Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

600 på ett passagerarskepp är fel tror jag. Det var väl ca 600 personer för hela konvojen.
Så du menar att Israels reaktion på konvojen är det som "ship to gaza" organisationerna hoppades på?
Vad menar du att IHH är för typ av organisation? Vänligen berätta.
Vad professor Westin gjorde var att granska en organisation, för en myndighets skull, och slutsaterna var väldigt knäppa. Jag använder den som exempel för att visa att bara för att en rapport har producerats så behöver den inte vara särskilt gångbar. Se exempelvis över källorna som användes i den rapport som du pekar på.
Och nästa ting som kommer presenteras av media kommer säkerligen vara något som liknar det som hände med IHH. Det ska bli intressant att även diskutera det.

Jajamen de hoppades på att israel skulle agera mot konvojen. Självklart var det ett mål med det hela. Det är jag säker på att man sa redan innan också. Självklart så har man inte tänkt sig att det ska dö personer. Men genom att israel agerar mot konvojen så får man publicitet, man försöker provocera fram en reaktion så att man kan peka på hur blockaden fungerar.

Som sagt vad en enskild akademiker publicerar och vad ett oberoende vetenskapligt institutet får fram och som kan ligga till stöd för rättsprocesser är helt olika saker. Du jämför äpplen och päron. I övrigt hänvisar jag till min edit i förra inlägget.

Att du kan hitta en professor som du anser är knäpp betyder inte att du kan avskriva vetenskapliga institutioners oberoende och erkända resultat.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Jajamen de hoppades på att israel skulle agera mot konvojen. Självklart var det ett mål med det hela. Det är jag säker på att man sa redan innan också. Självklart så har man inte tänkt sig att det ska dö personer. Men genom att israel agerar mot konvojen så får man publicitet, man försöker provocera fram en reaktion så att man kan peka på hur blockaden fungerar.

Som sagt vad en enskild akademiker publicerar och vad ett oberoende vetenskapligt institutet får fram och som kan ligga till stöd för rättsprocesser är helt olika saker. Du jämför äpplen och päron. I övrigt hänvisar jag till min edit i förra inlägget.

Att du kan hitta en professor som du anser är knäpp betyder inte att du kan avskriva vetenskapliga institutioners oberoende och erkända resultat.

Och vad skrev jag? Syftet med "ships to gaza" var... och....?
Så du dömer en organisation utifrån en rapport, som man ska vara ytterst skeptisk till, som tar upp enstaka medlemmars görande 1997? Du är inte lite hård och vad ska omvärlden göra emot organisationen nu?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och vad skrev jag? Syftet med "ships to gaza" var... och....?
Så du dömer en organisation utifrån en rapport, som man ska vara ytterst skeptisk till, som tar upp enstaka medlemmars görande 1997? Du är inte lite hård och vad ska omvärlden göra emot organisationen nu?

Det var från och med 1997. Det var som en kommentar till att du började tjafsa om att detta var första ggr som man uttalde sig om IHH som terrorister. Om du läser rapporten så står det lite fler tillfällen än incidenten 1997. Jag dömer inte ut någon organisation överhuvudtaget. Jag noterade att det KAN visa sig intressant att det enda skeppet som blir angripet och där våldsamhet uppstår är det skeppet där större delen av passagerarna är medlemmar i organisation som ett oberoende forskningsinstitut från danmark misstänker kan ha terroristkopplingar. Detta i kombination med uttalanden på t.ex. youtube där de pratar om att de vill bli martyrer och en svensk som varit med om händelsen inte vill kommentera organisationen innan alla svenskar är i säkerhet i Sverige gör att man gott och väl kan misstänka att personerna inte hade vitt mjöl i påsen.

Jag är inte ett dugg hård, jag avvaktar FNs oberoende undersökning istället för att tro på endera sidans vinklade version av händelseförloppet. Omvärlden ska givetvis sätta in sanktioner mot IHH om det visar sig att de provocerat fram ett anfall. Likväl som omvärlden skall reagera på israels användande av övervåld. Vilket jag anser redan nu kan beläggas då de gjort operativa misstag.

Rent juridiskt kan israel säkert bli friad från dödsfallen då soldaterna mkt väl kan ha handlat i självförsvar. MEN det operativa misstaget är som jag ser det att inte pacificera motståndet på skeppet medelst t.ex. stridsgas om de är medvetna om att de kommer göra motstånd. Då hade ingen behövt dö överhuvudtaget.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Fritt fram att bära Palestinasjal, man kan förmodligen även veva med Hezbollah (i alla fall Hamas)plakat under demonstrationer osv utan att ofredas väsentligt, men skulle någon vilja gå omkring med en Davidstjärna i Sthlm eller Malmö? Israel gör inte många rätt nu, men det är svårt att se hur Hamas eller Irans regering eller andra som vill se Israel lämna kartan inte skulle fördöma vad de än gjorde.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Fritt fram att bära Palestinasjal, man kan förmodligen även veva med Hezbollah (i alla fall Hamas)plakat under demonstrationer osv utan att ofredas väsentligt, men skulle någon vilja gå omkring med en Davidstjärna i Sthlm eller Malmö? Israel gör inte många rätt nu, men det är svårt att se hur Hamas eller Irans regering eller andra som vill se Israel lämna kartan inte skulle fördöma vad de än gjorde.

Det var inte de som "började" fördöma Israels agerande nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det var inte de som "började" fördöma Israels agerande nu?

Menar du att Iran och Hamas inte var först med att fördöma Israel, eller vad? Tror inte det, för det är la ologiskt, huvudsaken är väl vilka som fördömer Israel inte vilka som gjorde det en halv dag - 1 timme före andra, men jag vet inte vad annars du kan mena.

Hursomhelst:
Iran myser över Ship to Gaza | Ledarsidan | SvD
"I den regimtrogna dagstidningen Kayhan skriver man att domedagen närmar sig för Israel. Man slår också fast att det finns en logisk, human och praktisk plan för att få bort cancersvulsten Israel. Det är att utplåna den. Turkiet uppmanas att ta blodig hämnd."

BBC News - Deaths as Israeli forces storm Gaza aid ship
"Palestinian Authority President Mahmoud Abbas condemned Israel's actions, saying it had committed a massacre, while Hamas said Israel had committed a "great crime and a huge violation of international law"

Läsvärt är:
Israels blockadpolitik har nått vägs ände | Ledarsidan | SvD

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Menar du att Iran och Hamas inte var först med att fördöma Israel, eller vad? Tror inte det, för det är la ologiskt, huvudsaken är väl vilka som fördömer Israel inte vilka som gjorde det en halv dag - 1 timme före andra, men jag vet inte vad annars du kan mena.

Hursomhelst:
Iran myser över Ship to Gaza | Ledarsidan | SvD
"I den regimtrogna dagstidningen Kayhan skriver man att domedagen närmar sig för Israel. Man slår också fast att det finns en logisk, human och praktisk plan för att få bort cancersvulsten Israel. Det är att utplåna den. Turkiet uppmanas att ta blodig hämnd."

BBC News - Deaths as Israeli forces storm Gaza aid ship
"Palestinian Authority President Mahmoud Abbas condemned Israel's actions, saying it had committed a massacre, while Hamas said Israel had committed a "great crime and a huge violation of international law"

Läsvärt är:
Israels blockadpolitik har nått vägs ände | Ledarsidan | SvD

Det jag menar är: hela omvärlden har reagerat på detta och du selekterar fram just Iran och Hamas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Det jag menar är: hela omvärlden har reagerat på detta och du selekterar fram just Iran och Hamas.

Japp. Det här kanske resten av världen reagerar negativt mot, men Hamas och Iran och säkerligen en del andra muslimska länder/organisationer med tvivelsaktiga uppsåt reagerar negativt mot det mesta Israel gör,i rätt färgglada termer.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Japp. Det här kanske resten av världen reagerar negativt mot, men Hamas och Iran och säkerligen en del andra muslimska länder/organisationer med tvivelsaktiga uppsåt reagerar negativt mot det mesta Israel gör,i rätt färgglada termer.

