Permalänk

Bildator 2.0 - bygglogg

Nu drar jag igång på allvar med det bilformade glasfiberchassit. Om skarhed mot alla odds skulle komma på något bra namn till detta galna projekt får han gärna posta det.

Eftersom ingen kunde komma på någon snygg bil i "inför projektet-tråden" har jag bestämt mig för en Firebird 2001:a. Färgtemat är vitt/orange med stripes på "hood scoopesen" (svenska ordet?). Kan inte riktigt bestämma mig för vilken som ska vara huvudfärg, vilket blir snyggast tycker ni?

Har idag varit på kjelle och köpt lite krimskrams bl.a. ett labagg så att jag kan få ström till frigolitsågen som jag har byggt. Otroligt billigt! Ångrar nästan att jag inte köpte ett som klarar 6A för 200 ist.

Har även köpt ett litet mATX-chassi för 99kr (!) som jag ska slakta på mobo tray (har mATX-mobo), hdd-bays, startknapp, chassihögtalare, frontanslutningar och luckan framför släden. Allt det för mindre än en moboplåt kostar i vanliga fall och dessutom med cutout för cpu:n, riktigt prisvärt.

Alla foton i denna bygglogg kommer tas med en Sony Ericsson Satio som jag har ärvt av min pappa (han jobbar på SE och de får beställa en ny teflon (pun intended) en gång i halvåret så han har bytt till X10 mini). Den har en av de bästa mobilkamerorna på marknaden med en sensor på 12MP. Jag vet att det är objektivet som gör bilden, men jag tycker att den här forumdelen har blivit för fokuserad på bilderna (skyller på dig JaZiD ) och Sations best pic funktion gör den oändligt mycket smidigare än pappas systemkamera.

Går och äter mitt 6:e mål mat nu (alltid ätit mycket... sen kom 9:an ) och sen går jag och lägger mig, så kommer det förhoppningsvis bilder imorgon.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Lite bilder över vad som har hänt under dagen.

Chassit som ska slaktas.

Hålet som är så svårt att få till

Allt en man behöver! Datorn står längst upp i vänstra hörnet

Min otroligt fina (läs fula) frigolitsåg. Tråden är en e-sträng.

Rakt och fint. NOT! Men det kvittar, det ska ändå slipas sen.

Sågen in action, lite rakare denna gången.

15+15+12+8=2.9268 ohm. Motstånden blir nästan lika varma som tråden.

Rörigt... Någon gång ska pappa rensa upp i källaren. Men någon gång är ingen gång!

Var glada över att Sation har xenonblixt, annars hade det blivit ännu sämre bilder!

Imorgon hade jag tänkt limma ihop de två frigolitskivorna så att det blir tillräckligt tjockt. Någon som vet vilken sorts lim man ska använda?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Detta kommer bli intressant Men jag förstår inte riktigt... Ska chassit ha formen som en Firebird?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Har också fått tanken att göra i glasfiber då du kan välja precis hur det ska bli format! men sen slog tanken mig att jag aldrig skulle orka... Men blir säkert skitbra! gör det ordentligt bara och se till att underarbetet görs noggrant!

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Detta kommer bli intressant Men jag förstår inte riktigt... Ska chassit ha formen som en Firebird?

Japp, moderkortet kommer alltså ligga vågrätt med graffet vid nosen och cpu:n någonstans i kupén. Hdd:n ska ligga i bagageutrymmet och CD-läsaren är hemlig.

Skrivet av Quba:

Har också fått tanken att göra i glasfiber då du kan välja precis hur det ska bli format! men sen slog tanken mig att jag aldrig skulle orka... Men blir säkert skitbra! gör det ordentligt bara och se till att underarbetet görs noggrant!

Jo, känner jag mig själv är jag för lat för att göra klart detta, men jag har blivit äldre sen jag var fem och skulle bygga lådbil ;). Halva utmaningen för mig i det här projektet är att inte ge upp, men jag är en envis jävel och utmaningar gör det ju bara roligare.

