Hur kommer omvärlden reagera på Israels skeppsbordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Om vi vet att händelsen är som du beskrev faller såklart min beskrivning- som aldrig var något annat ett alternativt scenario eftersom du efterfrågade en sådan.
Jag undrar fortfarande varför Israel gjorde som de gjorde- övriga delar av världen ställer sig även undrande.

Och intressant länk. Jag har aldrig hört tallas om king5.com förut,

Det står lite här och var men jag googlade angående kommunikationen. Jag är rätt säker på att det är från en tidningsbyrå informationen kommer ifrån. (Denna från AP, Associated Press)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Skulle vara intressant att läsa hur ni som stöder Israel förklarar följande:

Fångarna (Kidnappade? Då det var på internationellt vatten och att Israel ensidigt skulle ha utvidgat denna säkerhetszon är skitsnack. (Då det inte skulle upphäva FNs havsrättskonvention som ger fartyg från alla länder rätt att färdas på fritt hav)), tilläts ej träffa advokater, vilket man har rätt till.

Israelerna beslagtog (stal) fångarnas pass, och tvingade dem sedan skriva på att passen ifråga hade "försvunnit".

Israelerna beslagtog (stal) allt de hade på sig, kameror, mobiler, datorer, plånböcker osv. Varav mycket (Om nåt alls?) ej återlämnades.
Inte nog med att detta är stöld, kameror etc kan självklart också innehålla bevis på hur det gick till på fartygen.

Fångar trakasserades och misshandlades.

Vare sig människorna på det turkiska fartyget försvarade sig eller ej begick israelerna mord. Man har rätt att försvara sig mot piratattacker hur idiotiskt det än må vara och de begick inget brott. Fartyg på internationellt vatten = total immunitet = piratdåd.

Trevligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Skulle vara intressant att läsa hur ni som stöder Israel förklarar följande:

Fångarna (Kidnappade? Då det var på internationellt vatten och att Israel ensidigt skulle ha utvidgat denna säkerhetszon är skitsnack. (Då det inte skulle upphäva FNs havsrättskonvention som ger fartyg från alla länder rätt att färdas på fritt hav)), tilläts ej träffa advokater, vilket man har rätt till.

Israelerna beslagtog (stal) fångarnas pass, och tvingade dem sedan skriva på att passen ifråga hade "försvunnit".

Israelerna beslagtog (stal) allt de hade på sig, kameror, mobiler, datorer, plånböcker osv. Varav mycket (Om nåt alls?) ej återlämnades.
Inte nog med att detta är stöld, kameror etc kan självklart också innehålla bevis på hur det gick till på fartygen.

Fångar trakasserades och misshandlades.

Vare sig människorna på det turkiska fartyget försvarade sig eller ej begick israelerna mord. Man har rätt att försvara sig mot piratattacker hur idiotiskt det än må vara och de begick inget brott. Fartyg på internationellt vatten = total immunitet = piratdåd.

Trevligt?

Varifrån kommer den där informationen?

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Skulle vara intressant att läsa hur ni som stöder Israel förklarar följande:

Fångarna (Kidnappade? Då det var på internationellt vatten och att Israel ensidigt skulle ha utvidgat denna säkerhetszon är skitsnack. (Då det inte skulle upphäva FNs havsrättskonvention som ger fartyg från alla länder rätt att färdas på fritt hav)), tilläts ej träffa advokater, vilket man har rätt till.

Israelerna beslagtog (stal) fångarnas pass, och tvingade dem sedan skriva på att passen ifråga hade "försvunnit".

Israelerna beslagtog (stal) allt de hade på sig, kameror, mobiler, datorer, plånböcker osv. Varav mycket (Om nåt alls?) ej återlämnades.
Inte nog med att detta är stöld, kameror etc kan självklart också innehålla bevis på hur det gick till på fartygen.

Fångar trakasserades och misshandlades.

Vare sig människorna på det turkiska fartyget försvarade sig eller ej begick israelerna mord. Man har rätt att försvara sig mot piratattacker hur idiotiskt det än må vara och de begick inget brott. Fartyg på internationellt vatten = total immunitet = piratdåd.

Trevligt?

Läste du inte: "Israel kan hävda krigstillstånd" | Brännpunkt | SvD

Det juridiska läget kan varken du eller jag uttala oss om. Du sitter och gissar dig till en mängd rättsliga tolkningar där experter och professorer inte är överrens. Det blir bara löjligt om du nu inte själv i vart fall har någon slags examen i internationell rätt.

Varför inte bara nöja dig med att du inte gillar läget? Den juridiska biten kommer en opartisk undersökning att utreda. Du kommer aldrig få det klargjort hur många olika slags experter du klipper in. Det är inget med någon utvidgad säkerhetszon att göra. De har under krigstid rätt att ingripa även på internationellt vatten. Om detta tvistar man alltså. INGEN har kunnat ge ett ensidigt svar på att SÅ HÄR ÄR DET. För frågan är mångbottnad och problematisk. Därför tillsätter man en utredning istället att förlita sig på information från endera sidan inklusive media och experter.

Det huvudsakliga sakfrågorna är:

Rådet det en väpnad konflikt? Här har experter uttalat sig efter hur det ser ut i fredstid. Till detta tillkommer de experter som pratar om att det råder väpnad konflikt.

Jag anser att det råder en väpnad konflikt där det finns minst 25 offer i mellanöstern, jag hävdar vidare att det finns en suverän stat som bedriver krigshandlingar mot en gruppering. FN kategoriserar Israel-Gasa området som en "armed conflict".

Sedan kan jag vidare tänka mig att palestinier kanske känner att de fortfarande är ockuperat. Också något som flera experter hävdar att inte föreligger då israel skall ha dragit sig tillbaka. Jag tror att det finns en stor möjlighet att kunna hävda att ockupation råder än så länge. I annat fall har vi en riktigt saftig situation där palestinierna alltså för att få rätt mot israel i den här frågan alltså ska hävda att:

Det råder ingen väpnad konflikt mellan israel och någon palestinsk gruppering och att israel inte ockuperar gaza på något sätt.

Detta är jag inte riktigt säker på om de flesta håller med om faktiskt. Då är det löjligt att bedöma det rättsliga läget från den vinkeln heller.

Vidare så är nästa sak att skilja på politisk fördömande och juridisk fördömmande. Den politiska bedömningen sker INTE efter de juridiska. De är vitt skilda. Man reagerar inte på sakpåståenden utan på det som framkommit i media. Det är helt okay.

I den frågan hävdar jag att det är dumt att skicka in tränade elitsoldater ombord ett skepp utan istället skicka in en styrka med tydlig ROE att inte skada. De har försökt göra detta genom att enbart beväpna dem med pistoler men bordningen av skeppet har skett utan stridsmedel och man har bedömt personerna som mer passiva än vad de visade sig vara.

Nästa steg är att ett av skeppen uppenbarligen skiljt sig från de andra. De har enligt israelisk uppfattning beskjutit israelerna. De må vara som det är. Men av någon anledning har israel känt sig nödgad att särskilja på ett av skeppen genom att man bordar den med helikopter vilket man inte gjort på det andra skeppet.