Jaha, okej...
Har du exempel på saker som Hamas/Iran reagerar färgglatt negativa mot som inget annat land reagerar mot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jaha, okej...
Har du exempel på saker som Hamas/Iran reagerar färgglatt negativa mot som inget annat land reagerar mot?

Först: ett svar till det implicita.

Påstår du att resten av världen ogillar Israel lika mycket som Hamas eller Iran gör?

-> Eftersom Israel varit i konflikt med delar av arabvärlden sedan staten skapades så har naturligtvis vissa mer orsak att hysa agg än andra, men det hjälper inte att man är galen eller en terroristorganisation.
Vad jag vet erkänner varken Hamas eller Iran (eller så värst många arabländer) Israel som en suverän stat. De har en tendens att referera till Israel som 'zioniststaten' dock.

Från en av länkarna ovan:
"När Ship to Gaza avseglade skedde det i närvaro av Hamasledare och tal om Israel som ett nytt Nazityskland. "

"Premiärminister Benjamin Netanyahu har mycket att förklara och för demokratin Israel återstår att utkräva ansvar för dödsskjutningarna.

Hamas för sin del uppmanar till uppror.*

Frågan är vad som händer nu? För Israel var Ship to Gaza redan långt före avfärden en given propagandaförlust. Om man som planerat hade tagit in fartygen till israelisk hamn och sedan låtit transportera förnödenheterna med lastbil till Gaza, hade mediefokus bara legat på den första delen. Om man hade släppt fram skeppen hade Hamas gjort det till propaganda för mer av hårda tag."

*(surprise..)

Det är klart att omvärlden reagerar då det är idel krigs- eller terroristhandlingar som begås, men starka fördömanden kommer såklart mest från de som uttalat att de helst ser israel försvinna. I Hamas stadga från -88 står enligt Wik: "The Day of Judgement will not come about until Moslems fight the Jews (killing the Jews), when the Jew will hide behind stones and trees. The stones and trees will say O Moslems, O Abdulla, there is a Jew behind me, come and kill him. Only the Gharkad tree, (evidently a certain kind of tree) would not do that because it is one of the trees of the Jews"

På senare år har vissa medlemmar av Hamas uttryckt sig något försiktigare om Israel, men lika många gånger har det handlar om saker som ovan nämnda. Hamas betyder ju 'Den islamistiska motståndsrörelsen'.

EU erkänner att Hamas har terroristkopplingar, liksom FN, och det är tämligen allmänt känt att Ahmajinedad gillar att uttrycka sig 'kraftfullt'(totaltokigt) vad gäller Israel. Omvärlden ser helst inte att Iran får kärnvapen heller. Varför skulle jag dra 'resten av världen' över samma kant som dessa?

Som rätt dåligt svar på din fråga (jag tycker den var lite ologisk så orkar inte sitta och dragga referenser):
Nu senast den 5:e maj, ex:
Hamas condemns Israel negotiations - News
"The Hamas government in Gaza announced Tuesday that it rejects any effort to enter negotiations with Israel "under Israeli pressure and American conditions" at its weekly cabinet meeting, Ma'an News Agency reports. |
The ministers also condemned the Arab League's decision to back the resumption of proximity talks. The Hamas ministers said the Arab League "exceeded its authority," and said it is "not authorized to compromise on the rights of our people.""

Min poäng är: Hamas och Iran (på senare tid) tycker mycket mindre om Israel än någon utanför arabvärlden. Om jag mot förmodan har fel är undantaget alldeles förmodligen muslimskt.

Är detta också mystiskt selekteri?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Enligt en av de svenska deltagarna (Mikael Löfgren) så har Hamas inget med Ship to gaza att göra. Vart har du fått din information? Och varför diskussionen om Hamas?
Och att länka till media när det pågår ett propaganda krig? Det är inte så bra då det har visat sig att ledarskribenter tydligt hämtar sina källor från en part (jag ska försöka hitta ledarsidan från aftonbladet och dn som var riktigt bias)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Enligt en av de svenska deltagarna (Mikael Löfgren) så har Hamas inget med Ship to gaza att göra. Vart har du fått din information? Och varför diskussionen om Hamas?
Och att länka till media när det pågår ett propaganda krig? Det är inte så bra då det har visat sig att ledarskribenter tydligt hämtar sina källor från en part (jag ska försöka hitta ledarsidan från aftonbladet och dn som var riktigt bias)

Var ska man länka till om inte media? Aktivister som följde med Ship to Gaza har väl minst lika stor orsak att inte uttrycka sig neutralt som en av Sveriges största och mer seriösa tidningar? Dessutom är det väl inte helt rimligt att anta att dessa aktivister vet allt som försiggått på eller om fartyget?

Varför diskussionen om Hamas? För att de har allt att vinna på det som hänt, för att de alltid varit i luven på Israel, för att de är en av huvudaktörerna i hela sorgliga konflikten? För att det tycks som om folk i Sverige vågar vifta med Hamasplakat mer än de vågar eller vill vifta med Israelsymboler? För att palestinasjalar är accepterade men att gå med en Davidstjärna nog inte vore någon bra idé?*

*Detta sista är uppenbarligen mest spekulation då jag inte känner någon jude eller läst på om religionen- vet inte vad för, om några, symboler de kan tänkas bära. Men att gå omkring med en Israelflagga tror jag inte vore någon bra idé på fler platser i Sverige jämfört med en Palestinaflagga.

Ang. var jag fått det jag skriver ifrån - mycket wikipedia (som baserar sig på olika källor såklart), men var det något speciellt du ville bestrida?

Påstår Astroboy och CSM att Hamas inte har terrorkopplingar? Att de inte vinner en propagandaseger av denna av Israels handlingar? Att de inte åtminstone halva tiden säger att de vill bli av med Israel helt?

Vill inte verka grälsjuk, inte heller kan jag försvara alla Israels handlingar; det kan nog ingen vettig människa. Men jag håller med SVD i mångt och mycket vad gäller frågan, och när mest ser demonstrationer i Sverige med palestinaflaggor, nerkletade Israelflaggor, Hamas&Hizbollaposters, och det får effekter på saker i Sverige (som tennisen..) så känns det mindre som mångfald och mer som enfald.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Var ska man länka till om inte media? Aktivister som följde med Ship to Gaza har väl minst lika stor orsak att inte uttrycka sig neutralt som en av Sveriges största och mer seriösa tidningar? Dessutom är det väl inte helt rimligt att anta att dessa aktivister vet allt som försiggått på eller om fartyget?

Varför diskussionen om Hamas? För att de har allt att vinna på det som hänt, för att de alltid varit i luven på Israel, för att de är en av huvudaktörerna i hela sorgliga konflikten? För att det tycks som om folk i Sverige vågar vifta med Hamasplakat mer än de vågar eller vill vifta med Israelsymboler? För att palestinasjalar är accepterade men att gå med en Davidstjärna nog inte vore någon bra idé?*

*Detta sista är uppenbarligen mest spekulation då jag inte känner någon jude eller läst på om religionen- vet inte vad för, om några, symboler de kan tänkas bära. Men att gå omkring med en Israelflagga tror jag inte vore någon bra idé på fler platser i Sverige jämfört med en Palestinaflagga.

Ang. var jag fått det jag skriver ifrån - mycket wikipedia (som baserar sig på olika källor såklart), men var det något speciellt du ville bestrida?

Påstår Astroboy och CSM att Hamas inte har terrorkopplingar? Att de inte vinner en propagandaseger av denna av Israels handlingar? Att de inte åtminstone halva tiden säger att de vill bli av med Israel helt?

Vill inte verka grälsjuk, inte heller kan jag försvara alla Israels handlingar; det kan nog ingen vettig människa. Men jag håller med SVD i mångt och mycket vad gäller frågan, och när mest ser demonstrationer i Sverige med palestinaflaggor, nerkletade Israelflaggor, Hamas&Hizbollaposters, och det får effekter på saker i Sverige (som tennisen..) så känns det mindre som mångfald och mer som enfald.

