Permalänk

Arbetsdator (Intel) för 12000 kr

Hej!

Tänkte köpa en arbetsdator som får kosta ca 10 000 - 12 000 kr. Vill att den ska vara så tyst som möjligt. Ska inte spela spel.

Allmäna önskemål:

- Stabilt system, ska hålla länge.
- Kraftfull/snabb CPU, gärna aningen överdimensionerad, då jag kanske vill köra tyngre program i framtiden.
- Ska användas till: musikproduktion, surf, kolla video, ordbehandling. Vill gärna kunna använda flera program samtidigt utan att det krånglar för mycket.
- Vill prioritera tysta komponenter, och kan därför tänka mig köpa speciella fläktar och CPU-kylare om det är nödvändigt. Kanske även borde kolla in ljuddämpande material till chassi och specifika tysta nätagg?
- Moderkort med integrerad grafik.
- Stilrent chassi.

Jag ska inte spela spel, behöver inte avancerad grafik, och tror inte jag kommer ge mig på att överklocka. SSD är nog inte av intresse pga prisnivån.

Har kollat runt en del och tänkte mig något i stil med detta paket:

CPU: i7-860
Moderkort: Asus P7H55-M, Socket 1156
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Hårddiskar: Samsung Spinpoint F3 1TB (2st)
Nätagg: Corsair TX 650W 80+
Chassi: Fractal Design R2
OS: Windows 7 Home premium

Osäker på valet av processor, har funderat på i7-860, i5-750 och i7-930. Budget för processorn är ca 3000 kr.

Äger redan ett bra ljudkort (Delta 1010LT) som jag tänkt använda.

Kom gärna med synpunkter och förslag! Jag är för övrigt rätt oteknisk, så påpeka gärna om det är några komponenter som inte är kompatibla med varandra, etc.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du kan ju ta bort SSD:n om du tycker den känns onödig. Köp isf en ny cpukylare för ca 5-700:-

i7 860 pga att den har HT vilket är bra till bild/filmredigering.
Ett Ati 5450, passivtkylt= 0 i ljudnivå Dåligt att spela på men passar kontorsdatorer perfekt!
Vill du ha möjlighet att spela så: Ta bort SSD:n, ta bort ati 5450 så kan du köpa ett ATI 5850 för pengarna istället! Då har du en grym speldator!

Vill du spara in lite pengar så byt ut processorn till en i5 750 (ca 1000:- billigare).

Kontorsdator:

Speldator:

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Om du väljer Intel och vill ha en kraftfull processor måste du tyvärr välja till ett diskret grafikkort, förslagsvis HD4350 (PowerColor Radeon HD4350 512MB HDMI - Inet.se) eller HD5450 (XFX Radeon HD5450 512MB - Inet.se).

Anledningen är att Intel har flyttat det integrerade grafikkortet från moderkortet till inuti processorn, det räcker alltså inte med ett moderkort med grafikutgångar, du måste utöver det oxå välja en processor där Intel har valt att ersätta ett par beräkningskärnor med en grafikkrets (grafikkretsen tar upp så stor plats att det inte går att klämma in lika många kärnor plus grafikkretsen på samma area). Inte alla procesorer har en grafikkrets, du ser enklast vilka det är som gäller om du tittar efter processorer som har onormalt få antal kärnor, ser du t.ex. en i5'a med 2 kärnor är det troligtvis en sådan (i5'orna har vanligtvis 4 kärnor). Den kraftfullaste Intel-processorn med grafikkrets skulle jag tro är Intel Core i5 680, 3.6GHz - Inet.se .

Alternativet är AMD där du kan välja valfritt 780G eller 785G-baserat moderkort, förslagsvis med en processor med antingen 4 kärnor (AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz AM3 - Inet.se) eller 6 kärnor (AMD Phenom2 X6 1055T - Inet.se).

Nätdelen du har valt är ordentligt överdimensionerad, när du inte har ett grafikkort som suger ström behöver du inte många watt alls. Personligen hade jag valt mellan ett billigt och bra agg (FSPs 400W APN) eller ett dyrt och helt tyst agg (något semi-fläktlöst där fläkten bara igång när det verkligen behövs). Jag hade valt det senare. Att lägga 859:- på ett nätagg som inte är helt tyst tycker jag är lite bortkastade pengar, säger inte att det är ett dåligt agg, bara att om du nu ska lägga mkt pengar på nätdelen och inte ska spela spel kan du lägga till några hundralappar för att få ngt ordentligt för pengarna.

