Windows 8 tar idéer från Apple

Permalänk
Medlem

hibrenation som standardavstängning? nja låter ju inte direkt super men om det kommer mer och mer moderkort som du kan överklocka on the fly så kan jag köpa konceptet, bara inte den vanliga start upp tiden förlängs och hibranate tiden kortas ner.
Annars låter det ju vettigt ett osx fast stöd för spel och du kan installera det på vilken dator som helst och dessutom använda vilka tillbehör som helst. Eller rättare sagt som linux fast med fullt stöd för .exe filer och alla extra funktioner installerade. Det enda jag hoppas nu är att osx blir firare och att apple inser att det inte funkar att ha monopol på allt till datorn, visst är fruktsallad godare än tillexempel bara apelsin?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Det var aviserat för länge sedan och förväntades finnas med i Windows 7. Men din fråga kanske mer handlar om varför något bättre än NTFS behövs? Det saknar flera funktioner för större lagring som redan finns för andra operativsystem. Boot-bara napshots av filsystemet kommer att inom kort bli mer eller mindre standard för konkurrenterna (frånsett OSX eftersom tydligen Apple nobbar ZFS). Andra filsystem har visat sig fungera bättre på SSD diskar. Det finns ganska mycket faktiskt.

I see. Tack för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oldskool:

Kan du ta några exempel ? Du tänker kanske på "widgets", möjligheten att ha småprogram som kör på skärmbakgrunden ?

Bland annat, jag tycker även layouten i det stora hela påminner mer. Fler stora ikoner, tyngre grafik, lättåtkomliga program genom sökning etc. Det enda som jag verkligen, verkligen saknar nu är möjligheten att ha fler workspaces.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vattendroppe:

Bland annat, jag tycker även layouten i det stora hela påminner mer. Fler stora ikoner, tyngre grafik, lättåtkomliga program genom sökning etc. Det enda som jag verkligen, verkligen saknar nu är möjligheten att ha fler workspaces.

Windows 7 Virtual Desktop Manager | Windows 7

Som sagt, det har funnits i en himla massa år om man bara orkar googla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Calle2003:

Ful och fet PC version av iMac på första sliden!
Har för övrigt "nyss" köpt Windows 7, kör lite Mac OS X 10.6 också men jag föredrar Windows 7, inte lika låst.

Men ändå snackar du lite på forumet då och då om att köpa en iPhone som är låst till iTunes? (du kanske har en?).. ironiskt

Skrivet av OrbitJ0k3r:

IMO är W7 det ultimata OS:et kommer aldrig vilja byta

Det är bättre än Vista men endast bästa operativsystemet om man ska spela och till viss mjukvara man saknar som man måste ha i vardagen... annars saknar windows bla. *NIX-grund i mitt tyckte som linux och osx har. Osx har gott om bra mjukvara. Vad är det som gör att du inte vill byta? är du sån som klagar på att du inte "van" med nått annat?..

Skrivet av Oldskool:

Hur som helst, jag gillar Windows-världen med dess enorma utbud, dess möjligheter att skräddasy lösningar, och dessa coola innovativa tekniker.

Vad är det du saknar i andra operativststem förutom att kunna spela spel?..
Vilka tekniker som kommer med Windows 7 menar du?..
(De grafiska "coola innovativa" uppfriskningar liknar lite från osx, men fungerar mycket sämre produktivt i praktiken än "orginalet".)

Skrivet av Zotamedu:

Windows 7 Virtual Desktop Manager | Windows 7

Som sagt, det har funnits i en himla massa år om man bara orkar googla.

Det är inget som ingår med operativsystemet som "native" standard .. Det är tredjeparti.. fail

Permalänk
Skrivet av Monarchy:

vilket företag tittar inte på konkurrenterna

Dom finns inte, för dom har gått i konkurs

Permalänk
Inaktiv

Det har dom väll alltid gjort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hur som helst, jag gillar Windows-världen med dess enorma utbud, dess möjligheter att skräddasy lösningar, och dessa coola innovativa tekniker. Just nu tycker jag det är skitkul att lira spel med Nvidias 3dVision. Och det är bra längesedan jag hade några problem med drivrutiner, virus eller liknande på Windows-plattformen. Sen får väl var och en välja det dem tycker är kul.

Gillar multi-touch-plattan på MacBook Pro-datorn som jag har via jobbet.

