Hifi-journalist: Super SATA ger bättre musikupplevelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurcazzus:

Länken är lurig. Du lägger in bilden och sen står där 7m HDMI i länken när bilden handlar om 25m :p.
Med 2m kablar kunde ingen avgöra skillnaden på IDGs blindtest. Jag har använt 5m deltaco kabel och kan inte se någon skillnad. Deltacos kabel uppfyller ju faktiskt kraven för HDMI1.3 och HDMI1.4 (de har olika klasser).

Jag vet. Det var därför jag länkade till andra sidan så man kunde läsa själv. Men kortfattat så.
Kabeln som användes till bilden var 25m. Men här faller ju teorin att "antingen får man bild eller inte eftersom det är digitalt/ettor o nollor" eftersom bilden har störningar.

Sen i testet som dom körde finns det även att läsa
"Kortfattat så upp till 3m så är det ingen som helst skillnad på kablarna. På 10m så går det att mäta skillnader men det syns inte på bilden"

Så upp till 10m borde det vara lungt att köpa vilken "skitkabel" som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Samma personer som köper guld platerade bild kontakter.

Eller varför inte gulpläterad TOSLINK?
Clasohlson sålde sådana förut i alla fall

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Caveo:

Jag vet. Det var därför jag länkade till andra sidan så man kunde läsa själv. Men kortfattat så.
Kabeln som användes till bilden var 25m. Men här faller ju teorin att "antingen får man bild eller inte eftersom det är digitalt/ettor o nollor" eftersom bilden har störningar.

Sen i testet som dom körde finns det även att läsa
"Kortfattat så upp till 3m så är det ingen som helst skillnad på kablarna. På 10m så går det att mäta skillnader men det syns inte på bilden"

Så upp till 10m borde det vara lungt att köpa vilken "skitkabel" som helst.

Tänk på att du ser lättare fel på bilden /skillnad i kvalitet om det är mörkt i rummet.
Testet gjordes i ett ljust rum och på små 4xtum tv.
Visst jag har 25 meter men på 10meter skulle jag gissa på att bilden blir sämre också i och med att två repeaters inte räkte för att få upp kvaliten. Detta var i ett halvljust rum och på proj i mörkt rum var det olidligt mycket tydligare kvalitetförsämring.

Men visst upp till vissa längder kvittar det vilken "skitkabel" man använder. vissa "skitkablar" ger nog upp tidigare än andra tror jag då nog kvaliten mellan dom troligen varierar mer än hos dyrare alternativ.

EDIT:

Skrivet av Danjeel:

Eller varför inte gulpläterad TOSLINK?
Clasohlson sålde sådana förut i alla fall

HAHA underbart nästan man skulle ha bara för att ha XD
meningslöst eller glider ljus enklare och snabbare över guld? XD

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Diskussionen påminner mig om en liten sida jag hittade långt tillbaka

:Hgtalarskrnor och fakta... eller Fysik inte Mystik

(lite mer rolig läsning angående kablage och ljud).

Sen måste jag säga att multiman´s inlägg angående CD-rom överföring är imponerande men väldigt långt ifrån diskussionen.
Du bevisar absolut att teknik som inte är aktuell, i ett system som inte är aktuellt kan enligt gissningslekens protokoll låta sämre beroende på kablarna i det systemet.

Dock förstår jag inte riktigt hur det hänger ihop med en Super-SATA kabel alls.
Det vore som att han hörde skillnad på AMD och Intel, eller kanske 1333mhz ddr3 vs 800mhz ddr2 i ett test ?

Permalänk
Medlem

Placebo har väll alltid funkat? Även om allt går att mäta är det ju alltid subjektiva upplevelser i slutändan. Om en person som investerar tusentals kronor i en ljud/bild/whatever-kabel hör/ser en skillnad; kul för dom. Och ännu mer kul för personen som lyckats sälja prylarna.

