SFF-tråden (bilder och diskussion)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Lade till en länk i första posten. Snyggt! Var får man tag på ett sånt chassi?

Tack, jag köpte det på Overclockers i Luleå (oc.nu) men jag vet inte om dom har kvar det i sortimentet. Annars borde hfx.se ha det.

Edit: La upp ett galleri på min SFF-Server också http://www.sweclockers.com/galleri/5702-sff-server-rev1

Permalänk
Medlem

Kommer bygga mig en Array R2 här i veckorna. Självklart inspererat utifrån Laine och Sacks byggen. Har fått chassi och väntar bara på ett Silverstone nätagg och moderkort. Får bli ett Gigabyte itx som SweC recenserade. Håller på att bygga om lite i det för att sätta PSU fram med en HD och SSD över. Sen plocka i lite vatten. Blir ganska omständligt. Men jag har lekt en del i Autocad nu så jag har en plan upp-skissad.

Kommer att göra en bygg logg så fort jag får min nya kamera och alla delar så jag kan börja på allvar.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

är sugen på att bygga en "SFF" , som ska användas till cs och surfning

men har ju frågor, se min tråd -> http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

och om man skulle bygga på ett Asus AT4NM10-I - Inet.se är det inbyggt grafik? (som man kan klara att köra cs 1.6 på?)

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

är sugen på att bygga en "SFF" , som ska användas till cs och surfning

men har ju frågor, se min tråd -> http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

och om man skulle bygga på ett Asus AT4NM10-I - Inet.se är det inbyggt grafik? (som man kan klara att köra cs 1.6 på?)

Borde gå att köra på inbyggt. CS är ju inte direkt krävande i dagens mått mätt. Men jag föreslår du läser på om grafik-kretsen innan. Är inte själv så insatt i "inbyggda" grafikkort,

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Borde gå att köra på inbyggt. CS är ju inte direkt krävande i dagens mått mätt. Men jag föreslår du läser på om grafik-kretsen innan. Är inte själv så insatt i "inbyggda" grafikkort,

okej får ta o göra det

ajuste.. finns det nån adapter som är "ide->sata" ? har nämligen en "slimdvd" som har en ide adapter på sej, och skulle vara bra ifall jag kunde använda den "slimdvd" jag har istället för att köpa en ny

Visa signatur

dRft

Permalänk
Medlem
Skrivet av effekthero:

okej får ta o göra det

ajuste.. finns det nån adapter som är "ide->sata" ? har nämligen en "slimdvd" som har en ide adapter på sej, och skulle vara bra ifall jag kunde använda den "slimdvd" jag har istället för att köpa en ny

Kolla Kjell o CO

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Skrivet av Rizzt:

Kolla Kjell o CO

okej

Visa signatur

dRft

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Lunait:

Lade till en länk i första posten. Jag är fortfarande imponerad av att du lyckats få in vattenkylning på processor, chipset och grafikkort i ett så litet chassi.

Och numera också ram.

Du kan ju kasta in länken till Swec-tråden också.
Kan ju vara kul ifall någon skulle ha frågor, men för att följa updates så får man brottas med 4-5 andra datorer i tråden.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem

Fick hem den här lilla saken igår:

Har inte hunnit testa om den klarar 1080p än, ska pilla lite med inställningarna i eftermiddag. Ska försöka dela ut trådlöst nätverk från den också.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

1080p fungerar finfint (x264) och bluetooth-tangentbord också, men jag lyckas inte dela ut trådlöst internet (via D-Link DWA-140). Behöver definitivt en kylfläns på den också; det känns som om jag skulle få brännskador om jag höll fingret på den i 30 sekunder... men den kanske är gjord för att klara sådana temperaturer 24-7?

Nån som vet om Akasa AK-TT12-80 finns att köpa i Sverige? Annan dubbelhäftande värmeledningstejp funkar också; har dock inte lyckats hitta någon.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

1080p fungerar finfint (x264) och bluetooth-tangentbord också, men jag lyckas inte dela ut trådlöst internet (via D-Link DWA-140). Behöver definitivt en kylfläns på den också; det känns som om jag skulle få brännskador om jag höll fingret på den i 30 sekunder... men den kanske är gjord för att klara sådana temperaturer 24-7?

