Objektiva åsikter tack! [Iphone vs. Android]

Permalänk
Skrivet av ZyntaX:

Gruppsms (!) Det är helt otroligt att fler inte klagar på reella problem som det här, en kompis som skickar väldigt mycket gruppsms skulle köpa en iPhone och när jag berättade att det inte gick så höll han på att svimma.

I ditt i övrigt mycket dugliga inlägg så vill jag kommentera det ovanstånden jag saxat ut.

Vad menar du med att det inte går att skicka grupp-sms?

Menar du att det inte går att skapa och lagra en specifik grupp mottagare vilka man kan skicka samma sms till dem alla, och lagra denna grupp för framtida utskick av sms, ja då tror jag du har rätt.

Menar du att det inte skulle gå att skicka samma sms till flera mottagare samtidigt så har du fel, för det gör det och har funkat länge.

Permalänk

Nu är jag en stor fanboy av iPhone så jag ska inte skriva ett för långt inlägg, som redan konstaterat är smaken verkligen som baken...

... Men jag tycker faktiskt att man bör tänka på jailbreak också. Jag vet inte om jailbreak är ett vettigt argument för att skaffa iPhone men det fyller perfekt ut alla svagheter som annars speciellt Androidanvändare gillar att påpeka. Till exempel var det många Android-fanboys som alltid sa "du har ju inte ens multitasking" till mig (innan iOS 4), synd för dem bara att jag hade skaffat backgrounder och således visst hade multitasking. Ringsignaler osv var också busenkelt att ändra (även fast ärligt talat, hur ofta ändrar man ringsignaler egentligen, det var det roligaste man kunde göra på en Nokia 3210 men nu byter jag typ 1 gång i halvåret).

Kort sagt, om man vågar jailbreaka en iPhone så är många av dess svagheter fixade och jag tycker personligen att den slår en Android på de flesta punkterna. Om man däremot inte törs jailbreaka den så blir valet svårare då det som redan nämnt är en större frihet med android.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony-Avesta:

I ditt i övrigt mycket dugliga inlägg så vill jag kommentera det ovanstånden jag saxat ut.

Vad menar du med att det inte går att skicka grupp-sms?

Menar du att det inte går att skapa och lagra en specifik grupp mottagare vilka man kan skicka samma sms till dem alla, och lagra denna grupp för framtida utskick av sms, ja då tror jag du har rätt.

Menar du att det inte skulle gå att skicka samma sms till flera mottagare samtidigt så har du fel, för det gör det och har funkat länge.

Misstänker att att han menar att det inte går att skapa kontaktgrupper? För som du säger så är det ju inga problem att skicka sms till flera mottagare, har väl fungerat sen start?
Däremot så sparas ju "gruppen" i meddelande när man väl skickat ett sms, så då finns egentligen funktionaliteten iallafall.

Själv kör jag både iPhone (dock gammal 3g) och android i form av x10 mini pro. Efter att ha använt iphone så länge så tyckte jag själv att det var lite av en besvikelse att gå över till android, visst os:et har potential men jag tycker inte att det är så häftigt idag.
Dels så är jag inte så intresserad av att "customiza" skrivbordet med nya batteriindikatorer etc. och inte heller så finns behovet av att kunna ladda ner en mp3 och köra som ringsignal direkt i telefonen. Vill jag så kan jag göra det på datorn.
Nästa stora punkt är Appstore - Market.
Efter snart två år med appstore så blev jag rätt besviken på Market, visst så är betalappsdelen till stor del att skylla (och vad problemet där är fattar jag inte). Men även kvaliten på gratisapparna är under all kritik.
Någon form av rensning tycker jag skulle varit befogad, för att få bort alla skitappar som i princip bara är reklam. Det finns mycket skräp på appstore, men mycket av det skulle framstå som högkvalitativt på market.

iPhonens stora fel är iTunes, ett sånt riktigt skitprogram. Instabilt, segt och helt värdelöst med sitt "auktoriserad dator" - system. Vidare så är det kasst att man inte kan göra normala saker som man kunnat göra med mobiltelefoner i så många år. Exempelvis skicka över ett foto/video/låt till en polare över blåtand. Spara ner sina kontakter till SIM-kortet...

