Två bluescreens, sedan vägrar att starta

Permalänk
Medlem

Två bluescreens, sedan vägrar att starta

Hej

Detaljerad beskrivning av händelseförloppet:

Jag satt och surfade med Firefox när plötsligt datorn gav ifrån sig ett "elektriskt" surrande ljud och jag fick blue screen, medan liknande surrande ljud kom ut ur högtalarna. Jag minns tyvärr inte vad som stod på bluescreenen men det gick inte att ta sig ifrån den så jag höll in knappen på datorn för att starta om den.
När datorn startade upp kom den till Windows 7:s laddningsskärm, och sedan blev skärmen svart med en blinkande textmarkör.
Jag startade om datorn igen och då körde den något slags Windowsreparations program eftersom windows hade misslyckats att starta normalt vid förra uppstarten. Programmet sökte efter fel och försökte reparera windows genom att ladda en tidigare återställningspunkt.
Datorn startade om igen och jag kunde logga in normalt.
Jag tog upp mitt antivirusprogram (Norton 360) för jag tänkte scanna datorn och se om ett virus hade orsakat bluescreenen. Eftersom datorn hade laddat en tidigare återställningspunkt var programmets definitioner gamla och det ansåg att "6 allvarliga hot" mot min säkerhet fanns och att jag behövde uppdatera antiviruset.
När jag skulle starta uppdateringen av antivirusprogrammet surrade datorn till igen och jag fick bluescreen IGEN!
Den här gången TROR JAG att det stod något annat än vid den förra bluescreenen, det såg ut att vara mer text iallafall, men jag hann inte läsa och skriva ner något (vilket jag hade velat göra eftersom jag inte skrev ner vad som stod på den förra bluescreenen) innan skärmen slocknade helt.
Jag försökte starta om datorn igen, fläktarna surrade, men skärmen var helt kolsvart.
Jag testade detta några gånger, men inget kommer fram på skärmen, datorns lampior lyser, fläktarna snurrar men skärmen är svart (med orange "standby" lampa).

Kortfattat:

Surfar internet
Bluescreen med surr i högtalarna
Startar om manuellt
Windows misslyckas att starta
Startar om igen
Windows kör automatiskt reparation och försöker återställa till en tidigare återställningspunkt
Detta lyckas och jag kan logga in igen
Strax ny bluescreen och nästan direkt slocknar skärmen helt
Nya omstartsförsök efter detta är fruktlösa och skärmen fortsätter att vara kolsvart

Vad kan ha hänt? Kan jag göra något? Datorn är bara 1 månad gammal och kostade 11 000
(Har skickat mail till Inet.se som jag köpte datorn av, men vill även höra här för lite råd och insikt)

EDIT som jag glömde att maila till inet:
Jag har INTE överklockat eller mixtrat med datorn på något sätt, och har bara använt den till spel och andra program

Permalänk
Medlem

Då har du minst 2 fel.

Ta bort hårddisken. Windows fixar du sen för nu måste du fixa bild och du vill inte sabba hårddisken ännu mer.

Vad du har för dator?
Vem har byggt datorn?
Speciellt vad du har för nätagg, Tillverkare, Modell och Ålder?

Nollställa bios. Några var även tvingen att bort grafikkortet för att få bild. Ta först bort ström kabeln från datorn så att allt är helt död. Ta ut batteriet som ser ut som ett mynt ett tag (nån minut). In i bios, ställ in det du vill och sparar.

Funkar inte det får du ta bort allt som inte behövs. Även tangentbord, mus, DVD USB sladdar/prylar, olika kort mm för det mesta kan orsaka felen.

Testa skärm+ kabel, grafikkort, och minnen med en annan dator eller låna.

Låna ett nätagg. EJ testa. Ett trasigt/skadat nätagg kan förstöra andra delar och datorer. Många förstod inte det så de köper ny dator som de flyttade nätagget till. Efter några veckor var den nya också förstörd.

Datorn behöver bara 5 delar för att få bild.

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Minne
Nätagg (kabel)

Om allt annat funkar är bara moderkortet kvar. Processorn bruka klara sig.

Permalänk
Medlem

Datorn är färdigbyggd med av mig utvalda delar av inet.se och jag tror inte att garantin täcker att jag pillar i datorn själv.

Nätagget var Fractal Design Tesla 550W

Inet.se har fortfarande inte svarat på mitt mail

Permalänk
Medlem

Du kunde ha nämnt det tidigare. Använd din garanti då.

Permalänk
Skrivet av gavlarn:

Datorn är färdigbyggd med av mig utvalda delar av inet.se och jag tror inte att garantin täcker att jag pillar i datorn själv.

Nätagget var Fractal Design Tesla 550W

Inet.se har fortfarande inte svarat på mitt mail

Inet kanske har helg precis som resten av sverige och därför inte svarat på ditt mail?

Visa signatur

1. i9 osv...
2. Air 13"

Permalänk
Medlem

Idag borde de dock svara eftersom det är vardag men de har inte gjort det :/ borde jag maila igen?