Permalänk
Medlem

Uppgradering

Tjena nu är det så att jag är sugen på att byta upp mig lite i dator prylar. Jag har ett gigabyte p31-DS3L moderkort och vet inte vad som passar på den..vet inte hur jag ska göra för att veta vad som passar på vad heller.:P men iaf kör på följande.

Os: windows 7 fejk
Processor: intel pentium dual E2180
Ram: ddr2 2 gig
Nätagg: 450W
Grafikkort: ati radeon HD 5750

Vill inte ha för dyra saker men tipsa gärna om saker ni skulle ha bytt,Är inte så bra inom detta men det känns som att min processor är lite klen, har också chans av att få ett billigt 4 giga 800 MHz Samsung av en kompis.

Om jag tar ett pris på ca 3000 kr kan gå lite mer, får jag nå bättre grejer för de pengarna?

Permalänk
Medlem

ca ~pris??

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem

runt 3000

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ditt Grafikkort verkar rätt så bra. Gick ut efter att du skulle sparra ditt moderkort. Priset står fel(För jag har annat i korgen) det blir 2 899 + Frakt fast du kan hitta fri frakt grejen.

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeLee:

http://data.fuskbugg.se/skalman01/OsT.jpg

Ditt Grafikkort verkar rätt så bra. Gick ut efter att du skulle sparra ditt moderkort. Priset står fel(För jag har annat i korgen) det blir 2 899 + Frakt fast du kan hitta fri frakt grejen.

Är det värt att köpa det dära ramminnet när jag får ett vanligt 4gb för runt 300kr, fast det du länkade är ju snabbare..Från vilken sida tog du dessa saker som du visade?:)

Permalänk
Medlem

Inet.se . Har du 2 till platser till RAM ? Då kan du ju bara köpa 2 st 1024mb RAM minnen.

Visa signatur

i7 860 @ 2.80 GHz | H50 PnP | XFX 5770 | XMS3 4 GB | FD R3
Fraktfritt Inet https://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebbeLee:

Inet.se . Har du 2 till platser till RAM ? Då kan du ju bara köpa 2 st 1024mb RAM minnen.

Vad snackar du om? Varför köper man inte ett 2048MB minne istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad snackar du om? Varför köper man inte ett 2048MB minne istället?

Socket 775 har väl ändå dubbelkanal(självklart måste jag översätta dual channel) när det gäller minnen?

Visa signatur

AMD 955 BE | Corsair 1600 MHz XMS3 |Gigabyte 890GPA-UD3H | HD5850 PCS+ | Fractal Design Tesla 550 Watt | Fractal Design Define R2 | Samsung Spinpoint F3 1TB

Permalänk
Medlem

Hej
Jag googlade lite ang ditt moderkort och det framkom att det har utmärkta överklockningsegenskaper samt att det kan ha 1066 mhz minnen.
Så jag håller med SebbeLee om att E8400 är ett bra val. Även E8500 och Intels fyrkärniga QXXXX processorer är bra.
Lägg därtill de 4 gb minnen du ska köpa av polaren så har du en bra rigg.
Kolla på begagnat marknaden här på SweC, det kommer ganska ofta ut bra s775 processorer där.

Vilket märke har du på nätagget?
450w på ett pålitlitligt nätagg duger bra men om det är något skräpagg så bör du nog uppgradera även där.
Kolla på inet.se, de har FSP,fractal design samt corsair (bäst) som är bra agg till ett vettigt pris.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Hej
Jag googlade lite ang ditt moderkort och det framkom att det har utmärkta överklockningsegenskaper samt att det kan ha 1066 mhz minnen.
Så jag håller med SebbeLee om att E8400 är ett bra val. Även E8500 och Intels fyrkärniga QXXXX processorer är bra.
Lägg därtill de 4 gb minnen du ska köpa av polaren så har du en bra rigg.
Kolla på begagnat marknaden här på SweC, det kommer ganska ofta ut bra s775 processorer där.

Vilket märke har du på nätagget?
450w på ett pålitlitligt nätagg duger bra men om det är något skräpagg så bör du nog uppgradera även där.
Kolla på inet.se, de har FSP,fractal design samt corsair (bäst) som är bra agg till ett vettigt pris.

Okej, Qxxxx= quad core? mitt nätagg är nästan nytt men det är ett skit märke deltaco om ja inte minns fel(har fungerat utmärkt hittills),,är iaf inte intresserad på att byta eftersom att den nästan e ny.
läste om E8400 och det stod att den hade en bra original fläkt!

Permalänk
Medlem

Yes, Quadcore, Intel har några schyssta modeller för s775.
Ang nätaggregat. Risken med de sämre märkena, som Deltaco, är att de inte avger stabil spänning, särskilt under belastning.
Detta kan medföra att ditt system blir instabilt och in worst case skada dina komponenter.
Men så länge du är nöjd är jag nöjd

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Yes, Quadcore, Intel har några schyssta modeller för s775.
Ang nätaggregat. Risken med de sämre märkena, som Deltaco, är att de inte avger stabil spänning, särskilt under belastning.
Detta kan medföra att ditt system blir instabilt och in worst case skada dina komponenter.
Men så länge du är nöjd är jag nöjd

Okej, skulle vara mindre roligt:( men iaf tack för hjälpen!:)

Permalänk
Medlem

Har bara en till fråga:P När du nämnde quad,, Vilken skulle du valt en Dual core E8400 alt E8500 mot en Quad q9400. Quaden var ju på 2.66 MHz och dual på 3.00 MHz men Quad har 4 kärnor och dual 2.. Quad är väll till mer spel? det stör inte mig iaf för det gör jag en del! vilken skulle du ta?

Priset skillde ju inte så mkt!:)

Permalänk
Medlem

Skulle nog kört på Q9400. Fler och fler spel och program stödjer i dag 4-kärniga processorer. Dock är ju E8400/E8500 stora framgångar för Intel pga att de är så överklockningsvänliga. Men en q9400 är en mycket duglig processor och om du tittar på överklockningsguiderna som finns här på SweC och klockar upp den till 3-3,2 ghz så är det inget snack om saken. (Men när jag tänker efter hade jag nog valt q9400 även om du inte vill överklocka).

Visa signatur

Så blir det!