Nu kanske inte jag har rätt telefoner att välja mellan, två år gammal iPhone mot billigare ny android. Men än så länge så känner jag mest besvikelse på android, förutom spotifyappen för den krossar iphonens!

Permalänk
Skrivet av Viper33:

Misstänker att att han menar att det inte går att skapa kontaktgrupper? För som du säger så är det ju inga problem att skicka sms till flera mottagare, har väl fungerat sen start?
Däremot så sparas ju "gruppen" i meddelande när man väl skickat ett sms, så då finns egentligen funktionaliteten iallafall.

Själv kör jag både iPhone (dock gammal 3g) och android i form av x10 mini pro. Efter att ha använt iphone så länge så tyckte jag själv att det var lite av en besvikelse att gå över till android, visst os:et har potential men jag tycker inte att det är så häftigt idag.
Dels så är jag inte så intresserad av att "customiza" skrivbordet med nya batteriindikatorer etc. och inte heller så finns behovet av att kunna ladda ner en mp3 och köra som ringsignal direkt i telefonen. Vill jag så kan jag göra det på datorn.
Nästa stora punkt är Appstore - Market.
Efter snart två år med appstore så blev jag rätt besviken på Market, visst så är betalappsdelen till stor del att skylla (och vad problemet där är fattar jag inte). Men även kvaliten på gratisapparna är under all kritik.
Någon form av rensning tycker jag skulle varit befogad, för att få bort alla skitappar som i princip bara är reklam. Det finns mycket skräp på appstore, men mycket av det skulle framstå som högkvalitativt på market.

iPhonens stora fel är iTunes, ett sånt riktigt skitprogram. Instabilt, segt och helt värdelöst med sitt "auktoriserad dator" - system. Vidare så är det kasst att man inte kan göra normala saker som man kunnat göra med mobiltelefoner i så många år. Exempelvis skicka över ett foto/video/låt till en polare över blåtand. Spara ner sina kontakter till SIM-kortet...

Nu kanske inte jag har rätt telefoner att välja mellan, två år gammal iPhone mot billigare ny android. Men än så länge så känner jag mest besvikelse på android, förutom spotifyappen för den krossar iphonens!

Många bra åsikter där, men jag har svårt att förstå hur det kan klagas så mycket på iTunes från många.

Jag har kört iTunes i några år nu, på tre olika Windows-maskiner. En sett till idag rätt gammal och trög stationär, en gammal DELL Latitude från ca 2002, och en bärbar Zepto som var en värsting för ca 2 år sedan. Och nu kör jag iTunes på en MacBook Pro som är 1 år gammal. I alla fallen så har jag upplevt iTunes som problemfritt och smidigt generellt sett. Det var inte ens speciellt segt eller problematiskt på de gamla Windows-datorerna, och nu på min MBP så är det väldigt snabbt och smidigt.

Det mesta man kan tänka sig kan ju göras smart och smidigt med iTunes, därmed inte sagt att det är absolut perfekt och utan brister eller fel. Men att kalla det för ett skitprogram som många gör är väl ändå att överdriva rejält?

Själv kör jag dra-släpp i iTunes och får på så vis in alla musik jag vill i iTunes och in i min iPhone 3Gs, ja vill jag så laddar jag bara ner en mp3:a från nätet till skrivbordet, startar iTunes och ansluter min 3Gs och drar sen filen direkt från skrivbordet och släpper till min 3Gs utan att filen ens hamnar i iTunes.

Personligen tycker jag iTunes är ett mycket bra program med tanke på alla smidiga möjligheter som det ger och hur bra det organiserar min musik så man lätt kan söka och greja med den som man sen vill.

Permalänk

Fördel Android: Widgets och att kunna anpassa sina homescreens. Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig att vara utan dessa funktioner.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viper33:

Misstänker att att han menar att det inte går att skapa kontaktgrupper? För som du säger så är det ju inga problem att skicka sms till flera mottagare, har väl fungerat sen start?
Däremot så sparas ju "gruppen" i meddelande när man väl skickat ett sms, så då finns egentligen funktionaliteten iallafall.