Just nu är jag lite skeptisk till media då ämnet är hetpotatis och allting som sägs från officiella källor och inofficiella källor kan vara ytterst vinklat (tex så skickade Israel ut ett pm till Sverige om det fanns svenska extremister på båtarna...verkligen?). Det ska bli intressant att läsa om händelsen senare då något annat är mer högaktuellt.
Jag kan inte tänka mig att enskilda medlemmar- eller ledningsstaben- av flottan kan ha kontroll över vad som har hänt i konvojen.
Jag tror inte att Hamas är källan till konflikterna i detta område.
Och visst är det troligen värre att vara proisraelisk än propalenstina här i Sverige. Det ser jag inte som något konstigt då Israel mer och mer har främjat sig från omvärlden. Det mest nyliga diskuterar vi just nu då världen fördömer Israels handling samtidigt som Israel, genom deras politiska språkrör, inte ser något som helst problem.
Jag undrade vart du hade fått information om att Hamas och Ship to Gaza samarbetar. Jag har förstått det som att du tänker i sådana banor, trots att du inte har skrivit det rakt ut. Jag har kanske tolkat dig helt fel :).

Hamas är stämplat som en terrororgansation av flera politiska organ. Av det jag har läst på så är Hamas en rörelse med hat och avsky på sin dagordning. Alltså ett ting som bör försvinna. Vad Hamas är för något är inte särskilt intressant i denna fråga - då vi mestdels diskuterar Israel och deras agerande, på internationellt hav, mot en hjälp organisation.

edit: du verkar inte grälsjuk och det är synd att diskussionskilmatet på forumet är sån att man (jag som du) måste poängtera att man inte är ute efter gräl.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Först: ett svar till det implicita.

Påstår du att resten av världen ogillar Israel lika mycket som Hamas eller Iran gör?

Lägg inte ord i min mun. Du kom med ett påstående och jag vill ha svar på det, vilket jag inte fick i inlägget där.

Citat:

EU erkänner att Hamas har terroristkopplingar, liksom FN, och det är tämligen allmänt känt att Ahmajinedad gillar att uttrycka sig 'kraftfullt'(totaltokigt) vad gäller Israel. Omvärlden ser helst inte att Iran får kärnvapen heller. Varför skulle jag dra 'resten av världen' över samma kant som dessa?

Snacka om att blanda friskt?

Så ahmadinejad gillar inte Israel och... kärnvapen... och... vad mer?
Jag ser fortfarande inte den koppling du försöker dig på?

Citat:

Som rätt dåligt svar på din fråga (jag tycker den var lite ologisk så orkar inte sitta och dragga referenser):
Nu senast den 5:e maj, ex:
Hamas condemns Israel negotiations - News
"The Hamas government in Gaza announced Tuesday that it rejects any effort to enter negotiations with Israel "under Israeli pressure and American conditions" at its weekly cabinet meeting, Ma'an News Agency reports. |
The ministers also condemned the Arab League's decision to back the resumption of proximity talks. The Hamas ministers said the Arab League "exceeded its authority," and said it is "not authorized to compromise on the rights of our people.""

Min poäng är: Hamas och Iran (på senare tid) tycker mycket mindre om Israel än någon utanför arabvärlden. Om jag mot förmodan har fel är undantaget alldeles förmodligen muslimskt.

Det var onekligen ett dåligt svar på min fråga, som inte var mer ologisk än ditt uttalande/påstående.

Du skriver mycket om Hamas och sen "just ja, Iran är ju heller inte så trevlig" och det ska vara ditt svar?

Citat:

Är detta också mystiskt selekteri?

Ja.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Påstår Astroboy och CSM att Hamas inte har terrorkopplingar? Att de inte vinner en propagandaseger av denna av Israels handlingar? Att de inte åtminstone halva tiden säger att de vill bli av med Israel helt?

Du, jag påstår inte ett skit, sluta lägga ord i min mun. Återigen: jag har aldrig påstått något av det du skriver/frågar/antyder här.

Vad hade Hammas terrorkoppling, Ahmadinejad, Iran och kärnvapen med tråden att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och visst är det troligen värre att vara proisraelisk än propalenstina här i Sverige. Det ser jag inte som något konstigt då Israel mer och mer har främjat sig från omvärlden. Det mest nyliga diskuterar vi just nu då världen fördömer Israels handling samtidigt som Israel, genom deras politiska språkrör, inte ser något som helst problem.
Jag undrade vart du hade fått information om att Hamas och Ship to Gaza samarbetar. Jag har förstått det som att du tänker i sådana banor, trots att du inte har skrivit det rakt ut. Jag har kanske tolkat dig helt fel :).

Hamas är stämplat som en terrororgansation av flera politiska organ. Av det jag har läst på så är Hamas en rörelse med hat och avsky på sin dagordning. Alltså ett ting som bör försvinna. Vad Hamas är för något är inte särskilt intressant i denna fråga - då vi mestdels diskuterar Israel och deras agerande, på internationellt hav, mot en hjälp organisation.

edit: du verkar inte grälsjuk och det är synd att diskussionskilmatet på forumet är sån att man (jag som du) måste poängtera att man inte är ute efter gräl.

Människor gillar att generalisera och tecken för judar blir tecken för Israel, vilket orsakar problem för judar i Sverige. SVD igen
Det är synd. Trakasserier av muslimer läser jag inte lika mycket om, antagligen för muslimerna är många fler.

Ang. Ship to gazas ev. länk till Hamas så vore lite, tja, praktiskt, om än kanske väl uppenbart, men SVD påstod som sagt att ledare för Hamas varit med när det seglat iväg, och gjort vissa jämförelser mellan Nazityskland och Israel. Har ingen direkt anledning att misstro det, men det där är ju lite subjektivt. Har helt förståelse för folk som inte tror på någon koppling alls förrän det finns odiskutabla bevis.

Men ja, du har helt rätt i att ämnet är Israels agerande här, primärt. Jag är erkänt dålig på att hålla mig till huvudämnet enbart..

--

Skrivet av CSM101:

1. Lägg inte ord i min mun. Du kom med ett påstående och jag vill ha svar på det, vilket jag inte fick i inlägget där.
---
2. Snacka om att blanda friskt?

3. Så ahmadinejad gillar inte Israel och... kärnvapen... och... vad mer?
Jag ser fortfarande inte den koppling du försöker dig på?

Haha. Du insinuerade att det var något ganska underligt med att jag nämnde Hamas och Irans fördömande av Israels aktion, att de förmodligen skulle fördömt vad som än skett. Det tycker jag inte det är, då dessa två kan vara Israels största antagonister, åtminstone för tillfället, och därför ter det sig logiskt att det ska mycket till innan de inte fördömer Israel för någon handling. Det anser inte jag vara helt offtopic att nämna, speciellt om man i samma veva nämner den stora mängden pro-Palestinamänskor(och Hamas, även om den mängden säkerligen är mindre) som verkar finnas i Sverige, jämfört med judar.

Skrivet av CSM101:

4. Det var onekligen ett dåligt svar på min fråga, som inte var mer ologisk än ditt uttalande/påstående.

5.Du skriver mycket om Hamas och sen "just ja, Iran är ju heller inte så trevlig" och det ska vara ditt svar?
Ja.

6.Du, jag påstår inte ett skit, sluta lägga ord i min mun. Återigen: jag har aldrig påstått något av det du skriver/frågar/antyder här.

7. Vad hade Hammas terrorkoppling, Ahmadinejad, Iran och kärnvapen med tråden att göra?

Du repeterar mer eller mindre samma fråga och påstående 7 gånger.

