Dell tar nya tag i kampen mot kunderna

Permalänk

Dell tar nya tag i kampen mot kunderna

Jag köpte en Dell XPS m1730 från Dell och har haft mycket trassel med datorn. Detta må vara, men varje gång något gått sönder så har det tagit månader innan den blir reparerad fast det kostar skjortan. Senaste reparationen tar dock priset. Ärendet, byte av moderkort, startades i April och är fortfarande inte löst. Man blir bemött av total likgiltighet och okunskap. Läs följande mailkonverstation med kommentarer innan du överväger att handla hos Dell. Man tror det är för sjukt för att vara sant.

www.malako.org/dell

Har någon annan motsvarande erfaranheter av dell?

Permalänk
Medlem

Wow! Otroligt arg jag blev när jag läste detta. Jävla giriga skitföretag!

Förstår verkligen hur otroligt frustrerad du måste vara.. Sjukt dåligt!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk

Läste det nu och kan inte annat än lida med dig!.. hoppas kan sätta dit dom på något sätt..

Visa signatur

What was your favourite single player Quake level? One of the forty identical greenish-brown castles or one of the forty identical brownish-green castles? - Ben Croshaw

Permalänk
Medlem

trodde Hell hade bättrat sig, men tydligen inte lider med dig.

Permalänk

Synd att vi bor i Sverige, annars så skulle man stämma skiten ur dem.
Irriterande att till och med service teknikerna är odugliga.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk

Något att tänka på är att detta inte är ett garantiärende utan ett serviceärende precis som när man lämnar in en bil på verkstaden och de kan ha svårt att hitta felet och kanske byta svindyra komponenter som inte alls hjälper, eller kanske hjälper ett tag, men sedan kommer felet tillbaka igen. -Nu är detta lite överdriven jämförelse emot en persondator, då den har få delar.

Nå Dell har knappast betett sig bra, dock är jag rädd för att många andra tillverkare också är mycket dåliga på detta. Och då syftar jag främst på extrema överpriser precis som Dell hade. Sedan att Dell inte kan "lova" att din dator fungerar med andra grafikkort, beror såklart helt enkelt på att de inte vill bli ansvariga för att ha lurat dig om grafikkortet ej fungerade. Då detta inte är något garanti eller reklamation, så har de inte ens en skyldighet att hjälpa dig. De kan dock räkna med dålig goodwill om de bara skiter i det.

Så summa kardemumma, visst har Dell inte skött det bra, inget snack om något annat. Jag är dock rädd för att detta är något som vi får räkna med inom andra märken om vi som konsumenter anlitar dem för service på små persondatorer.

*edit*
Som sagt missförstå mig inte, Dells personal som skötte ärendet är inkompetent. Bara det att jag tycker mig känna igen detta från andra märken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Du gör förmodligen bäst i att vägra kommunicera med någon annan än någon på chefsnivå som kan styra upp tramset!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

fyfan för dell alltså, köpte en dell m2010 när den va ny
http://www.computersavenue.com/wp-content/uploads/2009/04/mas...
efter redan några månader började tangentbordet tappa kontakt, fick efter mycket strul ett nytt.. funkade några veckor igen, sen laddade det inte så man kunde inte köra trådlöst med det, fine de fick duga. sedan efter ytterligare några veckor började den överhetta och stänga av sig, visade sig att grafikkortet va trasigt. snackade med dom under flertal tillfällen och efter tre (3!) månader kunde dom skicka en tekniker som bytte ramminne(?), moderkort(?) och grafikkort. allt va prima i 2 månader, samma problem igen, blåskärmar och överhettningar... ytterligare X antal samtal och en ny tekniker kom efter 2 månader, bytte moderkort(?) och grafikkort och allt var bra igen. nu är det ränder över hela skärmen igen och det verkar som grafikkortet har lagt av.. alltså vad är det för jävla skräp som går sönder av att spela lite cs och sitta på msn.. sedan tar det mellan 2-3 månader att ens få ut en tekniker, sinnessjukt. haft datorn 2½ år nu och har bytt följande:
moderkort - 3 gånger
grafikkort - 3 gånger (trasigt igen)
tangentbord - 2 gånger
ramminne - 1 gång (var inte ens trasigt)
hårddisk - 1gång (var inte heller trasig)

inkompetenta jävla idioter

Permalänk

Eftersom mailkonversationen är så lång har jag valt att inte ta med tidigare problem jag har haft Dell. Det gällde tangentbord och AC-adapter, delar som jag inte behövde skicka in datorn för. Det tog dell 6 veckor att skicka ut dessa. Anledningen adapterbytet var att EPROMen som sitter i laddaren slutat funka och dell kände inte längre av ladddaren som en äkta Dell. Den ömtåliga piggen i mitten av strömanslutningen i datorn bistår med denna information och fyller alltså oinget annat syfte än att meddela datorn att det är den ska ladda batteriet, samt behålla full klockfrekvens. Är EPROMen trasig går klockfrekvensen ner på till hälften och batteriet laddar inte. Läs mer här:

Dell PA-10 ac adapter center pin

Trots att jag visste om att det var deras fulchipp i adaptern som slutat funka och inte adaptern i sej fick jag hosta upp fullpris + frakt (1300 inkl. moms) för en ny adapter + tangentbord. Antar jag inte är ensam om detta heller.

Permalänk
Medlem

Jag som på riktigt övervägt att köpa en dell studio laptop. Inte nu längre. Detta är bland det värsta jag någonsin hört. Hoppas att du orkar stå på dig och att du får någon vettig lösning på detta problem.

Visa signatur

Datorer är kul men ibland är dom jobbiga.

Permalänk
Avstängd

Visningar hittils på Flashback+Swecl är 376...
376 förlorade potentiella köpare...

Hoppas dell skärper sig och reder ut ditt ärende ordentligt.

/r3mp

Permalänk
Medlem

Din dåliga erfarenhet har bidragit med lite bra iallafall, nu slipper andra råka ut för det.

Dells kundtjänst måste bestå av dropoupts med en IQ runt 70.

Permalänk
Inaktiv

tack för ett gott skratt det behövde jag denna tiden på morgonen.

Permalänk
Medlem

dell har alltid varit skit, precis som alla andra företag som säljer datorer, acer, hp etc..

Permalänk
Medlem

Min föra arbetsgivare sparkade ut Dell (from Hell) från sitt sortiment. Det fungerar inte med en leverantör som är jätteduktiga när det handlar med enkla lösningar men som sluter sig som en mussla när det uppstår komplikationer. Då är det alla andra som får ta smällen och det har man inte alltid råd med.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Delll har inte skött sig exemplariskt men jag tycker du överreagerar ordentligt.

- Varför måste du prompt ha en faktura?
- Det tog mig 1 min att hitta passande grafikkort på eBay (NVIDIA 8800M GTX SLI 1GB / DELL XPS M1730 - eBay (item 270609668782 end time Jul-25-10 15:31:35 PDT)).
- Du tjafsar rätt mkt om PPU men det kvittar egentligen, det är inte människan du mailar med som byter ut komponenter utan personen på verkstaden. De på verkstaden skulle givetvis inte försöka montera ett PhysX-kort i din maskin.

Jag medhåller dock att din väntan på 7 veckor efter maj inte är ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrc:

Delll har inte skött sig exemplariskt men jag tycker du överreagerar ordentligt.

vem skulle inte vilja ha en faktura på något som gått så snett som detta ärendet?
det är alltid bra med papper på sådana här saker om annat skulle ske, som t.ex att korthelvetet går sönder igen och Dell väljer att hävda att någon reparation/garanti aldrig funnits.