Det som intresserar mig mest är att åsikterna generellt är att dyrare innebär bättre kvalité. Jag kan då verkligen inte uppskatta när billig skit slutar vara skit och börjar vara acceptabelt. Man kanske skulle börja tvinga tillverkare att mäta upp SNR, attenuering m.m. och märka upp kablarna så att man kunde göra någon objektiv uppskattning innan man köper kabeln.

Känns lite som att t.ex. processorer inte skulle vara frekvensmärkta, antal kärnor, m.m. (ja, jag vet att frekvens inte är allt, men det går iaf att jämföra hyffsat inom en generation och tillverkare) utan man fick chansa och hoppas att en dubbelt så dyr processor är dubbelt så bra, vem skulle gå med på det egentligen?

Permalänk
Medlem

vilket ljugbluffing!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Signalen är ju inte alls robust, just därför att den saknar all hjälp för att felkorrigera.

Okej så du menar om felet uppkommer en av 10^15bitar inte är robust?

Skrivet av MultiMan:

Hur menar du? Robust i att "ingen ändå hör eventuella fel"?

Okej så du hör skillnaden om en bit skulle vara fel på 800 min?

Skrivet av MultiMan:

Modern teknik fixar fixar jitter bra, vilket jag också skrev.

Jaha, har jag skrivit något annat?

Skrivet av MultiMan:

Vilket också var en av mina poänger, dåliga/sämre kablar. Var gränsen för problem ligger varierar ju med ansluten utrustning.

En kabel som följer specifikationen har inga problem med att föra över informationen korrekt. Där emot finns det kablar som inte uppfyller kraven. Samma sak gäller utrustningen.

Skrivet av MultiMan:

Det händer. Många spelare (iaf min gamla häck) har just sådan signal ut för extern DA.:) Men även när du rippar via s-ata eller p-ata är fortfarande korrupt data som måste interpoleras vid DA-omvandlingen ett närvarande faktum. Problemet/felen uppstår då innan interfacet tar över så att säga.

Men det är fortfarande CD -> läsaren som är den svaga länken, eller hur?

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Alltid lika kul att höra på dessa ljudfantaster och deras teknik-voodo ^^ .

Permalänk
Skrivet av wwraver:

Jösses... nog för att jag alltid haft fördomar mot audiofiler, men detta tar priset.

Vänta lite här nu. Håll isär begreppen audiofil och dumhet. Den här personen lider ju av grava störningar, och då menar jag inte hans musikutrustning. Placebo så kallat. Han är ingen audiofil.

Permalänk

Ha ha ha, klockren.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Var i sweclockers artikel står det? Jag har inte läst originalartikeln eftersom jag litar på att det sweclockers skriver sammanfattar på ett korrekt sätt. Det är alltså inte så? Om inte står fortfarande mitt resonemang om olika påverkan av kablar med andra, mindre förlåtande protokoll.

S-ata kablar internt i en dator, mellan HD och moderkort, kvittar i princip. Jag har aldrig påstått något annat och det var inte det jag ville påpeka med mitt långa inlägg.:)

Jag känner till svalander väl och står inte för i princip någonting han för fram. Dock har jag faktiskt några strömfilter av hans tillverkning, men de är från 80-talet och inget pseudo, utan vanliga drosslar och annat för att filtrera bort störningar på 230V. Precis som APC grendosor och annat idag.

Dock som jag skrev. T o m polygram målade CD-kanterna på 80-talets början eftersom det påverkade om än så litet att det inte anses värt det. Många av de första CD-modellerna hade dessutom skivan synlig och därför kom ljus in och kunde störa. Hans svarvning kanske bygger på samma idé? Polygrams skivor hade även fasad kant faktiskt, förutom silverfärgen.

Jag har som vana att läsa källor då jag inte litar på journalister. På hans sida står det att det är en vanlig kabel i en NAS.

Att filter gör nytta betvivlar jag inte.

