Obsidian 800d på komplett för 1400:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

haha ja, läskigt

Funkar det att montera en H50 i taket föresten? skulle spara mig 100 kr så att jag inte behöver köpa en ny fläkt, eller är det en dum idé?

Det går alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Och de tester som jag hittat visar att försök att köra luftkylning i standardutförande leder till löjligt höga temperaturer?

Alla tester? Två st exempel som visar på någurlunda bra temperaturer:
Corsair Obsidian 800D - Bjorn3D.com (av någon anledning är R2 helt URUSEL i deras jämförelse)
http://www.sweclockers.com/recension/6185-corsair-obsidian-80...
Då är det ju kört i stock antar jag. Skaffar man en 800/700D så är nog 3st topfläktar ett givet, även om det är typ 15db långsamma fläktar.

Och visst finns det tester med högre temps, tex:
Corsair's Obsidian Series 800D enclosure - The Tech Report - Page 5
Tittar du bara på tempen så ser den varm ut... Men titta också på ljudnivån! Hade dom testats vid samma ljudnivå (dvs 800D på betydligt högre RPM fläktar) hade det nog varit annat resultat.

Permalänk
Medlem

19.95 kg väger det för er som undrar.

Permalänk
Medlem

Nästan så man blir sugen på att köpa ett till bara-för-att, kan ju alltid byta chassi på gästrumsdatorn ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av krippe91:

19.95 kg väger det för er som undrar.

Närmare 40kg väger mitt med hårdvara installerat. Är knappast ett chassi man Lanar med, om man gör det så är det helt plötsligt manligt att lana

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inix:

Läste att det var 22lbs? ca 10kg?

15,6kg

Skrivet av visa:

då hörde jag kanske fel, around 20 kilograms lät det precis som han sa :

Inkl. emballage.

Permalänk
Medlem

Det finns olika tester givetvis; såsom Overclock3D :: Review :: Corsair Obsidian 800D :: Introduction Det verkar som att värmeuppbyggnaden som sker byggs upp över tid.

Det jag frågar mig är om det är rimligt att köpa ett dyrt chassi, och det första man måste göra är köpa 4 fläktar, samt en H50; och fortfarande är man ej med i samma division som en billigare låda.

Alla bra luftkylda lådor jag känner till använder positivt tryck; och hur mycket man vill vrida och vända på det så har jag svårt att förstå hur man skall uppnå det i en Corsair låda. Folk försöker däremot, jag har sett 800d luftkylninglådor där man dragit rör/slang från omvänd toppfläkt ner i lådan för att blåsa över grafikorten.

Som jag sagt tidigare så ser lådan riktigt sexig ut, och när jag först såg bilderna av den så var jag ivrig på att skaffa lådan själv. Men, eftersom det ej finns positivt tryck, och inget stadigt luftflöde over grafikorten så blir corsair en omöjlighet.

Hur som helst så är jag glad att priset sjunker; men det man måste minnas är att det ej är korrekt att prisjämföra en Corsair med en HAF X eller en Fortress; de två lådorna kommer färdiga att användas, medans med corsair så är fläktköp för runt 500 kronor ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det finns olika tester givetvis; såsom Overclock3D :: Review :: Corsair Obsidian 800D :: Introduction Det verkar som att värmeuppbyggnaden som sker byggs upp över tid.

Det jag frågar mig är om det är rimligt att köpa ett dyrt chassi, och det första man måste göra är köpa 4 fläktar, samt en H50; och fortfarande är man ej med i samma division som en billigare låda.

Alla bra luftkylda lådor jag känner till använder positivt tryck; och hur mycket man vill vrida och vända på det så har jag svårt att förstå hur man skall uppnå det i en Corsair låda. Folk försöker däremot, jag har sett 800d luftkylninglådor där man dragit rör/slang från omvänd toppfläkt ner i lådan för att blåsa över grafikorten.

Som jag sagt tidigare så ser lådan riktigt sexig ut, och när jag först såg bilderna av den så var jag ivrig på att skaffa lådan själv. Men, eftersom det ej finns positivt tryck, och inget stadigt luftflöde over grafikorten så blir corsair en omöjlighet.