Tack för att ni postade, det har känts som om alla ignorerar mina trådar totalt, och tack Quba för smygreklamen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Japp, moderkortet kommer alltså ligga vågrätt med graffet vid nosen och cpu:n någonstans i kupén. Hdd:n ska ligga i bagageutrymmet och CD-läsaren är hemlig.

Ojoj, kommer bli ascoolt! Ge inte upp!

Citat:

Tack för att ni postade, det har känts som om alla ignorerar mina trådar totalt, och tack Quba för smygreklamen.

Visste inte ens att tråden existerade före Quba skrev det i sin tråd

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av el_genius:

Japp, moderkortet kommer alltså ligga vågrätt med graffet vid nosen och cpu:n någonstans i kupén. Hdd:n ska ligga i bagageutrymmet och CD-läsaren är hemlig.

I bagageluckan naturligtvis ;), nej fasen där var ju HDD, hmm...

Interssant bygge! Kul att se om du kan förverkliga det

Permalänk

Kommer bagageluckan och huven gå att öppna?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Hedersmedlem

Ska verkligen bli intressant att följa, jag har själv haft tankarna att bygga in en dator i ett bilchassi.:)

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Kommer bagageluckan och huven gå att öppna?

Troligtvis inte eftersom jag inte vill skära i galsfibern för mycket, har inte lyckats hitta någon info om hur det är att skära i. Men om jag nödvändigtvis måste byta komponenter kan jag bara ta bort karossen eftersom undersidan ska vara i trä eller metall ;).

Skrivet av MulleEng:

Ska verkligen bli intressant att följa, jag har själv haft tankarna att bygga in en dator i ett bilchassi.:)

Har ingen bil än, och moppen har ingen användning av en dator, så därför blev det såhär :).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Hmmm... Lim sa du? Min teori är ju att du inte ska ta något för starkt, alltså ett lim som inte luktar något. Annars kan du gå till affären och fråga. Om jag har förstått projektet rätt, ska du bygga som en "leksaksbil"? När man såg vad tråden hette trodde jag att du skulle bygga in den i en "riktig" bil Hur hade du tänkt att göra formen på chassit? Beskriv gärna noggrant och vad du använder, då jag också kommre göra det

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Hmmm... Lim sa du? Min teori är ju att du inte ska ta något för starkt, alltså ett lim som inte luktar något. Annars kan du gå till affären och fråga. Om jag har förstått projektet rätt, ska du bygga som en "leksaksbil"? När man såg vad tråden hette trodde jag att du skulle bygga in den i en "riktig" bil Hur hade du tänkt att göra formen på chassit? Beskriv gärna noggrant och vad du använder, då jag också kommre göra det

Har luskat ut att det ska vara lim utan lösningsmedel nu.

Jag formar frigolit som jag vill ha det. Vaxar med bilvax och polerar bort överflödigt vax (för att det ska släppa). Sen penslar jag på med något som kallas gelcoat, dels för att frigoliten fräts sönder av polyesterna annars och dels för att få en fin yta. Låter stelna. På med glasfibermatta och polyester , ta bort luftbubblor, sen på med ca 3 lager glasfibermatta + polyester till. Låter stelna.

Detta är alltså formen jag ska gjuta i sen.

I med gelcoat på insidan av formen. Låt stelna. På med glasfibermatta + polyester. På med glasfiberroving. (Man kan köra på bara matta, men roving ger bättre hållfasthet. Men man bör använda matta på ytterlagerna för lite finare yta.) Bort med luftbubblor. På med ca 4 lager roving + polyester (som vanligt bort med bubblorna emellan) och slutligen ett lager glasfibermatta + polyester.

Säg gärna till om det är något jag har glömt eller fått om bakfoten, vill helst inte göra fel :).

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Så du ska alltså gjuta en form och sedan gröpa ur det? Fick uppfattningen att det räckte med glasfiberspackel :S Är totalt inte insatt på området, så jag har ingen aning

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Skarhed:

Så du ska alltså gjuta en form och sedan gröpa ur det? Fick uppfattningen att det räckte med glasfiberspackel :S Är totalt inte insatt på området, så jag har ingen aning

Så kan man göra, men tydligen så ska detta bli bättre, eftersom utsidan ligger direkt mot formen.

Hejsan allihopa, dåliga nyheter. Ni kanske minns att jag skrev att alla foton ska tas med en SE Satio? Denna har liksom blivit stulen typ, så jag får ta fotona med en annan kamera. Kanske blir det pappas system men förvänta er ändå inga superbilder då fokus inte kommer ligga på bilderna utan på bygget.

När det gäller limmet verkar detta lovande: PU-lim - Biltema

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Så kan man göra, men tydligen så ska detta bli bättre, eftersom utsidan ligger direkt mot formen.

Hejsan allihopa, dåliga nyheter. Ni kanske minns att jag skrev att alla foton ska tas med en SE Satio? Denna har liksom blivit stulen typ, så jag får ta fotona med en annan kamera. Kanske blir det pappas system men förvänta er ändå inga superbilder då fokus inte kommer ligga på bilderna utan på bygget.

När det gäller limmet verkar detta lovande: PU-lim - Biltema

Stulen :O:(
Bilder kommer säkert bli bra ändå. Hoppas du får tillbaka din telefon.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Stulen :O:(
Bilder kommer säkert bli bra ändå. Hoppas du får tillbaka din telefon.

Telefonen kommer nog inte tillbaka :(, den försvann i måndags och när vi ringde den kom vi direkt till telefonsvararen, så den som tog den har tagit ut simkortet. Bara så att alla vet det lönar det sig inte att stjäla mobiler eftersom de (själva mobilen, inte simkortet) spärras så fort de ansluter till mobilnätet om man anmäler dem stulna.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Telefonen kommer nog inte tillbaka :(, den försvann i måndags och när vi ringde den kom vi direkt till telefonsvararen, så den som tog den har tagit ut simkortet. Bara så att alla vet det lönar det sig inte att stjäla mobiler eftersom de (själva mobilen, inte simkortet) spärras så fort de ansluter till mobilnätet om man anmäler dem stulna.

Tråkigt :/ Fan att det ska finnas så många tattare där ute...

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk

Var ett tag sen senaste update, har inte riktigt orkat utan har tänkt göra en lite större update inom kort. Chassit är iaf nerplockat i molekyler och jag har kommit en liten bit med att forma frigoliten, dock ser jag ingen annan lösning när jag ska gjuta än att gjuta i två separata delar och sedan sätta ihop eftersom chassit kommer ha en del "felaktiga vinklar". Är det någon som vet hur man sätter ihop dem på något snyggt sätt?

Exempel på felaktiga vinklar.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Var ett tag sen senaste update, har inte riktigt orkat utan har tänkt göra en lite större update inom kort. Chassit är iaf nerlockat i molekyler och jag har kommit en liten bit med att forma frigoliten, dock ser jag ingen annan lösning när jag ska gjuta än att gjuta i två separata delar och sedan sätta ihop eftersom chassit kommer ha en del "felaktiga vinklar". Är det någon som vet hur man sätter ihop dem på något snyggt sätt?

http://www.viebke.nu/komposit/formar-filer/image006.gif

Exempel på felaktiga vinklar.

Kan du inte ha skarven där det redan är en skarv typ vid dörrarna eller nåt sånt?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Kan du inte ha skarven där det redan är en skarv typ vid dörrarna eller nåt sånt?

Kanske, men då måste jag gör dörrar också:D. Vet att det ska gå på något sätt eftersom man gör glasfiberkarosser till bilar i delar också. Kan bli så att jag tar en plastbit och sätter på insidan och limmar mot.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Kanske, men då måste jag gör dörrar också:D. Vet att det ska gå på något sätt eftersom man gör glasfiberkarosser till bilar i delar också. Kan bli så att jag tar en plastbit och sätter på insidan och limmar mot.