Själv kör jag både iPhone (dock gammal 3g) och android i form av x10 mini pro. Efter att ha använt iphone så länge så tyckte jag själv att det var lite av en besvikelse att gå över till android, visst os:et har potential men jag tycker inte att det är så häftigt idag.
Dels så är jag inte så intresserad av att "customiza" skrivbordet med nya batteriindikatorer etc. och inte heller så finns behovet av att kunna ladda ner en mp3 och köra som ringsignal direkt i telefonen. Vill jag så kan jag göra det på datorn.
Nästa stora punkt är Appstore - Market.
Efter snart två år med appstore så blev jag rätt besviken på Market, visst så är betalappsdelen till stor del att skylla (och vad problemet där är fattar jag inte). Men även kvaliten på gratisapparna är under all kritik.
Någon form av rensning tycker jag skulle varit befogad, för att få bort alla skitappar som i princip bara är reklam. Det finns mycket skräp på appstore, men mycket av det skulle framstå som högkvalitativt på market.

iPhonens stora fel är iTunes, ett sånt riktigt skitprogram. Instabilt, segt och helt värdelöst med sitt "auktoriserad dator" - system. Vidare så är det kasst att man inte kan göra normala saker som man kunnat göra med mobiltelefoner i så många år. Exempelvis skicka över ett foto/video/låt till en polare över blåtand. Spara ner sina kontakter till SIM-kortet...

Nu kanske inte jag har rätt telefoner att välja mellan, två år gammal iPhone mot billigare ny android. Men än så länge så känner jag mest besvikelse på android, förutom spotifyappen för den krossar iphonens!

Jag förstår besvikelsen på x10-mini, har testat en själv och det känns som ett helt annat OS på dom där telefonerna jämfört med andra Android-telefoner. Själv kör jag en HTC Desire och det är överlägset den bästa telefonen jag haft.

Ang. Market kanske det blir ändring på detta väldigt snart (Saxxat från feber.se):

"Android: Google avslöjar något nytt den 12:e augusti
Som med andra ord blir torsdag natt-fredag morgon för oss i Sverige
Amerikansk press har fått inbjudningar till ett evenemang som ska röra Googles mobila verksamhet. Senast något sånt här hände så avslöjades Googles SatNav-app som fortfarande inte går att använda i Sverige, vi kan ju hoppas på lite roligare nyheter den här gången.

Själv så lägger jag min femma på att de kommer lansera den nya marknaden för webben. Har vi tur kanske de låter oss få en liten titt på Gingerbread, jag håller tummarna för det men är skeptisk. "

Read more: Google avslöjar något nytt den 12:e augusti | Androidfeber

Permalänk
Medlem

Utgår från Galaxy S!

Android: Noname-dator med Ace chassi men annars bra hårdvara.
iPhone: Alienware/Apple OEM-dator med borstat aluminium chassi men lite sämmre hårvara.

Så kan man också jämnföra. Vill du ha mest hårdvara för pengarna köp en Galaxy S, vill du ha funktionalitet och användarvänlighet köp iPhone

Köpte iPhone 4 själv för jag gillar iOS som jag köpt på min iPod Touch, sen om du köper en iPhone 4 vet du att uppdateringarna kommer fungera, Android är lite "kanske funkar", eller så måste du sitta och pilla som fan för att det ska funka utan att lagga som fan.

-Utseendet på telefonen
-Upplösning på skärmen
-UI
-App Store

Det var de 4 stora grejerna som fick mig att välja iPhone över en Android telefon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Utgår från Galaxy S!

Android: Noname-dator med Ace chassi men annars bra hårdvara.
iPhone: Alienware/Apple OEM-dator med borstat aluminium chassi men lite sämmre hårvara.

Så kan man också jämnföra. Vill du ha mest hårdvara för pengarna köp en Galaxy S, vill du ha funktionalitet och användarvänlighet köp iPhone

Köpte iPhone 4 själv för jag gillar iOS som jag köpt på min iPod Touch, sen om du köper en iPhone 4 vet du att uppdateringarna kommer fungera, Android är lite "kanske funkar", eller så måste du sitta och pilla som fan för att det ska funka utan att lagga som fan.

-Utseendet på telefonen
-Upplösning på skärmen
-UI
-App Store

Det var de 4 stora grejerna som fick mig att välja iPhone över en Android telefon!

Just to be clear. Android och funktionalitet.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sockan:

Just to be clear. Android och funktionalitet.

Du ska få det att funka också

Permalänk
Medlem

Sedan kan man fråga sig varför Samsung valt att gå från EXT2 till RFS i SGS när prestandan uppenbarligen verkar lida av det, och även fast det bara är ett av flera exempel av idiotiska drag av vissa Androidtillverkare är det just som kommer att leda till Androids fall - nämligen fragmenteringen. Tillverkarna vill göra det mesta på sitt sätt för att "sticka" ut. Annorlunda filsystem, egna skin (Motoblur, Touchwiz, Sense UI), ...

Permalänk
Medlem

Test SGS vs iPhone 4.
Samsung I9000 Galaxy S vs. Apple iPhone 4: Collision course - GSMArena.com

Lite små saker som jag läst i tråden. SGS stöd för multithouch är mycket bra, stödjer upp till 5 fingrar. SGS skärm med Super Amoled fungerar bättre i solljus än iPhone 4. Har själv sett och jämfört bägge sida vid sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stal:

Test SGS vs iPhone 4.
Samsung I9000 Galaxy S vs. Apple iPhone 4: Collision course - GSMArena.com

Lite små saker som jag läst i tråden. SGS stöd för multithouch är mycket bra, stödjer upp till 5 fingrar. SGS skärm med Super Amoled fungerar bättre i solljus än iPhone 4. Har själv sett och jämfört bägge sida vid sida.

Galaxy S är lite för stor imo, sen finns det så många saker som en person vill ha, den andra inte så det blir väldigt svårt att göra ett bra test.

Permalänk
Medlem

leVvE, om du läser i slutet så säger dem att det är svårt att utse en klar vinnare eftersom alla har olika behov;) Fast SGS är inte så mycket större än iPhone 4 eller Desire. Kommande värstinglurar från många tillverkare kommer ha 4.3 tums skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stal:

leVvE, om du läser i slutet så säger dem att det är svårt att utse en klar vinnare eftersom alla har olika behov;) Fast SGS är inte så mycket större än iPhone 4 eller Desire. Kommande värstinglurar från många tillverkare kommer ha 4.3 tums skärm.

Jag läste det, därför jag skrev det också eftersom jag håller med!
Finns ingen klar vinnare, allt beror på vad du prioriterar!

Permalänk
Medlem

Det mesta är redan sagt.

Själv tycker jag att det är helt sanslöst vad låst man är med iPhone till deras förhandscensurerade variant av market, samt att Apple säljer dina personliga uppgifter till högstbjudande tredjepartsföretag genom iAd utan att du kan stoppa det. Mest av såna skäl föredrar jag Android.

Till er som klagar på Androids appar:
Är det verkligen en fördel för iOs att det finns "fler" appar ? De senaste månaderna har det kommit ut mer än 3000 appar i veckan i android. Om du ägnar 3 minuter åt varje app 24h om dygnet och inte gör någonting annat så hinner du kolla upp alla nya apps som släpps.
Och är det verkligen en så stor nackdel att man får alla apparna gratis ? Jag har inga som helst problem att betala för appar men vore det verkligen så mycket sämre om market inte vore freeware only ?

För övrigt skaffade jag en Herro förra året. Den hade då Android 1.5 med Sense. Den hade begränsat stöd för flash och klarade t.ex. menyer och annat vanligt utan några problem, som var gjorda i flash. I och med Android 2.2 så finns det ett fullständigt flash-stöd för alla android telefoner. iPhone kommer aldrig att ha något flash-stöd för Steve surar över att Adobe utan lov gjorde ett verktyg med vars hjälp man kunde göra apps som funkade både på iPhone och Android samtidigt.

Permalänk
Medlem

det visades att de tyvärr inte lanserade någon ny marknad denna gång.

"Ja, då var eventet klart och "nyheterna" är avslöjade. Det vi fick se var inget helt nytt utan snarare evolutionära förbättringar av befintliga appar. Först ut var Google Voice search som i och för sig verkar jäkligt lovande."

läs mer på: Nyheterna Google avslöjade idag | Androidfeber

Visa signatur

▪ 2500K @ 3,3 GHz - Sabertooth p67 - 8 GB 1600Mhz - 8800gt (7970inc) - 120 GB intel 320 + 500 GB WD black
▪ HP Probook 6450

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoDeD:

det visades att de tyvärr inte lanserade någon ny marknad denna gång.

"Ja, då var eventet klart och "nyheterna" är avslöjade. Det vi fick se var inget helt nytt utan snarare evolutionära förbättringar av befintliga appar. Först ut var Google Voice search som i och för sig verkar jäkligt lovande."

läs mer på: Nyheterna Google avslöjade idag | Androidfeber

Oh noes!
Aja, då får mitt T-mobile simkort från UK hänga med ett tag till.
Om dom nu inte kommer med fler överaskningar den 18e, hoppet är det sista som överger människan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flancen:

med en andriod lur känns det som du får mest "bang for the bucks"

föresten kan HTC tatto spela FLAC filer?

håll dig borta från htc tatto.. andriod telefoner med så pass låg upplösning.. ska du väl ha en billig andriod telefon så är det bara samsung spica som gäller..

Samsung GT-i5700 Galaxy Spica - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner
(2000kr på phonehouse)

på grund av att väldigt många av alla applicationer inte funkar till den låga upplösningen..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

ja finns det en android som "klarar" av att spela upp flac

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Sidnotis: Jailbreak ! Fixar väldigt många nackdelar som iPhone har med Apples låsta linje. De enda jag själv inte lyckats lösa är .flac musik och flash. I övrigt löser jailbreak allt annat för att dra jämnt med Androids frihet, min personliga bedömning enbart då jag självklart kanske missat flera saker som jag inte använder själv som röststyrning och sådant.

så du nämner detta men inte att man kan roota en andriod telefon och få tillgång till ALLA betalaplikationer via market? Och att man då kan göra så gott som vad man vill då man får ett 100% upplåst linux baserat system att pilla med? samt att ska man vara ärlig så finns det inte något man kan göra på en iphone som inte går på en Andriod lur fast inte tvärt om..

samt att andriod market kommer snart att gå ifatt iphones motsvarighet.. då dom växer med nästan 4000 apps per vecka

eller var det något du inte var medveten om ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

håll dig borta från htc tatto.. andriod telefoner med så pass låg upplösning.. ska du väl ha en billig andriod telefon så är det bara samsung spica som gäller..

Samsung GT-i5700 Galaxy Spica - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner
(2000kr på phonehouse)

på grund av att väldigt många av alla applicationer inte funkar till den låga upplösningen..

128MB RAM? Har en Wildfire som har 384MB och har ofta under 50MB ledigt.

Upplösningen är inget större problem, de flesta apps funkar och de apps som utvecklarna inte gett QVGA-stöd är oftast inte värda att ha då de inte uppdateras/utvecklas vidare.

Där har vi även en baksida med Android; ni ANAR inte hur mycket SKRÄP det finns i market. Finns det nog till iPhone också men tror det rent procentuellt finns mer skräp till Android då det är så lätt för alla att göra nåt. I övrigt är jag själv nöjd med Android, mycket jag saknar och inte känner är hundraprocentigt men då kan man ju känna sig lugn för att det iaf utvecklas och förbättras och apps dyker alltid upp som ger en vad man vill ha.

Permalänk

Jag har kört med Android nu ca ett år, Hero, nexus och desire men ny bytt till iPhone4 och det ångrar jag definitivt inte.
För att överhuvudtaget kunna använda android måste man i princip installera Handcent sms, Tangentbord och appar som är så självklara för funktionen och det är inte ovanligt att någon tvingas stänga mitt i av ett "kernel" fel eller något. Det är multitasking men inte särskilt bra sådan.
Sedan behöver man inte jättemånga apps eller widgets för att hemskärmarna ska börja lagga eller börja ta tid för att svara. Ser iphonen som ett prestandamonster näst intill om man jämför! ändå har jag laddat ner en helt del av allt för att prova och greja.

Att android är öppet är ju fantastiskt, men nu när jag jämfört så har appstores motsvarigheter till program mycket snyggare gränsnitt samtidigt som de är snabbare.
Man kan ju dock tycka att roota är bra och kul, och det är precis det jag tyckte. Roligt. frågan är ju, fanns det någon nytta med det?, inte enligt mig. Det är bara roligt "för att det går", men sen använde jag original romarna ändå för det fungerade precis lika bra.

Widgets måste man ju dock ha tyckte jag. Eller inte. jag började störa mig på att de tar mycket plats!.
Och jag kom på mig själv att jag klickar mig in i appen ändå, fast genom widgeten då.
Till slut orkade man inte se några widgets hit och dit. De matchade ju ändå inte varandra heller på hemskärmarna. Man skulle behövt 10-12 hemskärmar för att kunna köra alla nödvändiga widgets och sen bläddra mellan dessa!. Frågade mig själv, varför skulle man inte bara ha en simpel ikon på skrivbordet som startar appen direkt?

Desire är ju en riktigt bra mobil, men nej inte ens i närheten av iphone4. Ganska givet för mig att iphonen kostar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

så du nämner detta men inte att man kan roota en andriod telefon och få tillgång till ALLA betalaplikationer via market? Och att man då kan göra så gott som vad man vill då man får ett 100% upplåst linux baserat system att pilla med? samt att ska man vara ärlig så finns det inte något man kan göra på en iphone som inte går på en Andriod lur fast inte tvärt om..

samt att andriod market kommer snart att gå ifatt iphones motsvarighet.. då dom växer med nästan 4000 apps per vecka

eller var det något du inte var medveten om ?

Market växer så snabbt för vem som helst kan lägga upp vilken skit dom vill, går inte i samma takt i App Store eftersom varje App kontrolleras först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Market växer så snabbt för vem som helst kan lägga upp vilken skit dom vill, går inte i samma takt i App Store eftersom varje App kontrolleras först.

Jag tror du missar poängen med varför det är dåligt med förhandscensur av mjukvara. Ni som använder iPhone (som inte är jailbreakad) får på nåder ladda ner de appar som Apple godkänt. Här handlar det inte i första hand om någon slags "kvalitéts granskning", utan checken går ut på att kolla att de inte bryter mot Apples utvecklaravtal. Dessa är i sin tur skrivna dels utifrån Apples affärsnytta, och dels utifrån olika nycker i företagsledning.
T.ex. så får man inte göra porr appar (och då försvinner också en del manga, sexråd för vuxna, etc.)
Och visst får man inte göra appar som ger tethering över Wifi, för det skulle skada Apples affärspartners (nätoperatörerna gör mindre vinst).
Tänk dig en dator som du bara kan köpa och installera program som nåt privat bolag har godkänt. Detta är samma sak.
Jag tror det är subjektivt vilken marknad som har mest "skitappar". Men det är faktiskt så att den ena är fri och öppen, och den andra är direktstyrd av Apples egenintressen (som mycket handlar om att låsa in kunder).

Permalänk
Medlem

så jag ser det så har det stora problemet med android ofta varit telefonerna i sig som varit segare än iphone samt mkt sämre typ av touch display och liknande. desire samt galaxy s är dock i klass med apple om inte lite värre på dom områdena och det är därför jag börjat få upp ögonen för android. sitter nu med en 3g men funderar på en galaxy s.

iphone fungerar för alla och gör det den ska och är ofta väldigt stabil "it just works" stämpeln fick sig en liten törn där med antenn grejen på 4an dock. men vad man får och kan göra bestämmer apple.

android verkar vara lite mer meckande med innan man får till det som man vill, men lyckas man kan man få det väldigt bra!

beror nog på lite vad man gillar. sen bojkottar ju många iphone för apples sätt att styra och ställa.

enkelt sagt skulle jag inte ge min mormor en galaxy s utan en iphone 4 eftersom det skulle vara enklast för henne.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Jag tror du missar poängen med varför det är dåligt med förhandscensur av mjukvara. Ni som använder iPhone (som inte är jailbreakad) får på nåder ladda ner de appar som Apple godkänt. Här handlar det inte i första hand om någon slags "kvalitéts granskning", utan checken går ut på att kolla att de inte bryter mot Apples utvecklaravtal. Dessa är i sin tur skrivna dels utifrån Apples affärsnytta, och dels utifrån olika nycker i företagsledning.
T.ex. så får man inte göra porr appar (och då försvinner också en del manga, sexråd för vuxna, etc.)
Och visst får man inte göra appar som ger tethering över Wifi, för det skulle skada Apples affärspartners (nätoperatörerna gör mindre vinst).
Tänk dig en dator som du bara kan köpa och installera program som nåt privat bolag har godkänt. Detta är samma sak.
Jag tror det är subjektivt vilken marknad som har mest "skitappar". Men det är faktiskt så att den ena är fri och öppen, och den andra är direktstyrd av Apples egenintressen (som mycket handlar om att låsa in kunder).

