Windows 8 tar idéer från Apple

Permalänk
Melding Plague

Windows 8 tar idéer från Apple

Bilder från en läckt presentation avslöjar att Microsoft sneglar på Apple i utvecklingen av Windows 8. Det diskuteras bland annat sensorer, ansiktsigenkänning, pekskärmar och programbutik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande? fast jag är nöjd med mitt Windows 7 och kommer nog inte byta på ett bra tag skulle jag tro.

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Lite för tidigt för ett Windows 8, 2013-2014 skulle nog vara lagom för nästa windows.

Permalänk
Medlem

Nu när Windows 7 blev så lyckat verkar det dumt att de snabbt ska släppa Windows 8. Det lär inte komma redan 2011 tror jag.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Nämen...Microsoft gör en Sequel

Här är en trailer från förra action filmen... YouTube - Windows Vista: A Revolution in Information Access?

Visa signatur

| Ryzen 5700X3D | MSI MPG B550 GP | Vengeance LPX 64 Gb 3600Mhz | Acer 27" Predator XB271HU | Phanteks Xt pro Ultra | MSI MAG Core Liquid 360R | FireCuda 530 2Tb | XFX RX 7800 XT MERC 319 Black | Corsair Rm850X/W | Logitech G703 | Logitech 815 |

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att de sätter stort fokus på effektivitet. Det är galet hur mycket prestanda windows drar tycker jag, minne. Med sitt antivirus så har de lyckats riktigt bra, det lär de dra lärdom från. Word can dra 100mb ram på något vänster ibland, helt galet, många av deras program behöver förbättras, exchange exempelvis.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Ser verkligen ingen anledning att uppgradera från Windows 7 i dagsläget. inte 2012 heller.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM850X ATX 3.1 850W | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 5070 Ti Prime OC | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsoft talar också om att optimera uppstartstiderna och att införa hibernation som standard för avstängning.

Första man lärde sig med Vista var pilen -> stäng av istället för själva knappen. Vet inte om det gick att ändra avstängningsknappen så den fungerade som avstängning men men. De stunder jag är borta från datorn är så pass lång att jag nog föredrar att ha datorn avstängd.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Lite för tidigt för ett Windows 8, 2013-2014 skulle nog vara lagom för nästa windows.

+1
Att kolla på apple är fullt förståligt då Windows största styrka nu är det som är apple helt enkelt inte har, men även där kommer nog apple knappa in så det är ett fullt logiskt val att göra Windows mer "modernt" och användarvänligt.... dvs mer estetiskt utökat stöd för pekskärmar är ju kul också

Permalänk
Medlem

Mkt prat om att "ta idéer från Apple". Ansiktsigenkänning, pekskärmar och onlinebutiker fanns som koncept och i realiteten innan Apple började tillhandahålla det. Meningslös vinkling.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av mrtvi:

Mkt prat om att "ta idéer från Apple". Ansiktsigenkänning, pekskärmar och onlinebutiker fanns som koncept och i realiteten innan Apple började tillhandahålla det. Meningslös vinkling.

Läsförståelse på topp.

Såvitt jag vet var Apple först med programbutik integrerat i operativsystemet, åtminstone i större skala. Men det är inte det som det handlar om, kolla slidesen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrtvi:

Smart. Finns ju en hel bild som heter stort och tydligt: "How Apple Does it.."

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Butik inbyggt i operativsystemet borde väl vara olagligt enligt europeisk lag? Det var ju olagligt för MS att integrera MSN, men vad är det mot en betalbutik för diverse mjukvara?

Permalänk
Skrivet av anon56869:

Butik inbyggt i operativsystemet borde väl vara olagligt enligt europeisk lag? Det var ju olagligt för MS att integrera MSN, men vad är det mot en betalbutik för diverse mjukvara?

+1
Hade tänkt nämna det det blev ju också ett enormt raballeder när Windows kom med IE och inga "enkla" sätt att installera nåt annat.

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar slideshowen:
De går igenom hur Apple gör för att skapa trogna kunder och en bra återkastning i försäljningsledet. Sedan väljer de en helt annan modell för Windows.
De har valt att fokusera på att datorn skall vara "personlig". De stöder en hel mängd nya tekniker (pekskärm, äkta 3D etc.) Sedan kan deras partners (HP, Asus, Dell etc.) sätta samman olika paket som ger en stor mängd olika unika erbjudanden till kunderna. Beroende på en livsstil och intressen kan man sedan välja en Win8-dator från en leverantör. Detta konceptet är väsensskillt från Apples "Vi vet bättre än kunderna vad det är de behöver så vi erbjuder endast en variant av allting".

