Windows 8 tar idéer från Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

@Star-affinity:
Du gör en rätt bra analys tycker jag. Bara en liten kommentar: Att PCs ofta har problem med fysisk hållbarhet, låga batteritider eller liknande, var alltså ett argument för Mac. Jag ser att jag skrev så att man uppfattade tvärt om.
Smaken är som baken, och du har nog rätt i att jag är en "otypisk" användare. Jag tänkte på allvar se vad jag kan hitta på med Cocoa och objective C i höst, nu när jag ändå har en Mac. Kanske blir jag positivt överraskad trots allt.
Vi får se vad som händer fram över, själv hoppas jag att både Windows och MacOs blir bättre framöver, det tjänar alla på.

Användarmässigt så har Windows legat rejält efter, speciellt under Vista-tiden, men jag tycker Win7 var ett steg framåt. Apple får se upp inför Win8 - Det känns som att 9/10 av Apple-nyheter handlar om annat än datorer, och det händer väl inte så mycket i mac-världen just nu.

Lycka till med dina Apple produkter framöver!

Tror också att Apple får se upp om Microsoft lyckas med W8, men mest av den anledningen att människor som köper Windows-datorer inte blir lika missnöjda längre. Har kört både W7 och OSX ett tag och det känns som om W7 liknar OSX ganska mycket, så om de vill slåss med Apple så är de på rätt väg. Jag tror däremot inte att Microsoft har möjlighet att bygga ett bättre operativsystem än Apple, just på grund av att Apple gör både hårdvara och OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

@Star-affinity:
Du gör en rätt bra analys tycker jag. Bara en liten kommentar: Att PCs ofta har problem med fysisk hållbarhet, låga batteritider eller liknande, var alltså ett argument för Mac. Jag ser att jag skrev så att man uppfattade tvärt om.
Smaken är som baken, och du har nog rätt i att jag är en "otypisk" användare. Jag tänkte på allvar se vad jag kan hitta på med Cocoa och objective C i höst, nu när jag ändå har en Mac. Kanske blir jag positivt överraskad trots allt.
Vi får se vad som händer fram över, själv hoppas jag att både Windows och MacOs blir bättre framöver, det tjänar alla på.

Användarmässigt så har Windows legat rejält efter, speciellt under Vista-tiden, men jag tycker Win7 var ett steg framåt. Apple får se upp inför Win8 - Det känns som att 9/10 av Apple-nyheter handlar om annat än datorer, och det händer väl inte så mycket i mac-världen just nu.

Lycka till med dina Apple produkter framöver!

Aha, då förstår jag att jag missförstod .

Håller fullständigt med dig om Windows 7 – jag är mycket imponerad, det är den första Windows-version jag trivs bra i. Överlag riktigt smidigt att jobba i (när man kör med Aero). Tycker det är utmärkt att de samlat alla fönster under endast en ikon (program-ikonen) och att man får förhandsvisning av alla fönster för det programmet genom att peka på det.

Tycker också mycket om möjligheten att justera fönster med Windows-tangenten och pil-tangenterna.

Lycka till med Xcode – har för mig att det är en ny version på gång (version 4).

Edit:
Håller med om att Apples fokus är lite vält mycket på den mobila sidan. Deras Mac Pro har inte uppdaterats sen i mars förra året.

Både Mac OS X och Windows lär bli bättre. När Microsoft har Windows 8 på gång har säkert Apple nästa version av Mac OS X att komma med.
Vi får se vad som händer. I vilket fall tror jag båda är att räkna med framöver. Även Linux.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av 1337sweden:

Men ändå snackar du lite på forumet då och då om att köpa en iPhone som är låst till iTunes? (du kanske har en?).. ironiskt

Det är bättre än Vista men endast bästa operativsystemet om man ska spela och till viss mjukvara man saknar som man måste ha i vardagen... annars saknar windows bla. *NIX-grund i mitt tyckte som linux och osx har. Osx har gott om bra mjukvara. Vad är det som gör att du inte vill byta? är du sån som klagar på att du inte "van" med nått annat?..

Vad är det du saknar i andra operativststem förutom att kunna spela spel?..
Vilka tekniker som kommer med Windows 7 menar du?..
(De grafiska "coola innovativa" uppfriskningar liknar lite från osx, men fungerar mycket sämre produktivt i praktiken än "orginalet".)

Det är inget som ingår med operativsystemet som "native" standard .. Det är tredjeparti.. fail

Ja har jag påstått något annat? Nej just det. Släpp attityden.
Folk klagade på att man inte kunde ha flera virtuella skrivbord och jag påpekade att möjligheten har funnits i väldigt många år för den som orkar ladda hem ett extra program. Så bara för att det inte finns "native" är det inget att ha?

För övrigt hatar jag grafiska "inovationer" över allt annat så samtliga flashiga effekter dödades omgående när jag installerade Windows 7. Samma hade gällt OS X, Linux, Solaris eller vilket annat OS som helst.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

* Stöd för pekskärmar:
Hur utbrett är användandet av detta? De uppleverser jag har haft med pekskärm på ”vanligt dator-operativ”är inte någon höjdare.

* Stöd för äkta 3D:
Säkert ball och användbart i vissa fall.

* ”Convertible”-datorer:
Igen –hur smidigt är det att bara ”slänga in” multitouch på ett dator-operativ? Hur utbredd är användningen av detta och hur bra funkar det?

* Kan man få än Macbook med SSD än eller ?
Svar: ja

* Vilka bra Mac-program kan jag använda för att styra min industri-robot från tidigit 90-tal (Kör Win NT4 på en dator på jobbet bara för att kunna styra den i nuläget).
Svar: Skämtar du? Skulle det vara ett argument för att Windows är ett bättre val?
Då frågar jag: vilka bra Windows-program kan jag använda för samarbeta med andra i en text med kod? SubEthaEdit
Eller: vilken bra ej Mac-dator ska jag köpa för att kunna använda FireWire 800?

* Vilka bra program för paketanalys / protokollanalys finns det för OsX ? Letade i en timme förra året utan att hitta något.
Detta kanske? LithiumCorp - Lithium 4.9 - Available Now
Kolla på: MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software
Finns mer än man kanske tror till Mac.