Scrolla up och ned genom att dra med två fingrar på plattan.
Klicka eller ”knacka”med två fingrar på plattan för att högerklicka.
3-finger-”swipe” till vänster för att gå bakåt eller swipe åt höger för framåt.
4-finger-swipe uppåt för att få ”peak”på skrivbordet (Exposé).
4-finger-swipe neråt för att få översikt av alla fönster (Exposé igen).
4-finger-swipe åt vänster eller höger för att få fram programväxlaren.

Det är finns inovation av olika slag åt olika håll.
Tycker Apple är rätt duktiga överlag – operativsystem, datortillverkning och tillverkning av mobiler/bärbara musikspelare och en hel del grymma program (Logic Studio-paketet, Final Cut Studio-paketet och Aperture exempelvis).

Sen blir det alltid Apple vs. alla andra tillverkare – svårt att alltid hålla det på en rättvis nivå då.
Men det är ofta knepigt att jämföra saker. Många aspekter som kanske borde vägas in men som inte alltid tas med.

Men klart det finns nackdelar med Apple och mycket som kan göras bättre.
Det begränsade hårdvarutbud Apple har tycker jag är en stor nackdel.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac mini | M4 Pro | 48 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | 1 TB | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av 1337sweden:

Det är inget som ingår med operativsystemet som "native" standard .. Det är tredjeparti.. fail

Om det är tredjepart eller fjärdepart eller vad det är spelar väl ingen roll, det går att få den funktionen på ett enkelt sätt om man vill ha den. Att trycka in mängder med funktioner gör att os'et blir onödigt stort och långsamt.

Skulle tro att det är en minoritet av win användare som skulle ha användning av virtuella skrivbord, det är en ganska smal användarskara som behöver den typen av funktioner. Man kommer ganska långt på 3st 24"@1920x1200

En idé skulle ju kunna vara att MS lägger in den typen av addons i MS-store om det blir en sådan. Så kan användaren enkelt ladda ner därifrån om denne behöver specifika funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Vad är det du saknar i andra operativststem förutom att kunna spela spel?..
Vilka tekniker som kommer med Windows 7 menar du?..

En rimlig fråga. Jag har inte "all" kunskap om OsX så du får gärna rätta mig om jag har fel, men.. Förutom att jag tycker Windows är bra mycket bättre än OsX för gaming, så saknar jag:
* Stöd för pekskärmar. Detta har varit rätt vanligt bland nya PC-laptops ett tag, men det finns väl inte någon Mac med pekskärm än (Nej, jag räknar inte telefoner / Phone OS)
* Stöd för äkta 3D (Typ 3dvision). Detta är är för gaming, men även användbart när man t.ex. håller på med 3D-modellering och liknande. Alltså inte bara spel.
* "Convertible"-datorer där man kan växla mellan tablet-läge och laptopläge (typ som eeePC 101MT).

Detta tycker jag är tre rätt coola tekniker som imponerade på mig första gången jag såg dem. Annars så finns det gott om produktivitets-tekniker som OsX inte stödjer.
* Kan man få än Macbook med SSD än eller ?
* Vilka bra Mac-program kan jag använda för att styra min industri-robot från tidigit 90-tal (Kör Win NT4 på en dator på jobbet bara för att kunna styra den i nuläget).
* Vilka bra program för paketanalys / protokollanalys finns det för OsX ? Letade i en timme förra året utan att hitta något.

Jag håller med om att mina exempel är lite godtyckliga. Det är sånt som jag själv har haft trassel med på jobbet sedan jag tyvärr fick en Macbook Pro som (undermålig) ersättning för min HP-laptop som pajade. Jag tror ibland att folk som gillar Mac mest är såna som surfar lite på datorn, kanske skriver lite korta meddelanden och liknande. Har man lite krav på att den skall gå att integrera i en verkstadsmiljö eller använda lite mer exotisk hårdvara, så är windows ofta ett bättre val. Förresten hur många grafikkort ur den senaste serien finns det till Mac ? Då menar jag ATIs Evergreen (hd5xxx) eller Nvidias Fermi (gtx4XX) ? Noll ?

Ok jag kan ha fel på någon punkt (Som sagt jag undviker hels OsX om jag kan), det är därför jag skriver i frågeform, så "bring it on" om jag ger en vilseledande bild.

Skrivet av 1337sweden:

(De grafiska "coola innovativa" uppfriskningar liknar lite från osx, men fungerar mycket sämre produktivt i praktiken än "orginalet".)