Men, mina långa utläggningar kom sig av att du tyckte att det var just konstigt att jag nämnde Hamas och Iran. Du tycker väl det? Vill för allsindar inte tvångsmata dig ord, men jag vet inter på vilket annat vis man kan tolka din fråga. Sen blev jag som sagt lite långrandig och kanske inte strikt höll mig till sak ens från början, men helt offtopic var jag inte, och jag tycker som sagt fortfarande din fråga är konstig.

Vill du ha en lista på aktioner från Israels håll som utlöst mer negativa och målande reaktioner från de jag nämnde jämfört med USA, resten av västvärlden, Japan, etc får du leta själv. Tror du inte det är ett faktum så har vi för olika synpunkter för att det ska vara lönt att fortsätta diskutera. 'Cop out'?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Haha. Du insinuerade att det var något ganska underligt med att jag nämnde Hamas och Irans fördömande av Israels aktion, att de förmodligen skulle fördömt vad som än skett. Det tycker jag inte det är, då dessa två kan vara Israels största antagonister, åtminstone för tillfället, och därför ter det sig logiskt att det ska mycket till innan de inte fördömer Israel för någon handling. Det anser inte jag vara helt offtopic att nämna, speciellt om man i samma veva nämner den stora mängden pro-Palestinamänskor(och Hamas, även om den mängden säkerligen är mindre) som verkar finnas i Sverige, jämfört med judar.

Du repeterar mer eller mindre samma fråga och påstående 7 gånger.

Men, mina långa utläggningar kom sig av att du tyckte att det var just konstigt att jag nämnde Hamas och Iran. Du tycker väl det? Vill för allsindar inte tvångsmata dig ord, men jag vet inter på vilket annat vis man kan tolka din fråga. Sen blev jag som sagt lite långrandig och kanske inte strikt höll mig till sak ens från början, men helt offtopic var jag inte, och jag tycker som sagt fortfarande din fråga är konstig.

Vill du ha en lista på aktioner från Israels håll som utlöst mer negativa och målande reaktioner från de jag nämnde jämfört med USA, resten av västvärlden, Japan, etc får du leta själv. Tror du inte det är ett faktum så har vi för olika synpunkter för att det ska vara lönt att fortsätta diskutera.

Jag måste ju uppenbarligen upprepa mig för att du ska sluta svamla och svara på min enkla fråga. Hamas, Iran och andra otvivelaktiga länder och organisationer fördömer det mesta Israel gör. Det är det du säger/vill få fram.
Men vad har det för relevans för något och vad har det för relevans för tråden?Är det någon som påstått annorlunda? Vad var syftet med inläget?

Du kan ju försöka att inte svamla bort ditt nästa inlägg och komma med ett kort koncist svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Jag måste ju uppenbarligen upprepa mig för att du ska sluta svamla och svara på min enkla fråga. Hamas, Iran och andra otvivelaktiga länder och organisationer fördömer det mesta Israel gör. Det är det du säger/vill få fram.
Men vad har det för relevans för något och vad har det för relevans för tråden?Är det någon som påstått annorlunda? Vad var syftet med inläget?

Du kan ju försöka att inte svamla bort ditt nästa inlägg och komma med ett kort koncist svar.

There is no spoon.

Är antagligen lika givande för dig som att jag repeterar det jag redan sagt:

Många är pro-palestina, och vad det verkar som är en del av dom åtminstone pro-Hamas i Sverige. Något plakat som indikerar det brukar finnas på bilder av demonstrationer mot Israel. Antagligen i de manifestationer som just varit också.

Hamas är tossiga och fördömer nästintill alltid Israel, och de är stämplade som opålitliga av en rad länder/organisationer. Detsamma kan sägas om Iran, även om det är mindre relevant.

Att det förmodligen är säkrare att veva ett Hamasplakat än att gå omkring med någon judisk symbol, i Sverige, är trist. [Apropå nuvarande uppblossande av konflikten samt de manifestationer som hållits i Sverige och problemen för judarna i Malmö]. Ja, Israel kan vara riktiga svin, men sympatierna i Sverige tycks för ensidiga.

Anser du att det är helt irrelevant för tråden får det vara så. Koncisa svar kräver klara frågor.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

There is no spoon.

Är antagligen lika givande för dig som att jag repeterar det jag redan sagt:

Många är pro-palestina, och vad det verkar som är en del av dom åtminstone pro-Hamas i Sverige. Något plakat som indikerar det brukar finnas på bilder av demonstrationer mot Israel. Antagligen i de manifestationer som just varit också.

Och...?

Citat:

Hamas är tossiga och fördömer nästintill alltid Israel, och de är stämplade som opålitliga av en rad länder/organisationer. Detsamma kan sägas om Iran, även om det är mindre relevant.

Och...?

Citat:

Att det förmodligen är säkrare att veva ett Hamasplakat än att gå omkring med någon judisk symbol, i Sverige, är trist. [Apropå nuvarande uppblossande av konflikten samt de manifestationer som hållits i Sverige och problemen för judarna i Malmö]. Ja, Israel kan vara riktiga svin, men sympatierna i Sverige tycks för ensidiga.

Och...?

Citat:

Anser du att det är helt irrelevant för tråden får det vara så. Koncisa svar kräver klara frågor.

Visst, du kan inte svara på de simplaste av frågor och du beskyller mig för att ställa dåliga frågor?:rolleyes:

Sakerna du skriver stämmer, dock är problemet som innan att jag inte ser betydelsen får tråden och därför ville jag att du skule utveckla det du menar/dig så jag kan förstå dig men istället kommer du med drygare svar för varje inlägg.

Tråden handlar om det som hänt och du svamlar istället på om hamasflaggor på demonstrationer...

Permalänk
Medlem

Du vet, 'Och?' var mitt favoritsvar också till svåra frågor och kluriga satser när jag var tolv.

Jag har redan försökt förklara, men det är uppenbart att du varken läser det jag citerar eller ens försöker förstå vad jag skriver.

Så visst, Gaza har inget med palestinier att göra, Palestinakonflikten har inget med Hamas att göra, SVD skrev inte att Hamasledare varit närvarande vid 'Ship to Gaza's avfärd och talat om nazism, inten Hamassympatisör finns i Sverige, jag har inte redan skrivit detta fyra gånger eller så och gud nåde den som väjer det minsta från att tala om Ship to Gazas bogvisir. Och - du är helt förmögen att svara utan att lägga in förolämpningar i varje mening.

Edit. Iofs, vad skulle mer judar i Sverige åstadkomma? Mer sammandrabbningar? Jesus vad trött man blir på organiserad religion och hetsiga temperament.

YouTube - Israelis Celebrate "Death to the Arabs" After the Attack on Aid Flotilla to Gaza Pot calls kettle dark
LiveLeak.com - Redefining the Media Kettle throws rocks in a greenhouse

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Du vet, 'Och?' var mitt favoritsvar också till svåra frågor och kluriga satser när jag var tolv.

Jag har redan försökt förklara, men det är uppenbart att du varken läser det jag citerar eller ens försöker förstå vad jag skriver.

Så visst, Gaza har inget med palestinier att göra, Palestinakonflikten har inget med Hamas att göra, SVD skrev inte att Hamasledare varit närvarande vid 'Ship to Gaza's avfärd och talat om nazism, inten Hamassympatisör finns i Sverige, jag har inte redan skrivit detta fyra gånger eller så och gud nåde den som väjer det minsta från att tala om Ship to Gazas bogvisir. Och - du är helt förmögen att svara utan att lägga in förolämpningar i varje mening.

Edit. Iofs, vad skulle mer judar i Sverige åstadkomma? Mer sammandrabbningar? Jesus vad trött man blir på organiserad religion och hetsiga temperament.

YouTube - Israelis Celebrate "Death to the Arabs" After the Attack on Aid Flotilla to Gaza Pot calls kettle dark
LiveLeak.com - Redefining the Media Kettle throws rocks in a greenhouse

Vad har Iran med detta att göra?
Förutom att de fördömer allt Israel gör enligt dig då. Som sagt, jag ville se kopplingen men du verkar ju tydligen inte fatta frågorna jag ställer så jag måste ju köra enklare argument á la "och...?" med dig.
Och ja, jag är dryg mot dem som är dryga.

