Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaz:

Hej,

Stämmer att ATIs drivrutiner inte fungerar 100% till G73.
Många har försökt klura ut varför det inte fungerar helt klockrent och det verkar som att Asus vBios har lite andra specifikationer än övriga laptoptillverkare med samma grafikkort. KAN vara det som spökar, jag vet inte.

Om jag minns rätt har de flesta tillverkare med 5870m ett vBios som ger 0.95v medan Asus vBios ger 1,15v.

Några (erfarna) rävar på notebookreview.com säger att ATIs drivrutiner fungerar klockrent om man ändrar minnes- och klockfrekvenserna marginellt, typ 5hz... Kan ha med timings att göra. Jag kan inte säga något om det för jag har inte prövat.

Jag körde på ATIs catalyst 10.5 i tio dagar innan jag fick grå skärm upprepade gånger. Bytte då till Asus drivrutin och har sedan dess inte haft några problem.

Jag kan testa senaste 10.6 på söndag och köra med standardinställningar samt lite justering på hz och sedan meddela efter ett par dagar om intresse finns?

Jag installerade 10.6 och drog igång ett spel. Efter två minuter blev skärmen grå och datorn låste sig. Jag ändrade även frekvenserna men det gjorde ingen skillnad. Stressade man i tex IE så flimmrade skärmen till ibland och tappade synk men den kraschade aldrig. Så nu har jag avinstallerat 10.6 och alla problem är borta. En sak jag märkte är att med 10.6 så rapporterades kortet som ett 5800 och inte 5870.

Med drivrutinen som följer med datorn så klockar den grafikkortet till 300/1000 och 0.99Volt när jag kör på batteri. Kör jag en film så ställs det om till 500/1000 och 1,15Volt.

Ett kul tips som jag läste på Notebookreview är att ställa ner klockan på grafikkortet så långt det går. Så jag gjorde tre profiler till grafikkortet som jag lade på tangenterna SHIFT + ALT GR + 1,2,3. Det lägsta som gick att ställa var 50/170MHz. Kör jag med batterisparlläge så räcker batteriet åtminstone 2 tim 30 min. Bra när man bara sitter och slösurfar i soffan på batteriet. En bieffekt är att datorn går så kallt att fläktarna stannar och den blir helt tyst. Någon gång då och då startar grafikfläkten dock. Snabbtangent 2 har jag satt till 100/320MHz. Det räcker till att köra en film i HD (ej fullHD) och då räcker batteriet till en normallång film. Snabbtangent 3 ställer tillbaka den till 700/1000MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shooto Great:

Ja tack,är lite nyfiken då jag för min idag alternativt på måndag.

Jamen då kan du ju testa själv, jag kan inte testa förrän på söndag...

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av X200:

Jag installerade 10.6 och drog igång ett spel. Efter två minuter blev skärmen grå och datorn låste sig. Jag ändrade även frekvenserna men det gjorde ingen skillnad. Stressade man i tex IE så flimmrade skärmen till ibland och tappade synk men den kraschade aldrig. Så nu har jag avinstallerat 10.6 och alla problem är borta. En sak jag märkte är att med 10.6 så rapporterades kortet som ett 5800 och inte 5870.

Med drivrutinen som följer med datorn så klockar den grafikkortet till 300/1000 och 0.99Volt när jag kör på batteri. Kör jag en film så ställs det om till 500/1000 och 1,15Volt.

Ett kul tips som jag läste på Notebookreview är att ställa ner klockan på grafikkortet så långt det går. Så jag gjorde tre profiler till grafikkortet som jag lade på tangenterna SHIFT + ALT GR + 1,2,3. Det lägsta som gick att ställa var 50/170MHz. Kör jag med batterisparlläge så räcker batteriet åtminstone 2 tim 30 min. Bra när man bara sitter och slösurfar i soffan på batteriet. En bieffekt är att datorn går så kallt att fläktarna stannar och den blir helt tyst. Någon gång då och då startar grafikfläkten dock. Snabbtangent 2 har jag satt till 100/320MHz. Det räcker till att köra en film i HD (ej fullHD) och då räcker batteriet till en normallång film. Snabbtangent 3 ställer tillbaka den till 700/1000MHz.

