Permalänk
Medlem

Tips på bästa luftflödet

Hej.

Jag skulle vilja ha tips på vilka fläktar jag ska köpa och var jag ska montera dom för bästa luftflödet. Sedan jag köpte HD5830 har mitt chassi börjat bli för varmt.

Kör med Fractal Design R2. Har en 120mm-fläkt längst fram längst ned och en 120mm längst bak längst upp.

Nu funderar jag på om jag ska montera en 140mm längst ned och en 140mm längst upp. Det finns ett luftintag nere och två luftutflöden ovanpå.

Dessutom finns det ytterligare ett intag fram och ett luftutflöde på sidan. Samtliga har plats för antingen 120mm eller 140mm.

Så... vilka fläktar ska jag köpa och var ska jag placera dom så att min dator får sig en bra nerkylning?

Bild:
Imageshack - 220720101144.jpg

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Uppdaterat med en tydligare bild: Imageshack - 220720101144.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_H:

Uppdaterat med en tydligare bild: Imageshack - 220720101144.jpg

I fronten ryms bara 120mm fläktar om jag minns rätt.
Och fläktarna som följer med är rent utav kassa, kan funka som utblås men inget annat.
Ett tips är iaf att ha fler fläktar som inblås än utblås!

Jag kör med GT fläktar (Gentle Typhoon) i hela chassit, tror dom funkar bäst mot radiatorer osv, men jag gillar dom, blåser mycket och är väldigt tysta.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Jaså? Jag trodde Fractal Design hade bra fläktar. Tysta är dom i alla fall. Så några 140mm fläktar från Fractal Design är inte ett bra köp?

*EDIT*
Du har rätt. Det ryms enbart 120mm på framsidan. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_H:

Jaså? Jag trodde Fractal Design hade bra fläktar. Tysta är dom i alla fall. Så några 140mm fläktar från Fractal Design är inte ett bra köp?

Vet inte hur dom är... Men jag tror dom är lika kassa, jag skulle avstå från dom iaf.

Om du vill ha 140mm så skulle jag rekommendera dom här: Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se

Eller: Noctua NF-P14 FLX 140mm 1200rpm - Inet.se
Dock så är Noctua sjukt dyra

Tänk bara på att du bara kan ha 120mm i fronten.

Visa signatur

#framtiden