Permalänk
Medlem

Ingenting nytt där... Kolla bara på Windows 7 Docken... skrattade när jag såg keynoten från 2010 där apple lanserade det som microsoft kom att härma bara tio år senare xD

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Hur säkert är inloggning med ansiktsigenkänning? Borde det inte gå att hacka så man kan logga in med ett annat ansikte?

Bra om Microsoft kan effektivisera Windows. Tycker annars att Windows 7 är väldigt bra, designen är inget att klaga på imo. Hoppas bara de satsar på att bara ha 64-bitars.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Oldskool:

Som jag tolkar slideshowen:
De går igenom hur Apple gör för att skapa trogna kunder och en bra återkastning i försäljningsledet. Sedan väljer de en helt annan modell för Windows.
De har valt att fokusera på att datorn skall vara "personlig". De stöder en hel mängd nya tekniker (pekskärm, äkta 3D etc.) Sedan kan deras partners (HP, Asus, Dell etc.) sätta samman olika paket som ger en stor mängd olika unika erbjudanden till kunderna. Beroende på en livsstil och intressen kan man sedan välja en Win8-dator från en leverantör. Detta konceptet är väsensskillt från Apples "Vi vet bättre än kunderna vad det är de behöver så vi erbjuder endast en variant av allting".

Nja, du får ta hänsyn till Microsofts utgångsläge. MS säljer inte datorer utan förlitar sig på att oem-tillverkare ska kunna använda Win8 för att skapa en "unique, integrated, branded experience". Kokar man ner Apples koncept till en mening är väl det ungefär vad dom gör.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Alltså det här med att olika bolag härmas.. Det börjar bli lite överdrivet.

Jag tror säkert att Apple en dag kommer att börja stödja pekskärmar på sina Mac:ar. Fenomenet pekskärm är en rätt grundläggande teknik, som sprider sig och som i vissa fall har stora fördelar. Men detta handlar ju inte om att "kopiera", utan om att vi går igenom ett allmänt teknik-skifte.

På samma sätt så är det en ganska allmän tanke att man kan ha en startmeny med ikoner för att nå olika program / funktioner. Det är väl inget som något bolag "har copyright" på, utan används i alla möjliga sammanhang (inte bara datorer heller).
Visa mig en direkt likhet i detalj, så håller jag med om att man kopierar.

Jag tycker att MS tidigare har kopierat en del av Apples lösningar (Win95 hade en del sånt), men jag ser inte några direkta exempel nu. Visa mig gärna exempel på att jag har fel. Och en ikon för att söka igenom innehåller på datorn tycker jag faller under "allmän teknik", inte kopiering.

Permalänk
Medlem

Eller skriva ut en bild på ett ansikte

Permalänk
Medlem

vilket företag tittar inte på konkurrenterna

Permalänk

Företag som inte tittar på konkurrenterna är stenkorkade och lär dö ut snart. Det behöver inte nödvändigtvis handla om att sno konkurrenternas idéer, men att göra något som är ännu bättre.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Om illustrationerna har någon relevans så tycks Microsoft vilja släppa sin egen iPad.

Några ser inget behov av att Microsoft snart släpper ett nytt operativsystem, men jag undrar jag. Jag tror nog att Microsoft vill försöka få in en fot på marknaden kring ARM prylar. Kanske är det då enklare att göra allt under ett Windows 8 tak istället för att något år efter Windows 7 komma ut med eftersläpande versioner för annat än x86? Windows 7 är trots allt en stor klump oavsett om det flyter på ganska bra i drift.

Har någon sett information om uppföljare till NTFS? De om något börjar bli ett akutare behov, om nu inte Microsoft är fullt nöjd med sin del av marknaden och siktar in sig på fler.

Vad jag hade velat se är en omarbetning av menyn. Eftersom Microsoft historiskt lånat idéer hej vilt förstår jag inte varför de måste skapa en så plottrig och dålig meny. Panelen är kanske ett sätt att lösa lite av problematiken eftersom många användare dagligen begränsar sig till en handfull program, men varför inte införa en standardiserat kategorisering som komplement? Som det är nu fungerar säkert ansiktsigenkänningen riktigt bra eftersom jag ständigt ser Windows Vista och 7 användare sitta med ansiktet upp i skärmen för att hitta i menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Nja, du får ta hänsyn till Microsofts utgångsläge. MS säljer inte datorer utan förlitar sig på att oem-tillverkare ska kunna använda Win8 för att skapa en "unique, integrated, branded experience". Kokar man ner Apples koncept till en mening är väl det ungefär vad dom gör.

WoW ett svar från självaste chefredaktören! Tack för din kommentar.
Jag håller med om den skillnaden du beskriver. (MS tillverkar ingen hårdvara för PC alls, endast OS / mjukvara. Äpplet bibehåller sin ensamrätt på tillverkning av Macdatorer samtidigt som de gör OS:et. Detta utgör en grundläggande skillnad i strategi).

