Nvidia Geforce 9800 GT GPU1 vs GPU2

Permalänk

Nvidia Geforce 9800 GT GPU1 vs GPU2

Jag kör två st Nvidia Geforce 9800GT som SLI. När jag kör msi Afterburner och kör Kombustor drar temperaturen snabbt upp mot 100 grader och fläkten för GPU1 kör på 100%. Men GPU2 ligger kvar stabilt på 73 grader med 40% hastighet på fläkten (default).
Skall inte de båda korten "hjälpas åt"?

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk
Medlem

kan ju vara att gpu 2 blockerar gpu 1 fläkt så att den inte kan dra in kall luft?

Permalänk

Men borde inte GPU2 fläkten öka lite lite iallafall??

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk
Medlem

Nej varför då? det kortet är ju kallt och det andra varmt, du kan sätta fläkthastigheten efter ett eget mönster i afterburner om du vill.

Permalänk

Nu har jag testat och tagit ut ett kort och då går temperaturen upp och med den fläkthastigheten, verkar stämma. När jag kör andra kortet samma resultat. Byter plats och testar bägge korten på andra kortplatsen och de uppför sig precis likadan,dvs temperaturen och fläkthastigheten ökar när de stressas.
Men när jag sätter i bägge korten så ökar bara temperaturen och fläkthastigheten på ena kortet, tycker fortfarande temperatur och fläkthastigheten borde öka på bägge eftersom bägge stressas. När jag körde ett kort blev det ju väldigt kylt av omgivningen men gick ändå upp i temperatur på samma sätt...?

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk

Bakgrunden är att jag inte tycker prestandan på grafiken i spelen är som förväntat för SLI, och jag undrar om det är så att bara ena kortet jobbar...

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk
Medlem

ena kortet blir nästan alltid varmare pga sli/crossfire, samam skit för mina 2st 4890, ett är alltid 10-15C varmare och fläkten spinner på fortare...
om man har moderkort med mer mellanrum mellan pci-e platserna kan man minimera denna effekt...

Permalänk
Medlem

Ett korts fläkthastigheten styrs efter vad JUST DET kortet har för temperatur. Den bryr sig inte om något annat i systemet. Så om kort 1 brinner upp skiter kort 2 fullständigt i detta tills branden spridit sig.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk

japp, fattar att inte kortet med låg temperaturs fläkt inte ökar. Det jag inte fattar är varför det ena kortet blir jättevarmt och det andra inte påverkas alls när de körs som SLI...

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk

aaaah, jag hittade det!! Jag upptäckte att det fanns en Kombustor för multi GPU, och när jag körde den varianten steg temperaturerna för bägge korten.

Visa signatur

Chassi [NZXT HU-001] / Moderkort [ASUS P5N-D, nForce-750i SLI, Socket-775] / Processor [Processor Intel(R) Core(TM)2 Duo, E8400@3.00GHz] / Grafikkort [XFX Geforce 9800GT (x 2 SLI)] / RAM [Kingston DDR2 HyperX PC8500 4096 MB] / Power Supply [Corsair 750W] / Hårddisk [Western Digital Caviar GreenPower# 1TB] / CPU kylare [Corsair H50 Hydro] / OS [Windows7 32-bit]

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat sätt att kolla om båda belastas är att starta två stycken gpu-z och logga gpu load i bakgrunden med du kör något stresstest. Under fliken "sensors" har du möjlighet att välja grafikkort att logga längst ner.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Ett annat sätt att kolla om båda belastas är att starta två stycken gpu-z och logga gpu load i bakgrunden med du kör något stresstest. Under fliken "sensors" har du möjlighet att välja grafikkort att logga längst ner.

Eller ännu enklare eftersom han redan har MSI afterburner så är det bara köra on-screen display

Visa signatur