Min gissning är att det är det skeppet som innehållit de största bråkstakarna varefter situationen har eskalerat pga israel gör en felaktig bordning då man istället borde ha sett till att använda tårgas och liknande.

Jag är säker på att när det gått någon vecka och det politiska käbblet lägger sig så kan man föra en sansad debatt om vad som hände istället för att skrika sig hes över suddiga mediabilder och diverse experters 15 minuter i rampljuset. De verkliga juridiska diskussionerna sker överhuvudtaget inte i dagstidningarna utan självklart i de akademiska institutionerna och i berörda förvaltningar hos FN och andra organisationer satta att utreda ärendet

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Min gissning är att det är det skeppet som innehållit de största bråkstakarna varefter situationen har eskalerat pga israel gör en felaktig bordning då man istället borde ha sett till att använda tårgas och liknande.

Men tårgas kan vara dödligt om man siktar mot ögon!
Ne, men håller med dig till viss del. Om nu Israel skulle ha nån form av juridisk rätt anser jag fortfarande dock att de gjort fel. (Mycket brott kan begås och sedan slippas undan genom att leka med lagar).

Lcars:
Intervjuer med olika människor som befann sig på fartygen och som sedan sattes i fängelse. Och nu har släppts.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Men tårgas kan vara dödligt om man siktar mot ögon!
Ne, men håller med dig till viss del. Om nu Israel skulle ha nån form av juridisk rätt anser jag fortfarande dock att de gjort fel. (Mycket brott kan begås och sedan slippas undan genom att leka med lagar).

Lcars:
Intervjuer med olika människor som befann sig på fartygen och som sedan sattes i fängelse. Och nu har släppts.

Ja helt riktigt, det är faktiskt så att man kan självklart göra fel på den internationella arenan trots att man har lagen på sin sida. Det är inga konstigheter och det är självklart något man ska diskutera.

Det jag reagerat på från första början är att man tror att man JURIDISKT kan bedöma situationen som rätt eller fel redan efter några dar genom att skumma igenom några experter och läsa några sidor internationell rätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nä nu jävlar ska du ta mig fan få höra både det ena och det andra!

Nej men när jag nu kollar tillbaka hur jag startade i tråden där jag faktiskt ställde mig frågandes om huruvida det var rätt eller fel så inser jag ju att du givetvis har rätt. Den legala frågan är än inte riktigt klarlagt och det jag började med att "fördöma" var dödsskjutningarna.
Att jag på slutet blev så defensiv får jag skylla på temperament och tentastress, då du egentligen bara skrev som jag tänkte i början. Att jag tänkte som jag gjode angående rätt/fel berodde till stor del av att de flesta experter verkade gruvligt eniga om att det var fel enligt juridiken etc och när jag inte hittade lika säkra motargument så snärjde jag bara in mig själv.

Men dina argument har varit helt rätta och jag hade fel; huruvida det var rätt eller fel att borda fartygen är inte klarlagt, dock så anser jag fortfarande att själva dödskjutningarna var fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Nä nu jävlar ska du ta mig fan få höra både det ena och det andra!

Nej men när jag nu kollar tillbaka hur jag startade i tråden där jag faktiskt ställde mig frågandes om huruvida det var rätt eller fel så inser jag ju att du givetvis har rätt. Den legala frågan är än inte riktigt klarlagt och det jag började med att "fördöma" var dödsskjutningarna.
Att jag på slutet blev så defensiv får jag skylla på temperament och tentastress, då du egentligen bara skrev som jag tänkte i början. Att jag tänkte som jag gjode angående rätt/fel berodde till stor del av att de flesta experter verkade gruvligt eniga om att det var fel enligt juridiken etc och när jag inte hittade lika säkra motargument så snärjde jag bara in mig själv.

Men dina argument har varit helt rätta och jag hade fel; huruvida det var rätt eller fel att borda fartygen är inte klarlagt, dock så anser jag fortfarande att själva dödskjutningarna var fel.

Och jag håller med dig.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd

Sentenced, dina länkar till bl.a Bnai Brith tar jag med en stor nypa salt. Det är ungefär som om du skulle länka till Dilsa Demirbag-sten, eller till AIPAC (som får politiker att avgå om de är israelkritiska vilket jag visat länkar om).

När du länkar till Bnai Brith så kan man läsa om den organisationen i "Judisk Krönika", nr.7-1971, att det är "världens äldsta och mest omfattande judiska organisation
...
Den vill hjälpa Israel genom eget arbete och samarbete med alla organisationer som arbetar för Israel, den vill bekämpa Israels fiender genom att skapa förståelse och sympati för den judiska staten."

Israelen Willy Silberstein skriver också om B´nai B´rith i Förenade Israelinsamlingens tidskrift Menorah, nr. 1-1979, rubriken "B´nai B´rith en viktig judisk maktfaktor":
"I USA är B'nai B'rith en viktig maktfaktor i amerikansk politik.
....
Det inflytande B'nai B'rith skaffat sig används bl a för att genom lobbyverksamhet arbeta för Israel."

Det är ungefär som när Israel sätter igång sin propagandaapparat om att "Livet är bra i Gaza och palestinierna lider inte nöd på något". Jag är skeptisk mot denna upplysning. På samma sätt är jag skeptisk mot AIPAC och Bnai Brith. Och även mot wikipedia där grundarna är israeler och dess admins är proisraeler som vinklar allting ordentligt och raderar israel kritiska saker.

Och den dära lagprofessorn emeritus du länkar till, han säger att "Hamas vill utplåna Israel", det stämmer inte. Hamas och arabvärlden vill ha fred längs 1967 års gränser, vilket jag visat länkar om. Och professorn säger även att "Gaza är fritt från ockupation eftersom Israel lämnade Gaza", men det stämmer inte. Israel har en blockad och Gazaborna kan inte bestämma någonting, eller bygga nånting utan att Israel tillåter det. I praktiken är inte Gaza fritt. Jag undrar vad mera som denna professor fått om bakfoten. Men han har rätt i att det inte är fred. Och kanske har han rätt om lagen också, det vet jag inget om. Det ska bli intressant att se vad FN kommer fram till. Om det blir som Goldstone rapporten, eller anklagelserna om organstöld, så blir det svårt för Israel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Sentenced, dina länkar till bl.a Bnai Brith tar jag med en stor nypa salt. Det är ungefär som om du skulle länka till Dilsa Demirbag-sten, eller till AIPAC (som får politiker att avgå om de är israelkritiska vilket jag visat länkar om).

När du länkar till Bnai Brith så kan man läsa om den organisationen i "Judisk Krönika", nr.7-1971, att det är "världens äldsta och mest omfattande judiska organisation
...
Den vill hjälpa Israel genom eget arbete och samarbete med alla organisationer som arbetar för Israel, den vill bekämpa Israels fiender genom att skapa förståelse och sympati för den judiska staten."

Israelen Willy Silberstein skriver också om B´nai B´rith i Förenade Israelinsamlingens tidskrift Menorah, nr. 1-1979, rubriken "B´nai B´rith en viktig judisk maktfaktor":
"I USA är B'nai B'rith en viktig maktfaktor i amerikansk politik.
....
Det inflytande B'nai B'rith skaffat sig används bl a för att genom lobbyverksamhet arbeta för Israel."