Folk som gillar Mac håller ofta på med något inom det grafiska, foto/video eller musik.
Du har säkert helt rätt i att det är bättre att satsa på Windows om du ska integrera datorn i en verkstadsmiljö.
Men liksom det är sant finns det lägen där det kanske är mer lämpligt med en Mac. Är det så svårt att se?

Det finns alltid enstaka fall där det ena lämpar sig bättre än det andra och både Mac- och Windows-plattformarna är så pass kompletta och kompetenta att det inte är enkelt att dra en slutsats om vad som är bäst i alla lägen. Men för den generella datoranvändaren (icke-nörden) tror jag fortfarande en Mac är mest lämplig då det är mindre krimskrams och mer rättfram att ställa in saker osv. Programmen är mer enhetliga i Mac OS X – bara en sån sak som att inställningarna för ett program nästan alltid finns i program-menyn (eller nås med kortkommando ”cmd ,”).

Jag har flera exempel från verkligheten där folk har gått över till Mac (från Windows) och är mycket nöjda med det.
Folk hör i princip aldrig av sig eller har problem. Nu finns ju Windows 7 och det tycker jag verkar rätt fint – kanske det blivit bättre.

Håller med dig helt om det bristande grafikkortsstödet.
Apple borde ha ett lite störe hårdvaruutbud ö.h.t. tycker jag.

Det där med att spel generellt går sämre i Mac OS X än Windows på samma hårdvara är dock en sanning med modifikation. Att Valves spel i nuläget gör det är det väl inget snack om, men det finns spel där skillnaden är försumbar och även lägen där det t.o.m. rullar bättre i Mac OS X. Call of Duty 4 och World of Warcraft är två exempel som jag gjort lite ovetenskapliga tester med. Windows 7 vs. Snow Leopard. Ingen direkt skillnad mellan de olika operativen och WoW fick några FPS bättre i Mac OS X i mitt test.
Starcraft 2 betan som jag körde ett tag rullade också minst lika bra i Mac OS X som i Windows på min burk.

Men visst – generellt är det i nuläget mycket bättre att satsa på Windows om man ska spela spel.
Tror inte det finns någon som ifrågasätter det.

Jag skulle vilja gå så långt att säga att rätt tillfälle att använda Mac är om man redan har massa andra Appleprodukter. EN fördel med att ha total kontroll över både hårdvara och mjukvara är att det är lätt att integrera enheterna med varandra.

Grafiker med flera använder bara Mac av gammal vana. En gång i tiden var de bättre för grafik och annat men nu sitter nästan alla med samma program och samma hårdvara så kvar är bara det gamla, jag har alltid kört Mac och tänker fortsätta med det. Sen är ju just grafiker och fotografer ofta designintresserande och där ligger Apple bra till. De kan design vilket tilltalar många.

Något överdriven bild men det ligger något i den.

I slutändan handlar det i stort sett bara om vilket GUI man tycker bäst om. Det känns ju dessutom som om de håller på att konvergera från alla håll nu så det lär bli mindre och mindre skillnad på utseendet. Båda har bra produkter med sina för och nackdelar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Apple hade kunnit låta en andrahandstillverkare gör Mac-kompatibla datorer med MacOs under Royalty (Ungefär som Intel läte AMD tillverkar 8086-kompatibla processorer under royalty på 80talet). Men ingen har någonsin lyckats övertala Apple om att tillåta det.

Apple HAR låtit andra företag tillverka Mac OS-kompatibla datorer, under Apples problemtyngda period på 1990-talet.

Power Computing, Motorola, Radius, APS Technologies, DayStar Digital, UMAX m.fl. tilllverkade ett antal modeller. Man slutade med sina licensieringsprogram när Steve Jobs återvände till Apple i slutet av 1990-talet.

Macintosh clone - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

En rimlig fråga. Jag har inte "all" kunskap om OsX så du får gärna rätta mig om jag har fel, men.. Förutom att jag tycker Windows är bra mycket bättre än OsX för gaming, så saknar jag:
* Stöd för pekskärmar.

* Kan man få än Macbook med SSD än eller ?
* Vilka bra Mac-program kan jag använda för att styra min industri-robot från tidigit 90-tal (Kör Win NT4 på en dator på jobbet bara för att kunna styra den i nuläget).
* Vilka bra program för paketanalys / protokollanalys finns det för OsX ? Letade i en timme förra året utan att hitta något.

Pekskärm-stöd har funnits en bra bit över 10år. Minns att jag såg någon touchscreen-lösning till Mac OS 9 faktiskt. Och rätt många lösningar har kommit sedan dess. Testat att googla någon gång?
Axiotron ModBook är en lösning som säljs faktiskt också, sett serien Sanctuary, de kör med dessa där.

SSD har funnits ett bra tag, och har fungerat sedan det gick att köpa.

Styra din gamla industrirobot, jag hoppas att de som utvecklade industriroboten körde med industristandarder som kommunikation över rs232 och har en inbyggd dator. Annars får du vända dig till din lokala återförsäljare faktiskt, ingen plattform har stöd för allt. Det fungerar inte så, utan varje leverantör väljer att utveckla för vissa plattformar. Apple anpassar sig inte till industrirobotföretagen, det gör inte heller MS. Utan det är tvärt om.

Paketanalys ala Wireshark? Etherreal som det hette förut är väl i grunden ett x11-app och har säkerligen då fungerat längre till osx än till windows.

Fördelen med OS X är att du faktiskt kan köra många av de miljoner linux/unix-appikationerna som finns där ute då osx är posix-kompatibelt och har till och med gcc levererat från apple.
Det är klart mer standardföljande än vad Windows 7 är och troligtvis mer än kommande 8an.

När det kommer till applikationsstöd är det faktiskt så att OS X, Linux och många andra *nix-system har större möjligheter att köra programmen där ute än Windows. Då Windows bara kan köra Windowsprogram.