Har också bara skit att kasta på Dell när det kommer itll deras support.
Förra året fick jag en dell som arbetsstation hårddisken skar till slut och datorn skickades in, efter 2 veckor kom den tillbaka urblåst, började då leta efter restoreskivan som skulle ha följt med och inser att den aldrig kom med i förpackningen (är otroligt anal vad det gäller ordning och reda), ringer då till Dell's såkallade "diamant"-support och möts av en otroligt osammarbetsvillig person som säger att "I och med att du inte hörde av dig 10 dagar efter du fått datorn inte har rätt till denna skiva", nu är det ju ingen fara iom att sådana här saker går att hitta på nätet (piratebay osv), men tycker att den inställningen deras support har är nog bland det sämsta jag varit med om och då har jag inte ens börjat klanka ned på serversidan. Aldrig mera Dell, väljer med fördel HP då de har kompetenta tekniker.

/Max K.

Permalänk
Medlem

Detta är ju verkligen helt oacceptabelt. Blir bara sur när man läser sånt här.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Oj oj oj, det där måste vara det mest bedrövliga jag läst angående företags kundbemötande!

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Medlem

trist att du fått ett sånt bemötande. antar isf att jag alltid haft tur när jag pratat med dom. inget tjafs utan bara okej låter som grafikkortet är sönder. då skickar vi ut en tekniker, någon dag senare knackar det på. och efter garanti tiden har jag skickat iväg 2 prylar och fått det bytt utan tjafs . eller fördröjning.

Permalänk
Medlem

Mycket olyckligt, Jag har bara haft bra kontakt med Dell. Fått min skärm utbytt två gånger utan några konstigheter. Ringde på fredagen om att skärmen var trasig och fick en ny på måndagen runt 12 tiden.

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Citat:

- Det tog mig 1 min att hitta passande grafikkort på eBay (NVIDIA 8800M GTX SLI 1GB / DELL XPS M1730 - eBay (item 270609668782 end time Jul-25-10 15:31:35 PDT)).
- Du tjafsar rätt mkt om PPU men det kvittar egentligen, det är inte människan du mailar med som byter ut komponenter utan personen på verkstaden. De på verkstaden skulle givetvis inte försöka montera ett PhysX-kort i din maskin.

1. Datorn står på min enskilda firma
2. Det tog ungefär samma tid för mej. Vad är din poäng? Läs hela konversationen.
3. Med verkstaden, menar du folket som inte kunde sätta i och testa tangentbordet?

Skrämmande att du accepterar sånt här.

Generellt är kundservicen dålig på stora företag men det betyder inte att man ska sänka ribban för vad som är acceptabelt. Tvinga dom att bli bättre istället!

Typo
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bud_bundy:

Något att tänka på är att detta inte är ett garantiärende utan ett serviceärende precis som när man lämnar in en bil på verkstaden och de kan ha svårt att hitta felet och kanske byta svindyra komponenter som inte alls hjälper, eller kanske hjälper ett tag, men sedan kommer felet tillbaka igen. -Nu är detta lite överdriven jämförelse emot en persondator, då den har få delar.

Nå Dell har knappast betett sig bra, dock är jag rädd för att många andra tillverkare också är mycket dåliga på detta. Och då syftar jag främst på extrema överpriser precis som Dell hade. Sedan att Dell inte kan "lova" att din dator fungerar med andra grafikkort, beror såklart helt enkelt på att de inte vill bli ansvariga för att ha lurat dig om grafikkortet ej fungerade. Då detta inte är något garanti eller reklamation, så har de inte ens en skyldighet att hjälpa dig. De kan dock räkna med dålig goodwill om de bara skiter i det.

Så summa kardemumma, visst har Dell inte skött det bra, inget snack om något annat. Jag är dock rädd för att detta är något som vi får räkna med inom andra märken om vi som konsumenter anlitar dem för service på små persondatorer.

*edit*
Som sagt missförstå mig inte, Dells personal som skötte ärendet är inkompetent. Bara det att jag tycker mig känna igen detta från andra märken.

Well said friend!