Det är ungefär som när Israel sätter igång sin propagandaapparat om att "Livet är bra i Gaza och palestinierna lider inte nöd på något". Jag är skeptisk mot denna upplysning. På samma sätt är jag skeptisk mot AIPAC och Bnai Brith. Och även mot wikipedia där grundarna är israeler och dess admins är proisraeler som vinklar allting ordentligt och raderar israel kritiska saker.

Och den dära lagprofessorn emeritus du länkar till, han säger att "Hamas vill utplåna Israel", det stämmer inte. Hamas och arabvärlden vill ha fred längs 1967 års gränser, vilket jag visat länkar om. Och professorn säger även att "Gaza är fritt från ockupation eftersom Israel lämnade Gaza", men det stämmer inte. Israel har en blockad och Gazaborna kan inte bestämma någonting, eller bygga nånting utan att Israel tillåter det. I praktiken är inte Gaza fritt. Jag undrar vad mera som denna professor fått om bakfoten. Men han har rätt i att det inte är fred. Och kanske har han rätt om lagen också, det vet jag inget om. Det ska bli intressant att se vad FN kommer fram till. Om det blir som Goldstone rapporten, eller anklagelserna om organstöld, så blir det svårt för Israel.

Nu var ju hela poängen med länkarna inte att tas som någon information utan visa på vad man diskuterar i den juridiska processen. Jag betvivlar även uppgifterna att Hamas inte vill utplåna staten israel. Det är ju knappt ifrågasatt av palestinierna att hamas är extremister och de är även terroriststämplade av i princip hela världen (dvs inte bara usa och israel) det finns en anledning till detta. Hamas har stark antisemitisk bakgrund. Men det är inte vad den här tråden handlar om.

Vidare så säger han också om ockupationen är också det som de andra experterna som bedömt saken ur ett fredsperspektiv. Vilket bara ytterligare visar på hur man kan problematisera det hela. Plötsligt kan alltså anhängare till palestina hävda att det varken råder väpnad konflikt eller en ockupation av Gaza, något som man konsekvent hävdad förrut. Samma sak med israel där man istället vänder på allt och erkänner att en väpnad konflikt föreligger samt att man visst ockuperar Gaza. Vilket är de facto det man menar om man vill ha rätt i konvoj-incidenten.

Dilsa Demirbag-Sten brukar ha vettiga åsikter enligt mig och hon är en av många debattörer och jag har varit med när hon fullständigt krossat Mehmed Kaplans urdåliga argumentation med förnuftiga åsikter.

*** EDIT ***

Du kan t.ex. se detta:

Al-Aqsa TV - Wikipedia, the free encyclopedia

och då specifikt: Tomorrow's Pioneers - Wikipedia, the free encyclopedia

för att komma tillrätta med vilket budskap som Hamas officiellt har. Bland mycket mycket mer. Det finns väldigt få som ifrågasätter att Hamas är starkt antisemitiska även bland helt vanliga palestinska förespråkare och det är knappast någon nyhet.

*** EDIT 2 ***

Jag har skrivit det förr men:

Hamas är listad som terroristorganisation av följande instanser:

Australien, Kanada, EU, Israel, Japan, Storbritannien samt USA.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

för att komma tillrätta med vilket budskap som Hamas officiellt har. Bland mycket mycket mer. Det finns väldigt få som ifrågasätter att Hamas är starkt antisemitiska även bland helt vanliga palestinska förespråkare och det är knappast någon nyhet.

Jag undrar dock om denna antisemitism beror på att israelerna är judar (antisemitism) eller helt enkelt på hur palestinierna blir behandlade av staten Israel (Som nu råkar vara judiskt). Jag vet att jag hade haft svårt att se vänligt på ett land som först läggs där mitt hemland redan befinner sig. Sedan ockuperas och splittras landet upp mer och mer, familj och vänner blir kränkta och mördade, odlingar förstörda, bostäder förstörda, israeliska byggnader byggs på det som fortfarande klassas som vår mark osv. Folket har nästan inga rättigheter, kan inte resa fritt osv. Och att Hamas inte skulle vilja ha fred tror faktiskt jag är bullshit. Hamas vill vad jag vet ha fred, men förhandlingarna ska ha 1967 års gränser som startpunkt. Vilket är helt skäligt i mitt tycke.

Sedan vet i fan om Israel är så jäkla demokratiska. Vad jag vet har ickejudiska invånare så gott som inga rättigheter. Får inte rösta bla.

Men som sagt. Även om allt hänger samman hör kanske inte det till denna diskussion, då den egentligen är dedikerad angreppet på Ships to Gaza.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Jag undrar dock om denna antisemitism beror på att israelerna är judar (antisemitism) eller helt enkelt på hur palestinierna blir behandlade av staten Israel (Som nu råkar vara judiskt). Jag vet att jag hade haft svårt att se vänligt på ett land som först läggs där mitt hemland redan befinner sig. Sedan ockuperas och splittras landet upp mer och mer, familj och vänner blir kränkta och mördade, odlingar förstörda, bostäder förstörda, israeliska byggnader byggs på det som fortfarande klassas som vår mark osv. Folket har nästan inga rättigheter, kan inte resa fritt osv. Och att Hamas inte skulle vilja ha fred tror faktiskt jag är bullshit. Hamas vill vad jag vet ha fred, men förhandlingarna ska ha 1967 års gränser som startpunkt. Vilket är helt skäligt i mitt tycke.

Sedan vet i fan om Israel är så jäkla demokratiska. Vad jag vet har ickejudiska invånare så gott som inga rättigheter. Får inte rösta bla.

Men som sagt. Även om allt hänger samman hör kanske inte det till denna diskussion, då den egentligen är dedikerad angreppet på Ships to Gaza.

Ja vad ska jag säga på det. Spelar ingen roll varför man är antisemitiska. Antisemitism har existerat i hundratals år och är ett vedertaget begrepp. Exakt sådan där argumentation fördes av Hitler innan andra världskriget för att rättfärdiga judeförföljelse. Judarna tog alla arbeten, de hade all makt osv osv.

Och nej jag tvivlar starkt på att Hamas är ute efter fred i den meningen att man ska samexistera. Läs på Hamas bakgrund istället. De har velat förinta judarna bevisligen, inte bara de i israel utan över hela världen. Plötsligt så tror du de vill samexistera med den "ras" som de definierat som ondskeful och korrupt? Vad är det för kovändning? Nej någon slags kritisk hållning får man nog ändå ha.

Det finns alltså en väldigt stor anledning till att Hamas är internationellt terror-stämplad alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Sedan vet i fan om Israel är så jäkla demokratiska. Vad jag vet har ickejudiska invånare så gott som inga rättigheter. Får inte rösta bla.

Du borde faktiskt kolla upp saker innan du påstår dem, den här typen av rykten sprider sig tyvärr lite för lätt och blir inte sant bara för att man upprepar det. Iaf, att inte andra än judar skulle få rösta i Israel är direkt felaktigt då alla israeliska medborgare har rösträtt i Knesset, alltså alla, även muslimer, kristna och ateister.