Hur som helst så är jag glad att priset sjunker; men det man måste minnas är att det ej är korrekt att prisjämföra en Corsair med en HAF X eller en Fortress; de två lådorna kommer färdiga att användas, medans med corsair så är fläktköp för runt 500 kronor ett måste.

Samtidigt får man en låda med ruskigt bra kvalité som håller för alla sorts upgraderingar man vill göra genom åren

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Alla bra luftkylda lådor jag känner till använder positivt tryck; och hur mycket man vill vrida och vända på det så har jag svårt att förstå hur man skall uppnå det i en Corsair låda. Folk försöker däremot, jag har sett 800d luftkylninglådor där man dragit rör/slang från omvänd toppfläkt ner i lådan för att blåsa över grafikorten.

Varför skulle det vara svårt? 1x140mm insug i botten, 1x120mm HDD insug i botten (140mm i sidan gör nog inte mycket), 3x120mm insug i toppen. 1x140mm utblås där bak. Med 1x140mm+4x120mm så borde du ju få rätt bra positivt tryck tycker man?

Men jag håller med om man vill ha nya fläktar till 800D - vilket är varför chassit för 1400kr helt plötsligt blir värt det!!! Släng på 3x Gentle Typhoon och en Kaze Master Pro fan controller och du kommer fortfarande ligga runt 2000kr - mindre än full priset. Runt priset för ett HAF X och mindre än FT02.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Varför skulle det vara svårt? 1x140mm insug i botten, 1x120mm HDD insug i botten (140mm i sidan gör nog inte mycket), 3x120mm insug i toppen. 1x140mm utblås där bak. Med 1x140mm+4x120mm så borde du ju få rätt bra positivt tryck tycker man?

Men jag håller med om man vill ha nya fläktar till 800D - vilket är varför chassit för 1400kr helt plötsligt blir värt det!!! Släng på 3x Gentle Typhoon och en Kaze Master Pro fan controller och du kommer fortfarande ligga runt 2000kr - mindre än full priset. Runt priset för ett HAF X och mindre än FT02.

Nu förvirrar du insug, med "insug". Det finns en insugsfläkt till lådan som tar in frisk luft från utsidan det är allt. Den portionen av frisk luft delas sedan dels till kanalen som går över hårdiskarna och genom kanalen bakom moderkortsplåten; och andra delen in till moderkortsplåten där det behövs som mest. Så i princip talar vi om mindre än en 140 mms insug till grafikorten, chipset, cpu och minnen.

Om man låter fläktarna i toppen blåsa nedåt som du säger så ja, då bör man få positivt tryck; så det skulle kunna fungera; jag har ej sett någon göra just den lösningen; om den fungerar bra så skulle jag kanske kunna revisera min åsikt. Men att konstruera en låda med insug i toppen är lite termodynamiskt skumt; och jag tvivlar på att det var konstruktörens avsikt.

Mitt intryck av konstruktörens avsikt är "Låt oss bygga en vattenkylningslåda soom är tyst och har luftflöde nog för minnen, chipset; och sen en jävla massa rum för all vattenkylning." Nu med den senaste rean så har priset gått ned; så Corsair kan konkurrera på den fronten, men för ett luftkylt system så känns det ändå som att man börjar sitt bygge i uppförsbacke jämfört med konkurrenterna.

Jag måste hålla med om att lådan i övrigt har ruskigt bra kvalite; i overclock3d testet så dreglar recensenten hela tiden över olika aspekter över lådan; det finns mycket att gilla. Men det som han kom fram till, och jag håller med om är att det är en låda för vattenkylare. För mig så verkar luft över grafiken vara det viktigaste med en låda nu; med en gigantisk luftkylare på processorn så tenderar processorn att klara sig även med klent flöde; medans grafikortens begränsade små fläktar och kylare behöver all draghjälp de kan få: Något jag ej ser med Corsair.

HAF X, som har ungefär likvärdigt pris med Corsair-rea priset (fläkt"skatt" iinkluderad) så kommer med en stor fläkt med en shroud som blåser rakt över grafikorten. Sedan, om man lägger in en valfri fläkt bakom hårdiskburen så har man en till fläkt som blåser rakt över grafiken... Samt deras korthållare, där man kan lägga till en.. Till fläkt att blåsa över grafiken.

Fortress 2; är dyrare än Corsair det är sant. Men då är lådan i aliminium och man får ett start luftflöde som går utifrån lådan rakt på grafikorten, och det massiva positiva trycket luftkyler allt övrigt utan problem. Till skillnad från Corsair som ej har en enda fläkt som driver luft direkt över grafiken.

Jag älskar utseendet, kabeldragningen och känslan av kvalite i en Corsair låda; om de släpper en 900D som kommer utrustad med väl tilltaget insug så kommer jag troligtvis vara på plats och villig att lägga 4000 för det hela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Nu förvirrar du insug, med "insug". Det finns en insugsfläkt till lådan som tar in frisk luft från utsidan det är allt. Den portionen av frisk luft delas sedan dels till kanalen som går över hårdiskarna och genom kanalen bakom moderkortsplåten; och andra delen in till moderkortsplåten där det behövs som mest. Så i princip talar vi om mindre än en 140 mms insug till grafikorten, chipset, cpu och minnen.

Precis

Skrivet av goralux:

Om man låter fläktarna i toppen blåsa nedåt som du säger så ja, då bör man få positivt tryck; så det skulle kunna fungera; jag har ej sett någon göra just den lösningen; om den fungerar bra så skulle jag kanske kunna revisera min åsikt. Men att konstruera en låda med insug i toppen är lite termodynamiskt skumt; och jag tvivlar på att det var konstruktörens avsikt.

Håller med där oxå... Och endbart en 140 mm fläkt som utblås med allt det där insuget känns nästan lite väl mycket positivt tryck! 800D känns lite för tillsluten i bak jämfört med tex toppen av FT02 för att vara en passande låda för positivt tryck. (Dessutom tycker jag egentligen inte positivt tryck är ett måste för bra luftflöde, men det är nästan ett sidospår)

Skrivet av goralux:

gigantisk luftkylare på processorn så tenderar processorn att klara sig även med klent flöde; medans grafikortens begränsade små fläktar och kylare behöver all draghjälp de kan få: Något jag ej ser med Corsair.

Mja, oberoende hur stor och blaffig kylfläns man har, så måste ändå varmluften ut ur lådan för att hålla ner värmen på komponenterna.

Skrivet av goralux:

HAF X, som har ungefär likvärdigt pris med Corsair-rea priset (fläkt"skatt" iinkluderad) så kommer med en stor fläkt med en shroud som blåser rakt över grafikorten. Sedan, om man lägger in en valfri fläkt bakom hårdiskburen så har man en till fläkt som blåser rakt över grafiken... Samt deras korthållare, där man kan lägga till en.. Till fläkt att blåsa över grafiken.

Jag tvivlar inte på att HAF har bättre kylning, men det är ju en helt annan sorts best, som består mer av hål än plåt. Ljudnivån lär skilja en hel del, och utseendet gör det definitivt. HAF är inte för alla helt enkelt, vilket förstås inte 800D är heller.

Skrivet av goralux:

Fortress 2; är dyrare än Corsair det är sant. Men då är lådan i aliminium

Besserwisservarning, men interiören i FT02 är faktiskt bara vanlig stålplåt. Endast unibody "ytterskalet" är alu. FT02 är en grym låda, men den är tyvärr rätt långt från prisvärd

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tvivlar inte på att HAF har bättre kylning, men det är ju en helt annan sorts best, som består mer av hål än plåt. Ljudnivån lär skilja en hel del, och utseendet gör det definitivt. HAF är inte för alla helt enkelt, vilket förstås inte 800D är heller.

Det jag försökte få igenom är att det är rätt genomgående för i princip alla lådor i den lite övre klassen att ha någon form av direkt luftflöde över grafikorten; HAF X, dess föregångare eller i princip vilken annan låda som helst.

Att Fortressen är lite väl dyr kan jag hålla med om; men samtidigt så finns det ytterst få lådor med inverterat moderkort; och hela tanken; lösningen med fläktar uppe och nere tilltalar en del. (Som mig ). Det är en riktigt bra låda konstruerad främst för luftkylning. Corsair är en riktigt bra låda konstruerad för vattenkylning. Försöker jag bygga ett fullvärdigt vattenkylningsystem i fortress så börjar jag i uppförsbacke; ett fullvärdigt luftkylt i Corsair blir detsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Det jag försökte få igenom är att det är rätt genomgående för i princip alla lådor i den lite övre klassen att ha någon form av direkt luftflöde över grafikorten; HAF X, dess föregångare eller i princip vilken annan låda som helst.

Att Fortressen är lite väl dyr kan jag hålla med om; men samtidigt så finns det ytterst få lådor med inverterat moderkort; och hela tanken; lösningen med fläktar uppe och nere tilltalar en del. (Som mig ). Det är en riktigt bra låda konstruerad främst för luftkylning. Corsair är en riktigt bra låda konstruerad för vattenkylning. Försöker jag bygga ett fullvärdigt vattenkylningsystem i fortress så börjar jag i uppförsbacke; ett fullvärdigt luftkylt i Corsair blir detsamma.

Kan bero på att corsair är gjord för vattenkylning och haf står för high air flow?
haf är trettio mil från stilren, tyst osv.. Jag hatar min haf, och jag tror att jag kommer att få ett bra luftflöde i corsair lådan med rätt val av fläktar samt med rätt val av fläkthastigheter, processorn kommer i mitt fall inte att lida, mitt moderkort har snuskigt bra kylflänsar (tycker jag)
Grafikkortsfläkten kommer troligen få gå i högre varv..

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Nu förvirrar du insug, med "insug". Det finns en insugsfläkt till lådan som tar in frisk luft från utsidan det är allt. Den portionen av frisk luft delas sedan dels till kanalen som går över hårdiskarna och genom kanalen bakom moderkortsplåten; och andra delen in till moderkortsplåten där det behövs som mest. Så i princip talar vi om mindre än en 140 mms insug till grafikorten, chipset, cpu och minnen.

Jag tror du missuppfattat en rätt kritisk del av designen i lådan.

Det är inte mindre än en 140mm - Det är 140mm, punkt. Tänk på att fläkten inte sitter i botten och sprutar luft på random upp överallt i lådan. Den sitter på avdelaren mellan PSU området och mobo området (som inte delas med HDDs!), dvs den går 100% mot själva moderkorts avdelningen. Ingen "portionering" efter själva inblåset, den kyler inte hårddiskarna det minsta.

HDDs har till och med ett eget litet intag i botten (fronten) om jag uppfattat det rätt och en till möjlig 120mm fläkt för att trycka in luft (som återigen INTE påverkar luftintaget från CPU/GPU/Mobo 140mm, för den tar luft utifrån från botten, samma som 140mm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Kan bero på att corsair är gjord för vattenkylning och haf står för high air flow?
haf är trettio mil från stilren, tyst osv.. Jag hatar min haf, och jag tror att jag kommer att få ett bra luftflöde i corsair lådan med rätt val av fläktar samt med rätt val av fläkthastigheter, processorn kommer i mitt fall inte att lida, mitt moderkort har snuskigt bra kylflänsar (tycker jag)
Grafikkortsfläkten kommer troligen få gå i högre varv..

Ja inte säger jag: "Ush! Förbjud Corsair lådan!" är man villig att ta prestandasmällen för utseendet så får man göra det. Personligen lär jag gå efter Fortress 02an för den är rätt stilren och tyst, med ett kraftigt luftflöde. Jag suktade efter Obsidian själv, men för mig så vinner inte utseendet tillräckligt många "poäng" i min bedömning för att vara värd prestandaförlusten.

Var och en får göra sin egen bedömning av vad som är viktigast. Det jag stört mig på är att visa bara antar att en stor, snygg och dyr låda; gjord av den respekterade tillverkaren Corsair måste vara en välpresterande luftkylninglåda.

Vill man ha en snygg, stor låda för sitt system så är Corsair ett bra val. Vill man ha en låda som skall hålla riktigt varma komponenter välkylda med luft; så anser ajg att Corsair inte kan vara ens främsta val. Hur man väljer att kompromissa har med personligt tycke och smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag tror du missuppfattat en rätt kritisk del av designen i lådan.

Det är inte mindre än en 140mm - Det är 140mm, punkt. Tänk på att fläkten inte sitter i botten och sprutar luft på random upp överallt i lådan. Den sitter på avdelaren mellan PSU området och mobo området (som inte delas med HDDs!), dvs den går 100% mot själva moderkorts avdelningen. Ingen "portionering" efter själva inblåset, den kyler inte hårddiskarna det minsta.

HDDs har till och med ett eget litet intag i botten (fronten) om jag uppfattat det rätt och en till möjlig 120mm fläkt för att trycka in luft (som återigen INTE påverkar luftintaget från CPU/GPU/Mobo 140mm, för den tar luft utifrån från botten, samma som 140mm).

Jag har pillat på lådan i fråga samt studerat den ganska religöst (som sagt, när den först kom ut var jag väldigt exalterad över den) så jag tror inte det är en fråga om ett missförstånd.

Det finns en fläkt i botten på själva lådan; den drar in luft. Den luften susar delvis rakt upp i fläkten som går in i moderkortets utrymme; men en del av luften går till flläkten som suger luft över hårdiskarna och via en kanal bakom moderkortsplåten och ut ur lådan; som jag sagt tidigare. Så vitt jag vet så finns det inte någon öppning som drar någon luft utifrån lådan över hårdiskarna.

YouTube - Corsair Obsidian 800D Review Part 4

Se på det här klippet; ifrån 02:30 och framåt så kommer testaren förklara och visa rätt detaljerat det jag försöker beskriva. Se på det så bör det nog klarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Jag har pillat på lådan i fråga samt studerat den ganska religöst (som sagt, när den först kom ut var jag väldigt exalterad över den) så jag tror inte det är en fråga om ett missförstånd.

Det finns en fläkt i botten på själva lådan; den drar in luft. Den luften susar delvis rakt upp i fläkten som går in i moderkortets utrymme; men en del av luften går till flläkten som suger luft över hårdiskarna och via en kanal bakom moderkortsplåten och ut ur lådan; som jag sagt tidigare. Så vitt jag vet så finns det inte någon öppning som drar någon luft utifrån lådan över hårdiskarna.

YouTube - Corsair Obsidian 800D Review Part 4

Se på det här klippet; ifrån 02:30 och framåt så kommer testaren förklara och visa rätt detaljerat det jag försöker beskriva. Se på det så bör det nog klarna.

Titta på hela reviewn då... I part 4 säger han att han är orolig över det och att han inte testat det.

I part 5 så blir det höga temperaturer MEN han mountade också en H50 med insug bak och 2st utblås i toppen - voila, temperaturer liknande HAF922! Han bekräftade sin egen mistanke om att inblåset är svagt (men i gengäld tyst).
Edit: Tänk också på att han hade en kylare som blåste rakt ut i chassit innan, lagom varmluft rakt över grafikkorten. Inget bra alls med chassi som inte blåser framifrån eller från sidan!

Slutledningen av detta är att ja, du vill nog ha mer inblås om du använder tysta stock fläkten! Vilket är varför jag skulle föreslå de 2st främre top fläktarna till insug och top bak och bak som utblås (med ett CPU torn utblås bak). Dom två främre fläktarna borde ge betydligt svalare luft än att suga in från baksidan, eftersom dom kommer dra en stor del av luften framifrån chassit istället för varma baksidan. Jag har inte heller testat det (har inga delar att stoppa i lådan än), men kanske blir det temperaturer liknande HAF922 som i reviewerna? Vem vet.

Edit igen: HDD fläkten och huvudinsuget drar ju BÅDE in luft från utsidan, dom tävlar inte. Det vore som att säga att 2st 120mm fläktar i fronten på ett chassi delar upp luften mellan sig. Dom drar ju båda in från utsidan. Visst blir det mer drag fläktgallret, ja, men jag tror det klarar av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Titta på hela reviewn då... I part 4 säger han att han är orolig över det och att han inte testat det.

I part 5 så blir det höga temperaturer MEN han mountade också en H50 med insug bak och 2st utblås i toppen - voila, temperaturer liknande HAF922! Han bekräftade sin egen mistanke om att inblåset är svagt (men i gengäld tyst).

Slutledningen av detta är att ja, du vill nog ha mer inblås om du använder tysta stock fläkten! Vilket är varför jag skulle föreslå de 2st främre top fläktarna till insug och top bak och bak som utblås (med ett CPU torn utblås bak). Dom två främre fläktarna borde ge betydligt svalare luft än att suga in från baksidan, eftersom dom kommer dra en stor del av luften framifrån chassit istället för varma baksidan.

