Permalänk

3000rpm

Hejsan.

Har lite funderingar kring fläktar i datorchassit.
Finns det en "grundregel" som säger att om du har en 120mm fläkt med ett luftflöde på 38,3 cfm som inblås i chassit så bör/ska man ha en exakt lika som utblås för varmluft?
I mitt Fractal Design Define R2 sitter det 2 sådan in fram, och en 140mm i botten. sen har jag 2st 120 i taket för ut och en i sidan. Är det ungefär så det är tänkt?

Sen till det överdrivna.
Såg att det fanns en Scythe fläkt på 3000rpm med 134cmf.
Jag vet att det är lite overkill på det, men om man sätter 2 sådana i fronten för insug och 2 i taket för utblås. blir det balanserat då. om man har som tidigar nämt ovan. Bara byter ut front å tak till 3000rpm.

det komemr juh låta som ett kärnkraftverk, men med en fläktkontroller så behöver dom juh inte gå på max 24/7, i hopp om att få ner ljudet när man bara slösurfar e.t.c.
Sen dra på det när man lirar?

är det Overkill, onlödigt, glöm det där med 3000rpm fläktar, eller kan man säga "juh mer luftflöde in å ut o.s.v desto bättre"?

MvH Robert.

Visa signatur

|Corsair Obsidian 800D|i7 4770K @ 3,5Ghz|Phanteks PH-TC14PE|EVGA GTX 780|MSI Z87-GD65 GAMING ATX|Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP|Corsair Force 3 120GB|BenQ 24" G2420HDBE|Corsair PSU 1000W HX ATX 2.2|Logitech G110|Logitech MX 518|Steelseries 7H Fnatic Edition|

Permalänk
Medlem

Några "grundregler" finns inte, men förhoppningsvis, sunt förnuft.

Använder själv fläkten du pratar om som insug i botten på burken, dock drar jag inte fullvarv på den, utan trixar med fläktcontroller.

Vad det handlar om är en kompromiss med ljudnivåer & luftflöden. En del är känsliga för oljud, andra inte.
Ju fler in & utsugsfläktar på höga varvtal ju jävligare låter det, men kyler givetvis bäst då. Bara man står ut i oväsendet. Går inte det, får man skruva ner varvtalen eller använda mindre antal fläktar.

Samt någorlunda balans på in kontra utblås i burken.

Permalänk
Medlem

Har två sådana 3000rpm fläktar när jag benchar, låter som bara fan så ska datorn användas 24/7 kan jag INTE rekommendera dessa.

Permalänk
Medlem

Har motsvarande Y.S Tec 120mm dom är desutom 38mm tjocka tänk på det så passar inte överalt. Och det fins IGET tyst med dessa fläktar. DC motorerna är 3x större än normal 120mm och magneterna är starkare som följd så vibrationer ä säker 10x mer än en vanligt fläkt. Så det fins INGET tyst med dom ens på 5V. Totalt overkill också finns ingen dator som behöver EN sådan fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frontlack:

Hejsan.

Har lite funderingar kring fläktar i datorchassit.
Finns det en "grundregel" som säger att om du har en 120mm fläkt med ett luftflöde på 38,3 cfm som inblås i chassit så bör/ska man ha en exakt lika som utblås för varmluft?
I mitt Fractal Design Define R2 sitter det 2 sådan in fram, och en 140mm i botten. sen har jag 2st 120 i taket för ut och en i sidan. Är det ungefär så det är tänkt?

Sen till det överdrivna.
Såg att det fanns en Scythe fläkt på 3000rpm med 134cmf.
Jag vet att det är lite overkill på det, men om man sätter 2 sådana i fronten för insug och 2 i taket för utblås. blir det balanserat då. om man har som tidigar nämt ovan. Bara byter ut front å tak till 3000rpm.

det komemr juh låta som ett kärnkraftverk, men med en fläktkontroller så behöver dom juh inte gå på max 24/7, i hopp om att få ner ljudet när man bara slösurfar e.t.c.
Sen dra på det när man lirar?

är det Overkill, onlödigt, glöm det där med 3000rpm fläktar, eller kan man säga "juh mer luftflöde in å ut o.s.v desto bättre"?

MvH Robert.

Tror det blir svårt att få in en scythe ultra kaze i ett fractal chassi då det sitter klips som håller fläktarna i fronten. Standard fläkten man får med är 25mm bred som så många andra men ska du köra på den med 3000rpm så är den 38mm bred. Dock kanske det går att fästa med skruv, det vet jag inte.

Permalänk
Medlem

De bästa fläktarna du kan ha som insug i front och golv på R2 är Scythe 120mm Gentle Typhoon 1850rpm och Scythe Slip Stream 140mm (800/1200rpm) i taket som utblås i taket tillsammans med Fractal's egna 120 ut bak.

Sen OM du känner för de så kan du sätta en Scythe Slip Stream 140mm (800/1200rpm) i sidan oxå som skickar in luft beroende på vilken kylare du har.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]