Det här är ett rätt svepande påstående. Om Windows har så mycket sämre effektivitet än OsX, hur kommer det sig att en massa spel ger lägre FPS när man spelar på en Mac än under Windows, med samma hårdvara ?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12242-valve-erkanner-dalig-p...
Apple uppfann inte datorn. Apple uppfann inte färggrafik. Bara för att Windows och OsX båda har ett snyggare skrivbord än 1996, så betyder inte det att MS har härmat Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmiDonk:

Jag har ganska snabb dator, och windows 7 har alldrig startat på mindre än 10sec..runt 25 - 30 sekunder kan jag börja använda win7..efter typ 2min slutar hårddisken tugga.

Med Ubuntu netbook remix ligger jag runt 8 sekunder..Då får man tänka på att min netbook är ganska slö åndå.

Det är verkligen något som Microsoft får jobba på..snabbare start tid.

Min andra dator (HTPC) är installerad med WinXp, och den blir bara slöare o slöare bara man tittar på den..Ett år sedan jag installera windows på den plus alla program. Sedan dess har jag typ bara tittat på film med den, och den har en start tid på ca:5min innan man kan använda den. Vad är det som sker i windows som gör den bara slöare o slöare med tiden...?

Ja tanken va ju enligt länken att den bara skulle ladda vissa funktioner operativsystemet, och på så sätt få ner boot-tiden till ca 8 sec. Man kan ju undra vad den funktionen gick vilse någonstans.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Skrivet av Oldskool:

Det går att få, men du vill nog inte veta vad det kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det går att få, men du vill nog inte veta vad det kostar

Hehe du har rätt! Jag kollade upp det på Apples hemsida.. Och priset.. Ouch!
Nåväl kul att det finns för dem som har oändligt med pengar.

Permalänk
Medlem

Ja, jag ser inget konstigt i det. precis som alla andra operativsystemmakare kollar på konkurenterna så gr ju windows det också.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Hehe du har rätt! Jag kollade upp det på Apples hemsida.. Och priset.. Ouch!
Nåväl kul att det finns för dem som har oändligt med pengar.

Du kan ju göra som de allra flesta andra gör med sina datorer och stoppar in en egen SSD som köpt på komplett, inte dyrare än någon annan. Jag stoppade in en 80gb Intel x-25 och den funkar finfint. Lite lite lagringsutrymme till en början men då plockade jag ut dvd-skräpet och stoppade in min gamla 320gb HDD där, nu har man det bästa utav båda världar

Vad finns det för Windows-baserade datorer som kommer med standard ssd? Och vad ligger priset på dem? Jag har ingen aning men kan tänka mig att dessa inte ligger i "price-range" under 10-12 000 i alla fall. Men om du kan hitta exempel på bärbara som har det så vill jag jättegärna att du delar med dig och visar!

mvh Mrtazz

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrtazz:

Du kan ju göra som de allra flesta andra gör med sina datorer och stoppar in en egen SSD som köpt på komplett, inte dyrare än någon annan. Jag stoppade in en 80gb Intel x-25 och den funkar finfint. Lite lite lagringsutrymme till en början men då plockade jag ut dvd-skräpet och stoppade in min gamla 320gb HDD där, nu har man det bästa utav båda världar

Verkligen kul att man alltså ändå kan variera hårdvaran lite, Macen är kanske inte så sluten som jag har trott. Två saker som jag undrar: Om man byter till en helt annan disk (exempelvis Intel x-25), gäller fortfarande garantin för datorn ? Och är det verkligen "lagligt", skriver man inte på nån EUL om att man bara skall använda Apple-hårdvara ?

Skrivet av mrtazz:

Vad finns det för Windows-baserade datorer som kommer med standard ssd? Och vad ligger priset på dem? Jag har ingen aning men kan tänka mig att dessa inte ligger i "price-range" under 10-12 000 i alla fall. Men om du kan hitta exempel på bärbara som har det så vill jag jättegärna att du delar med dig och visar!

mvh Mrtazz

Här är en review från 2007 om eee PC701, som kommer med en SSD som standard (om än jäkligt liten..). Den kostar (kostade) 219 pund. Så det finns betydligt billigare alternativ, och har gjort det rätt länge.
Asus Eee PC 701 Full Review, Laptop Reviews on CNET UK

