Ni som spelar och lyssnar på musk, vad har ni för ljudsystem?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

100db i känslighet är rätt så ovanligt ja...
Sedan är det även elementets verkningsgrad som spelar en liten roll också.
Matar man en högtalare med 100db/w/1m i känslighet med 5w så blir det väl strax över 106db vilket är högt kan jag säga er. Risk för hörselskador.

Fanns det inte något gammalt altec-horn med en känslighet på typ 112db/w/1m?

Edit: Matar du en högtalare med 600w så kan jag garantera att den är rätt så död. Om vi inte pratar rejält trögdrivna saker såsom Dynaudio Consequence.

106db kanske är högt för dig

min MDS Dynamic DS400RS 15" bas i bilen klarade för övrigt 1200w i drygt ett år innan den brann upp, 600w är med andra ord ingenting.

Permalänk
Medlem

Och du matade den med 1200w kontinuerligt?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Optiskt från dator -> Beresford TC-7510 -> Heed canamp -> Sennheiser 650

Permalänk
Medlem

vid datorn sitter jag med Altec Lansing Mx 5021. 2.1 system..underbart ljud i dom samt mer än tillräcklig bas om man vill ha. vid spelande använder jag oftast hörlurar nu "Akg K242"..vid tvn har man ett hemmabygge med 2st 12" basar 1st mellanregister o 1skrikare(diskant) i varje högtalare. samt en 8" sub..förstärkare är en Sherwood RD-7502. dock ska högtalarna bort nångång då man är sugen på ett hemmabiosystem

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Och du matade den med 1200w kontinuerligt?

självklart inte jag spelade musik när jag körde med bilen, men att det skulle dö på hälften av den effekten är verkligen en överdrift.

Permalänk
Skrivet av s1k:

självklart inte jag spelade musik när jag körde med bilen, men att det skulle dö på hälften av den effekten är verkligen en överdrift.

Om du spelar musik med ett 1,2kW:s slutsteg just på bristningsgränsen, så matar du inte 1200W in i högtalaren mer än några millisekunder åt gången. Du ligger antagligen långt under 100W större delen av tiden.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Anänder mig av 2 par cerwin vega xls 215 och 2 stycken samson pg3800 för att driva basarna och ett zachry xps 600 för mids/ highs bi-wierd, Samt ett alto x23 delningsfilter. Dunkar på riktigt bra och jag föredrar bas framför finlir

Visa signatur

|i5 750@4,0 ghz water cooled| |4 gig xms3 1600 mhz| |3x asus 280 gtx 700/1400/1275< vattenkylda| |8800 gt g92 "physx" vattenkylt| |ASUS P7P55WS SuperComputer| |34797 vantage score|
|Ljud>| |°4x cerwin vega XLS-215°| |2x Samson PG3800 |Zachry XPS-600 för biamp.|
|Alto x23 delningsfilter| | 4x RCF LF18G400 18"| | Peavey pvi 3000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freezer7Pro:

Om du spelar musik med ett 1,2kW:s slutsteg just på bristningsgränsen, så matar du inte 1200W in i högtalaren mer än några millisekunder åt gången. Du ligger antagligen långt under 100W större delen av tiden.

+1

Finns det något element som klarar 1200w kontinuerligt? Skulle inte tro det, blir förjäkla mycket värme då effektiviteten oftast brukar ligga runt 1% eller mindre (har jag rätt?).

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Finlir Hi-Fi såklart. Att komprpmissa upplevelsen ifrån musik genom att använda gaming headset eller liknande kommer inte på frågan!

Lyssna på musik med gaming headset borde fan vara straffbart med kastering och sedan halshuggning!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Lyssna på musik med gaming headset borde fan vara straffbart med kastering och sedan halshuggning!

Jag tycker då att mina SteelSeries Siberia räcker till musiklyssning sådär på kvällen.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Audio 2 DJ ljudkort -> sennheiser HD555 skall bli att uppgradera mig till HD-2 snart tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Jag tycker då att mina SteelSeries Siberia räcker till musiklyssning sådär på kvällen.

Hur lyssnar du då? Att ha bra ljud anser jag inte bli riktigt viktigt förän man verkligen fokuserar på musiken och inget annat. Sitter man och slösurfar och poppar nå dunka-dunka så tänker man inte så mycket på hur det låter. Men skulle man ta någon riktigt välinspelad akustisk platta och sedan luta sig tillbaka och sluta ögonen är det ingen trevlig upplevelse.

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Hur lyssnar du då? Att ha bra ljud anser jag inte bli riktigt viktigt förän man verkligen fokuserar på musiken och inget annat. Sitter man och slösurfar och poppar nå dunka-dunka så tänker man inte så mycket på hur det låter. Men skulle man ta någon riktigt välinspelad akustisk platta och sedan luta sig tillbaka och sluta ögonen är det ingen trevlig upplevelse.

Hur jag lyssnar, jag lyssnar inte efter fel iaf för det är ingen mening. Med en månadsinkomst på 650kr i månaden så har jag tyvärr inte råd med så exklusiva saker.
Jag lyssnar på allt från Antonio Forcione till Meshuggah

Och hi-fi sinne har jag. Ska bygga ett par http://homepage.mac.com/tlinespeakers/FAL/downloads/Mar-Kel70... då dom ger mig otroligt mycket hi-fi för så pass liten peng. Jobbet får man väl leva med men jag tror det blir kul att bygga eget!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Kan inte mer än att hålla med, plus att resterande familjemedlemmar blir inte speciellt glada om man poppar på högt på kvällen

Permalänk
Medlem

Finns väl hörlurar för ungefär samma pris som presterar mycket bättre när det kommer till musik. Alessando MS-1 verkar vara väldigt prisvärda.

Sedan bryr sig nog inte föräldrarna om det är steelseries, beyerndynamics eller ultrasone man spelar högt med, så länge det inte är högtalare

Visa signatur

100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av edberg24:

Kan inte mer än att hålla med, plus att resterande familjemedlemmar blir inte speciellt glada om man poppar på högt på kvällen

Speciellt inte om man poppar Meshuggah efter midnatt på ruskigt hög volym.

Jo, det finns nog bättre lurar för musiklyssnande men det satsar man på nästa gång jag köper headset. Var inte så hi-fi intresserad då jag köpte dessa för ett bra tag sedan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Finns väl hörlurar för ungefär samma pris som presterar mycket bättre när det kommer till musik. Alessando MS-1 verkar vara väldigt prisvärda.

Sedan bryr sig nog inte föräldrarna om det är steelseries, beyerndynamics eller ultrasone man spelar högt med, så länge det inte är högtalare

+1

Men jag är också på jakt, men jag hade inte tänkt lägga mer än 1000 kr på ett system. Har förövrigt ett par Siberia nu. Men är som sagt på jakt efter ett system, helst 5.1. Några rekomendationer?