Permalänk
Medlem

Ännu en om chassi

Hej alla sweclockare

Köpte förut idag en ny dator utav min polare, (pönig här på forumet) Det är ingen monster dator så den genererar förhoppningsvis inte så mycket värme. Hade tänkt ha den som en extra dator/server så det den kommer proppas full med hårddiskar. Så jag hade tänkt försökt bygga en helt knäpptyst dator då den skall stå på 24/7, kollat runt lite och kommit fram till Fractal design r2 är väl det klokaste valet. Sen undrar jag hur luftflödet är i den? Vill ju så klart ha den bästa kylningen men att burken skall vara så tyst som möjligt.

Har funderingar på att sätta in 2st 140mm fläktar samt 2 120mm fläktar till. Kommer detta resultera i en högljud dator? Har 3st olika kylare här hemma som jag har att välja mellan vilken är det bästa valet?
Noctua NH-U12p. Corsair h50, Thermalright true black 120. Fläktarna jag kollat på är Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 800rpm - Inet.se
Datorn spec-

intel pentium e5300 3.6GHz
Corsair 4GB 800MHz
Gigabyte EP45-UD3L
Corsair 400w
6st 1TB hdd
XFX hd 4670 1GB

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Om du vill tysta ned datorn kan du ju alltid sänka spänningen till fläktarna (12V - 7V eller 5V kan man koppla in själv med olika kombinationer av anslutningarna i en vanlig Molex-kontakt). Med en fläktkontroller kan de justeras steglöst. Tänk också på isolering/ljuddämpning av chassit - saker som vibrerar kan tystas. Hårddiskar är ofta en källa till störande ljud medan SSD-diskar är helt ljudlösa och drar mycket mindre ström (men de kostar ju en del). Igensatta dammfilter begränsar luftflödet så tänk på att göra rent dem då och då. Grafikkortsfläktar väsnas oerhört, så det kan vara bra att byta till en annan kylare där (det finns helt passiva som är ljudlösa, eller som kyls med större fläktar som är tystare).

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Kommer inte bli bra som server, dålig HDD dämpning och dåligt flöde från front. Köp hellre en Coolermaster 590 då, ljudisolera sidorna och taket samt ha två tysta fläktar som insug och en som utblås. Då har du dessutom möjlighet att hänga upp alla diskar så de verkligen blir tysta, något som blir väldigt viktigt med så många som 6 stycken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.