Permalänk
Skrivet av saddam:

Angående IHH som var på båtarna: (det finns flera länkar i detta stycke nedan, som leder till andra källor än denna blogg, klicka på länkarna i detta textstycke):
Israelhaverist: “Israel har rätt ockupera, rätt att vara sjörövare” : Motbilder

Jag tycker Israels förmåga att framstå som offer i alla sammanhang är märklig. Vad som än händer, så är Israel offret. Israel kan attackera och mörda och ändå framstå som ett offer. Är det inte enormt skickligt? Israel är en supermakt med enorm arme', och framstår ändå som ett offer. Skicklig mediemanipulation.

Jag menar, hur kan Israel framstå som att de bara försvarar sig mot galna muslimer? Det är ju Israel som är den aggressiva parten! Israel ockuperar 95% av Palestina. Illegalt. Enligt internationell lag så måste ett ockuperat land försvara sina medborgare emot en fientlig ockupationsmakt. Och ÄNDÅ så heter det i all västmedia att Israel endast försvarar sig, medan araberna attackerar och terroriserar och provocerar.Hur kan Israel lyckas framstå som offer här? Det är ju beundrandsvärt. Alla tror ju att Israel försvarar sig! Att smutskasta muslimer är viktigt i västmedia. Se på Vilks debatten som hejas på, utav västmedia. Men, pro-israeler misshandlar antiisraeliska demonstranter här i Sverige, och dödshotar israelkritiker, etc - men det döljs i västmedia. Så fort västmedia får chansen att smutskasta muslimer så går alla tidningar igång. Israel tjänar på smutskastningen, det försvårar för Palestina. Om Palestinierna varit katoliker så skulle tidningarna istället smutskastat katoliker.

Dude. Du måste verkligen börja lära dig att skilja på dikt och verklighet. För det första är pro-israeler ingen homogen grupp med generalsekreterare, stadgar och allt vad de kan vara. Israel-Palestina konflikten tangerar många andra områden, politiskt, ideologiskt och även vetenskapligt. Det är därför naturligt att många har en åsikt i frågan, och att man då tenderar att luta åt det ena eller andra hållet. Men bara för att man tycker det är sunt att kritisera, eller tom bojkotta Hamas betyder inte det att man går ner på stan och klubbar pro-palestinier, och sedan får skydd av 'västmedia'. Nu kanske det inte är det som du menar, jag skiter i vilket, för så fort jag läser det där bli jag så förbannad för att nötter som du får nötter som mig att framstå som paranoida (Visserligen med samma "guilt by association" argumentation som du försöker föra, men ändå.).

Lär dig det faktum att man kan vara kritisk mot Israel utan att vara kritisk mot judar, kritisk mot media utan att gorma konspiration. Lär dig hur, och kom tillbaka sen och diskutera.

Citat:

Apropås Israelisk propaganda: det är viktigt att vända på frågan så att Israel inte diskuteras. Det är snack om "flyktingfrågan", men själva problemet: Israel diskuteras inte. I själva verket är det flyktingarna som är problemet! Det är ungefär som om det sker ett mord, och advokaten ändrar frågan till att diskutera om det verkligen var ett eller två skott som sköts. Själva mordet diskuteras inte. Så om nån bordar en båt, så diskuteras inte själva morden. Utan istället diskuteras vad lagen säger om bordningen. Ni har gått i Israels fälla, när ni börjar diskutera lagen istället för morden. Vad skulle ni tycka om nån i er familj blev mördad, och allt som diskuteras är om tjuven verkligen var innanför dörren eller utanför dörren när han sköt? Mordet diskuteras inte? Israel är mästare på att manipulera media och förvrida fakta, som vi sett gång på gång. Jag anser det finns skäl att gå till botten med alla de saker Israeler påstår, det kanske inte alls är som det ser ut. Det ser vi ju här i detta exempel, angående bordningen. Folk mördas, men Israel har redan förskjutit frågan till att gälla lag. Israelisk media har lyckats. Igen.

Skilj på att manipulera, och tala i egen sak. Psykologisk krigföring (som givetvis hamnar under kapitlet manipulation) från Israels sida förekommer med all sannolikhet. Men den går att genomskåda och identifiera. Att Israel-palestina konflikten inte diskuteras beror på medielogiken i sig, dvs det är ingen "nyhet". Nyheten är bordningen av skeppen, och den karusell som de orsakade. Det är inte Israelisk "media" som i så fall lyckas, utan israelisk psykologisk- krigföring. Men det är ingen exakt vetenskap, militären 'vet' inte (men man kan göra kvalificerade gissningar) hur pressen ska reagera. Man kan försöka styra det så långt som möjligt genom att hålla på vissa bilder och släppa andra, för att ge media de få bitar av nyheter man så hett efterfrågar. Men mer än så kan man inte göra, och att tro något annat är konspiratoriskt. Och jävligt destruktivt för någon form av debatt.

/K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laurinkalle:

Dude. Du måste verkligen börja lära dig att skilja på dikt och verklighet. För det första är pro-israeler ingen homogen grupp med generalsekreterare, stadgar och allt vad de kan vara. Israel-Palestina konflikten tangerar många andra områden, politiskt, ideologiskt och även vetenskapligt. Det är därför naturligt att många har en åsikt i frågan, och att man då tenderar att luta åt det ena eller andra hållet. Men bara för att man tycker det är sunt att kritisera, eller tom bojkotta Hamas betyder inte det att man går ner på stan och klubbar pro-palestinier, och sedan får skydd av 'västmedia'.

Jag förstår seriöst inte vad du pratar om. Kan du vara lite tydligare och säga detta en gång till, men med andra ord?

Länkar finns till alla dessa påståenden:
Jag har visat att du kan misshandlas om du är israel kritisk på fredsdemonstrationer. Jag har visat att svensk media censurerar israelkritiska artiklar, och även brittisk och amerikansk media. Jag har visat att Israel kan begå grova övergrepp t.ex. massmord, emot internationell lag och ändå komma undan utan större problem. Israel har frikort att begå övergrepp, och om du går Israels ärenden så stödjs du.

Skrivet av laurinkalle:

Lär dig det faktum att man kan vara kritisk mot Israel utan att vara kritisk mot judar, kritisk mot media utan att gorma konspiration. Lär dig hur, och kom tillbaka sen och diskutera.

Vad försöker du säga? Jag är kritisk mot Israels kontraproduktiva politik, men har inget emot folket. Jag läste att Groucho Marx dotter hade blivit förbjuden att bada i ett fint hotells pool, pga hon var jude. Då svarade Groucho "men hon är halvjude, får hon gå i vattnet till hälften?". Detta var äckligt av hotellet och jag hoppas det gick i konkurs. Många israeler sympatiserar inte med politiken, t.ex. Dror Feiler. Men det betyder inte att alla israeler ska dras över en kam. Men många är för politiken, och mot dem är jag kritiska. Men det har inget med om de är judar eller inte. Jag var emot Apharteid i Sydafrika också, och de var inte judar. Vad försöker du säga? Att jag ska skilja på judar och Israel?

Skrivet av laurinkalle:

Skilj på att manipulera, och tala i egen sak. Psykologisk krigföring (som givetvis hamnar under kapitlet manipulation) från Israels sida förekommer med all sannolikhet. Men den går att genomskåda och identifiera. Att Israel-palestina konflikten inte diskuteras beror på medielogiken i sig, dvs det är ingen "nyhet". Nyheten är bordningen av skeppen, och den karusell som de orsakade. Det är inte Israelisk "media" som i så fall lyckas, utan israelisk psykologisk- krigföring. Men det är ingen exakt vetenskap, militären 'vet' inte (men man kan göra kvalificerade gissningar) hur pressen ska reagera. Man kan försöka styra det så långt som möjligt genom att hålla på vissa bilder och släppa andra, för att ge media de få bitar av nyheter man så hett efterfrågar. Men mer än så kan man inte göra, och att tro något annat är konspiratoriskt. Och jävligt destruktivt för någon form av debatt.