Det är milt uttryckt tråkigt att Asus inte fixar detta.
En gaminglaptop som inte fått uppdaterade drivisar sedan januari. Riktigt illa!!!!

Vad jag vet så kan alienware och MSI använda ATIs drivisar?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Jamen då kan du ju testa själv, jag kan inte testa förrän på söndag...

Hahahaha,jomenvisst,om jag får datorn i dag,men det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk som någon sa..
Och nu så jobbar jag fem nätter,blir inte så mycket pillande då.

Tack i alla dall

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det finns även en version med 8gb ram och i7 720qm för 15,5k på prisjakt nu..

Vad kan det bero på att bara onoff säljer den datorn? Kan det vara testexemplar tro?

Permalänk

Precis hämtat ut min och har hunnit starta den nu innan jag skall till jobbet.Första intrycket är ju "J@klar vilken skärm!"

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Ja, skärmen är helt underbar!!

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Vad kan det bero på att bara onoff säljer den datorn? Kan det vara testexemplar tro?

Knappast(dom har ju en hel bunt i lager), dom är väl dom enda som fått in den modellen. Väldigt prisvärd, kostar 3k mer än den billigaste och för det får du i7 720qm och 4gb ram extra.

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Det är milt uttryckt tråkigt att Asus inte fixar detta.
En gaminglaptop som inte fått uppdaterade drivisar sedan januari. Riktigt illa!!!!

Vad jag vet så kan alienware och MSI använda ATIs drivisar?

Absolut, som sagt så är det ju en gaminglaptop. Vilken version får ni med g73 köra på? 10.6 gav ju ganska trevlig prestandaboost tom. i min laptop med 4650m, laddtider osv. borta i bc2.

Finns det inga moddade drivers att få tag på heller? G73 är ju såpass populär så man tycker att dom borde fixat detta för längesedan.

Permalänk
Medlem

G73

Hej!

Stämmer att ATI's egna drivrutiner ger GSOD, har blivit tvungen att installera ursprungsdrivrutinen från asus och då inga bekymmer med GSOD.

Naturligtvis körde jag in bios 209 med winflash= ingen tangentbords belysning mera..

Jävligt dåligt av Asus som tillverkare att inte fixa dessa problem, blir ingen mera Asus laptop för mig igen.. Pinsamma problem om jag ska vara ärlig!

Och jag rekommenderar att köpa SSD diskar, de vanliga diskarna har ett enormt irriterande ljud, går att ställa om med hdparm dock så slipper man ljudet!

Permalänk
Medlem

Jag var just på väg att köpa en G73, men jag trycker inte på köp knappen föränn asus fixat bios fixen för ati drivisarna.
Jag hoppas att någon ifrån asus håller utkick på denna tråd och breefar oss om läget.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Knappast(dom har ju en hel bunt i lager), dom är väl dom enda som fått in den modellen. Väldigt prisvärd, kostar 3k mer än den billigaste och för det får du i7 720qm och 4gb ram extra.

Några frågor angående denna och G73 med 820QM.
*Hur mycket skiljer egentligen i prestanda mellan 720 vs. 820, jag menar också om man ser till prisskillnaden?

*Känns som den lägre upplösningen på 720 är tillräckligt bra för min del, men stämmer det att full hd skärm drar mer processorkraft alt. grafikminne?

*Hur mkt jobb är det att sätta in en ytterligare hd i 720?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shepherd71:

Några frågor angående denna och G73 med 820QM.
*Hur mycket skiljer egentligen i prestanda mellan 720 vs. 820, jag menar också om man ser till prisskillnaden?

*Känns som den lägre upplösningen på 720 är tillräckligt bra för min del, men stämmer det att full hd skärm drar mer processorkraft alt. grafikminne?

*Hur mkt jobb är det att sätta in en ytterligare hd i 720?

1. 820 är cirka 6-10% snabbare och har 2MB extra L3 chache minne.

2. FHD drar ju lite mer kraft men inte så de skulle göra någon större skillnad i de här läget. Jag tycker personligen att HD+ räcker i spel eftersom då kan jag spela i native res med bättre hastighet. Dock så är ju Windows miljön väldigt skönt att ha FHD i.

3. De ska inte vara så svårt, bara en lucka att öppa och skuta in HD'n i har jag för mig, kolla med någon här som äger en G73 redan.

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Några frågor angående denna och G73 med 820QM.
*Hur mycket skiljer egentligen i prestanda mellan 720 vs. 820, jag menar också om man ser till prisskillnaden?

*Känns som den lägre upplösningen på 720 är tillräckligt bra för min del, men stämmer det att full hd skärm drar mer processorkraft alt. grafikminne?

*Hur mkt jobb är det att sätta in en ytterligare hd i 720?

820 modellen är snordyr, enda gången du märker skillnaden på 720/820 är isåfall i benchmark program.

Generellt så drar ej en fullHD panel mer kraft än ngt annat, men såklart i spel så krävs det ju ett snabbare grafikkort för att kunna spela med samma fps som i en lägre upplösning. Men bara för det är fullHD panel så måste du ju inte köra i 1920x1080, går fint att sänka upplösningen om man vill det. Men jag personligen skulle aldrig någonsin köpa 820qm modellen när en med 720qm, 8gb ram och samma gpu kostar 15500kr.

Dom 6-7k du sparar kan du ju köpa en intel 160gb SSD(ca 4000kr) för och nåt annat kul för resten. Att sätta i en till hd är inga problem.

Skillnaden i spel på 720/820 är minimal, knappt mätbar ens.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

820 modellen är snordyr, enda gången du märker skillnaden på 720/820 är isåfall i benchmark program.

Generellt så drar ej en fullHD panel mer kraft än ngt annat, men såklart i spel så krävs det ju ett snabbare grafikkort för att kunna spela med samma fps som i en lägre upplösning. Men bara för det är fullHD panel så måste du ju inte köra i 1920x1080, går fint att sänka upplösningen om man vill det. Men jag personligen skulle aldrig någonsin köpa 820qm modellen när en med 720qm, 8gb ram och samma gpu kostar 15500kr.

Dom 6-7k du sparar kan du ju köpa en intel 160gb SSD(ca 4000kr) för och nåt annat kul för resten. Att sätta i en till hd är inga problem.

Skillnaden i spel på 720/820 är minimal, knappt mätbar ens.

Rymmer en 160gb ssd 160gb?
Passar alla 2.5" hd bolt on?
Hur stor skillnad mellan 5500 varv och 7200 egentligen?

Permalänk
Medlem

Nån som vet, hört om någon som satt i en i7-940XM prolle i denna?
Undrar om psu klarar av driva systemet?

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Rymmer en 160gb ssd 160gb?
Passar alla 2.5" hd bolt on?
Hur stor skillnad mellan 5500 varv och 7200 egentligen?

Ja en 160gb ssd bör rymma 160gb, som du vet så kan det ju variera lite iaf på mekaniska diskar, vet ej hur det är med SSD. Men man bör ha ganska mycket ledigt utrymme på SSD'n annars tappar den mycket prestanda. Du kan ju köra ssd som systemdisk och några spel/program.

Ja såvitt jag vet så är det 2,5" så är det 2,5".

Mkt svårt att säga rakt av hur stor skillnad det är på 5400rpm och 7200rpm. Det finns 5400rpm som är snabbare än 7200rpm osv, men kör du med en ssd som systemdisk så spelar inte prestandan på den andra disken så stor roll som om du hade en mekanisk disk som systemdisk.

WD Scorpio Black ska visst vara av bland dom allra snabbaste 2,5" mekaniska diskarna, den är 7200rpm.

Permalänk
Skrivet av jacke_72@hotmail:

Nån som vet, hört om någon som satt i en i7-940XM prolle i denna?
Undrar om psu klarar av driva systemet?

940XM har 10w högre tdp än 720qm så det borde gå. Men det känns inte speciellt prisvärt att köpa en 940 då dom kostar endel, minst sagt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shepherd71:

Rymmer en 160gb ssd 160gb?

Nej inte riktigt.
Tillverkare räknar oftast en MB som 1000 KB medan det egentligen är 1024, så den innehåller väl 156 GB om jag inte räknat fel.

Skrivet av jacke_72@hotmail:

Nån som vet, hört om någon som satt i en i7-940XM prolle i denna?
Undrar om psu klarar av driva systemet?

i7 940 vet jag ingen som har men i7 920 funkar i alla fall.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Tack för svaren thereal_twisted & eliaz.
Nu är det bara att vänta in maskinen & att asus löst så man kan ladda ner de senaste drivisarna ifrån ati.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Nej inte riktigt.
Tillverkare räknar oftast en MB som 1000 KB medan det egentligen är 1024, så den innehåller väl 156 GB om jag inte räknat fel.

i7 940 vet jag ingen som har men i7 920 funkar i alla fall.

940 är ersättaren till 920, precis som 840 isf för 820, 740 isf för 720. Alla modellerna finns ännu på marknaden men jag antar att X20 kommer fasas ut.

X40 har ca 130mhz högre basklock och ca 130mhz högre turboklock(skiljer några mhz beroende på modell) TDP är samma som innan, så det ska inte va nåt problem.

En 940xm kostar väl ca 10k om jag inte minns fel, så det känns inte riktigt värt pengarna

Permalänk
Medlem

Exakt Thereal, egentligen är de mest extrema delarna aldrig värda sitt pris men det gäller ju särskilt för den mobila arenan eftersom inte ens de bästa mobila kan jämföras med mellanprestandadelar för stationära.

Btw, jag tryckte in catalyst 10.6 i lördags och det har hittills funkat felfritt.
Har höjt hastigheten på kärnan med 1hz och med 5hz på minnena.
Har spelat spel, tittat på film, surfat och skapat lite i photoshop utan problem.i och för sig klarade sig 10.5 i tio dagar utan problem så... knock on wood.

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

Om det inte går att överklocka prollen i bios, vad finns det för enkla program att över klocka med i windows?
Låter lovande att 10.6 fungerar bra i din kärra.
Jag kan komma över en 940xm för test och skulle vilja pressa den lite.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem

setfsb kanske?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Exakt Thereal, egentligen är de mest extrema delarna aldrig värda sitt pris men det gäller ju särskilt för den mobila arenan eftersom inte ens de bästa mobila kan jämföras med mellanprestandadelar för stationära.

Btw, jag tryckte in catalyst 10.6 i lördags och det har hittills funkat felfritt.
Har höjt hastigheten på kärnan med 1hz och med 5hz på minnena.
Har spelat spel, tittat på film, surfat och skapat lite i photoshop utan problem.i och för sig klarade sig 10.5 i tio dagar utan problem så... knock on wood.

Härligt, tycker att det gav ett lyft i bc2 på min laptop. Det fixade äntligen laddtiderna även för 4650m kort.

jacke_72@hotmail: Cpu på laptops går sällan att överklocka(eller går gör det väl rent tekniskt men det kan va ett jäkla krångel med flashning och speciell mjukvara), g73 känns dock som den skulle klara ganska mkt klock med tanke på kylkapaciteten den har. Sett några trådar på notebookreview som rör cpu överklock, dock mest c2d.

Ett moddat bios kanske är lösningen om det inte finns något win mjukvara som fixar det. Skulle dock ta det väldigt väldigt försiktigt innan jag flashade en laptop med ett moddat bios. Inte bara att byta bios chipp som på ett vanligt mb. Har själv pajjat några mb genom flashning med moddade bios.

Permalänk
Medlem

ASUS G73JH-TY134V - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

WEBHALLEN.com - MSI GX740-238NE - Core i5-450M / 4GB / 500GB / 17" TFT / HD 5870 / Windows 7 HP 64bit - Black/Red

Jag är väldigt dålig när det kommer till att se vilken dator som är bäst, så vilken är bästa av de här två?

Jag ska spela mest såklart

Permalänk

Asusen helt utan tvekan, den kostar ju också lite mer. Dubbelt så mkt ramminne, quadcore processor. Och den är väldigt tyst, det finns en g73 för ca 12k om du kollar på prisjakt. Den har samma spec. som MSI gx740, dock verkar ingen ha den i lager för närvarande.

Permalänk
Medlem

ok, tack

Permalänk
Medlem

Help.

Alltså... är G73JH-TY134V en modell som funnits ett tag, och nu i Augusti kommer det komma en ny variant som är lite vassare? Känns ju dumt att handla en sån nu om det kommmer en snäppet bättre om några veckor.

Läste något om att det skulle komma mer info den 12:e, men det verkar ju inte ha blivit något snack om det än så jag är lite förvirrad? Är TY134V en ny eller "gammal" serie?