Om du vill beställa en billig bärbar med SSD idag så har du några här:
Asus Eee PC 701 - 630MHz 512MB 4GB 7" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (2553:-)
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (2649:-)
MSI Wind U115 - 1,6GHz 1GB 160+8GB 10" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (6605:-)

Mycket ny hårdvaruteknik kommer först till Windows-världen, strax därpå till Linux (eftersom folk inom OS-rörelsen skriver sin egna drivisar och vad som behövs..), och ett par år senare ev. till Apple med. Men visst finns det fördelar med Apples approach. Deras komponenter är oftast utvalda med omsorg och har överlag god kvalité. Jag fattar att det finns folk som föredrar Mac, de är rätt problemfria om man inte gillar gaming och liknande, men jag har svårt att fatta "hypen" kring företaget. En Mac är lite som en Volvo, pålitlig, bra kvalité, men lite tråkig och till överpris. En Windowsdator finns i alla smaker och varianter, från billiga netbooks till dyra muskelmaskiner. Kul diskussion förresten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Verkligen kul att man alltså ändå kan variera hårdvaran lite, Macen är kanske inte så sluten som jag har trott. Två saker som jag undrar: Om man byter till en helt annan disk (exempelvis Intel x-25), gäller fortfarande garantin för datorn ? Och är det verkligen "lagligt", skriver man inte på nån EUL om att man bara skall använda Apple-hårdvara ?

Här är en review från 2007 om eee PC701, som kommer med en SSD som standard (om än jäkligt liten..). Den kostar (kostade) 219 pund. Så det finns betydligt billigare alternativ, och har gjort det rätt länge.
Asus Eee PC 701 Full Review, Laptop Reviews on CNET UK

Om du vill beställa en billig bärbar med SSD idag så har du några här:
Asus Eee PC 701 - 630MHz 512MB 4GB 7" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (2553:-)
Acer Aspire One A110-A - 1,6GHz 512MB 8GB 8,9" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (2649:-)
MSI Wind U115 - 1,6GHz 1GB 160+8GB 10" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer (6605:-)

Mycket ny hårdvaruteknik kommer först till Windows-världen, strax därpå till Linux (eftersom folk inom OS-rörelsen skriver sin egna drivisar och vad som behövs..), och ett par år senare ev. till Apple med. Men visst finns det fördelar med Apples approach. Deras komponenter är oftast utvalda med omsorg och har överlag god kvalité. Jag fattar att det finns folk som föredrar Mac, de är rätt problemfria om man inte gillar gaming och liknande, men jag har svårt att fatta "hypen" kring företaget. En Mac är lite som en Volvo, pålitlig, bra kvalité, men lite tråkig och till överpris. En Windowsdator finns i alla smaker och varianter, från billiga netbooks till dyra muskelmaskiner. Kul diskussion förresten.

De SSDs du har tagit upp i de där smådatorerna där är oftast rejält långsamma, så var iaf. läget med min Aspire One A110, en HDD på 4200 varv var rejält snabbare, sen är det otroligt små också, OS X ryms nära nog inte på 8GB utrymme.

Du kan byta HDD och minne i nuvarande Macbooks (även Pro), även i min äldre i vit plast gick det fint, utan att bryta garantin på något vis. Du får använda all hårdvara som är kompatibel.

Det jag gillar med Macarna, de jag använt (Macbook och nu Macbook Pro) tillsammans med OS X då är egentligen inget specifikt jag kan peka på, men när jag började leka med Mac så hade Mac OS X 10.4, Tiger. Det OS som fanns till PC var Windows XP, Vista hade inte släppts än. Mac OS X hade redan då (och långt tidigare) hårdvaruaccelererat GUI, skuggade fönster, semitransparens och allt sådant, indexeread sökning och Dashboard med widgets, men tog ett år eller något sådant innan Vista kom ut med liknande funktioner.
Sen alla små hårdvarubitar, touchpaden på Mac t ex, finns inget liknande till PC :/ Alla PC-datorer jag sett har oftast en löjligt liten musplatta, utan multitouch-möjligheter. Även innan Mac hade multitouch så var musplattorna större än PC-diton.
Sen ett OS med UNIX-grund gillar jag såsom du En vettig terminal är grymt. Ang. paketsniffande, går nog att kompilera Linux-diton för det, många gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

De SSDs du har tagit upp i de där smådatorerna där är oftast rejält långsamma, så var iaf. läget med min Aspire One A110, en HDD på 4200 varv var rejält snabbare, sen är det otroligt små också, OS X ryms nära nog inte på 8GB utrymme.