Svarven ska tydligen ta hand om interna reflektioner. Hur avmagnetiseraren ska fungera är dock oklart.
Sen gillar jag inte hans liknelse med humlor.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Känner att jag är tvungen att försöka klargöra ett par saker, digital överföring betyder inte perfekt resultat eller ingenting alls. Det beror helt & hållet på vilket system som används, vilket protokoll & hårdvaran i sig.

sp/dif är inte ett felfritt protokoll då data ej kan återsändas & det är helt enkelt en brist i systemet, se på det som ett strömmande protokoll med noll återkommunikation mellan enheter. Därför kan fel i signalen gradvis försämra vad det nu är som råkar skickas över kabeln, det finns en liten felsäkerhet men denna i sig interpolerar signalen & gissar sig till vad som skulle ha varit istället för datan det inte tog emot. spdif är bland det sämsta digitala anslutningen man kan använda sig av just på grund av noll återkoppling mellan enheterna.

När det kommer till just S-ATA som artikeln & denna malcolm pratar om & speciellt i sammanhanget mellan HDD & S-ATA kontroller så fungerar det på ett helt annat sätt, här finns en brutalt mycket bättre felkontroll & dubbelriktad kommunikation med buffring i bägge ändar osv osv, jämfört mot spdif en helt annan världsdel....

Om man mot förmodan skulle ha så dålig S-ATA kabel att det börjar introduceras bitfel på sådan skala att fel uppstår då resulterar det i att filen du försöker komma åt ej kan spelas upp över huvudtaget, det blir inte sämre ljud eller bild, det blir ingenting alls i detta fallet. Om codecen & splittern du använder dig av klarar att rendera en skadad fil så kan du istället få fel i bilden/ljudet men då pratar vi inte om små störningar utan då klipper ljudet/blockning i bilden med mycket tydliga fel & jag kan garanterta att ditt operativsystem kommer gnälla långt före du börjar märka fel i ljuduppspelning....

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Tog bokstäverna slut, enter för tidigt? Du kan inte ha menat ett sådant inlägg. Det bryter dessutom mot §1.6.:(

Som att inte ditt gjorde det nu då ?

Men detta med kablar som skall vara fantastiska är ju rätt roligt Det är ju bara att tvinga "audiofilerna" att göra ett blindtest så märker man ju direkt om det är sant eller inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Nu är jag nyfiken. Vad har far din för anläggning?

Om du orkar scrolla igenom denna tråd med massa bilde rpå gubbar som meckar Hi-fi så ser du den titt som tätt i bakgrunden

Sweet Spot Forum :: Läser ämne - En resa i Drömmarnas värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badpop:

Om du orkar scrolla igenom denna tråd med massa bilde rpå gubbar som meckar Hi-fi så ser du den titt som tätt i bakgrunden

Sweet Spot Forum :: Läser ämne - En resa i Drömmarnas värld.

Är det så dom lever?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Precis som Erixson påpekar... hur ofta uppkommer bit-felen egentligen om dessa nu skulle leda till sämre kvalitet, om så var fallet skulle det ju behöva vara flertalet bit-fel per sekund. Jag kan inte tänka mig att en digital överföringsstandard som tillåter så pass många fel skulle vara något som en "audio-entusiast" ens skulle fundera på att använda.

Man kan ju få en liten hint med Ockhams rakblad; Vad är mest troligt, att han med endast hörsel skulle upptäcka skillnader som inte ens kunnat uppmätas i labb och som dessutom saknar rimlig teoretiska grunder, eller att han psykologiskt måste "rättfärdiga" att lägga ut en större summa pengar på hifi-teknik och på så sätt får en placeboeffekt?

"I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard [...]" (The SATA Cable Saga | Malcolm Steward: journalist)
Detta är en ännu bättre hint om hur det ligger till. Han förstår att det fysiskt sett är OMÖJLIGT, jag undrar hur han tänker sig att det skulle hänga ihop, eftersom han själv menar att det inte är möjligt i verkligheten, men i hans värld så var det så... eller?!
Det är precis samma argument som folk som ser UFOn/spöken har: "Jag vet ju vad jag såg!" Eller som personer som påpekar att akupunktur hjälper "Det hjälpte ju mig!"