Här är en hel del info om just israeliska medborgare med arabiskt ursprung: Arab citizens of Israel - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Men dina argument har varit helt rätta och jag hade fel; huruvida det var rätt eller fel att borda fartygen är inte klarlagt, dock så anser jag fortfarande att själva dödskjutningarna var fel.

Borda skeppen är helt fel politiskt och juridiskt. Tack och hej.

Edit; Är det bara jag som känner mig fångad i ett medialt propagandakrig? IHH blir till en radikal turkisk islamistorganisation i dns rapportering som exempel (Turkiska islamister ser attacken som en seger - DN.se).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Borda skeppen är helt fel politiskt och juridiskt. Tack och hej.

Edit; Är det bara jag som känner mig fångad i ett medialt propagandakrig? IHH blir till en radikal turkisk islamistorganisation i dns rapportering som exempel (Turkiska islamister ser attacken som en seger - DN.se).

IHH är sedd som en radikal islamistisk organisation av många. De stödjer bland annat Hamas som är terroriststämplat.

Den juridiska frågan om bordningen av skeppen har varken du eller jag svaret på än så länge.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

IHH är sedd som en radikal islamistisk organisation av många. De stödjer bland annat Hamas som är terroriststämplat.

Den juridiska frågan om bordningen av skeppen har varken du eller jag svaret på än så länge.

Om man söker på IHH har det sedan 31 maj 2010 dykt upp många sidor som anknyter IHH med terrorism. Samtidigt finns det mycket som pekar på att IHH inte är den terroistgrupp som dagens media vill ge sken av. FN godkänner IHH som hjälporgansiation. IHH utför humanitärtarbete i många länder.
Men visst, från och med nu så är det en turkisk islamist organisation med kopplingar till Hamas och andra hemska grupper.

Och den juridiska frågan lär få ett svar när detta är andrahandsnyhetsvärde. Den information vi har nu är det som den Israeliska censuren har släppt och de inte alltför subjektiva uttalande från de civilia från båtarna

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Borda skeppen är helt fel politiskt och juridiskt. Tack och hej.

Så enkelt är det inte, trots att jag själv var ivrig om att mena så innan.

Hade bordningen skett fem minuter senare hade det varit helt OK, dvs om fartygen befann sig på Israeliskt vatten, där skulle det inte finnas tvivle om deras rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Om man söker på IHH har det sedan 31 maj 2010 dykt upp många sidor som anknyter IHH med terrorism. Samtidigt finns det mycket som pekar på att IHH inte är den terroistgrupp som dagens media vill ge sken av. FN godkänner IHH som hjälporgansiation. IHH utför humanitärtarbete i många länder.
Men visst, från och med nu så är det en turkisk islamist organisation med kopplingar till Hamas och andra hemska grupper.

Och den juridiska frågan lär få ett svar när detta är andrahandsnyhetsvärde. Den information vi har nu är det som den Israeliska censuren har släppt och de inte alltför subjektiva uttalande från de civilia från båtarna

Nyss var det ju klarlagt om den juridiska biten enligt dig? Det är ju exakt det där jag sagt hela tiden som även CSMS01 konstaterade tidigare verkar var det mest rimliga. Självklart är det en subjektiv åsikt även av de ombord på båtarna.

Vart har du läst att de är en godkänd hjälporganisation? De har varit konsulterade av FNs underorgan. Vad menar du med att från och med nu är det en turkisk islamist organisation med kopplingar till Hamas. IHH gör väl ingen hemlighet att de stödjer terroristorganisationen Hamas?

Här har du även "THE ROLE OF ISLAMIC CHARITIES IN INTERNATIONAL
TERRORIST RECRUITMENT AND FINANCING"

"Kohlmann claimed that major international Islamic charities such as IHH, while providing genuine humanitarian relief, are "charitable front groups that provide support to Al-Qaida."

osv

http://www.diis.dk/graphics/Publications/WP2006/DIIS%20WP%202...

Du får som sagt tro vad du vill. Att Israel väljer att borda ett av passagerarskeppen med helikopter och att de värsta våldsamheterna uppstår på just den båt Israel varnat extra mycket för att det innehåller aggressiva politiska aktivister som är ute efter att gömma sig under humanitära insatser och att den båten är just IHHs båt där utredningar visat starka kopplingar till både Hamas och andra terroristorganisationer är ju knappast förvånande.

Att insatsen som sådan var idiotiskt genomförd innebär ju inte att det inte kan ha funnits andra anledningar än elaka israeler hoppar på fredsälskande palestina-aktivister. Men vad vet jag det kanske är en nyanserad bild för vissa att tycka så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nyss var det ju klarlagt om den juridiska biten enligt dig? Det är ju exakt det där jag sagt hela tiden som även CSMS01 konstaterade tidigare verkar var det mest rimliga. Självklart är det en subjektiv åsikt även av de ombord på båtarna.

Vart har du läst att de är en godkänd hjälporganisation? De har varit konsulterade av FNs underorgan. Vad menar du med att från och med nu är det en turkisk islamist organisation med kopplingar till Hamas. IHH gör väl ingen hemlighet att de stödjer terroristorganisationen Hamas?

Här har du även "THE ROLE OF ISLAMIC CHARITIES IN INTERNATIONAL
TERRORIST RECRUITMENT AND FINANCING"

"Kohlmann claimed that major international Islamic charities such as IHH, while providing genuine humanitarian relief, are "charitable front groups that provide support to Al-Qaida."

osv

http://www.diis.dk/graphics/Publications/WP2006/DIIS%20WP%202...

Du får som sagt tro vad du vill. Att Israel väljer att borda ett av passagerarskeppen med helikopter och att de värsta våldsamheterna uppstår på just den båt Israel varnat extra mycket för att det innehåller aggressiva politiska aktivister som är ute efter att gömma sig under humanitära insatser och att den båten är just IHHs båt där utredningar visat starka kopplingar till både Hamas och andra terroristorganisationer är ju knappast förvånande.

Att insatsen som sådan var idiotiskt genomförd innebär ju inte att det inte kan ha funnits andra anledningar än elaka israeler hoppar på fredsälskande palestina-aktivister. Men vad vet jag det kanske är en nyanserad bild för vissa att tycka så.

Pdf;en som du länkade till är ett utkast. Säger inte mycket. Det finns liknade utkast från den akademiska världen, skriven av professor Chalres Westin, som pekar på att svensk polisorganisationer går att jämföras med den amerikanska hatgruppen KKK. Och det är väl lite befängt.
Så du menar att alla som samarbetar med Hamas (eller stödjer) är terrorister? IHH arbetar med att förbättra situationen i Gaza och då har jag förstått det som om att man måste samarbeta med Hamas. Jag kanske har fel.

Dödandet på båtarna var fel. Det går liksom inte att komma ifrån det. Hur mycket än Israel försöker fixa till skadan som har skett. De första yttringar från Israel till Sverige var att det fanns svenska fanatiker på båten som var ute efter att störta deras nation...nu verkar det tom ha funnits legosoldater (utan några som helst vapen (Israel: ?Legosoldater bär skulden för våldet? - DN.se). Verkligen?
Och Israels politiska språkrör visar enbart hur annorlunda de tänker än oss andra. Det som de uppfattar som en helt förståelig reaktion mot båtkonvojen lämnar resten av världen med förvånande ansikten (ja förutom fina karaktärer såsom MUF´s ordförande).