Jag förstår inte vad du försöker säga här. Jag påstår att Israel vinklar media seriöst. Menar du att det inte stämmer? Wikipedia grundades av israeler och admins är proisraeler som censurerar allt israel kritiskt. Svenska och brittiska journalister tystas. Israel framför rena lögner, t.ex att invånarna i Gaza har det bra, att Hamas använde mänskliga sköldar (det var IDF som gjorde det), etc. Att Israel uppmanar pro israeler att gå in på hemsidor och försvara Israel, att det finns handböcker som berättar hur man ska försvara Israel "dra argumentet: hur skulle det kännas om Norge sköt raketer in i Sverige?", att det finns program som skannar igenom hemsidor efter Israel kritik och informerar alla att gå dit och försvara Israel, etc.

Jag har länkar till allt ovanstående och mycket mera. Menar du att det är rena konspirationer? Jag förstår inte vad du menar. Förklara igen men med andra ord.

Svart Katt
"Hamas uttrycker sig kraftfullt, totaltokigt"??? Vad säger du israeliska ministrar som anser att man ska atombomba Gaza då? Eller att hota med att avrätta arabiska knesset ledamöter? Eller tala skit om en annan israel därför att "han inte dödat araber med sina bara händer" - och därmed vill säga att han är vekling och man ska rösta på honom istället? Vill du ha länkar som går till israelisk media, till allt ovanstående?

Enligt Geneve konventionen, så MÅSTE en ockupationsmakt ta hand om den ockuperade befolkningen. Gaza måste tas om hand, men mycket mera. Israel säger att 150 lastbilar skickas in per vecka, men innan gaza kriget gick det in 500 lastbilar per DAG.

Hamas vill ha fred, det har de sagt flera gånger nu. Det finns en liten falang som är emot fred, men majoriteten vill ha fred längs 1967 års gränser. Det är bara för Israel att acceptera om de vill ha fred.

"Det är synd. Trakasserier av muslimer läser jag inte lika mycket om, antagligen för muslimerna är många fler. " - du har inte läst om all hetsning mot muslimer i media? Alla chanser tas i väst media att hetsa mot muslimer. Muslimer börjar ses ganska illa, det är pga medias bild. Pga Israel kontrollerar nästan all media. Jag menar, titta bara i Sverige, Bonnier äger ju stor del av media; Expressen, DN, TV4, etc. Men inte Aftonbladet. Därför ser man rubriker i Expressen som denna "här avslöjas det blodiga våldet mot israelerna". De stackars elit kommandosoldaterna från det kända beryktade avdelning 13, har utsatts för besinningslöst våld och övergrepp:
Bilder avslöjar blodigt våld mot israelerna - Nyheter - Senaste nytt | Expressen - Nyheter Sport Ekonomi Nöje
Jag tvivlar på att Aftonbladet skulle skrivit så.

"men SVD påstod som sagt att ledare för Hamas varit med när det seglat iväg, och gjort vissa jämförelser mellan Nazityskland och Israel. Har ingen direkt anledning att misstro det, men det där är ju lite subjektivt. Har helt förståelse för folk som inte tror på någon koppling alls förrän det finns odiskutabla bevis."
Det är inte subjektivt. FN har i resolution 3379 klassat sionismen (drömmen om ett stor-israel som härskar över alla andra) som rasistisk, det har endast nazismen klassats som tidigare. Det finns viss grund i FN resolutioner när man säger att sionismen jämförts med nazismen. Sen drogs den FN resolutionen bort, utav israeliska lobbyn AIPAC lakejen George Bush (unikt beslut detta). Utan den israeliska lobbyn AIPAC skulle fortfarande den resolutionen gälla. Nu är det fritt fram att vara sionist igen, dvs drömma om ett Stor Israel som härskar i mellanöstern, och kanske vidgar sitt rike än mer.

EDIT: Hur kommer det sig att Israel inte vill att FN ska utreda denna bordning? Om Israel inte har något att dölja, så kan väl Israel ge tillbaka alla videokameror till alla journalister och alla på båten? Varför vägra delta i FN utredning? Inget att dölja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Vad har Iran med detta att göra?
Förutom att de fördömer allt Israel gör enligt dig då. Som sagt, jag ville se kopplingen men du verkar ju tydligen inte fatta frågorna jag ställer så jag måste ju köra enklare argument á la "och...?" med dig.
Och ja, jag är dryg mot dem som är dryga.

Bra att det gått från 'Men Iran och Hamas var inte först med att fördöma Israels handling?' till 'Vad har Iran med saken att göra' iaf, det senare är en något redigare fråga.

Om inte för det faktum att jag redan länkat till en svd-ledare där man kan läsa vad Ahmadinejad och en regimtrogen tidning har att säga om händelserna och vad lösningen är: Iran myser över Ship to Gaza | Ledarsidan | SvD . Visst, Iran står nog inte bakom Ship to Gaza på något väsentlig sätt, men: och?

Titeln på den här tråden tycks rättfärdiga att blanda in Iran. Det är inte lika offtopic som mycket annat som jag är säker på att du ej opponerar dig mot, så varför haka upp sig på detta s.k offtopicmisstag?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Bra att det gått från 'Men Iran och Hamas var inte först med att fördöma Israels handling?' till 'Vad har Iran med saken att göra' iaf, det senare är en något redigare fråga.

Ja, även den första frågan var rätt enkel.

Citat:

Om inte för det faktum att jag redan länkat till en svd-ledare där man kan läsa vad Ahmadinejad och en regimtrogen tidning har att säga om händelserna och vad lösningen är: Iran myser över Ship to Gaza | Ledarsidan | SvD . Visst, Iran står nog inte bakom Ship to Gaza på något väsentlig sätt, men: och?

Och?
Att ahmadinejad tycker så om Israel är inget nytt. Det jag reagerar på är hur Iran alltid ska dyka upp i en tråd som liknar dessa.
Även om Iran uttrycker sådana åsikter om Israel så är det faktum att Iran inte har varit delaktig i denna händelse och därför ställde jag frågan ovan.

Citat:

Titeln på den här tråden tycks rättfärdiga att blanda in Iran. Det är inte lika offtopic som mycket annat som jag är säker på att du ej opponerar dig mot, så varför haka upp sig på detta s.k offtopicmisstag?

Ja visst, titeln på tråden tillåter det, men Iran hatar Israel och Israel hatar Iran oavsett om dena händelse hade ägt rum eller ej.
Därför var jag nyfiken på att veta vad som gjorde att det skulle vara relevant.

Permalänk
Medlem

Det verkar ju i alla fall som sitatuionen har eskalerat idag. Iran har gått ut med ett meddelande om att de ska skicka fönödenheter till Gaza med hjälp av röda halvmånen (eller är det fullmåne (liknas vid röda korset)) med iranska gardets krigsfartyg som skydd.

Detta kan ju egentligen bara sluta på två sätt om detta genomförs.
1. Israel låter båtarna gå i land, västerlänska fartyg ser sin chans och snart kommer det vara otaliga skepp som köar för att komma in i Gaza. Detta är ju ett dödande slag för Israel, och kan även vara en god sak för västvärlden då den islamistiska delen av mellanösten ser att vi faktiskt vill hjälpa och fientligheten mot oss i väst kan minska. Dock leder det väl till ett ökat hat mot Israel.

Israel kan även i detta fallet ses som fegt vilket ger Iran eller andra länder ett ökat förtroende att invadera Israel.

2.Israel attackerar de Iranska fartygen då detta ses som en krigshandling och ett krig tar vid. Israel har då egentligen bara en eller två chanser att vinna kriget mot en så pass stor makt som Iran. Antingen genom att man sätter så pass stor skräck i Iran med sitt enda(+) kärnvapen, eller att USA går in och stödjer. Dock tror jag inte USA klarar att bedriva krig på tre fronter nu och därför väljer att avstå.