Permalänk

OnT: Det börjar bli jobbigt för alla audiofiler med "speciella" sinnen nu när allt blir digitalt nästan fram till högtalarelementet. Deras idiotiska argument håller inte längre.

Påstår man något liknande det som står i artikeln har man liksom avslöjat vilken brist på insikt man har i digital teknik, jobbigt!

Ska bli roligt att se vad som händer när/om man ersätter HDMI med Cat6, lär bli många som gör bort sig!

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Precis som Erixson påpekar... hur ofta uppkommer bit-felen egentligen om dessa nu skulle leda till sämre kvalitet, om så var fallet skulle det ju behöva vara flertalet bit-fel per sekund. Jag kan inte tänka mig att en digital överföringsstandard som tillåter så pass många fel skulle vara något som en "audio-entusiast" ens skulle fundera på att använda.

Man kan ju få en liten hint med Ockhams rakblad; Vad är mest troligt, att han med endast hörsel skulle upptäcka skillnader som inte ens kunnat uppmätas i labb och som dessutom saknar rimlig teoretiska grunder, eller att han psykologiskt måste "rättfärdiga" att lägga ut en större summa pengar på hifi-teknik och på så sätt får en placeboeffekt?

"I know full well that it is ‘scientifically’ not possible for a data cable to exert such influence but I know what we heard [...]" (The SATA Cable Saga | Malcolm Steward: journalist)
Detta är en ännu bättre hint om hur det ligger till. Han förstår att det fysiskt sett är OMÖJLIGT, jag undrar hur han tänker sig att det skulle hänga ihop, eftersom han själv menar att det inte är möjligt i verkligheten, men i hans värld så var det så... eller?!
Det är precis samma argument som folk som ser UFOn/spöken har: "Jag vet ju vad jag såg!" Eller som personer som påpekar att akupunktur hjälper "Det hjälpte ju mig!"

Måste säga att det med akupunktur "hjälper" det jobbar med typ 90% placebo och tror du nog på det så hjälper det i och med att kroppen tar över och fixar vad som behöver fixas.
Detta med ljud är dock en annan sak för där kan inte placebo påverka utfallet alls då hans arsel inte är direkt kopplat till något filter.
Vad som är omöjligt men som man hör borde varnaen om att man är ute på tunn is och hindra en från att göra påståenden som hans.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

OnT: Det börjar bli jobbigt för alla audiofiler med "speciella" sinnen nu när allt blir digitalt nästan fram till högtalarelementet. Deras idiotiska argument håller inte längre.

Påstår man något liknande det som står i artikeln har man liksom avslöjat vilken brist på insikt man har i digital teknik, jobbigt!

Ska bli roligt att se vad som händer när/om man ersätter HDMI med Cat6, lär bli många som gör bort sig!

Håller med hellt.
Men måste säga att jag inte riktigt uppskattar när allt är digitalt.
Solklart mycket renare ljud och med distinkt karaktär men mycket av värmen i ljudet försvinner. ok det hänger mycket på vilka element man använder men allt hänger inte på det.
uppvärmda rör har mysig karaktär i sin ljudbild. dock inget jag vill pyssla med... dyra saker

§1
Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är inte sata digitalt? Lika blåsta som folk som ser skillnad på bildkvalite med olika HDMI-kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Är inte sata digitalt? Lika blåsta som folk som ser skillnad på bildkvalite med olika HDMI-kablar

Du SER skillnad på bildkvalitet på olika hdmi, du gör bara inte det på korta längder som 8meter och ner.
på 25 meter så ser du skillnad på kvaliten, grynig eller inte grynig.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Måste säga att det med akupunktur "hjälper" det jobbar med typ 90% placebo och tror du nog på det så hjälper det i och med att kroppen tar över och fixar vad som behöver fixas.
Detta med ljud är dock en annan sak för där kan inte placebo påverka utfallet alls då hans arsel inte är direkt kopplat till något filter.
Vad som är omöjligt men som man hör borde varnaen om att man är ute på tunn is och hindra en från att göra påståenden som hans.

Det blir ju lite off-topic nu:
men nej akupunktur hjälper inte. Känner du till "teorin" bakom akupunktur. Läs en eller annan artikeln om det. Sen kan du börja med att förklara vad definitionen på "energi" inom akupunkturen är och hur denna "energi" kan mätas, eftersom den inte förekommer eller har identifierats inom vetenskapen. Det finns ingen forskning som visat på något som helst effekt av akupunktur bortsett från placebo. T.ex. får du precis samma effekt om du trycker med tandpetare på slumpmässiga ställen... om du får en placeboeffekt kan du inte på något sätt anse att metoden fungerar, placeboeffekten är totalt oberoende av metod.

Hur menar du att placebo inte kan påverka i detta fall? Han byter ut en sladd i tron att han ska få bättre ljud... sen tror han sig få bättre ljud. Hur skulle de inte kunna vara placebo (eller sk. förväntanseffekt)?!

Permalänk
Medlem

Jag är inte helt övertygad om att det ändå är märkbar skillnad vid 25 meter, visst kan det vara mätbara förluster, men är det något som går att urskilja visuellt på bild? Kan ju hoppas iaf, annars var min dyra 25 meter DVI-HDMI pengar i sjön ^^

Permalänk
Medlem

En äkta audiofil lyssnar väl inte på komprimerat ljud överhuvudtaget? Där är väl endast LP/CD/BR som räknas... som jag förstår så ska väl kabeln sitta mellan CD/BR -> förstärkaren och då ska det ju inte spela nån roll om kabeln kostar 49:50 eller 4950

Visa signatur

Fractal Design Define R4 Vit, ASUS Z170-A, i7-6700K, CM Hyper 212 EVO, MSi 1070 8GB, 32GB DDR4 2666MHz Corsair Vengeance LPX, 2 SSD + 2 HD, Corsair HX620W, AOC 28'' + BenQ 24", SB X-Fi Surround 5.1 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Användarnamnqwer:

Det blir ju lite off-topic nu:
men nej akupunktur hjälper inte. Känner du till "teorin" bakom akupunktur. Läs en eller annan artikeln om det. Sen kan du börja med att förklara vad definitionen på "energi" inom akupunkturen är och hur denna "energi" kan mätas, eftersom den inte förekommer eller har identifierats inom vetenskapen. Det finns ingen forskning som visat på något som helst effekt av akupunktur bortsett från placebo. T.ex. får du precis samma effekt om du trycker med tandpetare på slumpmässiga ställen... om du får en placeboeffekt kan du inte på något sätt anse att metoden fungerar, placeboeffekten är totalt oberoende av metod.

Hur menar du att placebo inte kan påverka i detta fall? Han byter ut en sladd i tron att han ska få bättre ljud... sen tror han sig få bättre ljud. Hur skulle de inte kunna vara placebo (eller sk. förväntanseffekt)?!

Det jag sa var att placebo kan påverka effecten av akupunktur men att placebo inte kan påverka ljudet.
hur kan placebo på verka ljudet? rent fysiskt då.
i huvudet kan det klart göra det och en smitta folk med, lyssna noga så hör du att si och så sen lyssnar folk tills dom hör detta lilla extra.
jag sa att akupunktur jobbar på placebo till 90% sen är det bevisat att det kan påverka närvändarna och dess signaler till hjärnan dock vet dom inte hur då dom inte vet hur hjärnan och nervsystemet fungerar till fullo. allt dom vet är att det påverkar men om denna verkan är nog för att göra det som akupunktur gör eller inte är en fråga som tiden och forskning får utse i framtiden.

EDIT: jag syftar på den smärtlindrande typen av akupunktur och inte den spirituella typen som bara är voodoo

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Håller med hellt.
Men måste säga att jag inte riktigt uppskattar när allt är digitalt.

Tycker jag med men inte för att det låter bättre utan för att det är härligt nostalgiskt med lite LP-knaster.