Sant, jag skulle nog inte rekommendera de där billiga datorerna till någon. Om man helt enkelt inte har mer än 2500 :- att lägga och måste ha en bärbar.

Skrivet av Ibis:

Det jag gillar med Macarna, de jag använt (Macbook och nu Macbook Pro) tillsammans med OS X då är egentligen inget specifikt jag kan peka på, men när jag började leka med Mac så hade Mac OS X 10.4, Tiger. Det OS som fanns till PC var Windows XP, Vista hade inte släppts än. Mac OS X hade redan då (och långt tidigare) hårdvaruaccelererat GUI, skuggade fönster, semitransparens och allt sådant, indexeread sökning och Dashboard med widgets, men tog ett år eller något sådant innan Vista kom ut med liknande funktioner.

Det har gått lite upp och ner för Apple. Mycket beror egentligen på hur väl Microsoft sköter sig. När XP kom ut var det ett fantastiskt kliv uppåt, och Apple höll på att dö som företag. Jag har för mig att MS fick gå in och stödköpa aktier för att Apple skulle överleva i något skede. Vista var MSs stora misslyckande. Jag tror att Apple tog många kunder under den här tiden. Nu med Win7 (och snart Win8) så är det dags att inse att MacOs fortfarande är ett bra OS - men inte ljusår bättre än sin konkurrent. Det handlar snarare om helhetsintryck och liknande.

Skrivet av Ibis:

Sen alla små hårdvarubitar, touchpaden på Mac t ex, finns inget liknande till PC :/ Alla PC-datorer jag sett har oftast en löjligt liten musplatta, utan multitouch-möjligheter. Även innan Mac hade multitouch så var musplattorna större än PC-diton.
Sen ett OS med UNIX-grund gillar jag såsom du En vettig terminal är grymt. Ang. paketsniffande, går nog att kompilera Linux-diton för det, många gånger.

Det fins ju en del laptops med multitouch. Här är 2000 olika modeller, några av dem borde ju ha en OK tryckplatta:
Bärbara datorer - Hitta de bästa priserna, information och omdömen
Multitouch var en teknik som Apple för en gångs skull var rätt tidiga med även om jag svårt att tro att de var först.

Det "vettigaste" argumentet jag har hört för Mac är helt enkelt att man gillar deras stil, och det faktum att det är en jämn hög kvalité. Ofta i PC-recensioner så är datorn bra i många avseenden men har någon vital nackdel (byggkvalité, kort batteritid, sladdrigt tangentbord / musplatta, svag skärm) som tar ner helhetsupplevelsen rejält.

Själv är jag mer av en tekniker. Jag gillar att ha tillgång till den senaste tekniken, exempelvis den senaste generationen grafikkort. Jag gillar att själv mecka med tekniken, så som att överklocka processorn eller själv ändra hur datorn beter sig i systemregistret. Jag vill själv sätta ihop vilka delar som ingår i min hemmadator. Det är nog ungefär den inställningen de flesta har på ett sånt här forum gissar jag. En mac är inte direkt mitt förstahandsval när det gäller datorer, med mina preferenser. Däremot så har jag på allvar funderat på att skaffa en till en äldre släkting (70 bast) just för att det är ett rätt bekymmersfritt ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1337sweden:

Men ändå snackar du lite på forumet då och då om att köpa en iPhone som är låst till iTunes? (du kanske har en?).. ironiskt

Har ingen iPhone men jag blev lite sugen av iPhone 4 pga dess display,men har bestämt mig att inte köpa pga dess mottagningsproblem "hålla iPhonen rätt" eftersom du läser mina inlägg ser du ett inlägg att jag "Så man ska tvingas till nån löjlig hands free?". För övrigt kör jag Mac OS X 10.6 via VMware, äger ingen Mac produkt (ännu).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Har ingen iPhone men jag blev lite sugen av iPhone 4 pga dess display,men har bestämt mig att inte köpa pga dess mottagningsproblem "hålla iPhonen rätt" eftersom du läser mina inlägg ser du ett inlägg att jag "Så man ska tvingas till nån löjlig hands free?". För övrigt kör jag Mac OS X 10.6 via VMware, äger ingen Mac produkt (ännu).

Mottagningsproblemet är också en mjukvaru bugg...

Och vad jag förstått så måste du hålla mobilen på ett konstigt sätt vilket man inte brukar göra, och därför inte utgör ett så stort problem

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Avstängd

Enkelt, fram med yxorna bara. Kapa all skräpkod som finns i Windows. Se till så att det åter går att kompilera för RISC och använd endast de nya moderna API. Resten kan ni kasta. Men det klart det vågar ni väl inte. För då kommer inte många program att funka från 3.11 tiden osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Enkelt, fram med yxorna bara. Kapa all skräpkod som finns i Windows. Se till så att det åter går att kompilera för RISC och använd endast de nya moderna API. Resten kan ni kasta. Men det klart det vågar ni väl inte. För då kommer inte många program att funka från 3.11 tiden osv.

Det är ju absolut det här som är problemet med Windows. Apple gjorde ett djärvt val när de gick över till OsX. Windows skulle någon gång behövs gör något liknande. Hoppas att vi kan bli av med allt gammal 16bitars skrot nån gång. För Win8 är min största förhoppning att vi en gång för alla går över till en ren 64bitars version av OSet - Och att programmen kommer som 64bit.

Det känns löjligt att se hur mycket snabbar Linux kan prestera under goda förutsättningar - Då tänker jag bland annat på start-up tider.

Permalänk
Medlem

Låter som vanlig hederlig konkurrensanalys i mina ögon. Fast det är många som tagit upp det redan, ville bara få ut just den meningen.

Sedan står det tydligt nere i vänstra hörnet:
Disclaimer - Windows 8 discussion, this is NOT a plan of record

Men visst, Windows store låter väl lite sådär väl rakt av... Även om jag aldrig prövat itunes app store heller så gillar jag inte idéen att företag med intressen i vilket operativsystem/vilken hård- och mjukvara man väljer erbjuder en programvaruaffär. Känns för låst i min mening.

Tack för att ni tillåter mig hoppa rakt in i era vilda diskussioner!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Måste man köpa en ny dator då?
På bilderna ser det ju ut som att Microsoft kommer göra en dator... :S

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7 5700G / 48GB RAM / RX 7900 XTX / 2TB SSD / Arch Linux
Server 1: i5-7400T / 32GB RAM / 88TB HDD / Proxmox
Server 2: i5-6500T / 32GB RAM / 1TB SSD / Proxmox

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Gillar multi-touch-plattan på MacBook Pro-datorn som jag har via jobbet.

Scrolla up och ned genom att dra med två fingrar på plattan.
Klicka eller ”knacka”med två fingrar på plattan för att högerklicka.
3-finger-”swipe” till vänster för att gå bakåt eller swipe åt höger för framåt.
4-finger-swipe uppåt för att få ”peak”på skrivbordet (Exposé).
4-finger-swipe neråt för att få översikt av alla fönster (Exposé igen).
4-finger-swipe åt vänster eller höger för att få fram programväxlaren.

Det är finns inovation av olika slag åt olika håll.
Tycker Apple är rätt duktiga överlag – operativsystem, datortillverkning och tillverkning av mobiler/bärbara musikspelare och en hel del grymma program (Logic Studio-paketet, Final Cut Studio-paketet och Aperture exempelvis).

Sen blir det alltid Apple vs. alla andra tillverkare – svårt att alltid hålla det på en rättvis nivå då.
Men det är ofta knepigt att jämföra saker. Många aspekter som kanske borde vägas in men som inte alltid tas med.

Men klart det finns nackdelar med Apple och mycket som kan göras bättre.
Det begränsade hårdvarutbud Apple har tycker jag är en stor nackdel.

Om du gillar de multitouchfunktionerna så finns program som Jitouch där du kan lägga till hur många olika rörelser som helst till olika program. Styrplattan på min MBP är det absolut bästa med hårdvaran.

För övrigt så tycker jag att man märker på prestandan att Apple har byggt på hårdvara och OS, behövs inte mycket dator för att det ska flyta på; har för mig att en Mac minskar på processorkraften mellan tangenttryckningarna när man skriver eller något liknande...

Kan faktiskt också känna mig instängd i min Mac ibland, tror det beror på att när man märker hur bra Apples program fungerar så vill man gärna använda dem så mycket som möjligt. Då förlorar man ofta någon funktion vilket kan vara jävligt frustrerande. Det är min teori i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Primer:

Om du gillar de multitouchfunktionerna så finns program som Jitouch där du kan lägga till hur många olika rörelser som helst till olika program. Styrplattan på min MBP är det absolut bästa med hårdvaran.