Jag tycker du ska tänka om när det gäller SSDn, om du inte vill lägga ut så mkt pengar finns alltid Intels 40 GB X25-V för strax under tusenlappen, den räcker till operativsystem och program och kommer göra mkt för den upplevda prestandan. Du använder alltså SSDn endast för operativsystem och program, du behåller alltså de mekaniska diskarna för att husera dina musikprojekt, andra mediafiler o.dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Jag tycker du ska tänka om när det gäller SSDn, om du inte vill lägga ut så mkt pengar finns alltid Intels 40 GB X25-V för strax under tusenlappen, den räcker till operativsystem och program och kommer göra mkt för den upplevda prestandan. Du använder alltså SSDn endast för operativsystem och program, du behåller alltså de mekaniska diskarna för att husera dina musikprojekt, andra mediafiler o.dyl.

Håller med om att Intels 40gb ssd är ett bra alternativ som systemdisk om man känner att 80gb är för dyrt.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Om du väljer Intel och vill ha en kraftfull processor måste du tyvärr välja till ett diskret grafikkort, förslagsvis HD4350 (PowerColor Radeon HD4350 512MB HDMI - Inet.se) eller HD5450 (XFX Radeon HD5450 512MB - Inet.se).

Anledningen är att Intel har flyttat det integrerade grafikkortet från moderkortet till inuti processorn, det räcker alltså inte med ett moderkort med grafikutgångar, du måste utöver det oxå välja en processor där Intel har valt att ersätta ett par beräkningskärnor med en grafikkrets (grafikkretsen tar upp så stor plats att det inte går att klämma in lika många kärnor plus grafikkretsen på samma area). Inte alla procesorer har en grafikkrets, du ser enklast vilka det är som gäller om du tittar efter processorer som har onormalt få antal kärnor, ser du t.ex. en i5'a med 2 kärnor är det troligtvis en sådan (i5'orna har vanligtvis 4 kärnor). Den kraftfullaste Intel-processorn med grafikkrets skulle jag tro är Intel Core i5 680, 3.6GHz - Inet.se .

Alternativet är AMD där du kan välja valfritt 780G eller 785G-baserat moderkort, förslagsvis med en processor med antingen 4 kärnor (AMD Athlon2 X4 635 2,9Ghz AM3 - Inet.se) eller 6 kärnor (AMD Phenom2 X6 1055T - Inet.se).

Nätdelen du har valt är ordentligt överdimensionerad, när du inte har ett grafikkort som suger ström behöver du inte många watt alls. Personligen hade jag valt mellan ett billigt och bra agg (FSPs 400W APN) eller ett dyrt och helt tyst agg (något semi-fläktlöst där fläkten bara igång när det verkligen behövs). Jag hade valt det senare. Att lägga 859:- på ett nätagg som inte är helt tyst tycker jag är lite bortkastade pengar, säger inte att det är ett dåligt agg, bara att om du nu ska lägga mkt pengar på nätdelen och inte ska spela spel kan du lägga till några hundralappar för att få ngt ordentligt för pengarna.

Jag tycker du ska tänka om när det gäller SSDn, om du inte vill lägga ut så mkt pengar finns alltid Intels 40 GB X25-V för strax under tusenlappen, den räcker till operativsystem och program och kommer göra mkt för den upplevda prestandan. Du använder alltså SSDn endast för operativsystem och program, du behåller alltså de mekaniska diskarna för att husera dina musikprojekt, andra mediafiler o.dyl.

OffT: Varför har sweclockers ingen "gilla", "credd.", eller "digg" -knapp?
Jag får köra på den gamla goda: +1
Mycket informativ post.
(Till skillnad från min ;P )

Permalänk
Medlem

Detta är nog det bästa du kan få om du inte vill ha en ssd:
Socket 1366
i7 930
6 gb ram

Sen lägger du 5-700:- på en tyst cpukylare!

Visa signatur

HTPC

Permalänk

Hej!

Tack för alla svar!

Då köper jag nog ett enkelt grafikkort. Är Ati 5450 - passivtkylt - bästa alternativt för tyst dator? Är det samma sak som XFX Radeon HD5450?

Kan någon rekommendera ett specifikt nätagg, som är tyst och bra, semi-fläktlöst i stil med det som fqvarfort nämnde?