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Känner att jag är tvungen att försöka klargöra ett par saker, digital överföring betyder inte perfekt resultat eller ingenting alls. Det beror helt & hållet på vilket system som används, vilket protokoll & hårdvaran i sig.

sp/dif är inte ett felfritt protokoll då data ej kan återsändas & det är helt enkelt en brist i systemet, se på det som ett strömmande protokoll med noll återkommunikation mellan enheter. Därför kan fel i signalen gradvis försämra vad det nu är som råkar skickas över kabeln, det finns en liten felsäkerhet men denna i sig interpolerar signalen & gissar sig till vad som skulle ha varit istället för datan det inte tog emot. spdif är bland det sämsta digitala anslutningen man kan använda sig av just på grund av noll återkoppling mellan enheterna.

När det kommer till just S-ATA som artikeln & denna malcolm pratar om & speciellt i sammanhanget mellan HDD & S-ATA kontroller så fungerar det på ett helt annat sätt, här finns en brutalt mycket bättre felkontroll & dubbelriktad kommunikation med buffring i bägge ändar osv osv, jämfört mot spdif en helt annan världsdel....

Om man mot förmodan skulle ha så dålig S-ATA kabel att det börjar introduceras bitfel på sådan skala att fel uppstår då resulterar det i att filen du försöker komma åt ej kan spelas upp över huvudtaget, det blir inte sämre ljud eller bild, det blir ingenting alls i detta fallet. Om codecen & splittern du använder dig av klarar att rendera en skadad fil så kan du istället få fel i bilden/ljudet men då pratar vi inte om små störningar utan då klipper ljudet/blockning i bilden med mycket tydliga fel & jag kan garanterta att ditt operativsystem kommer gnälla långt före du börjar märka fel i ljuduppspelning....

Håller helt med! En anledning till att vi fortfarande har den här digital är bara 1or och 0or diskussionen är för att vissa av de första systemen och protokollen som hanterade digital information (t.ex. CD och SP/DIF) inte hade perfekt överföring. Det gick att mäta skillnader (jitter i fallet med SP/DIF och felkorrigeringen i CD-avläsningen) och det på ett vetenskapligt plan. Detta gjorde att det "perfekta" med digital överföring fick sig en törn. Detta handlar dock om speciella överföringar som hanterar ljud i det här fallet, och de kan inte direkt jämföras med t.ex. SATA-protokollet. Skulle jag få för mig att överföra en SP/DIF signal genom en cat5-kabel eller en STA-kabel skulle jag inte lösa problemen som finns med SP/DIF, problemen är inbyggda i protokollet.

I just det här fallet visade det sig dock vara en SATA-kabel mellan hd och moderkort och all vetenskap som finns bör ta död på just den diskussionen rörande SATA-kabel mellan hd och moderkort. De andra uppflammade diskussionerna rörande andra digitala överföringar är dock inte alltid solklara. I fallet med jitter så är det inte om biten kommer fram som en etta eller nolla det som avgör utan när den kommer fram. Timingen adderar en ny dimension (som visserligen går att hantera med olika tekniska lösningar)

När man sen ska diskutera huruvida man hör (eller ser) en skillnad när t.ex. jitter kommer med i leken är en annan sak. Här handlar det om hur den mänskliga kroppen och kanske framför allt hjärnan fungerar. I alla fall jag anser mig inte kunna höra något jitter när jag provat olika kablar (alltifrån väldigt billiga till dyra) för att överföra SP/DIF signaler i min relativt dyra musikanläggning, men jag är inte tvärsäker om att andra kanske kan höra skillnad beroende på hur de lyssnar och vad de har för prylar i sin anläggning.