Att ett företag försöker lura kunder av pengar är bara bullshit. Varför i hela helvete skulle ett företag försöka lura folk? Den logiken finns inte!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Citat:

Att ett företag försöker lura kunder av pengar är bara bullshit. Varför i hela helvete skulle ett företag försöka lura folk? Den logiken finns inte!

Det är ingen som påstått att Dell har försökt lura någon på pengar. Inte i den här tråden i alla fall.

Den här tråden handlar om Dells dåliga service som beror på dålig kompetens och personalen som inte tar sitt jobb på allvar.

Att det inte skulle finns företag som lurar finns är för övrigt bland det dummaste jag hört.

EDIT: Eller var det sarkasm? Skamvrån för mej isf.

Permalänk
Skrivet av CCWarlock:

Well said friend!

Jag har ingen egen erfarenhet av Dells kundsupport, men detta låter väl som lurendrejeri?

Dell fälls för stort bedrägeri - IDG.se

Visa signatur

AZRock Z87 Extreme4 | i5 4670K | MSI GTX780 TwinFrozr | 8GB Corsair Vengance | Samsung 840 EVO 250GB | WD 3 TB | Corsair HX520 | HP LP3065 + 2x HP LP2065 (4960x1600) | Trulyergonomic keyboard (bruna) | Mionix Castor

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sangsomlipo:

Det är ingen som påstått att Dell har försökt lura någon på pengar. Inte i den här tråden i alla fall.

Den här tråden handlar om Dells dåliga service som beror på dålig kompetens och personalen som inte tar sitt jobb på allvar.

Att det inte skulle finns företag som lurar finns är för övrigt bland det dummaste jag hört.

EDIT: Eller var det sarkasm? Skamvrån för mej isf.

Tyvärr har du nog bara otur. Men vad vet jag, sitter här random och skriver på ett forum och tror mig vet allt och inget. Lycka till vän.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

I och med Dell fälls för stort bedrägeri - IDG.se så kanske det är läge för ett samtal till chef post. Sen kontakta advokat.
Med tanke på att HD i USA fäller dem, så har du detta å luta mot i svensk lagstiftning. Dvs falsk marknadsföring!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bloopy:

I och med Dell fälls för stort bedrägeri - IDG.se så kanske det är läge för ett samtal till chef post. Sen kontakta advokat.
Med tanke på att HD i USA fäller dem, så har du detta å luta mot i svensk lagstiftning. Dvs falsk marknadsföring!

Så vad betyder den artikeln? Att Dell blivit fällda för att ha producerat för varmt kaffe? Okej. Jag håller med att varmt kaffe bränner människans skinn. Aj!

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

jag är livrädd för märkesdatorer, det är så sjukt mycket fiffel, maskning, överpriser och okunnigt folk.
senast när det gällde en laptop så satt jag 3+ timmar i telefon och fick prata med 5 olika person som mer eller mindre saknade datorkunskap, bara älskar det där med telefonkö sen komma till ett lallo.
när det gäller mailkontakt så brukar dell va snabba på att svara men dom skriver kryptiskt och luddigt eller så hoppar dom helt över vissa frågor så man får köra med bruteforce och ösa iväg mail efter mail.
är det före detta politiker och dagdrömmare som sitter på dells support eller har jag missat något?

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Tycker verkligen synd om dig.

Kan ge dig lite input på Anovo. Har haft min dator (Acer) inne på lagning hos dom tre gånger i Sverige. Det tog vad jag minns nästa exakt två veckor från att jag lämnade datorn till butiken tills att jag fick tillbaka den vilket inte är så farligt. Men kvalitén på reparationen har varit bristande. Efter första gången ficka jag skicka in den samma vecka igen för att jag fick tillbaka den med defekta USB-portar. För varje gång jag fått tillbaka den har skruvarna blivit mer och mer sönderskruvade så att dom knappast gå att använda längre. Luckan till pc-kortläsaren försvann första gången samt åstadkommit dvs glapp här och där i chassit, troligtvis pga förstörda tänder/hakar.

Hoppas det löser sig för dig till slut och jag lägger till Dell på den personliga svarta listan