Men detta är inte en naturlag, utan ett medvetet beslut från företagen. Med de resurser som MS förfogar över hade det inte varit några problem att skriva avtal direkt med hårdvarutillverkarna (Hitatchi, Intel etc.) och sätta ihop en "officiell Microsoft"-dator och sälja den. Genom alla tider har man undvikit den vägen.
Apple hade kunnit låta en andrahandstillverkare gör Mac-kompatibla datorer med MacOs under Royalty (Ungefär som Intel läte AMD tillverkar 8086-kompatibla processorer under royalty på 80talet). Men ingen har någonsin lyckats övertala Apple om att tillåta det.

Microsoft och Apple har valt helt olika vägar. Med Apple slipper man vissa typer av problem med drivrutiner etc "It just works". Men det finns ett relativt litet utbud av MacOS-kompatibla datorer, och de är alla tillverkade av Apple.
Windows är å andra sidan en öppen maskinarkitektur - Vem som helst kan kombinera ihop hårdvara (under vissa förutsättningar) och bygga ihop en egen unik maskin, och sälja såna om man vill. Och ingen Windows-PC är direkt designad av Microsoft, eller säljs av dem. Å andra sidan finns det ett komplicerat samarbete mellan drivrutiner, systemregister och annar för att det skall fungera med alla dessa kombinationer.

Stora skillnader alltså. Och i grund och botten tycker jag Microsoft går sin egen väg under 2000-talet. (Har inte alltid varit fallet). Däremot så är det ju intressant att tittar på Apples strategi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Alltså det här med att olika bolag härmas.. Det börjar bli lite överdrivet.

Jag tror säkert att Apple en dag kommer att börja stödja pekskärmar på sina Mac:ar. Fenomenet pekskärm är en rätt grundläggande teknik, som sprider sig och som i vissa fall har stora fördelar. Men detta handlar ju inte om att "kopiera", utan om att vi går igenom ett allmänt teknik-skifte.

På samma sätt så är det en ganska allmän tanke att man kan ha en startmeny med ikoner för att nå olika program / funktioner. Det är väl inget som något bolag "har copyright" på, utan används i alla möjliga sammanhang (inte bara datorer heller).

Jag tycker att MS tidigare har kopierat en del av Apples lösningar (Win95 hade en del sånt), men jag ser inte några direkta exempel nu. Visa mig gärna exempel på att jag har fel. Och en ikon för att söka igenom innehåller på datorn tycker jag faller under "allmän teknik", inte kopiering.

TACK! längtat efter att ngn ska uttrycka en sund tanke i de här sammanhangen. Röstigenkänning, touch (fy så slött om man skulel kasta bortden köra musen), rörelseigenkänning, "3d" är ju vägen för "framtiden"... Tänk om bara ett företag, vilket de så klart inte gör, ingen sitte rju och väntar på att konkurrenterna ska hinn aföre med bättre ideer, skulle se i de banorna och alla andra sitta kvar i DOS och knappt skriva.

Permalänk
Skrivet av Andreas D:

Och högre diversitet ger lägre priser, en av Windows fördelar! ^^

Visa signatur

Gammalt nick: Darkst@r

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oldskool:

Logiskt sett ja, men ifall man rotar finns det en hel del märkliga patent som aldrig skulle klara en prövning. Exempel på en av Redmonds "uppfinningar":

United States Patent: 6727830

Permalänk
Inaktiv

Av de grejerna som är oredntliga uppsteg i W7 är mycket redan inspirerat från Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Logiskt sett ja, men ifall man rotar finns det en hel del märkliga patent som aldrig skulle klara en prövning. Exempel på en av Redmonds "uppfinningar":

United States Patent: 6727830

Visst är det irriterande med den här typen av patent! Jag är så glad att EU bestämde sig för att inte tillåta mjukvarupatent i Europa (Även om industrin fortfarande ligger på för att få införa det). Just nu har vi inga giltiga patent av den här typen i EU, som jag har förstått det. Det innebär en större frihet för tillverkare och innovatörer. De som kan hävda att de var "först" med nånting kan å andra sidan inte slå mynt av det på samma sätt. (Däremot så gäller ju Copyright / mönsterskydd..)

Patent för mjukvara är luriga saker. Om det är tillåtet kommer alla (MS, Apple, IBM etc) att använda det och fixa ensamrätten till en hel massa saker, som jag kalla "allmänna idéer". Detta kan man hävda betyder att de behövs. Men allt som "används" är inte nyttigt, totalt sett. När det gäller såna här saker är jag "Stallmanist". Richard Stallman's Personal Page

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattendroppe:

Av de grejerna som är oredntliga uppsteg i W7 är mycket redan inspirerat från Apple.

Kan du ta några exempel ? Du tänker kanske på "widgets", möjligheten att ha småprogram som kör på skärmbakgrunden ?