Vad kör du för operativsystem?

Angående värmen så hittade jag den här:
Amazon.com: Heatsink for fit-PC2 and fit-PC2i: Electronics

Permalänk
Medlem
Skrivet av _simis_:

Vad kör du för operativsystem?

Angående värmen så hittade jag den här:
Amazon.com: Heatsink for fit-PC2 and fit-PC2i: Electronics

Jag kör Ubuntu 9.10; skapade en tråd för att försöka lösa problemet (länk).

Tack för länken; har dock en Silverstone SST-NT07-AM2 som jag tänkte använda, men då behöver jag lite värmeledningstejp (ca 80x100 mm borde räcka).

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Fick hem den här lilla saken igår:
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs114.ash2/39056_...

Har inte hunnit testa om den klarar 1080p än, ska pilla lite med inställningarna i eftermiddag. Ska försöka dela ut trådlöst nätverk från den också.

Söt liten sak.

Jag diggar att det står DVI på HDMI-anslutningen.
Jag förmodar att det helt enkelt bara är bildsignalerna som är ledade genom anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Söt liten sak.

Jag diggar att det står DVI på HDMI-anslutningen.
Jag förmodar att det helt enkelt bara är bildsignalerna som är ledade genom anslutningen.

Precis. En vanlig DVI-kontakt hade ju inte fått plats Man får med en adapter till DVI. Det går ju att använda HDMI-kabel också, men då får man bara bild.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

1080p fungerar finfint (x264) och bluetooth-tangentbord också, men jag lyckas inte dela ut trådlöst internet (via D-Link DWA-140). Behöver definitivt en kylfläns på den också; det känns som om jag skulle få brännskador om jag höll fingret på den i 30 sekunder... men den kanske är gjord för att klara sådana temperaturer 24-7?

Nån som vet om Akasa AK-TT12-80 finns att köpa i Sverige? Annan dubbelhäftande värmeledningstejp funkar också; har dock inte lyckats hitta någon.

Har du kollat om Elfa säljer något liknande?

elfa säljer värmeledande folie som är självhäftande. Borde väl funka?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Inaktiv

Det verkar som att Silverstones 450W SFX-nätdel verkar ha kommit hit, Dustin anger som lagerstatus 1-2 dagar.

SILVERSTONE SFX 450W NÄTDEL - Specifikationer

Någon som sett någon recension på denna ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det verkar som att Silverstones 450W SFX-nätdel verkar ha kommit hit, Dustin anger som lagerstatus 1-2 dagar.

SILVERSTONE SFX 450W NÄTDEL - Specifikationer

Någon som sett någon recension på denna ännu?

Det har stått "1-2 dagar" i några dagar nu, men vi får väl se. Det vore onekligen trevligt om de fick in den till slut. VR-Zone har den enda recension jag hittat hittills.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det verkar som att Silverstones 450W SFX-nätdel verkar ha kommit hit, Dustin anger som lagerstatus 1-2 dagar.

SILVERSTONE SFX 450W NÄTDEL - Specifikationer

Någon som sett någon recension på denna ännu?

Hittade en recension till:
SilverStone ST45SF PSU

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Det har stått "1-2 dagar" i några dagar nu, men vi får väl se. Det vore onekligen trevligt om de fick in den till slut. VR-Zone har den enda recension jag hittat hittills.

Tack för länken, måste ha missat den där tidigare. Ser helt klart bra ut, jag tror jag drar iväg ett mail till Sweclockers om att de bör testa den.

850kr ser den ut att vara värd för min del iallafall.

Skrivet av _simis_:

Hittade en recension till:
SilverStone ST45SF PSU

Tack, trevliga bilder.

Permalänk
Medlem

Fick mitt Silverstone 450W SFX idag. Det dröjer dock tills jag har skaffat ett GTX 460 1GB innan jag kan använda det.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Nu har alla delar till min lite större HTPC/server kommit också (bl.a. Lian Li PC-Q08 och Zotac NM10-DTX). Sitter och installerar Windows 7 på den nu. Dock gör ju detta att Fit-PC2 känns lite överflödig.

§1
Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt intelligent. Fick hem alla mina delar till min Lian Li PC-Q08-burk, och så sitter jag där och ska bygga ihop den. Jag funderar och funderar varför min backplate inte passar moderkortet. Sedan så går det upp ett ljus. Tror ni inte jag har varit så dum att jag köpt en 1366-CPU till ett 1156-moderkort?

Suck, suck, suck.

Dock så kan jag bekräfta att man får dit Corsair H50 på ett GA-H55N-USB3-moderkort utan problem om man klipper bort en liten bit av fästet i hörnet.

Permalänk
Hedersmedlem

Notera att marknadsföring i forumet är förbjudet.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Måste ändå säga att jag blev väldigt nöjd med miniservern. Sitter jag en meter ifrån den kan jag inte höra den överhuvudtaget, och då har jag ändå ganska känslig hörsel. Dock skaffade jag "fel" grafikkort (ett Sparkle 9500GT Silent) - på bilden såg det ut som att den passiva kylflänsen inte stack ut längre än en PCI-slot, men den tar upp två vilket leder till att tre av moderkortets SATA-portar täcks över av grafikkortet. Ska se mig om efter andra alternativ.

Skrivet av Hilton:

Notera att marknadsföring i forumet är förbjudet.

Right, sorry

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Kan bekräfta att Arctic Cooling Accelero Xtreme GTX Pro inte passar i Lian Li PC-Q08, förresten. Det vore exakt på millimetern (om det stämmer att den är 56 mm) och då kan den inte hämta luft någonstans, såvidare den inte tar från hålen undertill.

:/

Permalänk
Medlem

Har funderingar på att köpa mig en htpc som skall vara så litet som möjligt och så tyst som möjligt. Är väldigt kräsen när det kommer till ljud, detta är vad jag har kommit fram till. Hur är temperaturen i detta chassi ? Har ni några andra alternativ ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rowb:

Har funderingar på att köpa mig en htpc som skall vara så litet som möjligt och så tyst som möjligt. Är väldigt kräsen när det kommer till ljud, detta är vad jag har kommit fram till. Hur är temperaturen i detta chassi ? Har ni några andra alternativ ?
http://img831.imageshack.us/img831/6743/htpc.jpg

Det ser trevligt ut! Dock har jag några funderingar. Detta är ju bara mina egna tankar så ta det inte som negativ kritik eller så

* Efter vad jag har läst om PC-C36 blir det tydligen ganska varmt i chassit vid full belastning (det har ju bara en 70mm-fläkt). Jag skulle nog valt ett chassi som har plats för 120mm-fläkt(ar) och vanliga ATX-nätagg för att ha större valfrihet vad gäller komponenter och få det så tyst som möjligt. T.ex. Silverstone Grandia GD05B har plats för 3 st 120mm-fläktar (och 2 st 60mm, men de behöver man nog inte använda).

* Det kan vara värt att skaffa en hårddisk med lägre spinnhastighet (t.ex. 5400rpm) för lägre ljudnivå, t.ex. en hårddisk ur någon av serierna WD Caviar Green, Samsung EcoGreen eller Seagate Barracuda LP.

* Jag vet inte så mycket om CPU-kylaren så jag kan inte säga något om hur tyst den är, men återigen kan det vara bra att välja en kylare med 120mm-fläkt för att kunna byta ut fläkten om du vill ha en tystare variant. Scythe Big Shuriken kan vara ett alternativ.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag har hört en hel del negativt om Artic Coolings kylare, framförallt att de använder pin-push och att plastkonstruktionen i sig är rätt bräcklig och kan gå lätt sönder. Något att ha i åtanke.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Nu finns ett par bilder på miniservern: Galleri
Mer bilder kommer snart.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

SFF v3 - Intel

Har du någon ny version av din inköpslista?

Skrivet av Lunait:

Nu finns ett par bilder på miniservern: Galleri
Mer bilder kommer snart.

Läcker! 5P definitivt. Fler bilder önskas jättemycket!

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt