En fråga om SATA-600

Permalänk
Medlem

En fråga om SATA-600

Hallå Sweclockers!

Jag tänkte köpa en WD Caviar Black 1TB 64mb...
Då jag inte har SATA-600 undrar jag alltså om jag kan köra en SATA-600 HDD med ett SATA-300 moderkort och om det är någon annan sladd till
sata-600...

Om detta inte går så undrar jag (medveten om att det kan starta en stor diskussion) är det någon stor skillnad mellan 32mb och 64mb i cache?
nu menar jag märkbar skillnad...

Permalänk
Medlem

Sata interfacen är kompatibla både bakåt och framåt. Dvs du kan köra en Sata-600 på sata-300 och en sata-300 på sata-600, eller sata-150.

I det brukar jag använder 1TB skivor (lagring) har cache minnet ingen betydelse för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warzo
Sata interfacen är kompatibla både bakåt och framåt. Dvs du kan köra en Sata-600 på sata-300 och en sata-300 på sata-600, eller sata-150.

I det brukar jag använder 1TB skivor (lagring) har cache minnet ingen betydelse för mig.

Tack för svaret,
Anledningen till att jag frågade om cache (glömde ta med det) är att jag tänkte köra den som OSdisk.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag inte ge en exakt siffra på om det stämmer eller inte. Men att betala mera för det är jag åtm inte beredd att göra oberoende om den skall användas som system eller inte. Tror att större cache läggs i diskarna för att kunna optimera datahanteringen. Den långsammaste delen på hårdskivan är att få armen på rätt ställe för skriv/läs operationer.

Permalänk
Avstängd

hej nu fråga , jag har att moderkort som har SATA-600 och Hårddisk på SATA-600 , men en kabel som är på SATA-300 kan men få 600 ? en kabel på SATA-600 då ska men få 600 .

Visa signatur

[indent]Intel Core 2 Duo E6850 3,0GHz, Corsair 6gb 1066mhz , Asus Maximus II Gene, XFX GeForce GTX 285 Black Edition, 500gb Hårddisk
Nätdel 750w Corsair[/indent]

Permalänk
Medlem

Det finns inget som heter SATA-xxx eller SATA I, II, III eller SATA 1, 2, 3 längre.

Det heter SATA yGbit/s, där y kan vara 1.5, 3.0 eller 6.0.

Å de' e' inge' ja' hittat på:

Serial ATA - Wikipedia