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

En rimlig fråga. Jag har inte "all" kunskap om OsX så du får gärna rätta mig om jag har fel, men.. Förutom att jag tycker Windows är bra mycket bättre än OsX för gaming, så saknar jag:
* Stöd för pekskärmar. Detta har varit rätt vanligt bland nya PC-laptops ett tag, men det finns väl inte någon Mac med pekskärm än (Nej, jag räknar inte telefoner / Phone OS)
* Stöd för äkta 3D (Typ 3dvision). Detta är är för gaming, men även användbart när man t.ex. håller på med 3D-modellering och liknande. Alltså inte bara spel.
* "Convertible"-datorer där man kan växla mellan tablet-läge och laptopläge (typ som eeePC 101MT).

Stöd för pekskärmar? Det har OSX haft i många år! Skillnaden är att Apple inte säljer pek-skärms datorer. Men man kan om man vill lämna in sin dator och få den till en pek-skärms dator.

3D Vision vet jag är Nvidias teknik. Det är mer upp till Nvidia än Apple, sen behöver du 3D skärm?
..

Vem vill ha eeePC? :s
Det är ju bara små och billiga komponeneter, inte direkt bra.. Sen motsvarar den frågan svaret på första frågan. Apple tillverkar inte pekskärmsdatorer.

Skrivet av Oldskool:

Detta tycker jag är tre rätt coola tekniker som imponerade på mig första gången jag såg dem. Annars så finns det gott om produktivitets-tekniker som OsX inte stödjer.
* Kan man få än Macbook med SSD än eller ?
* Vilka bra Mac-program kan jag använda för att styra min industri-robot från tidigit 90-tal (Kör Win NT4 på en dator på jobbet bara för att kunna styra den i nuläget).
* Vilka bra program för paketanalys / protokollanalys finns det för OsX ? Letade i en timme förra året utan att hitta något.

Jag håller med om att mina exempel är lite godtyckliga. Det är sånt som jag själv har haft trassel med på jobbet sedan jag tyvärr fick en Macbook Pro som (undermålig) ersättning för min HP-laptop som pajade. Jag tror ibland att folk som gillar Mac mest är såna som surfar lite på datorn, kanske skriver lite korta meddelanden och liknande. Har man lite krav på att den skall gå att integrera i en verkstadsmiljö eller använda lite mer exotisk hårdvara, så är windows ofta ett bättre val. Förresten hur många grafikkort ur den senaste serien finns det till Mac ? Då menar jag ATIs Evergreen (hd5xxx) eller Nvidias Fermi (gtx4XX) ? Noll ?

Ok jag kan ha fel på någon punkt (Som sagt jag undviker hels OsX om jag kan), det är därför jag skriver i frågeform, så "bring it on" om jag ger en vilseledande bild.

Vem säger att du inte kan ha en SSD i en macbook?

Vem vill ens ha en HP bärbar? Bra komponeneter för priset, men kvaliteten är ju sämst. Hur många HP har inte överhettningsproblem? (Speciellt den bruna macbook pro kopian HP Envy blir riktigt varm efter en stund).

Apple väntar alltid med intergrationerna.. ex. Grafikkortens drivrutiner ska vara bra stabila innan de släpps. Sen förstår jag mig inte på varför man ska ha de senaste grafikkorten hela tiden när det föregående klarar spela alla spel :s ... Du kan få en xbox360 med bra spelprestanda i alla spel, för samma pris som att bara köpa ett grafikkort.

Skrivet av Oldskool:

Det här är ett rätt svepande påstående. Om Windows har så mycket sämre effektivitet än OsX, hur kommer det sig att en massa spel ger lägre FPS när man spelar på en Mac än under Windows, med samma hårdvara ?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12242-valve-erkanner-dalig-p...
Apple uppfann inte datorn. Apple uppfann inte färggrafik. Bara för att Windows och OsX båda har ett snyggare skrivbord än 1996, så betyder inte det att MS har härmat Apple.

Egentligen härmade Microsoft Apple eftersom Apple köpte rättigheterna och begärde även källkoden av Xerox för Det grafiska gränsnittet. Apple är nästan aldrig aldrig först. Men dom har revolutioerat produkter. Exempel är; Det Grafiska gränsnittet på datorn, iPhone, Laptop(Första bärbara som hade handledsstöd)...
..

Jag menar produktiv användning av operativsystemet! När du spelar använder du upp hela skärmen och använder bara det programmet. Produktivt menar jag Ex. när du switchar mellan massa fönster. kör flertal program samtidigt osv. Aero-Peek i Windows är riktigt sämst. Och det dära att ha musen över taskbaren för att se vilka fönster som e öppna är väldigt usel jämfört med Exposé.

...
Btw. Du sa just ett till argument att inte använda Windows 7... robotar funkar inte.

...
Btw. När ska Windows bli ett fullt 64-bit operativsystem som osx? 32-bit e Oldskool

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

3D Vision vet jag är Nvidias teknik. Det är mer upp till Nvidia än Apple, sen behöver du 3D skärm?

Varför är det det? Är det inte bara för Appel att följa den senaste tekniken och göra skärmar som funkar med 3D?

Skrivet av 1337sweden:

Apple väntar alltid med intergrationerna.. ex. Grafikkortens drivrutiner ska vara bra stabila innan de släpps. Sen förstår jag mig inte på varför man ska ha de senaste grafikkorten hela tiden när det föregående klarar spela alla spel :s ... Du kan få en xbox360 med bra spelprestanda i alla spel, för samma pris som att bara köpa ett grafikkort.

Visst xbox360 har bra "prestanda" men det beror på att alla tillverkare anpassar sina spel till xboxens väldigt begränsade hårdvara.

Skrivet av 1337sweden:

Egentligen härmade Microsoft Apple eftersom Apple köpte rättigheterna och begärde även källkoden av Xerox för Det grafiska gränsnittet. Apple är nästan aldrig aldrig först. Men dom har revolutionerat produkter. Exempel är; Det Grafiska gränsnittet på datorn, iPhone, Laptop(Första bärbara som hade handledsstöd)...

Appel skulle inte ha funnits om det inte vore för Microsoft om jag minns min historia rätt. Sen skulle jag inte säja att dom revolutionerar så mycket som dom skapar en väldig hype kring sina produkter som alla fans sväljer och propagerar vidare.