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Om man söker på IHH har det sedan 31 maj 2010 dykt upp många sidor som anknyter IHH med terrorism. Samtidigt finns det mycket som pekar på att IHH inte är den terroistgrupp som dagens media vill ge sken av. FN godkänner IHH som hjälporgansiation. IHH utför humanitärtarbete i många länder.
Men visst, från och med nu så är det en turkisk islamist organisation med kopplingar till Hamas och andra hemska grupper.

Angående IHH som var på båtarna: (det finns flera länkar i detta stycke nedan, som leder till andra källor än denna blogg, klicka på länkarna i detta textstycke):
Israelhaverist: “Israel har rätt ockupera, rätt att vara sjörövare” : Motbilder
"Tvärtom har IHH t.o.m konsultativ status inom FN. Och IHH har den turkiska regeringens stöd i sin hjälp till Gaza, hur mycket än förvirrade propagandabrev skickas ut från israeliska lobbygrupper. Det finns bara ett land i världen som förbjudit IHH från att operera: Israel. Det finns också bara ett land som kampanjar mot IHH: Israel."

Jag tycker Israels förmåga att framstå som offer i alla sammanhang är märklig. Vad som än händer, så är Israel offret. Israel kan attackera och mörda och ändå framstå som ett offer. Är det inte enormt skickligt? Israel är en supermakt med enorm arme', och framstår ändå som ett offer. Skicklig mediemanipulation.

Jag menar, hur kan Israel framstå som att de bara försvarar sig mot galna muslimer? Det är ju Israel som är den aggressiva parten! Israel ockuperar 95% av Palestina. Illegalt. Enligt internationell lag så måste ett ockuperat land försvara sina medborgare emot en fientlig ockupationsmakt. Och ÄNDÅ så heter det i all västmedia att Israel endast försvarar sig, medan araberna attackerar och terroriserar och provocerar.Hur kan Israel lyckas framstå som offer här? Det är ju beundrandsvärt. Alla tror ju att Israel försvarar sig! Att smutskasta muslimer är viktigt i västmedia. Se på Vilks debatten som hejas på, utav västmedia. Men, pro-israeler misshandlar antiisraeliska demonstranter här i Sverige, och dödshotar israelkritiker, etc - men det döljs i västmedia. Så fort västmedia får chansen att smutskasta muslimer så går alla tidningar igång. Israel tjänar på smutskastningen, det försvårar för Palestina. Om Palestinierna varit katoliker så skulle tidningarna istället smutskastat katoliker.

Enligt artikel 49 i fjärde Geneve konventionen är det förbjudet för en ockupationsmakt att forsla in sin egen befolkning i ockuperat område, bosättningarna är alltså illegala. Det är ett glasklart brott.

"Israeliska armen IDF betyder "Israeli Defence Forces". Menar Israel att IDF används för försvar? Inte till en aggressiv ockupation emot massor av FN resolutioner? Och IDF kallas officiellt för "världens mest moraliska arme'" - hur går det ihop med Goldstone rapporten som fastslog bl.a. att IDF använt vit fosfor på barn? Kanske är vit fosfor som är förbjudet enligt internationell lag, bra för barnhud? Israel anklagade falskeligen Hamas för att använda mänskliga sköldar, men Goldstone rapporten fastslog istället att det var IDF som gjort så! IDF har bevisligen beskjutit ambulanser och dödat förarna, flera gånger. Jag tvivlar seriöst på att Israels anklagelse stämmer: att Hamas använder ambulanser för terrordåd. I själva verket vill Israel att araberna ska fördrivas och gärna minska i antal - de är för många. FNs observatörer förbjöds i Gaza, pga "Israel är oroliga för deras säkerhet" - eller Israel vill inte ha några vittnen? Arabiska kvinnor tvingas ibland föda i diket, för de får inte passera spärrarna till sjukhusen. Spärrarna tar flera timmar att passera. Det gör inget om livet är svårt.

Vem vet vilka övergrepp araberna utsätts för när ingen ser på? Vi ser ju hur brutalt Israel behandlade västerländska fartyg, men var noga med att inte skada europeer, därför att annars skulle Israel få besvär. Araber och turkar kan Israel behandla som man vill och skjuta utan problem.

Angående Egypten. De går i Israels ledband och gör vad Israel säger åt dem. Därför hjälpte Egypten till med blockaden genom att stänga gränsen. Jag läste nån intressant artikel förrut (hittar inte den nu) att de styrande i Egypten får massor av pengar av Israel. Och här har vi foton på israeliska Shimon Peres som kärvänligt träffar palestinska president Abbas (som är hatad av araberna eftersom han är israels lakej och får pengar):
Jinge.se » Vad gör Obama åt Abbas och Palestina?

Sen kommer märkliga argument utav proisraeler: "om övriga arabländer såsom Egypten verkligen brydde sig om palestinerna som levt i flyktingläger sedan 1948 tills idag, så skulle de öppna sina gränser och ge palestinska flyktingar land". Det är märkligt att begära att andra ska ge land till de 3,7 miljoner flyktingar som Israel fördrivit? Om jag skjuter en person, ska jag begära att nån annan ska betala skadeståndet? Och dessutom, nu har Palestinska flyktingarna rätt att återvända enligt FN resolutioner - det är obestridlig rätt. Om arabstaterna ger dem palestinierna land, så har Israel blivit av med flyktingfrågan. Flyktingarna är inte ett problem längre, de har ju land. Ett annat problem är att om Israel låter alla 3.7 milj flyktingar återvända, så blir det snart risk att judarna inte längre är i majoritet. Israel kan inte, tänker inte låta dem återvända, annars hotas Israel som stat:
Bojkotta apartheidstaten Israel - av Lasse Wilhelmson

Apropås Israelisk propaganda: det är viktigt att vända på frågan så att Israel inte diskuteras. Det är snack om "flyktingfrågan", men själva problemet: Israel diskuteras inte. I själva verket är det flyktingarna som är problemet! Det är ungefär som om det sker ett mord, och advokaten ändrar frågan till att diskutera om det verkligen var ett eller två skott som sköts. Själva mordet diskuteras inte. Så om nån bordar en båt, så diskuteras inte själva morden. Utan istället diskuteras vad lagen säger om bordningen. Ni har gått i Israels fälla, när ni börjar diskutera lagen istället för morden. Vad skulle ni tycka om nån i er familj blev mördad, och allt som diskuteras är om tjuven verkligen var innanför dörren eller utanför dörren när han sköt? Mordet diskuteras inte? Israel är mästare på att manipulera media och förvrida fakta, som vi sett gång på gång. Jag anser det finns skäl att gå till botten med alla de saker Israeler påstår, det kanske inte alls är som det ser ut. Det ser vi ju här i detta exempel, angående bordningen. Folk mördas, men Israel har redan förskjutit frågan till att gälla lag. Israelisk media har lyckats. Igen.

