Börjar mer och mer bli sugen på ett P4-system. Känner mig faktiskt som en nybörjare när det gäller P4 då jag varit AMD trogen i några år :). Iaf, funderar på följande moderkort:
Abit IT7-MAX (inte MAX2)
Skillnaden mellan MAX och MAX2 är väl avsaknaden av Serial-ATA på det förstnämnda kortet?
Jag har läst att många I845E-baserade moderkort kan låsa AGP och PCI-bussen till förbestämda värden oberoende av FSB. Läste lite i Abit-kortens manual och såg att man kunde låsa PCI-bussen till 33, 37 eller 44 MHz. Det stod dock inget om AGP-bussen, men det är väl så att AGP-bussen alltid är PCI*2?, så om man låser PCI till 33 borde AGP således bli 66.
Professorn jag tänkte införskaffa blir en 2.4 GHz P4, men frågan är om jag ska ta en A eller B. Ponera följande, jag lyckas överklocka till 3GHz vilket innebär 166 MHz FSB (SDR) med en B-professor. Kommer Abit-kortet att klara av detta med bibehållen stabilitet?. Vad klarar I845E-baserade moderkort?
Är fläkten/flänsen som följer med den boxade prollen något att ha om man har planer på att överklocka?
Jag vill inte ha RDRAM då jag har 512MB DDR som jag gärna behåller. Vill ha ett Abit-moderkort då jag haft 7 olika Abit-modeller genom åren och aldrig varit missnöjd.
Tacksam för synpunkter... meningsfulla sådana.