Permalänk

dator, mobil eller Palm

Hej.
Jag är vikarierande musiker i olika band.
Minnet är sämre än bra.
Papper med noter, ackord, minnesanteckingar mm har jag liggande i en stor osorterad hmmm...hög.

Vad jag skulle behöva är nog nån handdator eller liknande som klarar Excel och Word.
Som jag kan ställa på mitt keyboard. Med skärmstorlek aningen större än en mobil. för att kunna se en hel wordsida.. Helst med touchskärm!

Nån som kan tipsa om någon sån maskin? Samt en mjukvara (excel el liknande) som är lätt att söka i. Vid ny låt tex..

Storklund

Permalänk
Medlem

Låter som det är iPad du beskriver.

Apple - iPad - See the web, email, and photos like never before.

Den har en finfin touchskärm på 10" 1024x768 (eller 768x1024, beroende på hur du håller i den) och har handdatorns/telefonens fördelar med att inte behöva startas upp, startas om, etc. Superbra batteritid också. Saknar riktigt tangentbord, men valfritt bluetoothtangentbord funkar och Apple säljer en dockningsstation med tangentbord i om du vill göra det snyggt.

Apple säljer själva ett officepaket, iWork, som består av ordbehandlaren Pages, kalkylbladet Numbers och presentationsprogrammet Keynote. Programmen kostar 8 euro styck. För att läsa PDF:er kan du t.ex använda Goodreader. Webbläsare, mailprogram och sånt finns förstås inbyggt.

Apple - iPad - Create beautiful documents with a tap.
Apple - iPad - Innovative spreadsheets in just a few taps.
Apple - iPad - Powerful presentations at your fingertips.

Enda nackdelen jag kan komma på (förutom att den inte säljs här förrän om nån månad) är att det är lite krångligare än det skulle behöva vara att få in filer på den. Det finns ingen "hårddisk" att bara slänga in saker på och öppna i valfritt program som på en "riktig" dator, utan varje program har sin separata skyddade lagringsplats så att säga. Du flyttar över från din dator med iTunes.

Du kan förstås ta emot mail på den och öppna dom vanligaste bilagorna (bilder, officeformat, pdf...) direkt i mailprogrammet också.

Permalänk

Den ser inte alls fel ut. Lite på gränsen till för stor, men varför inte. Jag får checka in den när den kommer ut.
Jag har för mig att jag sett liknande tablet pc. Aigo, Google Android mm. Kan´ske det blir bästa lösningen.
Jag behöver bara kunna läsa och söka bland "excel, word dokument.. inget annat. resten gör jag i min andra dator.

Permalänk

Oj, den där Microsoft Courier verkar vara kanon..

Permalänk
Medlem

Mjo den verkar intressant, om den nånsin kommer. Har för mig att den lämnade på konceptstadiet?