Jag har tittat på hela testet; och hans slutsats var: Köp inte en corsair om du huvudsakligen tänkt luftkyla. Jag tror att det är ni som väldigt selektivt lyssnar på vad han säger. Jag har redan sagt att det är möjligt att ådstakomma kylning i en Corsair låda; det är inget som behöver bevisas.

Jag har en gammal compaq presario låda på vinden; om jag drar ner den och jobbar tillräckligt mycket så kan jag säkert ha "ok" kylning på ett splitternytt gamingsystem i den. Det jag ifrågasätter är det att folk glatt accepterar att man måste "bygga" runt konstruktionen i lådan och trixa för att få vad billigare lådor gör rakt ur lådan.

Temperaturerna "liknande" HAFen var ju i regel 5-8 grader varmare så det vet jag ju inte riktigt:

Återigen: Vill ni ha Corsair för att den ser sexig ut; köp på.. Men försök inte låtsas att det är en låda med bra luftkylning; det är det som jag egentligen stör mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Temperaturerna "liknande" HAFen var ju i regel 5-8 grader varmare så det vet jag ju inte riktigt:

Vart får du den siffran ifrån? Han nämner temperaturer INNAN han bytte den kassa kylaren och satte H50 insug bak/2st utblås top. Efter säger han "very, very close with 922 temperatures I spoke to you about before, very respectable". Han nämner inga temperaturer sen. Hör jag i syne?

Permalänk
Medlem

Cooler Master Storm Sniper har bra luftkylning... Vet inte hur det är med ljudnivån dock.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vart får du den siffran ifrån? Han nämner temperaturer INNAN han bytte den kassa kylaren och satte H50 insug bak/2st utblås top. Efter säger han "very, very close with 922 temperatures I spoke to you about before, very respectable". Han nämner inga temperaturer sen. Hör jag i syne?

Du har korrekt i det att jag gjorde ett misstag när jag citerade värdena från standardkylningen. Men för att vara rättvis så är HAF systemet han jämför med ett system i standardutförande: Standard mot standard.

Overclock3D :: Review :: Corsair Obsidian 800D :: Testing Innehåller testerna, längst ner ser man den modifierade versionen. Men för att det ens skall ses som rättvist så skulle jag vilja se en modifierad förbättrad HAF, och sedan jämföra.

Jag skriver det igen; jag funderar på att bara copy pasta: Ja, det är möjligt att få ett fungerande system med en Corsair låda. Men kan man seriöst säga att det är låda med en väl uttänkt konstruktion för någon som vill slänga in de senaste och varmaste komponenterna, kanske överklocka dem en smula och sen låta allt köra på med luftkylning?

Är man rimlig så säger man: "Nej" Det är en låda som i sin konstruktion helt enkelt inte är byggd för att kyla bra med luft allena. Jag säger inte att det är en dåligt låda; jag säger bara det som verkar vara ett simpelt faktum: Den är ej avsedd för luftkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Du har korrekt i det att jag gjorde ett misstag när jag citerade värdena från standardkylningen. Men för att vara rättvis så är HAF systemet han jämför med ett system i standardutförande: Standard mot standard.

Overclock3D :: Review :: Corsair Obsidian 800D :: Testing Innehåller testerna, längst ner ser man den modifierade versionen. Men för att det ens skall ses som rättvist så skulle jag vilja se en modifierad förbättrad HAF, och sedan jämföra.

Må hända... Men finns det nån speciell anledning till varför Sweclockers egna tester på HAFs senaste låda (gissningsvis en modifierad förbättrad HAF) inte duger som jämförelse?

http://www.sweclockers.com/recension/12296-cooler-master-haf-... (HAF X vs MS1000 vs FT02)

http://www.sweclockers.com/recension/11933-corsair-obsidian-7... (700D vs MS1000 vs FT02)
OBS: Inte 800D därför att den testades mot helt andra chassin (HAF 922 och RA X10), men kylningen är ju ganska lik.

Notera den uppenbara skillnaden i CPU kylning: Ett torn som gissningvis blåser bakåt (eller uppåt), istället för skrotkylaren i Overclock3Ds test som drar varmluft runt i lådan (vilket borde fungera bättre vid "High Air Flow"...).

