Permalänk

P6T + 4x2gb=8gb minnen?

Tja!

Jag undrar om man kan ha 2st 2x2gb kit minnen på 1366 mobo, Så det blir 8gb totalt. Kommer det fungera och blir det bra prestanda?

Permalänk
Medlem

På 1366 mobo skall/bör du ha 3/6 stickor för tripplechannel.

Permalänk

Det fungerar att ha 2st, och i manualen visar det att man kan ha 4st också. Därför undrar jag om det går att ha 4x2gb och hur det presterar

Permalänk
Medlem

Du förlorar bandbredd till minnet då du inte har identisk minneskonfiguration i alla minneskanaler.

Du kommer även att ha 2 st minnen i en av minneskanalerna. 2 minnen är lite svårare att driva stabilt än 1 minne, vilket kan göra att du tvingas gå ner i hastighet eller öka timingen för att få det stabilt. Även det ger en liten prestandasänklning.

Det fungerar men med något sänkt prestanda. Förmodligen måste du sitta med stoppur för att kunna avgöra om det sitter 4 eller 3 minnen i datorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoldierZyc0:

Det fungerar att ha 2st, och i manualen visar det att man kan ha 4st också. Därför undrar jag om det går att ha 4x2gb och hur det presterar

I manualen har dom satt dom i tripple channel med 4st. Helt enkelt 2st i första kanalen och varsin i andra och tredje. Det presterar sämre ja. För mig HP räknade ut det teoretiskt till 23% förlust i banbred. Enklaste är att bencha det bara.

Fins olika sätt olika minneskontroller hantera obalanserade kanaler. Men i alla fall så har det en viss prestanda förlust i banbred så inte samma sak som prestandaförlust i program.