Är "A-Data"-minnet bättre än Corsair-minnet?

Ang. fildisk, bör jag sikta på 1x2TB istället för 2x1TB? Jag tänkte att 2x1TB vore bra ifall en av dem skulle krascha eller så. och är Hitachi Deskstar att föredra framför Samsung?

Kanske ska ta en SSD trots allt. Något sånt här kanske:

40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA ----------------------------------------------- 990 kr
Intel Core i7 860, 2.80GHz ---------------------------------------------------------- 2 992 kr
Asus P7H55-M PRO ---------------------------------------------------------------- 1 078 kr
2TB Hitachi Deskstar 7K2000 ------------------------------------------------------- 1 247 kr
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 ------------- 1 118 kr
Fractal Design Define R2 ------------------------------------------------------------- 790 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM ----------------------------------- 1 043 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart --------------------------------------------------- 203 kr
XFX Radeon HD5450 512MB ----------------------------------------------------------- 469 kr

Totalt:------------------------------------------------------------------------------------- 9 989 kr

Övrigt:

- nätagg?
- cpu-kylare?

Permalänk
Medlem

Nätagg: Komplett.se - Fractal Design Tesla 550W PSU låter inte mycket, CPU kylare Komplett.se - Noctua NH-D14 CPU Kylare Dom låter inte mycket enligt mig och kyler grymt

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk

När det gäller nätdel hade jag valt ngn ur Nesteqs XZ-serie, jag grundar det på att jag är nöjd med mitt eget exemplar. Närmaste konkurrent tror jag är Seasonic X-serie men den kostar oxå en hel del mer.

Jag har bara hört gott om NH-D14-kylaren som wdont tipsade om så den kan nog inte vara helt fel.

Länkar:
NesteQ ASM XZ-400 400W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
NesteQ ASM XZ-600 600W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
NesteQ ASM XZ-700 700W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Seasonic X-650 650W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat
Seasonic X-750 750W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Permalänk
Entusiast

Man behöver knappast 500W psu till den där datorn, Räcker gott och väl med ett Corsair 400w

Mvh

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av ---adam---:

Hej!

Tack för alla svar!

Då köper jag nog ett enkelt grafikkort. Är Ati 5450 - passivtkylt - bästa alternativt för tyst dator? Är det samma sak som XFX Radeon HD5450?

Kan någon rekommendera ett specifikt nätagg, som är tyst och bra, semi-fläktlöst i stil med det som fqvarfort nämnde?

Är "A-Data"-minnet bättre än Corsair-minnet?

Ang. fildisk, bör jag sikta på 1x2TB istället för 2x1TB? Jag tänkte att 2x1TB vore bra ifall en av dem skulle krascha eller så. och är Hitachi Deskstar att föredra framför Samsung?

Kanske ska ta en SSD trots allt. Något sånt här kanske:

40GB 2.5" SSD Intel X25-V G2 SATA ----------------------------------------------- 990 kr
Intel Core i7 860, 2.80GHz ---------------------------------------------------------- 2 992 kr
Asus P7H55-M PRO ---------------------------------------------------------------- 1 078 kr
2TB Hitachi Deskstar 7K2000 ------------------------------------------------------- 1 247 kr
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 ------------- 1 118 kr
Fractal Design Define R2 ------------------------------------------------------------- 790 kr
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM ----------------------------------- 1 043 kr
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart --------------------------------------------------- 203 kr
XFX Radeon HD5450 512MB ----------------------------------------------------------- 469 kr

Totalt:------------------------------------------------------------------------------------- 9 989 kr

Övrigt:

- nätagg?
- cpu-kylare?

En AMD Phenom II X6 2,8 GHz för 1800-1900 kr skulle väl inte vara helt fel annars. Sen nåt moderkort runt 1000 kr eller mindre med nordbryggan 880G (integrerad grafik), sydbryggan SB850 (SATA3-stöd) och USB3. Med tanke på den integrerade grafiken så kan du skippa grafikkortet.

Ang nätagg så finns det en hel del men Fractal Design Tesla runt 400-500W lär duga.

Just det, ta gärna 2 hårddiskar så kan du ha backup på den ena. Jag kör själv så.

Ang minnet så hittade du nåt billigare än det där? DDR1333-stöd räcker egentligen.

Ang CPU-kylaren så kör med den boxade tills vidare. Sen märker du ju om du vill byta ut den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Okay!

Stort tack för alla svar!