Permalänk
Medlem

Har byggt utan ESD. Funkade utan problem, men för alla nybörjare så rekommenderar jag att man köper det för säkerhetskull.

Permalänk
Medlem

har byggt säkert runt 20-30 datorer utan ESD skydd och det funkar kanon!

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Det funkar, vad jag förstått, lika bra att jorda sigsjälv då och då genom att ta i chassiet eller ett vattenelement eller liknande. Sen kan man ju minska riskerna geom att inte bygga dator i träningsoverall och fleecetröja och så vidare.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

har byggt säkert runt 20-30 datorer utan ESD skydd och det funkar kanon!

Kul för dig. Fast det kan väl knappast ses som statistiskt säkerställt att ESD inte behövs utifrån ditt underlag? Jag har åkt bil (som förare eller som passagerare) tusentals gånger, och har aldrig skadats i någon olycka. Men jag skulle aldrig nämna något sådant om några frågade mig om risken med att åka bil utan bilbälte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

Kul för dig. Fast det kan väl knappast ses som statistiskt säkerställt att ESD inte behövs utifrån ditt underlag? Jag har åkt bil (som förare eller som passagerare) tusentals gånger, och har aldrig skadats i någon olycka. Men jag skulle aldrig nämna något sådant om några frågade mig om risken med att åka bil utan bilbälte.

jag handskas flera ggr i veckan med datordelar och va jag vet har jag aldrig haft nånting som är trasigt.. jo om jag köpt nått begagnat som jag vet sen innan vart defekt

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimih:

kul för dig. Fast det kan väl knappast ses som statistiskt säkerställt att esd inte behövs utifrån ditt underlag? Jag har åkt bil (som förare eller som passagerare) tusentals gånger, och har aldrig skadats i någon olycka. Men jag skulle aldrig nämna något sådant om några frågade mig om risken med att åka bil utan bilbälte.

+1

Visa signatur

| CPU: i7 860 @ 4GHz | Moderkort: Asus P7P55D | GPU: R9 390X Tri-X | RAM: Crucial BallistiX 8gb |

| SSD: Samsung 840 Pro | HDD: WD 1TB Black | PSU: Corsair GS600 | Chassi: Bitfenix Shinobi XL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Von_OttO:

jag handskas flera ggr i veckan med datordelar och va jag vet har jag aldrig haft nånting som är trasigt.. jo om jag köpt nått begagnat som jag vet sen innan vart defekt

Då går det bra om jag petar lite på ditt grafikkorts kretsar utan att nudda chassit först?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maltek:

Då går det bra om jag petar lite på ditt grafikkorts kretsar utan att nudda chassit först?

du tror inte jag brukar nudda chassit innan va? hanterar dom väl varsamt och tar inte på kretsar osv. är väl ingen idiot som vissa andra verkar va...

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen massor med erfarenheter inom ESD men jag har dock aldrig lyckats pajja något genom att typ sitta på golvet och mecka osv men sen samtidigt vill man juh inte riskera om man nu köper dyra komponenter

Visa signatur

Sitter utan dator för tillfället :(