Hade hela den här diskussionen för ett par år sedan med en kamrat som läst en hel del signalbehandling och signalöverföring i sin utbildning. Innan delade jag uppfattning med många här på forumet som verkar anse att en digital signal alltid är "på eller av" vilket betyder perfekt överföring eller ingen. Men efter lite bevisning så fick jag ge med mig. Notera dock att min kamrat själv var skeptisk till om man kan höra jitter i en SP/DIF signal i vanliga omständigheter, men jitter finns dock i signalen. HDMI är jag dock inte insatt i så där vet jag inte hur protokollet hanterar det hela, så det säger jag inget om)

Lite länkar angående jitter (hittade inga bättre såhär på lunchrasten):
Lite tankar om digitala signaler och jitter! - Component
S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia
Jitter explained - Part 1.3 [English]
"On Jitter, the S/PDIF Standard, and Audio DACs

korrigerat en felstavning
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Swede:

En äkta audiofil lyssnar väl inte på komprimerat ljud överhuvudtaget? Där är väl endast LP/CD/BR som räknas... som jag förstår så ska väl kabeln sitta mellan CD/BR -> förstärkaren och då ska det ju inte spela nån roll om kabeln kostar 49:50 eller 4950

Det är en enorm skillnad på CD och CD med..
Om man tar en "riktigt" inspelad CD skiva och jämför met tex en Absolut Musik CD med 40 låtar på så är den ohyggligt fattig på dynamik.
Så man kan rippa dem, konvertera dem till förbannelse och ha apparater och kablage för miljoner kr. Har man ett kasst orginal så är det svårt att få det bättre.

Iofs har jag inte provat att varken svarva eller måla en AM-skiva, det hade kanske hjälpt.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av streetracing:

Tycker jag med men inte för att det låter bättre utan för att det är härligt nostalgiskt med lite LP-knaster.

Ja det också ^^
Glömde nästan knastret

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Det jag sa var att placebo kan påverka effecten av akupunktur men att placebo inte kan påverka ljudet.
hur kan placebo på verka ljudet? rent fysiskt då.
i huvudet kan det klart göra det och en smitta folk med, lyssna noga så hör du att si och så sen lyssnar folk tills dom hör detta lilla extra.
jag sa att akupunktur jobbar på placebo till 90% sen är det bevisat att det kan påverka närvändarna och dess signaler till hjärnan dock vet dom inte hur då dom inte vet hur hjärnan och nervsystemet fungerar till fullo. allt dom vet är att det påverkar men om denna verkan är nog för att göra det som akupunktur gör eller inte är en fråga som tiden och forskning får utse i framtiden.

EDIT: jag syftar på den smärtlindrande typen av akupunktur och inte den spirituella typen som bara är voodoo

Placeboeffekten påverkar varken akupunktur eller ljud. Du får slå upp det begreppet någonstans för du verkar inte veta vad det är (jag menar inget illa med det). Placebo är en förväntanseffekt, du tror att du får mindre ont om du får akupunktur, på samma sätt om den här killen tror att ljudet blir bättre pga sladden. Den behöver inte "påverka ljudet", den påverkar hur han uppfattar ljudet, det "sitter i huvudet".

Ang akupunktuen kan jag bara säga att det inte är någon skillnad mellan akupunktur i "spirituell" mening eller i "västerländsk"/smärtlindrande mening. Det har inte med nervändar att göra, för det spelar ingen roll var du sätter nålarna. Om du har ont i knät, så får du samma effekt om du sätter nålen på armen (förutsatt att du tror att det fungerar). Sen kan du frångå det mer och mer, t.ex. tillföra ström till nålarna, varpå du inte längre utövar akupunktur, utan utövar TENS som är en behandling som baseras på vetenskap. De du menar är nog att man bevisat att man får viss smärlindring i området där man sätter nålen, men det har heller inget att göra med akupunktur som metod, utan hur kroppen reagerar på "skada", dvs. du får samma effekt om du gör något annat som skapar motsvarande "skada", t.ex. sticker med tandpetare eller liknande. Det är t.ex. kopplat till att man gärna tar på ett ställe man skadat sig på, t.ex. om du slå i smalbenet på en kant tar du dig instinktivt på stället för att det känns bättre att "gnugga" lite på det, varpå du får en liknande smärtlindring.

Om du vill kan vi fortsätta diskussionen om akupunktur via privata meddelanden, så slipper vi köra mer off-topic i denna tråd.