En video visar att Israel sköt på fartyget Mavi redan innan det bordades
homo politicus - Video: Israel sköt redan innan bordning

Är det inte lite märkligt att alla kameror, videokameror, etc har beslagtagits när Israel inte har något att dölja? Om Israel var offer för en attack, som man påstår, varför skulle man vilja strypa all information förutom den som kommer ut från de egna propagandaagenterna? Ett brottsoffer vill väl att bilderna på brottet ska komma ut till omvärlden? Om man inte har något att dölja, vill säga.

Angående att USA, m.fl tycker Hamas är terrorister. Ryssland tycker inte Hamas är terrorister. Fram till år... 2000(?) tyckte inte USA det heller, förrän ISrael såg till att USA tyckte det. Genom att utöva makt genom lobby organisationer som AIPAC och Bnai Brith, som du länkar till. Det är lika illa som om du skulle länka till propaganda organisationen "Levande Historia" där över 100 svenska forskare skrev ett upprop emot den, att den inte var vetenskaplig men det var istället politik.

Angående Dilsa Demirbag-sten, hon verkar inte ha riktigt koll på saker. Strunta i bloggtexten, kolla på länkarna som står där. Jag ser inte poängen med att jag klistrar in alla de länkarna här, de finns här:
Tvärtomlekar från Demirbag-Sten : Motbilder

Och nej, araberna har rösträtt i Israel. Det är fel att araberna inte får rösta. De får visst rösta i Israel. Men de diskrimineras på andra sätt: det finns t.ex. vägar som araber inte får åka på, berättar en f.d. israelisk minister. Massor av andra sätt finns. T.ex. att det ska bli fängelsestraff om en arab offentligt sörjer "Nakba", katastrofen, dvs när de fördrevs från Israel. Yttrandefrihet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Pdf;en som du länkade till är ett utkast. Säger inte mycket. Det finns liknade utkast från den akademiska världen, skriven av professor Chalres Westin, som pekar på att svensk polisorganisationer går att jämföras med den amerikanska hatgruppen KKK. Och det är väl lite befängt.
Så du menar att alla som samarbetar med Hamas (eller stödjer) är terrorister? IHH arbetar med att förbättra situationen i Gaza och då har jag förstått det som om att man måste samarbeta med Hamas. Jag kanske har fel.

Dödandet på båtarna var fel. Det går liksom inte att komma ifrån det. Hur mycket än Israel försöker fixa till skadan som har skett. De första yttringar från Israel till Sverige var att det fanns svenska fanatiker på båten som var ute efter att störta deras nation...nu verkar det tom ha funnits legosoldater (utan några som helst vapen (Israel: ?Legosoldater bär skulden för våldet? - DN.se). Verkligen?
Och Israels politiska språkrör visar enbart hur annorlunda de tänker än oss andra. Det som de uppfattar som en helt förståelig reaktion mot båtkonvojen lämnar resten av världen med förvånande ansikten (ja förutom fina karaktärer såsom MUF´s ordförande).

Försöker du få till något slags politiskt manifest eller vad är du ute efter?

Finns mängder med människor som ifrågasätter konvojens syfte och motiv. Det betyder inte att man accepterar att folk dör ombord på båtarna. Det är lika osmakligt att försöka få det till något slags PR-jippo över Israels agerande mot snälla oskyldiga aktivister som när Israelerna försöker få de till att de är offret.

Båda parterna är ute för att leka och provocerar varandra, de bryr sig inte ett skvatt om några hjälpinsatser. För det behövs det inte båtlaster med aktivister. Israel är inte ute efter att stoppa konvojerna för att säkerhetsställa vapen primärt. De är också där för att göra en poäng av att de minsann har en blockad osv osv.

Det beror helt på vilken nivå man samarbetar med Hamas. Ryssland t.ex. försöker föra en dialog med Hamas för att få dem att avbryta sina terroristverksamhet. Det kan vara bra, jag tror det är kontraproduktivt då grundproblemet inte är terrorverksamheten utan att man vill utrota judar.

IHH verkar ha kopplingar till Hamas både ideologiskt och rent verksamhetsmässigt. De är en av de största sponsorerna av Hamas politiska gren.

Och återigen, en enskild politisk debattöres vara eller icke vara i den här situationen är högst ointressant. I sådant fall kan jag väl lika gärna slänga en känga till Mehmet Kaplan som verkade vara helt nollad och oförstående över diskussionen när Dilsa Demirbag-Sten körde över honom med kraftful argumentation.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Detta kan vara högst intressant:

"Dock har det väckt stor uppmärksamhet i Turkiet att flera av de dödade turkiska aktivisterna före avresan uttryckte en önskan att dö som martyrer. Minst en av dessa var aktivist hos IHH."

"Författaren Mikael Löfgren, som ingår i styrgruppen för Ship to Gaza, säger:

– Självklart har vi tagit in information om IHH. Först när alla svenskar har kommit hem ska vi berätta om vår syn på organisationen."

Turkiska aktivister ville dö som martyrer - DN.se

Det blir spännande att se vad som framkommer lite senare alltså även från de berörda aktivisterna. Mitt stalltips är i alla fall det bordandet av ett specifikt fartyg hade en anledning, alldeles oavsett om hur katastrofalt och dåligt det utfördes. Vi får säkert veta om några veckor vem som hade rätt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Försöker du få till något slags politiskt manifest eller vad är du ute efter?

Finns mängder med människor som ifrågasätter konvojens syfte och motiv. Det betyder inte att man accepterar att folk dör ombord på båtarna. Det är lika osmakligt att försöka få det till något slags PR-jippo över Israels agerande mot snälla oskyldiga aktivister som när Israelerna försöker få de till att de är offret.

Båda parterna är ute för att leka och provocerar varandra, de bryr sig inte ett skvatt om några hjälpinsatser. För det behövs det inte båtlaster med aktivister. Israel är inte ute efter att stoppa konvojerna för att säkerhetsställa vapen primärt. De är också där för att göra en poäng av att de minsann har en blockad osv osv.

Det beror helt på vilken nivå man samarbetar med Hamas. Ryssland t.ex. försöker föra en dialog med Hamas för att få dem att avbryta sina terroristverksamhet. Det kan vara bra, jag tror det är kontraproduktivt då grundproblemet inte är terrorverksamheten utan att man vill utrota judar.

IHH verkar ha kopplingar till Hamas både ideologiskt och rent verksamhetsmässigt. De är en av de största sponsorerna av Hamas politiska gren.

Och återigen, en enskild politisk debattöres vara eller icke vara i den här situationen är högst ointressant. I sådant fall kan jag väl lika gärna slänga en känga till Mehmet Kaplan som verkade vara helt nollad och oförstående över diskussionen när Dilsa Demirbag-Sten körde över honom med kraftful argumentation.

Jag försöker inte få till ett politiskt manifest. Varför ställer du en sån fråga? Jag anser bara inte att pdf;en du använde som källa för att förklara IHH som en högst tvivelaktig organsiation som särskilt lämplig.
IHH har verkligen blivit en hemsk organisation. Det är en intressant förvandling.

Såvitt jag vet så är ship to gaza en organisation som ska hjälpa en befolkning som lider alla helvetes kval genom att frakta förnödenheter till Gaza. Samtidigt är organisationens mening även att bilda en opinion om att Israels agerande mot Gaza är fel. Och det är en ganska fin tanke då Israel klart och tydligt inte vill ha in ting som kan hjälpa människor i nöd (https://svt.se/2.22584/1.852245/israel_stoppar_varor_till_gaz...)

