Permalänk
Medlem

Byta till P4...

Börjar mer och mer bli sugen på ett P4-system. Känner mig faktiskt som en nybörjare när det gäller P4 då jag varit AMD trogen i några år :). Iaf, funderar på följande moderkort:
Abit IT7-MAX (inte MAX2)

Skillnaden mellan MAX och MAX2 är väl avsaknaden av Serial-ATA på det förstnämnda kortet?

Jag har läst att många I845E-baserade moderkort kan låsa AGP och PCI-bussen till förbestämda värden oberoende av FSB. Läste lite i Abit-kortens manual och såg att man kunde låsa PCI-bussen till 33, 37 eller 44 MHz. Det stod dock inget om AGP-bussen, men det är väl så att AGP-bussen alltid är PCI*2?, så om man låser PCI till 33 borde AGP således bli 66.

Professorn jag tänkte införskaffa blir en 2.4 GHz P4, men frågan är om jag ska ta en A eller B. Ponera följande, jag lyckas överklocka till 3GHz vilket innebär 166 MHz FSB (SDR) med en B-professor. Kommer Abit-kortet att klara av detta med bibehållen stabilitet?. Vad klarar I845E-baserade moderkort?

Är fläkten/flänsen som följer med den boxade prollen något att ha om man har planer på att överklocka?

Jag vill inte ha RDRAM då jag har 512MB DDR som jag gärna behåller. Vill ha ett Abit-moderkort då jag haft 7 olika Abit-modeller genom åren och aldrig varit missnöjd.

Tacksam för synpunkter... meningsfulla sådana.

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk

Köp dig en 2,26Ghz'are för att tjäna pengar. klockar lika högt ungefär så. Ja fläkten som följer med duger till överklockning men kanske inte om du vill till 3Ghz. Abit it7max är ett kalrt val.

Permalänk
Medlem

IT7 korten är väldigt bra och stabila kort. När du låser PCI bussen låser du även AGP bussen...
Om du ska köra på en 2,4 GHz så välj en B model eftersom a modellen har en altför hög multiplier för att kunna överklockas bra. IT7 klarar utan problem 166MHz fsb.

Permalänk
Avstängd

Skaffa dig en 2.26a den e helt ok... får upp min i 2.7 med vanlig standrard kylning... ligger på 53C fulload (H2o på G)

Visa signatur

Intel P4 2.26 @ 2.7 | 1024 MB DDR PC 2700 | Aopen AX4G | Gainward Gf3 Ti 200 128 MB | 3x WD 80 GB | 1x WD 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATI
Köp dig en 2,26Ghz'are för att tjäna pengar. klockar lika högt ungefär så. Ja fläkten som följer med duger till överklockning men kanske inte om du vill till 3Ghz. Abit it7max är ett kalrt val.

Jo, jag tänkte skaffa mig en 2.26B, men de har visst utgått

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Kan någon säga vad som är skillnaden mellan a och b.

Permalänk
Medlem

400 mhz/533 mhz intern bus

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Ok.
Man lär sig något nytt varje dag