Tack för tipset ! Kan bara hålla med och nu blev den ännu bättre

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Mottagningsproblemet är också en mjukvaru bugg...

Och vad jag förstått så måste du hålla mobilen på ett konstigt sätt vilket man inte brukar göra, och därför inte utgör ett så stort problem

Säker på det? En del rapporterar att andra änden inte kan höra dig när mottagningen är nere i "en pinne". iPhone 4 Loses Reception When You Hold It By The Antenna Band?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

En rimlig fråga. Jag har inte "all" kunskap om OsX så du får gärna rätta mig om jag har fel, men.. Förutom att jag tycker Windows är bra mycket bättre än OsX för gaming, så saknar jag:
* Stöd för pekskärmar. Detta har varit rätt vanligt bland nya PC-laptops ett tag, men det finns väl inte någon Mac med pekskärm än (Nej, jag räknar inte telefoner / Phone OS)
* Stöd för äkta 3D (Typ 3dvision). Detta är är för gaming, men även användbart när man t.ex. håller på med 3D-modellering och liknande. Alltså inte bara spel.
* "Convertible"-datorer där man kan växla mellan tablet-läge och laptopläge (typ som eeePC 101MT).

Detta tycker jag är tre rätt coola tekniker som imponerade på mig första gången jag såg dem. Annars så finns det gott om produktivitets-tekniker som OsX inte stödjer.
* Vilka bra Mac-program kan jag använda för att styra min industri-robot från tidigit 90-tal (Kör Win NT4 på en dator på jobbet bara för att kunna styra den i nuläget).
* Vilka bra program för paketanalys / protokollanalys finns det för OsX ? Letade i en timme förra året utan att hitta något.

Jag håller med om att mina exempel är lite godtyckliga. Det är sånt som jag själv har haft trassel med på jobbet sedan jag tyvärr fick en Macbook Pro som (undermålig) ersättning för min HP-laptop som pajade. Jag tror ibland att folk som gillar Mac mest är såna som surfar lite på datorn, kanske skriver lite korta meddelanden och liknande. Har man lite krav på att den skall gå att integrera i en verkstadsmiljö eller använda lite mer exotisk hårdvara, så är windows ofta ett bättre val. Förresten hur många grafikkort ur den senaste serien finns det till Mac ? Då menar jag ATIs Evergreen (hd5xxx) eller Nvidias Fermi (gtx4XX) ? Noll ?

Ok jag kan ha fel på någon punkt (Som sagt jag undviker hels OsX om jag kan), det är därför jag skriver i frågeform, så "bring it on" om jag ger en vilseledande bild.

Det här är ett rätt svepande påstående. Om Windows har så mycket sämre effektivitet än OsX, hur kommer det sig att en massa spel ger lägre FPS när man spelar på en Mac än under Windows, med samma hårdvara ?
http://www.sweclockers.com/nyhet/12242-valve-erkanner-dalig-p...
Apple uppfann inte datorn. Apple uppfann inte färggrafik. Bara för att Windows och OsX båda har ett snyggare skrivbord än 1996, så betyder inte det att MS har härmat Apple.

* Stöd för pekskärmar:
Hur utbrett är användandet av detta? De uppleverser jag har haft med pekskärm på ”vanligt dator-operativ”är inte någon höjdare.

* Stöd för äkta 3D:
Säkert ball och användbart i vissa fall.

* ”Convertible”-datorer:
Igen –hur smidigt är det att bara ”slänga in” multitouch på ett dator-operativ? Hur utbredd är användningen av detta och hur bra funkar det?

Svar: ja

Svar: Skämtar du? Skulle det vara ett argument för att Windows är ett bättre val?
Då frågar jag: vilka bra Windows-program kan jag använda för samarbeta med andra i en text med kod? SubEthaEdit
Eller: vilken bra ej Mac-dator ska jag köpa för att kunna använda FireWire 800?

Detta kanske? LithiumCorp - Lithium 4.9 - Available Now
Kolla på: MacUpdate: Download Apple Mac Software & iPhone Software
Finns mer än man kanske tror till Mac.

Folk som gillar Mac håller ofta på med något inom det grafiska, foto/video eller musik.
Du har säkert helt rätt i att det är bättre att satsa på Windows om du ska integrera datorn i en verkstadsmiljö.
Men liksom det är sant finns det lägen där det kanske är mer lämpligt med en Mac. Är det så svårt att se?