Du skriver att båda paterna (jag förstår det som Ship to gaza och Israel) inte bryr sig om hjälpinsatser utan enbart är ute efter att provocera varandra. Varför var skeppen packade med förnödenheter och ting som skulle vara till hjälp isf?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Detta kan vara högst intressant:

"Dock har det väckt stor uppmärksamhet i Turkiet att flera av de dödade turkiska aktivisterna före avresan uttryckte en önskan att dö som martyrer. Minst en av dessa var aktivist hos IHH."

"Författaren Mikael Löfgren, som ingår i styrgruppen för Ship to Gaza, säger:

– Självklart har vi tagit in information om IHH. Först när alla svenskar har kommit hem ska vi berätta om vår syn på organisationen."

Turkiska aktivister ville dö som martyrer - DN.se

Det blir spännande att se vad som framkommer lite senare alltså även från de berörda aktivisterna. Mitt stalltips är i alla fall det bordandet av ett specifikt fartyg hade en anledning, alldeles oavsett om hur katastrofalt och dåligt det utfördes. Vi får säkert veta om några veckor vem som hade rätt.

Vänta nu. Det där är en nyhetsartikel med högst vaga källor. Har inte vi i diskussionen varit högst kritiska till vad just media väljer att berätta?
Jag hoppas innerligt att en artikel har rätt som menar att utifrån detta kommer det bli bättre tider i en region som inte mår bra.

edit: YouTube - Turkish Warships sent to protect MV Rachel Corrie? - Apologize? "For what?" That says it all!

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Vänta nu. Det där är en nyhetsartikel med högst vaga källor. Har inte vi i diskussionen varit högst kritiska till vad just media väljer att berätta?
Jag hoppas innerligt att en artikel har rätt som menar att utifrån detta kommer det bli bättre tider i en region som inte mår bra.

edit: YouTube - Turkish Warships sent to protect MV Rachel Corrie? - Apologize? "For what?" That says it all!

Vad menar du högst kritiska? Misstänker du att Mikael Löfgren inte gör det där uttalandet? Det finns ju inget att vara källkritiskt till i det som jag citerade. Dvs att en av de ansvariga inte än vill uttala sig om IHH förrän alla svenskar är hemma. Vilket jag kommenterar som att det kan bli högst intressant. Det kan ju visa sig att de bara har goda saker att säga om organisationen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag försöker inte få till ett politiskt manifest. Varför ställer du en sån fråga? Jag anser bara inte att pdf;en du använde som källa för att förklara IHH som en högst tvivelaktig organsiation som särskilt lämplig.
IHH har verkligen blivit en hemsk organisation. Det är en intressant förvandling.

Såvitt jag vet så är ship to gaza en organisation som ska hjälpa en befolkning som lider alla helvetes kval genom att frakta förnödenheter till Gaza. Samtidigt är organisationens mening även att bilda en opinion om att Israels agerande mot Gaza är fel. Och det är en ganska fin tanke då Israel klart och tydligt inte vill ha in ting som kan hjälpa människor i nöd (https://svt.se/2.22584/1.852245/israel_stoppar_varor_till_gaz...)

Du skriver att båda paterna (jag förstår det som Ship to gaza och Israel) inte bryr sig om hjälpinsatser utan enbart är ute efter att provocera varandra. Varför var skeppen packade med förnödenheter och ting som skulle vara till hjälp isf?

Skeppen var ju inte packade med förnödenheter. Över hälften av skeppen är inte ens fraktskepp utan passagerarskepp. Det är ett politiskt jippo och inte någon slags humanitär hjälpinsats. Tror du man behöver ha över 600 personer ombord på de små skeppen i sådant fall? Nej det är ett enormt PR-jippo för att främja sin sak, att stoppa blockaden av Gaza. Vilket i sig själlvklart kan diskuteras. Men att tro att det handlar om reella hjälpsändingar är bara att vara naiv.

IHH har inte plötsligt blivit "farliga" det har ju skett undersökningar ända sedan minst 2004.

Redan 1997 greps medlemmar av IHH när de förberedde krigshandlingar i andra länder(precis som stod i rapporten som du på något sätt avskrev som någon slags lägre form av uppsats ??? , artikeln har i alla fall dugit för frankrikes rättssalar):

"1997 grep turkisk polis flera i IHH:s ledning, berättas i en rapport från Dansk Institut for Internationale Studier. Franska terrorutredare skrev enligt rapporten att ledarna tycks ha planerat att kriga i Afghanistan, Bosnien och Tjetjenien och skapa en turkisk stat grundad på islamisk lag."

Omtvistad turkisk grupp i Gazakonvoj - DN.se

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad menar du högst kritiska? Misstänker du att Mikael Löfgren inte gör det där uttalandet? Det finns ju inget att vara källkritiskt till i det som jag citerade. Dvs att en av de ansvariga inte än vill uttala sig om IHH förrän alla svenskar är hemma. Vilket jag kommenterar som att det kan bli högst intressant. Det kan ju visa sig att de bara har goda saker att säga om organisationen.

Jag tror att citaten av Mikeal Löfgren är sanna. Varför skulle jag tro annat?

Det har tidigare i tråden funnits en diskussion om propagandan som media måste hantera.
Hur tolkar du detta som kommer ifrån artikeln du länkade till: "Det kommer nu en ny version av vad som hände före dödsskjutningarna på den kapade fartygskonvojen på väg till Gaza."

Från vem har den nya versionen kommit ifrån? Ska läsaren förstå att de som dog på ville dö eftersom rubriken på nyhetsartikeln är "Turkiska aktivister ville dö som martyrer"?

"Flera tiotal turkar tycktes väl förberedda på bråk och kastade allsköns föremål på soldater som försökte äntra ”Mavi Marmara” från mindre båta"

Hur ska man tolka detta när samma nyhetskanal säger att det kan ha funnits legosoldater ombord på skeppet? (Israel: ?Legosoldater bär skulden för våldet? - DN.se)

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Skeppen var ju inte packade med förnödenheter. Över hälften av skeppen är inte ens fraktskepp utan passagerarskepp. Det är ett politiskt jippo och inte någon slags humanitär hjälpinsats. Tror du man behöver ha över 600 personer ombord på de små skeppen i sådant fall? Nej det är ett enormt PR-jippo för att främja sin sak, att stoppa blockaden av Gaza. Vilket i sig själlvklart kan diskuteras. Men att tro att det handlar om reella hjälpsändingar är bara att vara naiv.

IHH har inte plötsligt blivit "farliga" det har ju skett undersökningar ända sedan minst 2004.

Redan 1997 greps medlemmar av IHH när de förberedde krigshandlingar i andra länder(precis som stod i rapporten som du på något sätt avskrev som någon slags lägre form av uppsats ??? , artikeln har i alla fall dugit för frankrikes rättssalar):

"1997 grep turkisk polis flera i IHH:s ledning, berättas i en rapport från Dansk Institut for Internationale Studier. Franska terrorutredare skrev enligt rapporten att ledarna tycks ha planerat att kriga i Afghanistan, Bosnien och Tjetjenien och skapa en turkisk stat grundad på islamisk lag."