Skrivet av 1337sweden:

Jag menar produktiv användning av operativsystemet! När du spelar använder du upp hela skärmen och använder bara det programmet. Produktivt menar jag Ex. när du switchar mellan massa fönster. kör flertal program samtidigt osv. Aero-Peek i Windows är riktigt sämst. Och det dära att ha musen över taskbaren för att se vilka fönster som e öppna är väldigt usel jämfört med Exposé.

Så när man spelar så ska man samtidigt göra en massa andra saker? Visst kan man ha igång massor program medans man spelar så där tycker jag att du har fel. Man kan "switcha" mellan olika program när man spelar

Sen är åsikten om Aero-Peek högst personlig samt den om "taskbaren".

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jag skulle vilja gå så långt att säga att rätt tillfälle att använda Mac är om man redan har massa andra Appleprodukter. EN fördel med att ha total kontroll över både hårdvara och mjukvara är att det är lätt att integrera enheterna med varandra.

Grafiker med flera använder bara Mac av gammal vana. En gång i tiden var de bättre för grafik och annat men nu sitter nästan alla med samma program och samma hårdvara så kvar är bara det gamla, jag har alltid kört Mac och tänker fortsätta med det. Sen är ju just grafiker och fotografer ofta designintresserande och där ligger Apple bra till. De kan design vilket tilltalar många.

(*tramsig pie chart*)

Något överdriven bild men det ligger något i den.

I slutändan handlar det i stort sett bara om vilket GUI man tycker bäst om. Det känns ju dessutom som om de håller på att konvergera från alla håll nu så det lär bli mindre och mindre skillnad på utseendet. Båda har bra produkter med sina för och nackdelar.

Det där diagramet stämmer säkert till viss del, men jag tror också folk blir nyfikna när de hör att det är generellt mindre meck med Mac. Tror absolut inte det bara handlar om datorn utseende – man får nog räkna in lite hur operativet ser ut och fungerar också.

Så du stänger av Aero och tar därmed bort alla de funktioner som för första gången gör Windows 7 (enligt mig) till ett riktigt smidigt operativ att jobba i?

Som du säger handlar det mycket om vana att folk som kör Mac fortsätter med det. Men att det finns många saker i Mac OS X som är bra för grafisk formgivning är det väl inget snack om. Inbyggt PDF-stöd och mer korrekt typsnittsrendering är väl två anledningar. En annan sak är att folk slipper pilla med virus-program och lägga ned så lite tid som möjligt på datorn i sig.

Tyvärr verkar en artikel om just typsnittsrenderingen vara borta, men här är ett citat från sidan:

”For many of the reasons explained in this article, it is laughable to hear some visual designer, developer, UX person, or whomever say they are an expert in typography, yet they use a box running Microsoft’s Windows. You might be an expert in the way Microsoft’s font rendering wrecks the shape of letter-forms, and how to deal with that mess, but if you had a real expertise in, and love of, typography there is no way that you could be using anything but the Mac OS X as your system of choice, unless your enterprise company will not let you use a Mac, and even then, you should still be using a Mac as your personal computer of choice–if you really are a typography expert, and not just blowing hot air.”

Här kommer länken ändå, men där finns som sagt ingen artikel längre:
http://dougitdesign.com/blog/2009/10...tween-the-oss/

Klart det är upp till var och en vilket GUI man tycker bäst om. Men det finns väl ändå saker som man bör kunna om är bättre? Ju färre steg för att utföra en sak får man väl generellt säga är bättre. Sen vad man trivs med är en helt annan sak – det behöver ju inte vara det rent praktiskt mest effektiva som man trivs med.

På MacWorld.se diskuteras samma nyhet som här.
En snubbe skriver en sak som jag inte kunde sagt bättre själv:

”Om MS ska kopiera något från OSX så är det de starka och genomtänkta design guidelines som finns för Cocoa applikationer. I princip alla Cocoa applikationer har samma grundutseende och layout på grundfunktionerna. De vanligaste funktionerna ligger även på samma ställe i menyerna och har samma snabbtangenter i alla program. Finns även klara direktiv när en viss typ av fönster ska användas.

Windows hade denna typ av design guidelines i slutet av 90-talet, åtminstone på de program som kom från MS själva (vilket var en stor anledning till att jag föredrog Win över Linux på den tiden). Numera är Windowsprogram en salig röra vad det gäller design. Jämför Visual Studio 2005, 2008, 2010, Office 2003, Office 2007, IE 6, IE 7, IE 8, MSN messenger. Det är nästan så att varje enskilt program av dessa har sin egen idé om menyplaceringar, färgval, layoutval. Det ser inte proffsigt ut och det drar ner effektiviteten på den som ska jobba med systemet. Vet inte om dessa design guidelines saknas i dag eller om utvecklarna (inklusive MS) helt enkelt bara skiter i dem.

Ett sätt att styra detta är att göra det svårt att inte följa guidelines om man utvecklar i Visual Studio, något som Apple gjort i Xcode.”

Microsoft inspireras av Apple - MacWorld

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Sen är åsikten om Aero-Peek högst personlig samt den om "taskbaren".

Som jag nämnde i min förra (långa...) post borde man väl kunna komma överens om att vissa saker är mätbart mer effektiva? Sen vad man trivs med är en annan sak.

Tycker också ”peek”-funktionen tar mer tid än vad den ger i nytta.
Men tycker absolut att visa-fönster-när-man-pekar-på-programikonen är bra i Windows 7 - bättre än varianten i Mac OS X där man måste hålla inne musknappen en stund på programikonen för att få upp en liknande grej (app Exposé) och sen blir det rätt stora förhandsvisningar jämfört med de i Windows 7 (om man inte har en massa fönster i just det programmet). Det hela blir lite för dramatiskt och ”kantigt” i Mac OS X – just när det gäller detta så får man nog säga att Windows 7 är mer effektivt, men det är så klart min ovetenskapliga bedömning.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Appel skulle inte ha funnits om det inte vore för Microsoft om jag minns min historia rätt. Sen skulle jag inte säja att dom revolutionerar så mycket som dom skapar en väldig hype kring sina produkter som alla fans sväljer och propagerar vidare.