Du skulle använda glasfiber eller? Du kan ju annars ta o sätta ihop dem med ett annat lager glasfiber från under och översidan när den har torkat och inte är i formen.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Du skulle använda glasfiber eller? Du kan ju annars ta o sätta ihop dem med ett annat lager glasfiber från under och översidan när den har torkat och inte är i formen.

Kanske, blir det tillräckligt jämnt tror du? Håller det om man bara tar glasfiber på insidan?

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Kanske, blir det tillräckligt jämnt tror du? Håller det om man bara tar glasfiber på insidan?

Jämt blir det om du tar tunt brett lager och sedan slipar, det kanske räcker men du måste ju bli av med skarven på ovansidan på något sätt men då kan du ju annars använda glasfiberspackel för det.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Skrivet av 4everapple1:

Jämt blir det om du tar tunt brett lager och sedan slipar, det kanske räcker men du måste ju bli av med skarven på ovansidan på något sätt men då kan du ju annars använda glasfiberspackel för det.

Grejen är att man helst inte ska slipa i glasfiber eftersom det då kommer glasfiberdamm i luften som kliar förfärligt och inte är så bra att andas in.

Eftersom mellanformen inte behöver vara så tjock kanske den blir tillräckligt böjlig för att få av om jag gör det i en del iaf, annars kan man kanske bryta sönder formen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Har plastat en hel del. Slipning kommer du inte undan kan jag istortsett garantera.
Någon form av andningsmask är att rekommendera. Tänk också på att polyrster, alt epoxy ångorna är giftiga o inte alls bra att andas in större mängder av.

Edit: Tråden ej uppdaterad på ett tag ser jag. Svalnat projekt eller gjutandet i full gång?

Permalänk
Skrivet av storsnusaren:

Har plastat en hel del. Slipning kommer du inte undan kan jag istortsett garantera.
Någon form av andningsmask är att rekommendera. Tänk också på att polyrster, alt epoxy ångorna är giftiga o inte alls bra att andas in större mängder av.

Edit: Tråden ej uppdaterad på ett tag ser jag. Svalnat projekt eller gjutandet i full gång?

Har lite ont om tid just nu och har svårt att klämma in byggandet eftersom man helst vill stå och jobba mer än en halvtimme i taget. Så därför är projektet uppskjutet till jullovet.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Dags för update! Det blev inte mycket gjort på jullovet tyvärr, och med sommarjobb, semester m.m. tog det ett tag innan jag fick tid och ork att dra igång igen. Men detta SKA slutföras!

Såhär ser det ut just nu. Mycket kvar dock!

Ojämnt! Det ska fixas!

Tillräckligt jämnt för att limmas. Fler bilder kommer förhoppningsvis imorgon! Som ni ser om ni läser igenom tråden går det dock inte alltid som jag planerar, till stor del pga mina krävande föräldrar.

Kommentera gärna om ni råkar titta förbi!

EDIT: Förresten, de nya bilderna är tagna med Sony Ericsson Neo.
EDIT2: Oops, bilderna funkade visst inte. Nu så!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk

Ny update! Kommentera gärna om ni följer detta så att jag inte bara snackar med mig själv.

Följer konturen lite bättre. Inte helt jämnt här dock.

Suddigt! :s Har förbättrat frigolitsågen iaf.

Suddigt igen. Får bättra mig lite, man måste ju kunna se vad det föreställer!
Detta är iaf mitt labbaggregat som driver sågen. Köpte det billigt när kjell hade rea.

Slut för idag, mer kommer en annan gång!

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Hedersmedlem

Man börjar ju kunna se konturerna.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Skrivet av MulleEng:

Man börjar ju kunna se konturerna.

Självklart hittar mulle tråden, man håller ju på med något vitt. Nu börjar den långtråkiga delen: slipa, spackla och mer slipande. Kommer tyvärr inte kunna uppdatera på några dagar nu då jag har fullt upp: innebandyträning idag, cup i Båstad imorgon och kräftfiske på fredag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cake is a pie.