Men det bästa hade ju varit om alternativ 1 sker på ett sådant sätt att Israel inser att de inte är allsmäktiga och faktiskt går med på fredsavtal med palestinerna, dvs att man sätter upp en gräns för 1967 som det är sagt att det skall vara.

Tänk vad 600 frivilliga kan ställa till med då man bara vill hjälpa folk som har det svårt.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av saddam:

Jag förstår seriöst inte vad du pratar om. Kan du vara lite tydligare och säga detta en gång till, men med andra ord?

Länkar finns till alla dessa påståenden:
Jag har visat att du kan misshandlas om du är israel kritisk på fredsdemonstrationer. Jag har visat att svensk media censurerar israelkritiska artiklar, och även brittisk och amerikansk media. Jag har visat att Israel kan begå grova övergrepp t.ex. massmord, emot internationell lag och ändå komma undan utan större problem. Israel har frikort att begå övergrepp, och om du går Israels ärenden så stödjs du.

Ja, men vad är din stora poäng? Att Israel är den stora satan? Det du skriver insinuerar ju bara en massa saker. Du ställer frågor utan att svara på dem. Det kan man väl göra, men då måste man också förstå om folk tycker frågorna är irrelevanta för att de verkar konspiratoriska. För det är ju så det framstår när jag läser vad du skriver. Det enda som kan förklara alla de skeenden och händelser som du skriver om är ju en konspiration av gigantiska mått. Eller finns det någon annan förklaring? Vad är den i så fall?

Och du, det där med att förklara bättre, fungerar en, max två gånger i samma inlägg. Sen blir det bara ett tröttsamt retoriskt knep.

Skrivet av saddam:

Vad försöker du säga? Jag är kritisk mot Israels kontraproduktiva politik, men har inget emot folket. Jag läste att Groucho Marx dotter hade blivit förbjuden att bada i ett fint hotells pool, pga hon var jude. Då svarade Groucho "men hon är halvjude, får hon gå i vattnet till hälften?". Detta var äckligt av hotellet och jag hoppas det gick i konkurs. Många israeler sympatiserar inte med politiken, t.ex. Dror Feiler. Men det betyder inte att alla israeler ska dras över en kam. Men många är för politiken, och mot dem är jag kritiska. Men det har inget med om de är judar eller inte. Jag var emot Apharteid i Sydafrika också, och de var inte judar. Vad försöker du säga? Att jag ska skilja på judar och Israel?

Ja. Det är en bra början. Var tydligare med det. Om det är troligt/lätt hänt att någon kommer missförstå dig så är det bara bra att vara extra tydlig med något.

Skrivet av saddam:

Jag förstår inte vad du försöker säga här. Jag påstår att Israel vinklar media seriöst. Menar du att det inte stämmer? Wikipedia grundades av israeler och admins är proisraeler som censurerar allt israel kritiskt. Svenska och brittiska journalister tystas. Israel framför rena lögner, t.ex att invånarna i Gaza har det bra, att Hamas använde mänskliga sköldar (det var IDF som gjorde det), etc. Att Israel uppmanar pro israeler att gå in på hemsidor och försvara Israel, att det finns handböcker som berättar hur man ska försvara Israel "dra argumentet: hur skulle det kännas om Norge sköt raketer in i Sverige?", att det finns program som skannar igenom hemsidor efter Israel kritik och informerar alla att gå dit och försvara Israel, etc.

Jag har länkar till allt ovanstående och mycket mera. Menar du att det är rena konspirationer? Jag förstår inte vad du menar. Förklara igen men med andra ord.

Nej, om du läst vad jag skriver så ser du att jag helt och hållet är inne på att det förekommer mediemanipulation. När jag läser vad du skriver så får jag bilden av att du menar att 'västmedias' alla ledarredaktioner är avlönade av Israel. Detta skulle onekligen vara problematiskt. Men det är inte sant. Jag skriver hur jag menar att det går till, vilket är milsvida skilt från hur du skriver att det går till. Jag menar o andra sidan att den israeliska militären fullt medvetet håller på viss information och släpper annan. Att media sen väljer att publicera detta är inte en effekt av mediemanipulation, utan för att det är deras jobb. Det finns ett nyhetsvärde i bilder släppta av den israeliska militären också. Sen kan man kritisera media för att man inte tycker att de i tillräckligt hög grad är källkritiska, eller ger bilderna eller informationen en korrekt kontext. Eller att "balansen" i rapporteringen är vriden år något håll (här finns det ju bra exempel med Aktuellt-intervjun av Gardell) Men detta är, återigen, inte samma sak som att expressens nyhetsredaktion skulle vara avlönat av Israel.

Jag tror att mycket av det du skriver om bättre kan förstås i termer av höger-vänster, där högersidan tenderar att vara pro-Israel, och vänstersidan tenderar att vara pro-palestina.

Och nu när jag sagt det får jag väl säga 'B' också.
Det kan tyckas att Carl Bildt och regeringen tydligt tagit avstånd från Israel och dess utrikespolitik, men jag menar att man bara spelar den (dvs utrikespolitiken) i händerna. En sådan ("utredning") är omöjlig utan Israels deltagande och de kommer självklart att tacka nej. Detta medför såklart bara att Israel återigen får ett "andningshål" eller vad man ska säga, eftersom man då inte har genomfört ett på alla sätt vidrigt (regel, folkrätts, you name it) brott, utan endast nekat till deltagande i en utredning, som man givetvis kommer kunna beskylla för att vara partisk (varför deltaga i en utredning som rimligtvis kommer komma fram till att Israel agerat fel?). Detta är alltså det "minst onda" av alla troliga konsekvenser för Israel, och bildar i sig inget krav på Israel att förändra något. Status quo alltså, vilket jag tidigare skrivit innebär att Israel sakta men säkert annekterar palestinska områden. Vilket är Win- Israel.

Vilket jag tycker är dåligt, då jag förespråkar en tvåstatslösning.

/K

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Ja, även den första frågan var rätt enkel.

Nej, den var lite tvetydig.

Skrivet av CSM101:

Suck. Diskussioner på internet leder alltid till upplysning va? Du började med förolämpande ton, och du tycker att bara de som var ansvariga för Ship to Gaza (Turkiet?) får diskuteras i denna tråd, -jag håller inte med, och där finns inget mer att diskutera. Varken du eller jag har rätt, vi tycker bara olika- om denna tråd, om vad som är farligt offtopic, och om tonen man bör hålla i en diskussion.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Nej, den var lite tvetydig.

Suck. Diskussioner på internet leder alltid till upplysning va? Du började med förolämpande ton, och du tycker att bara de som var ansvariga för Ship to Gaza (Turkiet?) får diskuteras i denna tråd, -jag håller inte med, och där finns inget mer att diskutera. Varken du eller jag har rätt, vi tycker bara olika- om denna tråd, om vad som är farligt offtopic, och om tonen man bör hålla i en diskussion.

Det var fult citerat där du.
Jag har flertalet gånger förklarat varför jag ville veta men det går tydligen inte fram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laurinkalle:

Ja, men vad är din stora poäng? Att Israel är den stora satan? Det du skriver insinuerar ju bara en massa saker. Du ställer frågor utan att svara på dem. Det kan man väl göra, men då måste man också förstå om folk tycker frågorna är irrelevanta för att de verkar konspiratoriska. För det är ju så det framstår när jag läser vad du skriver. Det enda som kan förklara alla de skeenden och händelser som du skriver om är ju en konspiration av gigantiska mått. Eller finns det någon annan förklaring? Vad är den i så fall?

Och du, det där med att förklara bättre, fungerar en, max två gånger i samma inlägg. Sen blir det bara ett tröttsamt retoriskt knep.