Nej, du minns inte rätt.
Så kan man väl inte säga (i alla fall inte i detta fall)? ”Om inte det fanns så skulle inte detta ha skett”.
Det är mer komplicerat än så.

Att saker blir hype grundat sig ofta på något. Det finns en del insöade fans så klart, men jag är helt övertygad om att de flesta inte köper grejorna endast på grund av att det skulle vara ”hipp och ball” med Apple-grejor.

Klart det inte bara är märket folk går på när det gäller en dator eller mobiltelefon.
Man prövar produkten och hör sig för vad andra tycker.
Det är väl knappast klädesplagg vi snackar om – där tror jag hype har större betydelse.

Ta iPhone t.ex.
Den är inte bara hype. Folk gillar prylen överlag och när folk är nöjda med en produkt så sprider sig ryktet.
Den gör vad folk vill på ett sätt som är tillfredsställande för de flesta.

Nä, att tro att ett företag skulle överleva enbart på hype låter rätt naivt i mina öron – någon substans måste allt finnas med.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av star-affinity:

Nej, du minns inte rätt.
Så kan man väl inte säga (i alla fall inte i detta fall)? ”Om inte det fanns så skulle inte detta ha skett”.

Jag skulle gissa att han syftar på när Microsoft i slutet av 90-talet räddade Apple från ekonomisk undergång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag skulle gissa att han syftar på när Microsoft i slutet av 90-talet räddade Apple från ekonomisk undergång.

Förenklad och snedvriden tolkning av verkligheten:

Here’s the most common version of the myth from the San Francisco Chronicle:

Ironically, it was Microsoft that saved Apple in 1997, when it pledged to develop applications for the Apple operating system and invested $150 million in the company.

The partnership allowed Apple to go about narrowing its focus to building well-designed products for consumers. …

Oops, didn’t happen. This urban myth won’t die and as we can see, it’s now accepted in the Apple-Microsoft canon.

Here’s the truth:

Back in the summer of 1997, Apple was in trouble with its developers, installed base and investors. The was chaos in Apple’s product lines, SKUs with competing capabilities and positioning. Licensees for the Mac OS were clamoring over a go-ahead for new models. Just six months before, Cupertino had brought back Steve Jobs with his NeXT OS to create Apple’s next-generation OS, but its arrival on the Mac would not come for a long long while.”

Läs resten här:
Stop the lies! The day that Microsoft 'saved' Apple | ZDNet

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

^^^ Jag har inte gjort någon tolkning alls. Som artikeln du hänvisar tar upp handlar det om flera bidragande åtgärder. Självklart vill de med en pro-Apple agenda förminska Microsofts betydelse i affären, samtidigt som Microsoft anhängare kanske förstorar betydelsen av själva investeringen.

Personligen är jag likgiltig i frågan.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Det där diagramet stämmer säkert till viss del, men jag tror också folk blir nyfikna när de hör att det är generellt mindre meck med Mac. Tror absolut inte det bara handlar om datorn utseende – man får nog räkna in lite hur operativet ser ut och fungerar också.

Så du stänger av Aero och tar därmed bort alla de funktioner som för första gången gör Windows 7 (enligt mig) till ett riktigt smidigt operativ att jobba i?

Som du säger handlar det mycket om vana att folk som kör Mac fortsätter med det. Men att det finns många saker i Mac OS X som är bra för grafisk formgivning är det väl inget snack om. Inbyggt PDF-stöd och mer korrekt typsnittsrendering är väl två anledningar. En annan sak är att folk slipper pilla med virus-program och lägga ned så lite tid som möjligt på datorn i sig.

Tyvärr verkar en artikel om just typsnittsrenderingen vara borta, men här är ett citat från sidan:

”For many of the reasons explained in this article, it is laughable to hear some visual designer, developer, UX person, or whomever say they are an expert in typography, yet they use a box running Microsoft’s Windows. You might be an expert in the way Microsoft’s font rendering wrecks the shape of letter-forms, and how to deal with that mess, but if you had a real expertise in, and love of, typography there is no way that you could be using anything but the Mac OS X as your system of choice, unless your enterprise company will not let you use a Mac, and even then, you should still be using a Mac as your personal computer of choice–if you really are a typography expert, and not just blowing hot air.”

Här kommer länken ändå, men där finns som sagt ingen artikel längre:
http://dougitdesign.com/blog/2009/10...tween-the-oss/

Klart det är upp till var och en vilket GUI man tycker bäst om. Men det finns väl ändå saker som man bör kunna om är bättre? Ju färre steg för att utföra en sak får man väl generellt säga är bättre. Sen vad man trivs med är en helt annan sak – det behöver ju inte vara det rent praktiskt mest effektiva som man trivs med.

På MacWorld.se diskuteras samma nyhet som här.
En snubbe skriver en sak som jag inte kunde sagt bättre själv:

”Om MS ska kopiera något från OSX så är det de starka och genomtänkta design guidelines som finns för Cocoa applikationer. I princip alla Cocoa applikationer har samma grundutseende och layout på grundfunktionerna. De vanligaste funktionerna ligger även på samma ställe i menyerna och har samma snabbtangenter i alla program. Finns även klara direktiv när en viss typ av fönster ska användas.

Windows hade denna typ av design guidelines i slutet av 90-talet, åtminstone på de program som kom från MS själva (vilket var en stor anledning till att jag föredrog Win över Linux på den tiden). Numera är Windowsprogram en salig röra vad det gäller design. Jämför Visual Studio 2005, 2008, 2010, Office 2003, Office 2007, IE 6, IE 7, IE 8, MSN messenger. Det är nästan så att varje enskilt program av dessa har sin egen idé om menyplaceringar, färgval, layoutval. Det ser inte proffsigt ut och det drar ner effektiviteten på den som ska jobba med systemet. Vet inte om dessa design guidelines saknas i dag eller om utvecklarna (inklusive MS) helt enkelt bara skiter i dem.

Ett sätt att styra detta är att göra det svårt att inte följa guidelines om man utvecklar i Visual Studio, något som Apple gjort i Xcode.”

Microsoft inspireras av Apple - MacWorld

Just peek funktionen är kvar men använder den sällan. Tänkte mer på trams som transparenta fönster och Flip 3D. Genomskinliga kanter på fönster och liknande ser snyggt ut på demo men man tröttnar snabbt i praktiken. När jag lekte med Red Hat körde jag transparenta fönster vilket blev jobbigt efter en timme.

Det är första gången jag hör något om att det är någon skillnad mellan hur de olika operativsystemen rendrerar typsnitt. Jag trodde att det låg långt ovanför OS-nivå. Var hittar man mer information om det här?

Sen bör det tilläggas att Apples fasoner gjorde att alla Mac-användare fick klara sig utan Adobe CS4 i 64-bit eftersom de strax innan lanseringen helt enkelt slutade med Carbon och körde hårt på Cocoa istället utan förvarning. Jättebra om man är grafiker... Applesidan blev väldigt glada nu när CS5 släpptes så de äntligen kan dra nytta av fördelarna med 64-bitar. Praktiskt är även att Adobe släppte Mercury för att snabba upp videohantering. Tyvärr säljers in Apple några grafikkort som är kompatibla med den så det var ju snällt för att grafiker igen. Men det är ju iof bara att vandra iväg till vilken datorbutik som helst och köpa ett nytt kort, om man har en Mac Pro vill säga.

Microsoft har gjort om sin design lite nu så att allt ska se mer lika ut i framtiden. Tanken är att deras program ska se ut som Office 2007 typ. Kommer inte ihåg vad de kallar skiten men det har något flashingt namn. Sen ser jag inte riktigt problemet. De vanligaste funktionerna ligger på samma ställe även på Windows. Spara, Print och liknande ligger alltid under File. Ctrl + S är samma i alla program jag har kört förrutom Linuxprogram där det kan vara helt random. Vad är det mer man vill ha gemensamt? Själva konceptet är något jag är emot då jag inte tycker att den som tillverkar operativsystemet skall lägga sig i programutvecklandet så mycket. Apples mentalitet är ju att det alltid vet bäst så deras regler gäller enbart och det finns inga alternativ. Jag är mer för ett lite mer öppet system.
Jag kommer aldrig köpa en iPod eftersom de vill låsa mig vid iTunes. En MP3-spelare skall bete sig som en vanlig disk när jag pluggar in den och inget annat. Hatar för övrigt Sony för de håller på med samma dumheter. I alla fall i deras mobiler. Jag kommer aldrig köpa en iPhone eftersom de envisas med att bestämma vilka appar som får finnas och inte. Det gick till exempel väldigt länge inte att se på SVTs WebTV eftersom flash inte fungerade och deras iPhone-app inte var godkänd.

När google tar över världen kommer den fortfarande innehålla nördig humor och färg. När Apple tar över världen blir det vara vitt och sterilt och den enda andra tillåtna färgen är svart fast bara om det är en polotröja.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag ser att diskussionen har fortsatt. Finns mycket tänkvärt här. Det måste vara med mycket blandade känslor som Mac-entusiaster tar emot nyheten att Windows kanske blir mer likt MacOs. Att Ethereal, som jag tidigare kört på Linux, även finns för PowerPC / Mac var en nyttig nyhet för mig (Jag checkar att servermodulens paket har rätt innehåll efter vidareutvecklingar, jag vet att det kan användas till "skummare" ändamål också..)

Jag tror att det är lättare att vara överens om Macen som dator. Den har en del fördelar, inte minst användarvänligheten i OSet, även om hårdvaran ibland inte är senaste generationen av komponeneter. (Jag tänker på GPUs / CPUs som ibland (alltid ?) kommer månader och år senare till Mac). Vissa Macar har också ett lite häftigt pris i jämförelsen med hårdvaran de innehåller (Mac Pro var Ok prissatt när den släpptes i nuvarande version, men idag ?).

Vad som däremot är i stort sett omöjligt att komma överens om är vad man tycker om själva företag såsom Microsoft, Apple, Google och IBM. Här blir det en massa känslor med i bilden, och det tycks finnas mängder av exempel för att stödja att företaget X är för demokrati och frihet medans företaget Y har verksamhet i diktaturer eller motverkar det fria ordet eller stämmer andra företag eller bla bla bla...

Företag tjänar pengar. Det är deras uppgift. De kommer oftast att använda alla lagliga medel (inklusive t.ex. stämningar, patentansökningar, och legotillverkning i fattiga länder) för att tjäna mer pengar. I extrema fall så kan de vidta någon åtgärd för att slippa dålig publicitet.

Själv får jag alltid lite rysningar av företag som går in för att uppnå monopolställning på den ena eller andra marknaden. Och som utnyttjar en dominerande ställning för att slå undan fötterna på konkurrenter.

Låt den som är utan skuld kasta första stenen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Just peek funktionen är kvar men använder den sällan. Tänkte mer på trams som transparenta fönster och Flip 3D. Genomskinliga kanter på fönster och liknande ser snyggt ut på demo men man tröttnar snabbt i praktiken. När jag lekte med Red Hat körde jag transparenta fönster vilket blev jobbigt efter en timme.

Jo, håller med om att det kan bli ”för mycket av det goda”.
Jag gillar det sobra grå i grundutseendet på fönster i Mac OS X – får innehållet och ikoner att sticka ut mer.

Skrivet av Zotamedu:

Det är första gången jag hör något om att det är någon skillnad mellan hur de olika operativsystemen rendrerar typsnitt. Jag trodde att det låg långt ovanför OS-nivå. Var hittar man mer information om det här?