Det finns alltid enstaka fall där det ena lämpar sig bättre än det andra och både Mac- och Windows-plattformarna är så pass kompletta och kompetenta att det inte är enkelt att dra en slutsats om vad som är bäst i alla lägen. Men för den generella datoranvändaren (icke-nörden) tror jag fortfarande en Mac är mest lämplig då det är mindre krimskrams och mer rättfram att ställa in saker osv. Programmen är mer enhetliga i Mac OS X – bara en sån sak som att inställningarna för ett program nästan alltid finns i program-menyn (eller nås med kortkommando ”cmd ,”).

Jag har flera exempel från verkligheten där folk har gått över till Mac (från Windows) och är mycket nöjda med det.
Folk hör i princip aldrig av sig eller har problem. Nu finns ju Windows 7 och det tycker jag verkar rätt fint – kanske det blivit bättre.

Håller med dig helt om det bristande grafikkortsstödet.
Apple borde ha ett lite störe hårdvaruutbud ö.h.t. tycker jag.

Det där med att spel generellt går sämre i Mac OS X än Windows på samma hårdvara är dock en sanning med modifikation. Att Valves spel i nuläget gör det är det väl inget snack om, men det finns spel där skillnaden är försumbar och även lägen där det t.o.m. rullar bättre i Mac OS X. Call of Duty 4 och World of Warcraft är två exempel som jag gjort lite ovetenskapliga tester med. Windows 7 vs. Snow Leopard. Ingen direkt skillnad mellan de olika operativen och WoW fick några FPS bättre i Mac OS X i mitt test.
Starcraft 2 betan som jag körde ett tag rullade också minst lika bra i Mac OS X som i Windows på min burk.

Men visst – generellt är det i nuläget mycket bättre att satsa på Windows om man ska spela spel.
Tror inte det finns någon som ifrågasätter det.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Det "vettigaste" argumentet jag har hört för Mac är helt enkelt att man gillar deras stil, och det faktum att det är en jämn hög kvalité. Ofta i PC-recensioner så är datorn bra i många avseenden men har någon vital nackdel (byggkvalité, kort batteritid, sladdrigt tangentbord / musplatta, svag skärm) som tar ner helhetsupplevelsen rejält.

Haha – just de nackdelar du tar upp är väl just det Apples maskiner generellt inte har?

Skrivet av Oldskool:

Själv är jag mer av en tekniker. Jag gillar att ha tillgång till den senaste tekniken, exempelvis den senaste generationen grafikkort. Jag gillar att själv mecka med tekniken, så som att överklocka processorn eller själv ändra hur datorn beter sig i systemregistret. Jag vill själv sätta ihop vilka delar som ingår i min hemmadator. Det är nog ungefär den inställningen de flesta har på ett sånt här forum gissar jag. En mac är inte direkt mitt förstahandsval när det gäller datorer, med mina preferenser. Däremot så har jag på allvar funderat på att skaffa en till en äldre släkting (70 bast) just för att det är ett rätt bekymmersfritt ägande.

Där har vi det.
För dig är datorn i sig ett självändamål. Det stämmer inte med hur de flesta är i sin relation med datorn.

Du kan köra Mac OS X på en hemmabyggd PC. Det gör jag.

Sen är ju datorn en sak och operativet ett annat.
Att man inte skulle kunna mickla med Mac OS X (som är Unix) à la ”power user” bara för att Apple lagt ett ”skal” på är inte sant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Star-affinity:
Du gör en rätt bra analys tycker jag. Bara en liten kommentar: Att PCs ofta har problem med fysisk hållbarhet, låga batteritider eller liknande, var alltså ett argument för Mac. Jag ser att jag skrev så att man uppfattade tvärt om.
Smaken är som baken, och du har nog rätt i att jag är en "otypisk" användare. Jag tänkte på allvar se vad jag kan hitta på med Cocoa och objective C i höst, nu när jag ändå har en Mac. Kanske blir jag positivt överraskad trots allt.
Vi får se vad som händer fram över, själv hoppas jag att både Windows och MacOs blir bättre framöver, det tjänar alla på.

Användarmässigt så har Windows legat rejält efter, speciellt under Vista-tiden, men jag tycker Win7 var ett steg framåt. Apple får se upp inför Win8 - Det känns som att 9/10 av Apple-nyheter handlar om annat än datorer, och det händer väl inte så mycket i mac-världen just nu.

Lycka till med dina Apple produkter framöver!