Omtvistad turkisk grupp i Gazakonvoj - DN.se

Jag avskrev inte rapporten som en uppsats. Din tolkning. Jag får återigen poängtera att denna typ av producerat material från den akademiska världen kan vara ytterst felaktiga (återigen, se professor Charles Westins rapport om poliskåren i Sverige)

Och jag ogillar att citera mig själv, men om du ska börja nedskriva mig som naiv i våran argumentation så måste jag göra detta. Samtidigt vill jag även här passa på att be dig sluta att dra slutsatser om mig som naiv och dylikt.
"Såvitt jag vet så är ship to gaza en organisation som ska hjälpa en befolkning som lider alla helvetes kval genom att frakta förnödenheter till Gaza. Samtidigt är organisationens mening även att bilda en opinion om att Israels agerande mot Gaza är fel"

Jag kan inget om vad som skede 1997. Men om man ska vara kritisk - utifrån den information som du har gett mig- så är de logiken här väldigt haltande. 1997 grips folk för att det "tycks" vara så att de planerar "något". De som grips är medlemmar i en organsiation - nämligen IHH- och vips är hela organisationen sammankopplad till diverse nätverk år 2010.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag avskrev inte rapporten som en uppsats. Din tolkning. Jag får återigen poängtera att denna typ av producerat material från den akademiska världen kan vara ytterst felaktiga (återigen, se professor Charles Westins rapport om poliskåren i Sverige)

Och jag ogillar att citera mig själv, men om du ska börja nedskriva mig som naiv i våran argumentation så måste jag göra detta. Samtidigt vill jag även här passa på att be dig sluta att dra slutsatser om mig som naiv och dylikt.
"Såvitt jag vet så är ship to gaza en organisation som ska hjälpa en befolkning som lider alla helvetes kval genom att frakta förnödenheter till Gaza. Samtidigt är organisationens mening även att bilda en opinion om att Israels agerande mot Gaza är fel"

Jag kan inget om vad som skede 1997. Men om man ska vara kritisk - utifrån den information som du har gett mig- så är de logiken här väldigt haltande. 1997 grips folk för att det "tycks" vara så att de planerar "något". De som grips är medlemmar i en organsiation - nämligen IHH- och vips är hela organisationen sammankopplad till diverse nätverk år 2010.

Vad du tycker är väldigt haltande är något irrelevant. Du hävdade att det dök upp från klar himmel att IHH skulle kunna ha kopplingar till terrorverksamhet. I själva verket har ju sådana kopplingar gjort redan 1997. Dvs inte från en klar himmel. Alldeles oavsett om vad du tycker om beskyllningarna alltså.

Spelar ingen roll om uttalanden från professorer. Återigen så förstår jag inte ens hur du gör en koppling till akademiska världen och "The Danish Institute for International Studies is an independent research institution engaged in research in international affairs". Det är ju inget universitet eller högskola utan någon som man hänvisat till i fransk rättsak som bevis.

Återigen. Det kommer säkerligen framkomma mer information som är mer saklig än två sidors olika versioner av händelseförloppet. Som alltid annars så hamnar man någonstans mittemellan. Båda parterna försöker svartmåla varandra.

Framförallt så är inte Mankell och co där för att dela ut hjälpförsändelser. För detta finns det bättre metoder. De är ute efter publicitet för att häva blockaden. De må vara behjärtansvärt men det är även det primära målet med konvojen. Skulle de enbart seglat förbi utan incident hade det varit ett misslyckande för konvojen. De förnödenheter de kan ta med sig i skeppen är en mycket liten del av vad de kunnat ha om de överhuvudtaget hade haft det som huvudmål.

Man behöver inte 600 personer ombord på ett passagerarskepp för att föra över hjälpförsändelser. Man behöver inte mediapersonligheter och liknande jippoföreteelser för det. Det behöver man om man är ute efter PR.

*** EDIT ***

Intressant att du titulerar IHH som en av FNs hjälporganisationer enkom för att de har rådgivit ett av FNs underorgan i något ospecifikt ärende medan du avskriver Danish institute of international studies som alltså är ett erkänt oberoende forskningsinstitut som akademisk humbug? Hur vi ska göra bedömningen att de är akademisk humbug relaterar du till att du minsann hittat en professor som skrivit någon som avhandling eller vetenskaplig artikel, vilket har noll och inget med ett oberoende forskningsinstitut att göra.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Vad du tycker är väldigt haltande är något irrelevant. Du hävdade att det dök upp från klar himmel att IHH skulle kunna ha kopplingar till terrorverksamhet. I själva verket har ju sådana kopplingar gjort redan 1997. Dvs inte från en klar himmel. Alldeles oavsett om vad du tycker om beskyllningarna alltså.

Spelar ingen roll om uttalanden från professorer. Återigen så förstår jag inte ens hur du gör en koppling till akademiska världen och "The Danish Institute for International Studies is an independent research institution engaged in research in international affairs". Det är ju inget universitet eller högskola utan någon som man hänvisat till i fransk rättsak som bevis.

Återigen. Det kommer säkerligen framkomma mer information som är mer saklig än två sidors olika versioner av händelseförloppet. Som alltid annars så hamnar man någonstans mittemellan. Båda parterna försöker svartmåla varandra.

Framförallt så är inte Mankell och co där för att dela ut hjälpförsändelser. För detta finns det bättre metoder. De är ute efter publicitet för att häva blockaden. De må vara behjärtansvärt men det är även det primära målet med konvojen. Skulle de enbart seglat förbi utan incident hade det varit ett misslyckande för konvojen. De förnödenheter de kan ta med sig i skeppen är en mycket liten del av vad de kunnat ha om de överhuvudtaget hade haft det som huvudmål.

Man behöver inte 600 personer ombord på ett passagerarskepp för att föra över hjälpförsändelser. Man behöver inte mediapersonligheter och liknande jippoföreteelser för det. Det behöver man om man är ute efter PR.

600 på ett passagerarskepp är fel tror jag. Det var väl ca 600 personer för hela konvojen.
Så du menar att Israels reaktion på konvojen är det som "ship to gaza" organisationerna hoppades på?
Vad menar du att IHH är för typ av organisation? Vänligen berätta.
Vad professor Westin gjorde var att granska en organisation, för en myndighets skull, och slutsaterna var väldigt knäppa. Jag använder den som exempel för att visa att bara för att en rapport har producerats så behöver den inte vara särskilt gångbar. Se exempelvis över källorna som användes i den rapport som du pekar på. Samtidigt som du är väldigt kritiskt inställd till källor som används mot dina tankar är du även väldigt icke kritisk emot källor som talar för ditt tänkande. Lite tråkigt. Jag förstår att du anser att min analys av ditt material inte är så upplyftande, men att påstå att den är irrelevant får mig att undra varför du orkar föra en diskussion med mig.

Och nästa ting som kommer presenteras av media kommer säkerligen vara något som liknar det som hände med IHH. Det ska bli intressant att även diskutera det. Jag hoppas att vi kommer få något annat material än det som vi har fått ta del av hitintills.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm