Ni som spelar och lyssnar på musk, vad har ni för ljudsystem?

Permalänk
Medlem

Ni som spelar och lyssnar på musk, vad har ni för ljudsystem?

Hej!

Jag har sen tidigare funderat på ett Logitech Z-5500 efter som jag spelar en hel del spel (bla Bad Company 2), men har nu tittat lite på 2.1 ljud och då speciellt där högtalarna är något större(dock fortfarande placerbara på skrivbord)

Ni som spelar, hur uppfattar ni skillnaden mellan 5.1 och 2.1? Finns det något 2.1 system som är värt att rekommendera? Kanske är det ett system där man köper högtalare och förstärkare för sig?

Prisgränsen för min del går runt 4000 kr.

MVH

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Har du en budget på 4000kr så är det inte så kallade datorhögtalare du ska ha utan du ska ha ett par bokhyllehögtalare/stativhögtalare/satelithögtalare du ska ha.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ja de e det jag funderar på. Jag tittade på dessa : Bilder på Monitor Audio Bronze BR1 och då kanske en sådan som denna till dem : Trends Audio TA-10.1 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Stereoförstärkare

Men jag vet inte om detta är ett rimligt packet och om det verkligen kommer prestera renare och finare ljud?

Vad kör ni andra på ? Särskilt ni som spelar mycket spel?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Kollla på dessa istället.

Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se

Och sen kanske denna?

Sen OM basen inte räcker till så är denna ruskigt prisvärd.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Nja de får ju gärna SE bra ut också även om det inte är högsta prioritet. Anledningen till att jag tittade på monitor audio var för att jag lyssnat på deras golv högtalare o bonze klassen och de lät väldigt klara men ändå med en djup bas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Nja de får ju gärna SE bra ut också även om det inte är högsta prioritet. Anledningen till att jag tittade på monitor audio var för att jag lyssnat på deras golv högtalare o bonze klassen och de lät väldigt klara men ändå med en djup bas.

Men då tycker jag du ska lägga på lite extra så du får Monitor Audio Bronze BR2 för Monitor Audio Bronze BR1 har bara ett 5,25" bas element och de klarar inte av att leverera någon direkt bas man måste generellt upp i minnst 6,5" bas element för att få nått liv i de hela.

Eller så köper du ett par mindre och billigare Proson högtalare och kör tillsammans med Subben och förstärkaren jag länkade. För då kommer du verkligen kunna justera in ljudet helt efter din smak och tycke.

Typ dessa...

Har fått RIKTIGT bra betyg.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Kan även rekommendera Creative Gigaworks t40 som är 2.0 högtalare med jättebra ljud genom hela registret, fördel är att man slipper en baslåda.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem

ja eller ännu bättre, dessa : XTZ 93 WMT - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Surround-/ stativhögtalare

Kan man anta att detta kommer ge märkbart bättre ljud för pengarna?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

SJälv sitter man med 2xBeyma 12" subar och 2x BAS dubbla 5.25 er som toppar till datorn, riktigt bra ljud och när man spelar så är det som att få en käftsmäll ;P

Permalänk
Medlem

Kör med Bose Companion 3 Series II och är väldigt nöjd med det trots dåliga recensioner

Visa signatur

| NZXT H9 Flow | MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI | i7 13700K | 32GB Kingston Fury Beast 6000 DDR5 | NZXT Kraken Z73 360mm | MSI Suprim X RTX 4080 | Seasonic Vertex GX 1200W | Mionix Naos 5000 | Corsair K70 | Epos GSP 370 | LG 38GN950B | LG 34GN850 |

Permalänk
Medlem

jag spelar knappt något längre med tanke på att man får sitta med syrrans P4a -.-, men sitter med ett hemmabiosystem från Philips 5.1, låter skit med tanke på att man bara kan köra förinstälda EQ:s :(, btw ngon som vet ngn equlizer man kan köra på datorn?

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem

Varför vill man ha equaliser överhuvudtaget :/

Permalänk
Rekordmedlem

Bästa eq som finns som mjukvaruplugg Shibatch Audio Tools - Quality Audio Tools and More Tillräckligt avancerad för att inte ha begänsningar för seriös inställning, man bör ta hjälp av ett mätsystem för att kunna justera in det rätt Tolvan där finns det gratis sånna , nu behöver man bara en mätmic/micamp som passar datorn, det finns att köpa från typ 800-1000kr för ett enkelt kit, har man seriösa eq ambitioner så tar man en Earthworks - M50 - 3hz to 50khz Measurement Microphone den är nog det vassaste man kan använda idag, och sedan så finns det allt mellan dessa kvalitetsnivåer.
Bästa högtalare att köra till pcn i prisklassen tycker jag är Behringer Truth B3031A, Behringer Truth B3031A - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Aktiva PA-högtalare de spelar korrekt och klarar av 110dB ljudtryck, här kan du hämta datablad BEHRINGER: B3031A

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawy:

För att få rätt "ljud" på ljudet jag t.ex vill hitta en software EQ som jag kan köra för det finns ingen EQ i spotify (där jag för det mesta lysnar på musik) och att köpa en analog (lr va det kallas? :S) EQ tar bara plats. +att min förstärkare lr reciver ^^ bara har förinstälda ljudprofiler och tja kort och P12igt sagt så suger dom tattar gubben olufs röv

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Rekordmedlem

Jo det är konstigt det här, ms införde en convolver i vista men det verkar ha stannat upp med applikationer. det borde inte vara så svårt att få till ett seriöst system med obegränsade eqs på samtliga kanaler i win, det borde även gå att få till nått automatiskt typ audysey, som kan användas för grundinställning och sedan ge möjlighet för mer krävande användare att justera manuellt som i shibatch, att även kunna styra vilket program som spelar på vilket ljudkort och eller parallellkopplade kort direkt från win saknas också men det funkar ju bra att styra flera kort via tex winamp
Det finns flera gratis stand alone eq ar att ladda ner, både grafiska och parametriska, funktion eller inte beror på ljudkortet, du får ta hem några och prova, mer avancerade ljudkort har också eq möjlighet.
Annars så rekomenderar jag en högtalarprocessor som sköter om eq o delning typ en Behringer ultradrive 2496 mycket prisvärd, den fungerar även som dac.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hawy:

För att kunna ställa in rak tonkurva, även de bästa högtalarna har avvikelser om man ställer dem i ett annat rum än de konstruerats för, speciellt under 200Hz är det stor rumspåverkan i normala rum, förbättringen med en korrekt inmätt och injusterad högtalare är stor, och alla kan inte heller göra de akustiska ändringar som krävs speciellt basfällor o dyl blir fysiskt stora och då är en eq ovärdelig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det blev ett Z-5500 och än så länge har jag nöjd med det =D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Audioengine 2 kör jag, används till spel och Väldigt mycket musik. Har även ett gammalt budget logitech 5.1 inkopplat med sterohögtalarna ersatta av AE2: orna, så jag kan växla o köra AE2+sub till musik o sätta igång övriga logitech-högtalare till spel och film.

Just Audioengine 2 är ett perfekt exempel på att EQ kan behövas. Fantastiskt bra högtalare, framförallt me tanke på storleken, men oj så platta utan tillrättning av EQ. Har ett Xonar D1 kort så kör EQ:n där, vilket fungerar bra.

Får bli en S8 sub någon dag me

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Passar på att låna tråden angående nytt system

Tittar själv nämligen på ett nytt ljudsystem för spel/film i vardagsrummet

Som högtalare:

reciever:

sub:
http://www.fyndborsen.se/demo-ex/xtz-99-w10.16-matt-black-demo-ex

edit:
fel länkar

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Jag skäms lite att visa min lathet såhär men är det ngn som kan tipsa/länka en bra software EQ ? dom flesta jag hittade via google var gamla , kostade eller var plugins till winamp eller liknande

tacksam för svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mina grejjer som jag har just nu
Byggt låderna och det själv
Samt valt ut grejjerna för min egen smak

Pris: 30.000 kr ca
( datorn är INTE inräknad. )

Inget märkvärdigt med min spel hörna

-= schmiisk edition 5.1 system =-

-= Ljud systemet =-

-=Samsung HT-Z210 800W-RMS=-
-= Hitachi Equalizer 20-band Grapich=-
-= Hitachi Receiver=-

-=Samsung HT-Z210 800W-RMS=-
-=Filmformatstöd: DVD-Video, Divx, Xvid
-=Ljudformatstö: CD-Audio, MP3, WMA
-=Bildformatstöd: JPEG

-=Dekodrar
# Dolby Digital
# Dolby Pro Logic II
# DTS

-=Mediastöd
# DVD±R, DVD±RW, CD-R, CD-RW

-= Videoutgångar
# 1 x HDMI (720p/1080i/1080p)
# 1 x Scart
# USB-Host funktion

-= Ljudingångar 1 x Digital Optisk
# 1 x Stereo RCA
# 1 x USB
# USB-Host funktion

-= högtalarna =-

# Front högtalarna

-= 4st =-
-=GAS MellanRegister =-
-=Egen bygd låda och design=-

#Tvåvägs 6,5 tum.
#Förstärkt polypropylenmembran. Butylgummiupphängning.
#25mm talspole i aluminium.
#Känslighet 90dB.
#Frekvensomfång 60-20000Hz.
#Effekttålighet 120W
#Max 60W RMS.

