Sjukt realistiska custom-texturer till crysis

Permalänk
Medlem

Kan inte låta bli

Har kört Crysis på så mycket som 3 st 5870, flöt inte smärtfritt i 1080p hela tiden även om man överlag fick en väldigt hög frame rate så lägg ner allt snack. Medel fps låg säker på runt 100 men vad spelar det för roll när det går ner till ~15. Alla som påstår något annat är blinda eller har låga krav.

För övrigt väldigt tröt på att se denna diskussion om och om igen då det knappast finns något att diskutera, det är som det är och så är det punkt!

Detta känns dock som ett solklart fall där beräkningskapaciteten inte är problemet utan snarare hur spelt väljer att använda den.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Var en kille nästan högstupp i tråden som sa att han körde crysis på vhigh med 4870 och cpu för 600kr. Jag kör med ett 4870 512mb och i5 750 på high 1920x1080 med 40 fps+. Är så många som säger att dom maxar för att dom har på vhigh och typ högsta upplösningen med 30 fps fast ingen aa och af.

Kör man med 20-30 fps vänjer man sig och då tycker man inte det laggar eller hackar och då kan man köra vilket spel som helst på max "utan" lagg enligt dom själva.

OnT: Riktigt snyggt mod ska bli kul att testa på min nya dator (som snart köps in) när det kommer ut

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av BabbeN:

Du har för mkt pengar och fritid....

Ang. crysis bilderna såg de otroligt fina ut, men fy satan vad de måste ta på grafikkortet...
Hur tror du det kommer gå på ett 5870 @ 1gbz/5,1ghz, AMD 965 @ 4ghz och 4gb 1333mhz CL7?

Skitbra antagligen

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Ditt 8800GT, jo det förstod jag, men du skrev själv att du kunde "maxa" det men tydligen inte..

Jag har spelat spelet själv 3-4 gånger, även spelar crysis warhead 2 gånger, rätt bra spel om det inte fick för sig att totalt äta upp mitt grafikkort varje gång jag vill spela det..

Läs och lär Mupp3n...

Maxa dator och maxa spel är skilda ting..

Okej men då kan ju ingen maxa half life än...? För att det finns oändliga upplösningar etc

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av bbx8:

Skitbra antagligen

Det var ju bra!

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Avstängd

Tar hand om dig först:

Skrivet av SmOOthy:

Har kört Crysis på så mycket som 3 st 5870, flöt inte smärtfritt i 1080p hela tiden även om man överlag fick en väldigt hög frame rate så lägg ner allt snack. Medel fps låg säker på runt 100 men vad spelar det för roll när det går ner till ~15. Alla som påstår något annat är blinda eller har låga krav.

För övrigt väldigt tröt på att se denna diskussion om och om igen då det knappast finns något att diskutera, det är som det är och så är det punkt!

Detta känns dock som ett solklart fall där beräkningskapaciteten inte är problemet utan snarare hur spelt väljer att använda den.

Du snackar uppenbarligen skit eller så är det något fel på din dator. Denna video krossar ju ditt påstående:

YouTube - Crysis Benchmark x3 Crossfire 5870 Part 1

MAX FPS: 100
Average FPS: 70+
Minimum FPS: 36

Finns absolut saker att diskutera för övrigt.

Sedan är det där sista du sa skitsnack, Crysis är krävande av en bra andledning och spel med liknande miljlöer har tidigare släppts (far cry) (tes oblivion) Med stora ytor med mycket vegetation att rendera, sen säger dom att modern warfare etc är så optimerat och flyter på... Ja tacka f*n för det när det är en linjär smörja med små banor i stadsmiljö och med betydligt lägre standard på grafiken än crysis...

Sedan var det ju samma visa när Far cry kom, och Oblivion .. bara toppkorten för 5000:- som typ kunde maxa dem. Då var det inget snack om att det handlade om dålig optimering, det begreppet kom i samband med crysis typ, fast det egentligen är skitsnack, och något en del personer med kass eller otillräcklig dator tar till med.

Skrivet av tcntad:

Skrev inte att crysis var cpu krävande heller....

FPS då ?, AF ?, Grafikkort (stock/klockat) ?..

Så spelar flyter hela tiden genom hela spelet utan det minsta lilla hack/lag ?

FPS'en var en bra bit över 30...

alltid force max AF i kontrollpanelen till alla spel, AF är inte ens krävande nu för tiden.

Ja spelet flyter på under större delen av spelet, sen vet ju alla att vissa banor i crysis är mer krävande än alla eftersom att dom utspelar sig under olika omgivningar och väder/atmosfärer. Klocken på mitt gtx 295 är över industristandarden för de flesta fabriksklockade korten.

Skrivet av spel565:

Jag har en amd 3ghz dual core och den är inte tillräckligt för crysis highest @ 1620x1080, botarna buggar ner i marken och ser ut som dom spawnar med armarna rätt ut och är "döda", ibland så sabbas deras ai och dom slutar skjuta, om jag förstör ett hus så laggar det mycket... cpu går nästan alltid på 100% och jag har ett 5870 kort så det är cpun som är en flaskhals.

Ofta riktigt laggit pga cpun och inte playable

Ja men du kör ju en äldre AMD, det är inte detsamma som en ny mellanklass processor från Intel, typ Core2 serien. Helt ok för crysis.

Skrivet av Quickzor:

maxar crysis i 1440x900 (19" wide) med min setup (dvs very high på allt och x16AA i 40-50 fps så jag tror dig inte riiiiktiiigt. Man ska inte bara kunna starta spelet, man kunna spela det också vilket jag tycker knappt man kan göra i 40 fps.

Ja, haha.. Vi har exakt exakt samma grafikkort, du har dubbla gtx 260, jag ett gtx 295 som bygger på dubbla gtx 260 kärnor ditt mén...

I 30 - 40 så flyter det åtmindstone, under tretti blir det jobbigare, beror också på vilken upplösning man kör också.

Skrivet av HoBb3:

Var en kille nästan högstupp i tråden som sa att han körde crysis på vhigh med 4870 och cpu för 600kr. Jag kör med ett 4870 512mb och i5 750 på high 1920x1080 med 40 fps+. Är så många som säger att dom maxar för att dom har på vhigh och typ högsta upplösningen med 30 fps fast ingen aa och af.t

Ja, jag kör crysis på Veryhigh med en intel E6300 @3.4ghz-OC 2mb L2C, ett 4870 och 2GB RAM.

Sedan så stödjer inte crysis quad-core cpu's, det är optimerat för 2 kärnor. Och har du 40fps average på enbart High med den setupen tycker jag synd om dig..

Sade förresten aldrig att jag maxade crysis på det systemet, sa att jag körde det i Veryhigh i 1440x och lite AA.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

"Jag maxxar crysis"
2000-talets debatt efter folk tröttnat på "jag ser skillnad mellan 60 och 100fps i cs"

ontopic så var det mycket fina texturer

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk

jag maxxar crysis. (runt <20 fps helt ospelbart och laggar sönder, MEN DATORN BRINNER JU INTE SÅ JAG VINNER)

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Jag maxxar också fast min burk brukar ryka lite så då steker jag lite ägg på CPU:n så svalnar den ner lite.

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Underhållande tråd. Känns som alla ska vara med och jämföra, men alla får olika resultat - trots liknande hårdvara.

Mer OnTopic så tkr jag att texturerna var snygga, men varför ser det alltid så glansigt ut? Sist jag var ute på stan så var inte gatstenen nypolerad.

http://www.abload.de/img/texture5qwj.jpg vs. http://www.handikapptillganglighet.se/images/Gatsten1024x768....

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Och du ger oss ingen download länk?

Extrem POM är det på texturerna iaf.

Vad är "POM"?

Aldrig hört/läst det tidigare.

Mvh
Trent023

Permalänk
Sötast

Högupplösta? Ja!
Realistiska? Nej
Snygga? Njä

Synd att ALLA stenar är polerade med högblank medel, måste vara dyrt att varje dag polera alla plattor och stenar, inte direkt realistiskt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Allexz:

Högupplösta? Ja!
Realistiska? Nej
Snygga? Njä

Synd att ALLA stenar är polerade med högblank medel, måste vara dyrt att varje dag polera alla plattor och stenar, inte direkt realistiskt

Haha sant

Alltför blankpolerat och om marken är högupplöst så ser buskaget bara fel ut, speciellt de små plantorna...

Snyggt?: rätt snyggt faktiskt men vet inte om man vill ha det..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ja, haha.. Vi har exakt exakt samma grafikkort, du har dubbla gtx 260, jag ett gtx 295 som bygger på dubbla gtx 260 kärnor ditt mén...

I 30 - 40 så flyter det åtmindstone, under tretti blir det jobbigare, beror också på vilken upplösning man kör också.

det nämde du inte innan? du sa att du körde på ett hd4870 och nån skitprocessor?.

Permalänk

Jag maxar crysis alltid över 100fps och 8xAA 16xAF 1080p very high. Tro inte på mig om ni vill men det är sant.

/end troll

OnT: Snygga texturer, fortsätt på den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Ja, jag kör crysis på Veryhigh med en intel E6300 @3.4ghz-OC 2mb L2C, ett 4870 och 2GB RAM.

Sedan så stödjer inte crysis quad-core cpu's, det är optimerat för 2 kärnor. Och har du 40fps average på enbart High med den setupen tycker jag synd om dig..

Sade förresten aldrig att jag maxade crysis på det systemet, sa att jag körde det i Veryhigh i 1440x och lite AA.

Jag kör ju lite högre uplösning också. kör jag på max uplösning (1920x1080) veryhigh har jag typ 30-35 fps och det tycker inte jag är specielt spelbart. Eller spelbart är det men det är inte så kul.
Sen när jag bytte från en e5200 3GHz och 4gb 800MHZ till i5 750 4gb 1600MHz minnen blev det skillnad.

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Som sagt, snygga texturer, men realistiska var dom verkligen inte. Tycker man det så bör man gå ut i naturen lite mer

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Högupplösta? Ja!
Realistiska? Nej
Snygga? Njä

Synd att ALLA stenar är polerade med högblank medel, måste vara dyrt att varje dag polera alla plattor och stenar, inte direkt realistiskt

Två av texturerna är högblanka, de andra är helt ok.

Skrivet av Trent023:

Vad är "POM"?

Aldrig hört/läst det tidigare.

Mvh
Trent023

Parallax occlusion mapping, en teknik som ger djup i texturer.

Skrivet av Quickzor:

det nämde du inte innan? du sa att du körde på ett hd4870 och nån skitprocessor?.

Jag sade "en processor för ca 600:-" behöver inte vara skit bara för att det är prisvärt.

Skrivet av HoBb3:

Jag kör ju lite högre uplösning också. kör jag på max uplösning (1920x1080) veryhigh har jag typ 30-35 fps och det tycker inte jag är specielt spelbart. Eller spelbart är det men det är inte så kul.
Sen när jag bytte från en e5200 3GHz och 4gb 800MHZ till i5 750 4gb 1600MHz minnen blev det skillnad.

30fps i 1400x känns mindre laggigt än 30fps i 1920x upplösning. Jag får 30 - 50 fps.

Skrivet av Mr. Bravo:

Som sagt, snygga texturer, men realistiska var dom verkligen inte. Tycker man det så bör man gå ut i naturen lite mer

Palla klaga på texturer som har lite för högt ställd

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Allexz:

Högupplösta? Ja!
Realistiska? Nej
Snygga? Njä

Synd att ALLA stenar är polerade med högblank medel, måste vara dyrt att varje dag polera alla plattor och stenar, inte direkt realistiskt

Två av texturerna är högblanka, de andra är helt ok.

Skrivet av Trent023:

Vad är "POM"?

Aldrig hört/läst det tidigare.

Mvh
Trent023

Parallax occlusion mapping, en teknik som ger djup i texturer.

Skrivet av Quickzor:

det nämde du inte innan? du sa att du körde på ett hd4870 och nån skitprocessor?.

Jag sade "en processor för ca 600:-" behöver inte vara skit bara för att det är prisvärt.

Skrivet av HoBb3:

Jag kör ju lite högre uplösning också. kör jag på max uplösning (1920x1080) veryhigh har jag typ 30-35 fps och det tycker inte jag är specielt spelbart. Eller spelbart är det men det är inte så kul.
Sen när jag bytte från en e5200 3GHz och 4gb 800MHZ till i5 750 4gb 1600MHz minnen blev det skillnad.

30fps i 1400x känns mindre laggigt än 30fps i 1920x upplösning. Jag får 30 - 50 fps.

Skrivet av Mr. Bravo:

Som sagt, snygga texturer, men realistiska var dom verkligen inte. Tycker man det så bör man gå ut i naturen lite mer

Palla klaga på texturer som har lite för högt ställd specular mapping...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Palla klaga på texturer som har lite för högt ställd specular mapping...

Liiite? Självklart bör man kritisera det om det sabbar hela upplevelsen. Vad fan är vitsen med allt jobb annars om dom låter en sån enkel grej förstöra allt i slutändan? Jag trodde detta var något vi lärde oss efter Doom3 för 6 år sedan.

Men jag vet inte, dom kanske jobbar på att släppa en Toy Story kampanj på samma gång. Då hade det ju matchat ypperligt.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Liiite? Självklart bör man kritisera det om det sabbar hela upplevelsen. Vad fan är vitsen med allt jobb annars om dom låter en sån enkel grej förstöra allt i slutändan? Jag trodde detta var något vi lärde oss efter Doom3 för 6 år sedan.

Men jag vet inte, dom kanske jobbar på att släppa en Toy Story kampanj på samma gång. Då hade det ju matchat ypperligt.

Nej men du borde kanske veta att detta är early Work in progress, han har inte optimerat och balanserat texturerna än så sluta klaga. Jag ska framföra det ni sagt om dessa texturer, att dom är för plastiga och glänsiga.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Parallax mapping är sjukt underanvänt tycker jag. Höll på att sätta tangentbordet i halsen när jag såg det för första gången. Tror det var i Fear 2005. Det är absolut inte för tungt idag och borde vara standard.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cope:

"Jag maxxar crysis"
2000-talets debatt efter folk tröttnat på "jag ser skillnad mellan 60 och 100fps i cs"

ontopic så var det mycket fina texturer

Man kan inte 'se' skillnaden, man känner av den då musen är mer responsiv och gameplayet känns snabbare då det flyter bättre.

Ni som tycker dom är blanka har inte hört talats om vatten + vågor = blöta stenar? Bör sänka specular lite på dom så dom inte skiner.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Skrivet av Xaves:

Nej men du borde kanske veta att detta är early Work in progress, han har inte optimerat och balanserat texturerna än så sluta klaga. Jag ska framföra det ni sagt om dessa texturer, att dom är för plastiga och glänsiga.

Haha, sluta klaga? Om vi inte säger något så blir det ju kanske inte översett, eller hur? Det är feedback, inte gnäll, och det var väl det du ville få ut av tråden om du nu för vidare våra intryck till skaparen. Att det inte är klart vet vi, men vad som inte är klart vet vi inte.

Jobba lite på din attityd.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

jämför bild 2 med glansiga stenar... och bild 5 utan glansiga stenar... tror det bara e så enkelt att det har regnat så att stenarna e blöta på bild 2.. på bild 5 är stenarna INTE glansiga... mao som det skall vara när de e torrt

Visa signatur

Tänk på vad du säger, så du inte säger va du tänker!
Gigabtye Aorus 17x, i9-11980hk, 64GB ram, RTX 3080 16GB, Kc3000 2TB x2 Raid0, 17" FHD
Gigabyte Auros PRO Z690, 64GB DDR5 Dominator, 2x KC-3000 2TB Raid-0, Intel I9 12900KS, Corsair iCUE H170i ELITE LCD, Gigabyte RTX 4090 OC, be quiet! Straight Power 11 Platinum 1200W, 3 st Asus VG27A 2K 27", Win 11 PRO, mm, mm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr. Bravo:

Haha, sluta klaga? Om vi inte säger något så blir det ju kanske inte översett, eller hur? Det är feedback, inte gnäll, och det var väl det du ville få ut av tråden om du nu för vidare våra intryck till skaparen. Att det inte är klart vet vi, men vad som inte är klart vet vi inte.

Jobba lite på din attityd.

Ni har givetvis rätt sir. Fel am mig att reagera fel...

Skrivet av MR Axis:

jämför bild 2 med glansiga stenar... och bild 5 utan glansiga stenar... tror det bara e så enkelt att det har regnat så att stenarna e blöta på bild 2.. på bild 5 är stenarna INTE glansiga... mao som det skall vara när de e torrt

Det har inte med att de är blöta på en bild, det har med vart solen är och vart ljuset kommer från, för det är det det är, reflektioner från ljuset i stenarna, vrider man runt solen så glänser det om du står från andra hållet...

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Det har inte med att de är blöta på en bild, det har med vart solen är och vart ljuset kommer från, för det är det det är, reflektioner från ljuset i stenarna, vrider man runt solen så glänser det om du står från andra hållet...

Men man skulle kunna säga att det är det? Med tanke på att dom är nära vattnet.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mupp3n:

Men man skulle kunna säga att det är det? Med tanke på att dom är nära vattnet.

Inte ens då min käre mupp

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, Xaves

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Swecrapea'd tråd som vanligt :P..

FPS handlar inte om högst utan mer om stabilast, har man en stabil fps på 40 är det bättre än att ha en som svajar mellen 40 och 200...

Refresh rate som minimum FPS är bra FPS.