Alltså, att förklara bättre är inget retoriskt grepp. Det är jag som inte fattar eller du som uttrycker dig luddigt. Jag har postat flera olika kommentarer angående Israels mediemakt och postat länkar som stödjer (antagligen är det exakt) vartenda påstående jag levererat. Kan du förklara vad du syftar på? Vad för konspiration har jag levererat? Jag har givit många exempel på Israel och AIPACs makt och länkat till forskningsartiklar utav Harvardprofessorer som instämmer om Israels enorma makt, och ex presidenter, nobelpristagare, kongressledamöter, etc. Jag påstått och länkat till så många saker, så jag vet inte vilket påstående du refererar till. Återigen, kan du förklara igen?

Skrivet av laurinkalle:

Nej, om du läst vad jag skriver så ser du att jag helt och hållet är inne på att det förekommer mediemanipulation. När jag läser vad du skriver så får jag bilden av att du menar att 'västmedias' alla ledarredaktioner är avlönade av Israel. Detta skulle onekligen vara problematiskt. Men det är inte sant.

Självklart är inte alla ledarreaktioner avlönade av Israel. Men det är fakta att stora medieföretag ägs och kontrolleras av Israeler. Bara i norden har vi ju Bonniers stora medieconcern. Och Bonnier är ju pro israeliska, vilket är förståeligt då de har anor ifrån Israel. Men framförallt Hollywoods mediebolag ägs ju i stor utsträckning av Israeler. Varför pumpar Hollywood ut filmer om Förintelsen? Och som jag tidigare visat, så har Israel makt ända upp i vita huset. Så varför tror du Hollywoods mediebolag har så mycket makt att amerikanska regeringen springer dess ärenden att sätta hårt mot fildelare? IPRED? Jag har även visat länkar när t.ex. svenska journalister velat skriva Israel kritiska artiklar och blivit tystade med hot om sparken. Och även visat länkar när brittiska journalister fått sparken för att de vägrade försköna Israels mordpatruller. etc etc.

Jag har även sagt att västmedia är extremt proisraeliska, t.ex ser man ofta i Bonniersk media som DN, Expressen, TV4, DI, etc
Palestina - attack, provokation, angrepp
Israel - försvar, vedergällning, motattack
trots att det är Israel som ockuperar 95% av Palestina sedan 50 år tillbaka. Emot internationell lag. Palestina försvarar sig, och Israel är aggressiva. Varför skriver i stort sett all västmedia så, då? (Aftonbladet gör det inte, men de ägs inte av Bonnier. SvD är väldigt proisraeliska och Bonnier har intressen där).

Detta har jag inte hittat på, utan läst artiklar av t.ex. forskningsinstitut:
How the media cover for Israel by John Pilger
Glasgow University Media Group

Skrivet av laurinkalle:

Jag skriver hur jag menar att det går till, vilket är milsvida skilt från hur du skriver att det går till. Jag menar o andra sidan att den israeliska militären fullt medvetet håller på viss information och släpper annan. Att media sen väljer att publicera detta är inte en effekt av mediemanipulation, utan för att det är deras jobb. Det finns ett nyhetsvärde i bilder släppta av den israeliska militären också. Sen kan man kritisera media för att man inte tycker att de i tillräckligt hög grad är källkritiska, eller ger bilderna eller informationen en korrekt kontext. Eller att "balansen" i rapporteringen är vriden år något håll (här finns det ju bra exempel med Aktuellt-intervjun av Gardell) Men detta är, återigen, inte samma sak som att expressens nyhetsredaktion skulle vara avlönat av Israel.

Nej, men är du journalist så är det bäst att du är pro israel, annars blir det svårt att få jobb. Bonnier är ju en stor maktfaktor i Skandinavien.

Angående att Israel inte manipulerar media, men bara "håller på viss information och släpper annan info".

I detta blogginlägg finns länkar, som bevisar att Israel förfalskat videos:
Israeler förfalskade videos från bordningen : Motbilder

"Båda två filmerna under [som visar samma scen, dvs samma filmtagning] är upplagda av den israeliska arméns Youtube-tjänst. De behandlar samma tillfälle, den 31:a Maj innan Israel bordar hjälpskeppen mot Gaza. Den första, upplagd den 31:a Maj, beskriver hur konvojens skepp anropas av den israeliska militären som ber dem ändra riktning. De svarar: “Negativt, Negativt. Vårt mål är Gaza. Vårt mål är Gaza".

I det andra klippet ... sägs istället “Håll käften, åk tillbaks till Auschwitz. Vi hjälper araber att gå emot USA. Glöm inte 11:e september, grabbar”.

Hur tror du omvärlden reagerar på denna video? Nu kunde just denna video bevisas vara lögn, men om det inte gått? Vad hade omvärlden tyckt om araberna som säger att "israelerna ska tillbaks till Auschwitz"? Är detta inte rena lögner?

Lite längre ned här, så framgår att Israel ljuger igen. Man baxnar.
15 journalister fortfarande fängslade av Israel : Motbilder
“I ett speciellt möte för Säkerhetskabinettet berättades det att en grupp på 40 människor utan identitetspapper ombord på Mavi Marmara hörde till Al Qaida. Terroristerna var utrustade med skottsäkra västar, kikare för mörkerseende och vapen.”
Israel: ?Legosoldater bär skulden för våldet? - DN.se
Men alla släpptes väl fria? Hur går det ihop? Men om nu detta hade varit sant, så skulle Israel skrikit högt om detta och vi alla hade fått se massa foton och sånt. Men icke. Antagligen rena lögner detta också.

Vill du ha fler exempel?
The hijacking of the truth: Film evidence 'destroyed' - Middle East, World - The Independent
“Mr Elshayyal, reporter för den arabiska kanalen al-Jazeera, stod på ena sidan av skeppet och kunde se både fören och aktern på fartyget när striderna började. Enligt hans vittnesmål sköt soldater ned på demonstranterna från helikopter innan någon israelisk soldat ens satt sin fot på skeppet. En man bredvid honom sköts genom huvudet och dog direkt.”

Turligt nog för Israel, så är alla videokameror beslagtagna. Och inte tillbakalämnade. Om nu Israels bild av allting är rena rama sanningen så undrar man varför Israel döljer saker och tystar ned? Israel vägrar gå med på att händelsen utreds av FN, varför det? I kommitteen skulle det finnas FN personal, turkar och israeler. Men ändå vägrar Israel. Antagligen vill Israel utreda saken själva. Precis som de gjorde med Gaza slakten. Då tillsattes en utredning som visade att den Israeliska armen IDF inte gjort något fel alls, allt gick rätt till. Den israeliska armens utredning frikände IDF "världens mest moraliska arme". Förvånad? Senare kom Goldstone rapporten från FN som visade att IDF begått otaliga övergrepp, använt förbjuden vit fosfor, använt mänskliga sköldar (IDF anklagade Hamas för detta, men det kunde inte styrkas, antagligen bara lögn), etc.

Kort sagt, när Israel påstår något så ska man vara försiktig. Man kanske blir rejält förvånad om man googlar lite och läser på mer. Speciellt ska man vara uppmärksam när Israel påstår att något "är väl dokumenterat" som vi sett i denna lilla episod. Man kan ju undra hur mycket av det som påstås om Hamas, om det stämmer? Är allt lögn, där också? Ryssland, Turkiet, m.fl anser än idag att Hamas inte är terrororganisation. Det gjorde inte heller USA, fram till... 2000(?).

Skrivet av laurinkalle:

Vilket jag tycker är dåligt, då jag förespråkar en tvåstatslösning.

Jag tror alla här förespråkar en tvåstatslösning, inkl Hamas och arabvärlden. Problemet är att araberna vill ha fred längs 1967 års gränser, vilket inte passar Israel.
‘Hamas would recognise Israel within 1967 borders’

Permalänk
Skrivet av saddam:

Självklart är inte alla ledarreaktioner avlönade av Israel. Men det är fakta att stora medieföretag ägs och kontrolleras av Israeler.

På denna sida är det brukligt att ge ett slags omdöme om ovanstående; fail.

/K