-= 6st =-
-=GAS Diskant+Delningsfilter=-

# Delningsfilter 6dB/branthet (3,3uF).
# 1-tums silk diskanter

-= 2 st=-
-= GAS Basarna=-

# 10 tum.
# Känslighet 134-db
# Effekttålighet 600W
# Max 300 WRMS

# Bak Högtalare

-= 2st =-
-= Samsung Högtalare + Center=-
-= Orginal HT-z210=-

-= Subwoofer =-

-= 2 st =-
-= MGR Basar =-

# 18 tum
# Känslighet - 146db
# Effekttålighet -?
# Max - 1100 W

-= Xbox 360 Elite =-

# 120 Gb
# HDMI
# Flashad
# Chippad

-= Skärm =-

# LCD feature Specification full hdmi 1080p
# Display size 21.5-inch diagonal and viewable image
# Display type Thin-Film Transistor LCD active matrix
# BriteView technology
# Input terminal HDMI-VGA-DVI-D
# Other connectors 3.5 mm stereo mini jack input (for microphone)
# Scanning frequency Horizontal scan range 24-94 KHz
# Vertical scan range 50-76 Hz
# Viewing angle Horizontal viewing angle: 160 degrees
# Vertical viewing angle: 160 degrees
# Recommended resolution (H x V) 1920 x 1080 @ 60Hz
# Contrast ratio Up to 1000:1
# Response time 5 ms (on-off), 3ms Gray-to-Gray
# Pixel pitch 0.248 mm
# HDCP (High-bandwidth Digital Content Protection)
# Frequency: 50~60Hz

Permalänk
Medlem

Inte nära på imponerad.
Jag kan ju komma med en bild på mina element. Dom kommer till sverige på torsdag eller fredag (importerad från finland) och hema hos mg någon gång nästa vecka.
Som sagt, kommer med bilder. Sedan när lådan är klar får ni se det också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Avstängd

asus essence stx ljudkort med bra hörlurar är att fördra med spel och musik.
kanonljud, kanon upplevelse.
andra alternativet är prylar för sådana pengar väldigt få ens har råd med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Jag har ett Asus xonar ST kopplat till en t-amp som jag införskaffade för 300 kr på ebay och som i sin tur är kopplade till Högtalare, Hifi och Hemmabio på Fynda.se Har även ett par HD555 som jag inte gillar, därav köpet av xonar St som jag trodde skulle få de att öppna upp sig mer men utan framgång

Balanserat? Nej.
Funkar det? Förvånadsvärt bra.
Relevans för tråden? Minimal (inser jag efter att ha skrivit inlägget...)

Visa signatur

Desktop - AMD Ryzen 5 7600X | Asrock B650 PG Lightning | 32 GB Corsair DDR5 6000MHz | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - HP Dragonfly Gen. 3 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag har en hederlig gammal Pioneer förstäkare på 600w som drar två stycken 40kg's golvhögtalare i ek. Slår alla 2.1 kombinationer jag testat!
Ljudet är grymt, "ren" bas med mycket tryck i (får tryckvågen i bröstet av baskaggar och bomber) och grymt diskant. Klockrent helt enkelt.
Inte så dyrt heller (om man har en bra förstärkare liggandes, som jag), tror jag köpte högtalare för ca 4000kr.
Så om du eller farsan din har en förstärkare liggandes är det grymt värt att köpa ett par lättdrivna golvhögtalare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Thornblom. Vad är det för förstärkare och högtalare du talar om?
Du vet att för ett par lättdrivna högtalare så klarar du dig galant med 5w.
Ta t.ex. ett par fostexhorn eller liknanade a'la planet10-hifi så har du en känslighet på upp emot 100db/w/1m.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Mjaa mjaa, kan inte så jättemycket om ljud. Men dels är det väl rätt sällsynt med 100 dB känslighet på högtalare i allmänhet.
Men även i sådana fall, så räcker det ju inte med 5W när man vill spela högt. 100 dB känslighet på 5W är väl 106 dB+ om jag kommer ihåg rätt? Sen så är det väl lite annat än bara watten som spelar in när det gäller att orka driva en bas tex, så allt hänger med, strömstyrkan mellan olika modeller brukar väl variera rätt ordentligt.

Men antar att du reagerade på det han sa om 600W, vilket låter som att han tittat bakom förstärkaren och läst på lappen där vad den (kan) drar ur väggen

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

100db i känslighet är rätt så ovanligt ja...
Sedan är det även elementets verkningsgrad som spelar en liten roll också.
Matar man en högtalare med 100db/w/1m i känslighet med 5w så blir det väl strax över 106db vilket är högt kan jag säga er. Risk för hörselskador.

Fanns det inte något gammalt altec-horn med en känslighet på typ 112db/w/1m?

Edit: Matar du en högtalare med 600w så kan jag garantera att den är rätt så död. Om vi inte pratar rejält trögdrivna saker såsom Dynaudio Consequence.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Till datorn har jag ett Xonar D2 som går via en Pro-Ject Headbox II till ett par Sennheiser HD595.

Musik/film setupen hittar ni i signaturen, med det tillägget att ett Emotiva XPA-3 slutsteg (3*200W kontinuerligt i 8ohm 20-20KHz) tillkommit.

Tycker att ett bra högtalarsystem i ett hyfsat rum är överlägset hörlurslyssning på alla sätt och vis.

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

Mycket fint, bran

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000