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Vilket är varför jag skulle föreslå de 2st främre top fläktarna till insug och top bak och bak som utblås (med ett CPU torn utblås bak). Dom två främre fläktarna borde ge betydligt svalare luft än att suga in från baksidan, eftersom dom kommer dra en stor del av luften framifrån chassit istället för varma baksidan.

Hmm, använda taket som insug kan funka, men jag är skeptisk till att blanda insug och utblås där... Känns som det sannolikt bara kommer blir att luften sugs in och blåses ut igen utan att egentligen komma några komponenter till nytta? Hade jag haft en 800D och tänkte prova insug i toppen, skulle jag ev blocka av de bakersta fläktuttaget helt och satt insug i de främre.

Skrivet av murklor:

Edit igen: HDD fläkten och huvudinsuget drar ju BÅDE in luft från utsidan, dom tävlar inte. Det vore som att säga att 2st 120mm fläktar i fronten på ett chassi delar upp luften mellan sig. Dom drar ju båda in från utsidan. Visst blir det mer drag fläktgallret, ja, men jag tror det klarar av det.

Jo, dom "tävlar" om luften eftersom bådas flöde kommer in via samma fläktgaller. Hur stor skillnad det gör i praktiken kan jag bara gissa på, men faktum kvarstår att gallret i botten är enda stället det kommer in luft i 800D, och det ska räcka till både hårddiskarna och moderkortsutrymmet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Må hända... Men finns det nån speciell anledning till varför Sweclockers egna tester på HAFs senaste låda (gissningsvis en modifierad förbättrad HAF) inte duger som jämförelse?

http://www.sweclockers.com/recension/12296-cooler-master-haf-... (HAF X vs MS1000 vs FT02)

http://www.sweclockers.com/recension/11933-corsair-obsidian-7... (700D vs MS1000 vs FT02)
OBS: Inte 800D därför att den testades mot helt andra chassin (HAF 922 och RA X10), men kylningen är ju ganska lik.

Notera den uppenbara skillnaden i CPU kylning: Ett torn som gissningvis blåser bakåt (eller uppåt), istället för skrotkylaren i Overclock3Ds test som drar varmluft runt i lådan (vilket borde fungera bättre vid "High Air Flow"...).

Tim använder en standardkylare som har som avsikt att pressa lådans förmåga att kyla; därav "skräpkylaren". Nu låter det kanske litet hätskt att säga på sweclockers eget forum men testerna av hårdvara går ofta emot vad andra testare kommer fram till. Corsair 700Ds test till exempel jag kan inte komma på någon annan sida som fått så positiva tester på en 700D i orginalutförande.

Till och med de fanatiska Corsair fantasterna går i regel med på att man måste installera/byta fläktar för att få ett 'bra' system; men enligt SC testet så är det bara att tuta och köra? Den jämna prestandan är udda, eftersom flertalet stora hårdvarusidor visar på större skillnader mellan de olika lådorna.

Skall fara ut strax; så vill bara kommentera Corsairs låda.. Då menar jag 600T. När man ser det lilla de visat på den så kan man se på lösningarna och säga: "Aha! En luftkylarelåda! Som det går att vattenkyla med." När man ser 800D/700D så kan man säga "Aha! En vattenkylarlåda som det går att luftkyla med."

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Tim använder en standardkylare som har som avsikt att pressa lådans förmåga att kyla; därav "skräpkylaren". Nu låter det kanske litet hätskt att säga på sweclockers eget forum men testerna av hårdvara går ofta emot vad andra testare kommer fram till. Corsair 700Ds test till exempel jag kan inte komma på någon annan sida som fått så positiva tester på en 700D i orginalutförande.

Väldigt konstigt, för jag tycker det verkar precis tvärtom. Jag har inte hittat någon sida som har samma urusla resultat som Overclockers3D.

Det finns många reviewer, tyvärr så har bara fåtal av dom faktiska temperatur/ljudnivå test i sig. Exempel på såna jag hittat (förutom sweclockers):

HEXUS.net - Review :: Corsair Obsidian Series 800D: the chassis for real builders : Page - 5/6
Corsair Obsidian 800D - Bjorn3D.com
Corsair Obsidian 800D - Testing Methodology / Temperatures (ingen jämförelse)
HEXUS.net - Review :: Corsair Obsidian Series 700D: more than a case of déjà vu? : Page - 5/6

Jag argumenterar inte emot det faktum att man måste köra mer/bättre fläktar än standard utförandet, men som sagt jag har inte sett nåt så uruselt resultat som den reviewn nån annanstans. Kanske jag har missat det, om du kan gräva fram nåt vore det nice.