Ja, tyvärr så är den där artikeln jag ville länka till inte kvar längre.
Men det finns andra som tar upp det. Exempel: Font smoothing, anti-aliasing, and sub-pixel rendering - Joel on Software

Skrivet av Zotamedu:

Sen bör det tilläggas att Apples fasoner gjorde att alla Mac-användare fick klara sig utan Adobe CS4 i 64-bit eftersom de strax innan lanseringen helt enkelt slutade med Carbon och körde hårt på Cocoa istället utan förvarning. Jättebra om man är grafiker... Applesidan blev väldigt glada nu när CS5 släpptes så de äntligen kan dra nytta av fördelarna med 64-bitar. Praktiskt är även att Adobe släppte Mercury för att snabba upp videohantering. Tyvärr säljers in Apple några grafikkort som är kompatibla med den så det var ju snällt för att grafiker igen. Men det är ju iof bara att vandra iväg till vilken datorbutik som helst och köpa ett nytt kort, om man har en Mac Pro vill säga.

Ja, det är sant att det var en nackdel och Apple borde kanske förvarnat lite, men det är ett sätt att kasta ut det gamla och gå vidare. Inte så jättebra om man är grafiker, nej. Särkillt inte om man kör tyngre bilder i Photoshop.
Samtidigt har vi klarat oss rätt bra på jobbet där 15 retuschörer sitter på heltid och jobbar i Photoshop CS4 med Mac Pro-maskiner från 2006. Men helt klart att det var ett trist besked när det kom (inte 64-bit på Mac för CS4).

Skrivet av Zotamedu:

Microsoft har gjort om sin design lite nu så att allt ska se mer lika ut i framtiden. Tanken är att deras program ska se ut som Office 2007 typ. Kommer inte ihåg vad de kallar skiten men det har något flashingt namn. Sen ser jag inte riktigt problemet. De vanligaste funktionerna ligger på samma ställe även på Windows. Spara, Print och liknande ligger alltid under File. Ctrl + S är samma i alla program jag har kört förrutom Linuxprogram där det kan vara helt random. Vad är det mer man vill ha gemensamt? Själva konceptet är något jag är emot då jag inte tycker att den som tillverkar operativsystemet skall lägga sig i programutvecklandet så mycket. Apples mentalitet är ju att det alltid vet bäst så deras regler gäller enbart och det finns inga alternativ. Jag är mer för ett lite mer öppet system.

Ja, gemensamma kortkommandon är en sak, men också ett någorlunda konsekvent upplägg i användargränssnittet är också en fördel. Här är Apples ”Human Interface Guidelines” som tar upp det hela:
Apple Human Interface Guidelines: Introduction to Apple Human Interface Guidelines

Men när det gäller Mac OS X är det väl knappast mer stängt än Windows? Det är inte enbart Apples regler som gäller där.
Jag tycker många har en överdriven bild av hur Apple är som antagligen baseras på hur deras App Store (för mobila enheter) funkar.

Skrivet av Zotamedu:

Jag kommer aldrig köpa en iPod eftersom de vill låsa mig vid iTunes. En MP3-spelare skall bete sig som en vanlig disk när jag pluggar in den och inget annat. Hatar för övrigt Sony för de håller på med samma dumheter. I alla fall i deras mobiler. Jag kommer aldrig köpa en iPhone eftersom de envisas med att bestämma vilka appar som får finnas och inte. Det gick till exempel väldigt länge inte att se på SVTs WebTV eftersom flash inte fungerade och deras iPhone-app inte var godkänd.

När google tar över världen kommer den fortfarande innehålla nördig humor och färg. När Apple tar över världen blir det vara vitt och sterilt och den enda andra tillåtna färgen är svart fast bara om det är en polotröja.

Jag tror mycket i Apples framgång när det gäller iTunes/iPod beror på att de bestämt sig för ett sätt att överföra musik som de tror funkar bra för de flesta och sen kört på det. Själv tycker jag bara det är bökigt att behöva filhantera när man ska lasta på musik. Smarta spellistor och att kunna lägga låtar i slumpmässig ordning är väl lite knepigt att fixa i en filhanterare?

Det där med att Apple bestämmer vad som ska finnas i sin App Store kan jag förstå till viss del, men det är inte bara nackdelar att det är så. För de flesta användare är det snarare en fördel (har för mig att Microsoft kommer göra på ett liknande sätt med Windows Mobile 7?) och det går faktiskt att köra på jailbreak om man inte gillar läget. Låt mig fråga: vad är det för fantastiska program som användaren missar eftersom Apple inte godkänner dem? Finns de för Android? Ibland känns det som det mest är en principsak att folk inte gillar den kontroll Apple har över App Store.

Lite samma sak med Flash som med att slänga ut Carbon – ut med gammalt och in med nytt. Inte bara dåligt att man säger nej till Flash, det driver på utvecklingen mot bättre lösningar. Sen det där med SVT's web TV – det fanns ju tidigt en särskild app för YouTube, så det borde väl SVT också kunnat fixa? Men vet inte riktigt hur det är med det.

Hursomhelst har Flash varit rätt trist på Mac (bättre sen version 10 dock) så jag förstår i mycket varför det inte gillas - drar ju hur mycket soppa som helst och det har varit rätt instabilt. Bättre med senare versions dock.

Men men. Tycker det är lite väl mycket konspirationsteorier mot Apple. Man drar massa slutsatser av något man läst och får inte alltid hela bilden eller så ser man inte fördelarna (som faktiskt finns) med Apples sätt att göra saker.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

^^^ Jag har inte gjort någon tolkning alls. Som artikeln du hänvisar tar upp handlar det om flera bidragande åtgärder. Självklart vill de med en pro-Apple agenda förminska Microsofts betydelse i affären, samtidigt som Microsoft anhängare kanske förstorar betydelsen av själva investeringen.

Personligen är jag likgiltig i frågan.

Jag är också rätt likgiltig.

Men det känns som ett typiskt exempel som Apple-bashare hör talas om och sen (i princip helt oinsatt) använder som argument mot Apple.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Mottagningsproblemet är också en mjukvaru bugg...

Och vad jag förstått så måste du hålla mobilen på ett konstigt sätt vilket man inte brukar göra, och därför inte utgör ett så stort problem

Ett jättekonstigt sätt, typ som i vänster hand om man är vänsterhänt.

Skrivet av star-affinity:

Folk som gillar Mac håller ofta på med något inom det grafiska, foto/video eller musik.

Varför vet jag inte, inte gör den det bättre iaf. "Mac bättre för design" = myt från 90talet.

Skrivet av Xlex:

Ingenting nytt där... Kolla bara på Windows 7 Docken... skrattade när jag såg keynoten från 2010 där apple lanserade det som microsoft kom att härma bara tio år senare xD

Jag skrattade när det är 2010 och man fortfarande inte kan låsa en Mac eller stänga av musaccelerationen utan att springa runt i cirkusterminalen.

Skrivet av star-affinity:

Folk som gillar Mac håller ofta på med något inom det grafiska, foto/video eller musik.

Varför vet jag inte, inte gör den det bättre iaf.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag skrattade när det är 2010 och man fortfarande inte kan låsa en Mac eller stänga av musaccelerationen utan att springa runt i cirkusterminalen.

Vad du menar med "låsa Macen" har jag ingen aning om, men om du menar att sätta en lösenordsruta på skärmen så är det bara att sätta valfritt skärmhörn på att "låsa Macen". Görs i Systeminställningar.

Det finns ett flertal program för att ta bort musaccelerationen, inget terminalknackande där heller.

Dubbelfel, så att säga.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluray:

Vad du menar med "låsa Macen" har jag ingen aning om, men om du menar att sätta en lösenordsruta på skärmen så är det bara att sätta valfritt skärmhörn på att "låsa Macen". Görs i Systeminställningar.

Sist jag gjorde det stängde den av alla mina program.

Skrivet av Bluray:

Det finns ett flertal program för att ta bort musaccelerationen, inget terminalknackande där heller.

Dubbelfel, så att säga.

Som sagt, tredjepartskräp som man måste installera.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Varför vet jag inte, inte gör den det bättre iaf. "Mac bättre för design" = myt från 90talet.

Jag skrattade när det är 2010 och man fortfarande inte kan låsa en Mac eller stänga av musaccelerationen utan att springa runt i cirkusterminalen.

Varför vet jag inte, inte gör den det bättre iaf.

Jag sa inte att Macen tvunget gör det bättre, bara att folk som jobbar med de sakerna generellt kör Mac.

Om du öppna programmet Nyckelhanterare (Keychain Access på engelska) som ligger i Program > Vertygsprogram och sen går till Inställningar i program-menyn (eller trycker ”cmd ,”) så kan du kryssa i ”Visa status i menyraden”. Då får man upp ett hänglås i menyraden där man kan välja ”Lås skärm”.
Dock finns det (inte vad jag vet) ett tangentbordskommando för att låsa skärmen, vilket är lite fånigt.

Håller också med om att man borde kunna stänga av musaccelerationen.
Men flera av de program som finns är absolut inte tredjepartskräp (i alla fall inte skräp) och ger dessutom ordentliga möjligheter att ställa in sina musknappar ”ordentligt” – olika funktion/acceleration beroende på program etc.

Några exempel:
Download SteerMouse for Mac - Powerful third-party mouse driver software. MacUpdate Mac Software Downloads

Download USB Overdrive X for Mac - USB driver handles most mice, trackballs, other input devices. MacUpdate Mac Software Downloads

Download ControllerMate for Mac - Use joystick, gamepad, trackball in place of keyboard. MacUpdate Mac Software Downloads

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Varför kopiera MAC OS?
Win 7 säljer som smör
ung. 150 mill såld!! BARA win 7
Win 8 ska bara bygger på den !!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Varför kopiera MAC OS?
Win 7 säljer som smör
ung. 150 mill såld!! BARA win 7
Win 8 ska bara bygger på den !!!

Det kanske säljer som smör delvis för att de tagit inspiration from Mac OS X?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Det kanske säljer som smör delvis för att de tagit inspiration from Mac OS X?

Jag skulle väl säga för att det är det enda vettiga OS som släppts på ett flertal år (Läs: sen XP).

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Avstängd

Spelar roll vad man plockat lite inspiration från - man tar från alla och alla tar från en. Tyvärr är det så enkelt.

Personligen tycker jag att det största problemet med Mac är den begränsade hårdvaran och möjligheterna att utnyttja den. Och då menar jag inte att det fetaste grafikkortet saknas för att spela CS i 2000fps utan snarare att jag ska behöva betala extra för en duallink- adapter eller att det inte går att ta ut HD-ljud som Dolby TrueHD från en blu-ray. Så länge det är Mac kommer det alltid vara saker som man behöver kompromissa på, vilka standarder som används är åtminstone för mig skit samma så länge datorn går att nyttja i det syfte det är tänkt. Med Mac är det alltid "något" som inte fungerar fullt ut.

Jag gillar inte iTunes eftersom det inte klarar av min otaggade musik. Apple- fanboysen säger bara "men tagga musiken istället" vilket är ett riktigt horribelt svar på ett problem - plötsligt är det användarens fel som inte vill/kan anpassa sig efter företaget. Tillbaka till alla andra mediaspelare då...

Jag kan göra listan lång...

Dock förstår jag inte vad Microsoft ska göra med Windows 8 redan nu då man börjar få väldigt många aktiva operativsystem samtidigt som är ägnade åt samma kund. Det vore då bättre att kanske med Windows 8 göra ett ordentligt avstamp från nuvarande Windows- familj och kanske påbörja en ny. Nytt filsystem och renodlat 64bitars kanske, med ett emulerat XP- läge eller liknande.

Idag har Windows XP support fram till 2014, Vista til 2017 och ska då Windows 7 ha minst fem år plus extended... ptjaa vi pratar om kanske fyra eller fem aktiva operativsystem...

Permalänk
Medlem

Man kan ju bara hoppas på att dom inte gör om samma misstag som med ME och Vista. Istället för ME så hade dom kunnat göra en Windows 2000 Home

Sitter själv med Windows 7 Home Premium 32-bit på min Compaq 615 och uppgraderade nyligen från Windows XP Professional SP3 till Windows 7 Home Premium 64-bit på min stationära. Jag fullkomligt älskar Windows 7. Tar ett tag innan man vant sig misstänker jag, men det är väl bara att titta runt lite i menyerna och läsa på i guider och liknande så kan man det lika bra som XP.