För min del spelar det inte någon stor roll vad Apple tillåter och inte eftersom allt jag behöver finns redan, och även om det var öppet som android skulle jag inte orka sitta och krånga för att få det så jag vill ha det. Men det är som du säger, prioriteten är inte att filtrera bort skit appar det är mer att kontrollera vad som släpps, men om man jämnför det med android market är det mycket lägre risk för skadliga appar också.

Permalänk
Medlem

Skadliga appar filtreras bort snabbt på market så den risken är minimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oldskool:

Själv tycker jag att det är helt sanslöst vad låst man är med iPhone till deras förhandscensurerade variant av market, samt att Apple säljer dina personliga uppgifter till högstbjudande tredjepartsföretag genom iAd utan att du kan stoppa det. Mest av såna skäl föredrar jag Android.

Om du är mån om din personliga integritet, ska du inte använda någon av Googles tjänster.
De är sämst i klassen. Hela deras affärsidé är ju att analysera och sälja annonser utfifrån ditt beteende på nätet.
A Race to the Bottom - Privacy Ranking of Internet Service Companies

"In summary, Google's specific privacy failures include, but are by no means limited to:

Google account holders that regularly use even a few of Google's services must accept that the company retains a large quantity of information about that user, often for an unstated or indefinite length of time, without clear limitation on subsequent use or disclosure, and without an opportunity to delete or withdraw personal data even if the user wishes to terminate the service.

Google maintains records of all search strings and the associated IP-addresses and time stamps for at least 18 to 24 months and does not provide users with an expungement option. While it is true that many US based companies have not yet established a time frame for retention, there is a prevailing view amongst privacy experts that 18 to 24 months is unacceptable, and possibly unlawful in many parts of the world.

Google has access to additional personal information, including hobbies, employment, address, and phone number, contained within user profiles in Orkut. Google often maintains these records even after a user has deleted his profile or removed information from Orkut.

Google collects all search results entered through Google Toolbar and identifies all Google Toolbar users with a unique cookie that allows Google to track the user's web movement.17 Google does not indicate how long the information collected through Google Toolbar is retained, nor does it offer users a data expungement option in connection with the service.

Google fails to follow generally accepted privacy practices such as the OECD Privacy Guidelines and elements of EU data protection law. As detailed in the EPIC complaint, Google also fails to adopted additional privacy provisions with respect to specific Google services.

Google logs search queries in a manner that makes them personally identifiable but fails to provide users with the ability to edit or otherwise expunge records of their previous searches.

Google fails to give users access to log information generated through their interaction with Google Maps, Google Video, Google Talk, Google Reader, Blogger and other services."

De funderar på att bli än mer aggressiva i sin targeting utifrån insamlad data:
Google Agonizes on Privacy as Advertising World Vaults Ahead - WSJ.com

Och även om du inte använder deras tjänster, spårar de dig ändå:
Google Alarm - Firefox Add-on :: monitor Google monitoring you

Jag använder Android av samma anledning som den här artikeln antyder; jag tycker det smakar mer än det kostar. Än så länge.
Mad At Google? The Question Is: Are You Mad Enough To Stop Using It? Can You Even Stop Using It?

Permalänk
Medlem

Jag tycker den sista posten, med länkarna, var otroligt intressant läsning. Har bara skummat igenom det än.

Överlag kan jag säga att jag visste om att ingen sitter på så mycket användar-data som Google, de registrerar oerhört mycket. Å andra sidan så brukar de oftast inte använda det på det mest utelämnande sättet, utan anonymisera, göra statistik etc. "Don't be evil". En del av det länkade materialet verkar vara skrivet innan iOs / iPhone4.

För min del så var det nyheterna i iPhone4 som fick "droppen att rinna över". Jag skulle kunna tänka mig att äga en 3Gs, men inte en 4.