Varför gör man inte större processorer?

Permalänk
Medlem

Varför gör man inte större processorer?

Hej gott folk!

Varför har processorer just den storleken som de har? Hade man gjort socklarna lite större, hade man ju kunna få ut oerhört mycket bättre processorer i en persondator. Tillverkarna spottar ju ändå ut nya socklar titt som tätt, inte minst Intel. Eller har jag fel? Tror ni det är något vi kommer se i framtiden?

En annan fråga angående processorer: I vissa annonser här på forumet, och på andra sajter skriver man t.ex. "i7 920 D0". Vad står detta D0 och vad betyder det? Vad är det för skillnad på de olika siffrorna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

Hej gott folk!

Varför har processorer just den storleken som de har? Hade man gjort socklarna lite större, hade man ju kunna få ut oerhört mycket bättre processorer i en persondator. Tillverkarna spottar ju ändå ut nya socklar titt som tätt, inte minst Intel. Eller har jag fel? Tror ni det är något vi kommer se i framtiden?

Det finns nog många anledningar till att processorerna inte är större än de är. Fler transistorer på en större yta betyder ju högre strömförbrukning, och därmed större värmeutveckling. Dagens processorer blir varma nog, och ska du ha större processorer så räcker nog inte vanlig luftkylning längre till. Det kan nog också bli problem med att signaler behöver färdas längre, då de inte kan färdas snabbare än ljusets hastighet. Vid 3 GHz så har en signal 1/(3*10^9) sekunder på sig att ta sig fram innan nästa signal, och med ljusets hastighet hinner den då färdas ungefär 10 cm om jag räknat rätt (signaler färdas inte direkt rakt i en processor heller).

Skrivet av krippe91:

En annan fråga angående processorer: I vissa annonser här på forumet, och på andra sajter skriver man t.ex. "i7 920 D0". Vad står detta D0 och vad betyder det? Vad är det för skillnad på de olika siffrorna?

D0 står för vilken stepping processorn har, dvs. vilken version. Intel (och många andra tillverkare också för den delen) gör ibland små uppgraderingar till sina processorer, vilket gör att de processorerna då får en ny stepping. Eftersom en nyare stepping oftast är bättre på t.ex. överklockning så är de mer åtråvärda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krippe91:

Hej gott folk!

Varför har processorer just den storleken som de har? Hade man gjort socklarna lite större, hade man ju kunna få ut oerhört mycket bättre processorer i en persondator. Tillverkarna spottar ju ändå ut nya socklar titt som tätt, inte minst Intel. Eller har jag fel?

Du glömmer att större CPUer betyder att mindre antal processorer kan byggas av varje "silikonwafer". Vad en "silikonwafer" är kan du fråga google då jag inte har lust att skriva en novell här.
Sen precis som perost skriver är storleken viktig ur prestandavinkel. Ju mindre sträcka en signal behöver färdas desto snabbare CPU (det gäller för all elektronik inte bara processorer).
Så dagens storlek på CPUer är en blandning av prestanda/tillverkningskostnad.

Vill du ha snabb, stor CPU men till flera gånger större pris än dagens ?
Sen är det så att ju större CPU desto större antal kommer bli felaktiga/trasiga vid tillverkning, vilket i sin tur skulle driva priserna ytterligare upp.

Skrivet av krippe91:

En annan fråga angående processorer: I vissa annonser här på forumet, och på andra sajter skriver man t.ex. "i7 920 D0". Vad står detta D0 och vad betyder det? Vad är det för skillnad på de olika siffrorna?

perost svarade på denna del.

EDIT: förklaring vad en wafer är.

Wafer (electronics) - Wikipedia, the free encyclopedia

CPU tillverkning steg för steg.
How to Make a CPU: From Sand to Shelf | bit-tech.net

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Processorn är redan mycket mindre än sockeln. Den där platta metallklumpen du sätter i socketen är en "förpackning" som innehåller själva processorchipet som ofta är mycket mindre.

Med tanke på hur en transistor fungerar så är det för mig ett under att man lyckas tillverka processorer med en miljard fungerande sådana. Är det fel nånstans så måste hela chipet kastas. Har man istället hälften så stora chip så behöver man bara kasta den halvan som innehåller felet, andra halvan kan fortfarande användas. Det är bl.a därför Nvidia har problem med GTX400-serien, för den är så stor att en stor del måste kastas pga fel.

Sen är det även svårt att få ett så stort antal transistorer att synca med varandra över en stor yta. Ju större, desto svårare med höga frekvenser.

Anledningen till att man byter sockel är att processorn behöver nya kontakter med omvärlden. LGA1366 har 1366 kontakter, varav en stor mängd går till att driva tre minneskanaler. LGA1156 har bara 1156 kontakter för den har bara två minneskanaler, men en del av dessa går även till att skicka signaler till bildskärmen, och så har den inbyggd PCIe-kontroller så PCIe-signalerna behöver också egna kontakter. LGA775 klarade sig med så få kontakter för den har ingen inbyggd minneskontroller, utan kommunicerar med minnena via FSB som kräver färre kontakter.
Så varje gång man ändrar något i processorns kommunikation med omvärlden så måste man byta sockel. Ökar man antalet PCIe-linor från LGA1156:s 16st så måste dessa få sina egna kontakter...

Permalänk
Avstängd

Många sladdar blir det:

Varför vara så småskal(l)ig.
Man bygger sin egen helt enkelt.
(Kopplingschema medföljer)

Homemade CPU – from scratch
Homemade CPU – from scratch : Svarychevski Michail Aleksandrovich

Visa signatur

Töm minnet å gör en omstart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Redzo:

Du glömmer att större CPUer betyder att mindre antal processorer kan byggas av varje "silikonwafer". Vad en "silikonwafer" är kan du fråga google då jag inte har lust att skriva en novell här.
Sen precis som perost skriver är storleken viktig ur prestandavinkel. Ju mindre sträcka en signal behöver färdas desto snabbare CPU (det gäller för all elektronik inte bara processorer).
Så dagens storlek på CPUer är en blandning av prestanda/tillverkningskostnad.

Vill du ha snabb, stor CPU men till flera gånger större pris än dagens ?
Sen är det så att ju större CPU desto större antal kommer bli felaktiga/trasiga vid tillverkning, vilket i sin tur skulle driva priserna ytterligare upp.

perost svarade på denna del.

EDIT: förklaring vad en wafer är.

Wafer (electronics) - Wikipedia, the free encyclopedia

CPU tillverkning steg för steg.
How to Make a CPU: From Sand to Shelf | bit-tech.net

Bara liten grej. Det heter silicon på engelska men det heter kisel på svenska. Silikon(silicone på engelska) är något helt annat

Permalänk
Avstängd

Vet att det kanske är litet långsökt, men varför behöver alla cpu:s grunda sig på x86.

- För det gör de väl ?!

Är inte det i väldigt simpla tal som att 8 bits är en bytes osv å 8/16/64 ?
Eller var det tvärsom ?

Kan man inte i grunden ha en fyra eller fleravägsbrytare ?

Inte bara det stela hålkortsystemet sätt att se på det hela: Av/På eller Etta/Nolla.

Kolla bara in "dåren" jag länkade till , han är kanske ngt på spåren.

Visa signatur

Töm minnet å gör en omstart.

Permalänk
Medlem

Det finns altenativa lösnignar på marknaden, tex där man stoppar in massa cpuer på samma die.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av R.E.L.S.-78:

Vet att det kanske är litet långsökt, men varför behöver alla cpu:s grunda sig på x86.

- För det gör de väl ?!...

Det finns mängder med andra arkitekturer än x86 (i stordatorer, mobiltelefoner, spelkonsoller osv). Dock har x86 blivit populärast bland PC-användare pga den programbas som byggts upp genom åren.
Apple körde ju länge på Motorola icke-x86 CPUer (först 6502 1976, 68000 iom Macintosh 1984 och senare PowerPC) innan de också bytte till Intel, troligen pga prestanda och kostnadsskäl.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redzo:

Du glömmer att större CPUer betyder att mindre antal processorer kan byggas av varje "silikonwafer". Vad en "silikonwafer" är kan du fråga google då jag inte har lust att skriva en novell här.

visst menar du kiselwafer

silikon har man i pattar

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

visst menar du kiselwafer

silikon har man i pattar

hehe

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 4GHz /w cooler master hyper 212 | 2.2 Tb + Intel x-25 80gb | Corsair 4 Gb 1333 MHz | ASUS P7P55D LE | Corsair TX 650W | XFX HD5870 @ 1GHz | Logitech G9 | Roccat Taito | ASUS 22" | Dynavoice M-85 | 22423 3dmark 06 | 19107 3dmark vantage | cooler master HAF 932
Fraktfritt på inet https://www.inet.se/artikel/6101343/

Permalänk
Avstängd

"Kisel är ett halvmetalliskt grundämne med atomnumret 14 och det kemiska tecknet Si (latin: silicium). " Tata *applåder* Lite svegelska blev det av Redzo.... Silicon är kisel på engelska

Fast det visste ni redan

Visa signatur

Avatar stulen, är inte grundaren av den.

I svåra tider behöver vi humor... jag har det lite svårt ibland så jag använder humorn väldigt mycket, så om jag sårar något = Låt mig veta, och jag ber om ursäkt i förhand.

Permalänk
Medlem

Hej.

Det är väl en trend att allt ska vara så litet som möjligt nuförtiden. Någon fördel måste det ändå var med att montera processorn på moderkortet. I min gamla dator (som fortfarande fungerar utmärkt) sitter processorn på ett eget kretskort, tror det kallas slot in. Pentium 2, 233Mhz MMX. En liten tanke jag fick bara.

Visa signatur

I'd tell you a chemistry joke... But all the good ones Argone