Permalänk
Medlem

Jag börjar tröttna lite på 800D. Jätte många har det nu förtiden, jättestor låda+lite komponenter. Fast att det är snyggt kan man inte undgå

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Lådan är på tok för stor för den vanliga användaren.
Jag använder min som testrigg nu och det är perfekt med mycket plats för alla sladdar.
Det har nog blivit lite svårsålt när R2 fått så bra resentioner till bättre pris.

Corsairs HX750w för 795:- verkar intressant däremot.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Lådan är på tok för stor för den vanliga användaren.
Jag använder min som testrigg nu och det är perfekt med mycket plats för alla sladdar.
Det har nog blivit lite svårsålt när R2 fått så bra resentioner till bättre pris.

Corsairs HX750w för 795:- verkar intressant däremot.

Notera att det är TX inte HX
-
Må vara så att den är stor, men fortfarande ruskigt snygg

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Väldigt konstigt, för jag tycker det verkar precis tvärtom. Jag har inte hittat någon sida som har samma urusla resultat som Overclockers3D.

Det finns många reviewer, tyvärr så har bara fåtal av dom faktiska temperatur/ljudnivå test i sig. Exempel på såna jag hittat (förutom sweclockers):

HEXUS.net - Review :: Corsair Obsidian Series 800D: the chassis for real builders : Page - 5/6
Corsair Obsidian 800D - Bjorn3D.com
Corsair Obsidian 800D - Testing Methodology / Temperatures (ingen jämförelse)
HEXUS.net - Review :: Corsair Obsidian Series 700D: more than a case of déjà vu? : Page - 5/6

Jag argumenterar inte emot det faktum att man måste köra mer/bättre fläktar än standard utförandet, men som sagt jag har inte sett nåt så uruselt resultat som den reviewn nån annanstans. Kanske jag har missat det, om du kan gräva fram nåt vore det nice.

Overclock3d som jag redan länkat till.
3dGameMan.com | Video reviews & forums Han ger inte några temperaturer alls, bara att "stock cooling" lämnar systemet för varmt.

De tester som du länkar till; har ett tema som jag hittar på ett tjog andra sidor komponenter som inte är riktigt avsedda att pressa systemet; och mer specifikt kör de med ett grafikort; medans Overclock3d testrigg samt de forumposts man kan hitta här och var skriver om just SLI eller crossfire riggar där lådan har värmeproblem.

För mig så var Obsidian en låda på 2700 kronor (till alldeles nyligen; när de av någon anledningen sett sig tvungna att slakta priserna.. Man undrar varför?) En låda som är uppe och sniffar runt 3k är en låda för den som tänkt bygga ett lite mer påkostat system generellt sett. Så att testa systemet med värmealstrande och utmanande komponenter känns mer korrekt.

Kan man lägga två 5970 och en i7 i en corsair och luftkyla dem vid godkända temperaturer om man installerar ersättningfläktar/fläktar/H50 och kanske en kama bay eller så? Jo det tror jag nog. Men för mig känns det lite som att köpa en dyr sportbil och sen måste modifiera den för att komma över 120km/h.

Varför är det så? Det är inte för att lådan är dålig, det är för luftkyla den är att brottas mot vad som verkar vara konstruktörens huvudsakliga avsikt med lådan. De släpper ju snart 600T där det är rätt klart att luftkylarna ligger i fokus som exempel.

För mig är grafikorten den viktigaste biten; jag vill helst klocka dem och bara bilden av två, eller tre grafikort som sitter och försöker slörpa i sig luft från en 140mms fläkt som är lockad att blåsa rakt upp, utan att ens sprida sig ut i lådan (tack vare det negativa trycket) är en skrämmande tanke.

Permalänk

Fan för den här tråden! Blev tidernas impulsköp trots frakten på 329kr,iofs hem till dörren men ändå...
Hoppas jag blir lika nöjd som med mitt moddade lian li

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed