Första betan av Firefox 4 för nedladdning

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Prestanda: Snabbare uppstart av webbläsaren och kvickare laddning av webbsidor

Horray! \o/

Permalänk

När det kommer svensk ordbok och en mer stabil version så kommer man ju testa

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Fittfox har börjat kopiera Opera märker jag, nåja kommer aldrig till norskarnas nivå

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

den har funnits ute i en dryg vecka redan och har kört den sedan dess

var en artikel på idg.se sen 30/6.
Här testar du nya Firefox 4.0 - IDG.se

Stämmer inte tror jag, det du har använt är troligtvis 4.0b1pre av betan vilket inte är betan utan en pre release av betan.
Idg skrev faktis att betan kommit ut men den kom ut idag klockan 1 på natten om jag inte minns fel.

Skrivet av sinned89:

Fittfox har börjat kopiera Opera märker jag, nåja kommer aldrig till norskarnas nivå

Visst kan det se ut som om de kopierat Operas design men faktis inte helt sant, Firefox kom ut med mockupen innan Opera alpha version av 10.50 kom ut men visst är dom lika
Iden med app-button kommer faktis från Microsoft office, så båda låna den idén och utvecklade den vidare så den passade en webbläsare

(Kan dock ha helt fel med allt det här ;P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Normano:

Stämmer inte tror jag, det du har använt är troligtvis 4.0b1pre av betan vilket inte är betan utan en pre release av betan.
Idg skrev faktis att betan kommit ut men den kom ut idag klockan 1 på natten om jag inte minns fel.

Visst kan det se ut som om de kopierat Operas design men faktis inte helt sant, Firefox kom ut med mockupen innan Opera alpha version av 10.50 kom ut men visst är dom lika
Iden med app-button kommer faktis från Microsoft office, så båda låna den idén och utvecklade den vidare så den passade en webbläsare

(Kan dock ha helt fel med allt det här ;P)

kan dock ha rätt, aldrig gillat firefox då det kraschade på min dator hela tiden och är allmänt segt. gillar operas hastighet och smidiga favorit länkar (12 snabblänkar till valfria sidor mycket smidigt). Firefox är ungefär som Internet explorer i min mening, gammal modigt och segt

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av sinned89:

kan dock ha rätt, aldrig gillat firefox då det kraschade på min dator hela tiden och är allmänt segt. gillar operas hastighet och smidiga favorit länkar (12 snabblänkar till valfria sidor mycket smidigt). Firefox är ungefär som Internet explorer i min mening, gammal modigt och segt

Har haft precis den motsatta upplevelsen, Opera har varit seg och kraschar, med tråkigt utseende och väldigt få möjligheter till förändring, kul att man kan ha så olika upplevelse

Firefox är helt okej i grunden, men lägg till några tillägg och den blir grymt kompetent. Det är det fina med Firefox, du bestämmer själv om den ska ladda sidor fort, ha smidiga favoriter, blockera reklam. Man behöver inte vänta på att ett företag ska slänga in funktionen åt en och hoppas att de gör det bra ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldemar:

tabbar är lätt på tangentbord.. Ctrl + tab för att gå framåt och Ctrl + Shift + tab för att gå bakåt

Eller så kör man Firegestures, aktiverar rocker-gestures där, så klickar man enkelt med musknapparna vänster-höger eller höger-vänster för att gå framåt/bakåt mellan flikar
Firegestures är helt klart essentiellaste tillägget

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Välkommen till framtiden firefox.
Snacka om att Chrome har rört om i webbläsargrytan. Underbart

(liten varning, 4an kör en restore på de tabbar man hade igång senast i 3an - inte direkt önskvärt i en beta anser jag men men)

Skrivet av blomqvist:

Det går smidigare att byta flik. Det är bara att fläka musen över mattan och du träffar en flik - garanterat!
Ska du till URL-baren trycker du CTRL + L. Ska du fråga något, CTRL + K. Det är bara tabbar som blir klurigt med tangentbordet, alltså bör man kunna komma åt dessa snabbt!

Går dessutom att flippa tillbaka. En knapp i menyn.

Bättre genvägar är alt+d för att komma till adressfältet och ctrl+e för att söka. Bättre som i att knapparna sittar närmare varandra och att det används av fler webbläsare.
F6 må bara vara en knapptryckning, men vänsterhanden sitter redan på tangentbordet och kombinationerna ovan klarar man genom att bara röra fingrarna.

Skrivet av Killerclown00:

Ser snygg ut Men märkte att när jag öppnade en ny Tab, så visades dem som nya fönster på aktivitetsfältet i Windows 7.
http://img576.imageshack.us/img576/9571/213ws.th.jpg

Det där är den värsta "featuren" som man kan tänka sig. Idioterna har inte fattat poängen med varför man vill ha en webbläsare med tabbar. Ironiskt med tanke på att firefox (nåja, firebird och phoenix) var såpass tidiga med tabbar.

Permalänk
Medlem

För mig lirar betan på ritkigt bra,märker stor skilland mellan betan och 3.6.6

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av omega:

Det var så det var tänkt att det skulle vara från början (v3.5) men de hann in få med det i den versionen. Det är samma sak i Internet Explorer om du inte har märkt.

Har inte användt IE på ett bra tag nu, så trodde därför att det var någon typ av bugg att alla tabbar dök upp där.
Men det blir att gå tillbaka till FF3 då.

Permalänk
Medlem

Snabbare och inte lika avskalat som chrome; härligt!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Mina flikar ligger kvar på samma ställe nedanför bokmärkena. Hur flyttar jag upp den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Firefox 4 har verkligen snott så många idéer från Opera att det nästan borde vara olagligt!

Jag föredrar Operas design men Firefox anpassningsbarhet, nu har FF båda men jag har ett litet i-landsproblem som jag inte hade med 3.6:
Någon som kommit på hur man får bort ikonen Bookmarks längst bort till höger? Vill ju ha så många ikoner och RSS flöden som möjligt på Bookmarks Toolbar. Om man väljer Customize försvinner allt och man kan bara lägga till! Gett Feedback till Mozilla men kanske redan finns en lösning?

H;gerklicka på "Bookmarks" och välj Customize, dra sedan Bookmarks-knappen in i rutan som öppnades och klicka OK.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat såååååå länge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrPasty:

Mina flikar ligger kvar på samma ställe nedanför bokmärkena. Hur flyttar jag upp den?

prova högerklicka på navigeringsbaren, då ska komma upp en runt som man kan bokka i "Tab pn top"

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Funkar prima, tog dock 15sec o hitta bookmarks tabben

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Välkommen till framtiden firefox.
(liten varning, 4an kör en restore på de tabbar man hade igång senast i 3an - inte direkt önskvärt i en beta anser jag men men)

Firefox 4 använder precis samma filer som firefox 3.* och gör precis i uppstarten som den gjorde i tidigare versionen beroende på inställningar. Om man vill testa Firefox 4 betan utan all personlig data så kör man texten "firefox -p" i kör... så kan man välja att skapa ny profil och välja vilken, dock så när man trycker starta Firefox så kör den den senaste installerade Firefox, därför kan man klicka ur alternativet "visa inte vid start" eller någon liknande text så kommer menyn upp på gamla firefox så man kan välja rätt profil och starta det firefox man vill.
Där belv absolut för mycket skrivet

Observera att Firefox 4 beta 1 har inte JaegerMonkey javascriptmotorn ännu eftersom den inte är klar och det är därför inte så stor skillnad på hastighet egentligen när det gäller javascript.Här kan man kolla prestandan på JaegerMonkey + v8(Chrome) och nitro(Safari)

Permalänk
Medlem

uh wtf!? Vart fan försvann mitt minimera, förstora och kryssafält iväg?

Permalänk
Medlem

Här finns beta 2 (prerelease), här finns även x64 versioner : Firefox Nightly Builds

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

Vart har jag sett det här förut...hmm..chrome?

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Avstängd

Går det verkligen inte att flytta Bookmarks? Tänk om de kunde haft den som enn bland de andra ikonerna istället. arför har de inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Jag kör båda Svensk ordlista fungerar icke i 4.0!

Svensk ordlista funkar om man installerar https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/15003/

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Går det verkligen inte att flytta Bookmarks? Tänk om de kunde haft den som enn bland de andra ikonerna istället. arför har de inte det?

Den finns som en av de andra ikonerna(den med en stjärna). De ligger framme från början. Dessutom finns den lilla pilen på tab-raden. Pilen går att ta bort (lyckas dock inte få tillbaks den utan att reseta till default) dock går inte den andra knappen att flytta/ta bort av någon anledning. Hade gärna gjort det, då den lilla pilen är bra mycket snyggare.

Permalänk
Medlem

Går det inte att få menu baren under den oranga firefoxknappen när man har tagit bort menu baren?

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Skrivet av baldemar:

tabbar är lätt på tangentbord.. Ctrl + tab för att gå framåt och Ctrl + Shift + tab för att gå bakåt

Jobbigt om man är på flik 1 och ska till flick 14

Skrivet av Storebror89:

det är lättare att nå URL-baren med F6, räcker med en knapptryckning.

Väldigt osmidigt. Förklaring neråt.

Skrivet av echo:

Bättre genvägar är alt+d för att komma till adressfältet och ctrl+e för att söka. Bättre som i att knapparna sittar närmare varandra och att det används av fler webbläsare.
F6 må bara vara en knapptryckning, men vänsterhanden sitter redan på tangentbordet och kombinationerna ovan klarar man genom att bara röra fingrarna.

Hugget som stucket. Jag skriver med bägge händerna på tangentbordet. Jag använde CTRL + E och ALT + D förut. Men (jag tycker) det är smidigt att köra ner lillfingret ner till CTRL och sedan köra den andra bokstaven med högern

Förkortningen fungerar på Firefox och Chrome körandes Windows och/eller Mac. Har inte testat något annat. IE rör jag inte ty det tar 1 sekund att öppna ny flik oavsett dator.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Inaktiv

Den flyter på bra hittills. Inga problem med HTML5. Det återstår att se när den släpps i en skarp version.

Permalänk

Det ser ut som chrome fast är mycket segare, det går åt rätt håll iaf ..

Permalänk
Medlem

Opera wannabe.

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk

Fick inte igång flash i x64 minefield.. Så antar man får vänta ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beyorn:

H;gerklicka på "Bookmarks" och välj Customize, dra sedan Bookmarks-knappen in i rutan som öppnades och klicka OK.

Nu vet jag inte om vi har missförstått varandra men när jag drar bort Bookmarks Toolbar Items (som är det enda jag ser) så försvinner alla mina Bookmarks i det fältet, det är bara knappen längst till höger jag vill få bort!
Ser du den i din Customize Toolbar så du kan dra bort den?

Skrivet av Orici:

Tackar. Efter två omstarter fungerade det där!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8