Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parsifal:

Hej,

jag har precis köpt en ASUS G73JH-TY171V från pålitliga Dustinhome men till min bedrövelse stämde inte informationen på deras hemsida.
Enligt specifikationen var minnet 4GB DDR3 1333MHz, 2 av 4 platser lediga

Jag hade köpt 2*2GB minne extra för att få 8GB totalt.

Enligt BIOS tuffar minnet i 1067MHz och inga lediga minnesplatser finns. Jag har också bekräftat detta med ASUS. Dock klarar denna modell 1333 (enligt ASUS) om man har 8GB minne så jag har erbjudit dustin att skicka 2*4GB 1333MHz minnen så blir det rätt ändå.

Jag tror att dustin löser detta utan att jag behöver skicka tillbaks alltihop men jag har ytterligare ett problem.

Jag köpte samtidigt en Intel 80GB SSD disk som jag inte lyckas installera OS på.

1. Startar datorn för första gången
2. Bränner ut 4 recovery DVDs
3. Stänger av och petar i SSDn på ledig plats
4. Startar upp och ser att disken hittas av BIOS och Windows
5. Startar om och bootar från recovery DVDn
-datorn arbetar i 40-45 min med några skivbyten
-datorn vill starta om - ok
-datorn hittar ingen bootbar disk!!!

Kan någon som fått detta att funka beskriva exakt hur ni gjorde?

Please

/Parsifal

G73JH-TY171V har 1333mhz minnen endast, går dem i 10066mhz kanske du inte kör i High Performance läget?
Datorn har 4st platser, 2st på baksidan och 2st under tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

G73JH-TY171V har 1333mhz minnen endast, går dem i 10066mhz kanske du inte kör i High Performance läget?
Datorn har 4st platser, 2st på baksidan och 2st under tangentbordet.

Hej David och tack för ditt svar! Jag sitter nu och kör recovery för sjätte gången och är inte så glad över att en till synes så enkel sak som ett diskbyte kan göras så svårt!

Ska kolla BIOS om 45 minuter efter High Performance läge. Windows återstår att se om jag kommer till någongång. Tror ni DOS kommer snurra på fint på g73?

Jag ringde er (ASUS) idag och fick minneskonfigurationen bekräftad men killen jag pratade med lät inte superkunnig på G73an...

Enligt manualen finns 2 varianter på minneskonfiguration:

En med 2 minnesplatser undertill och en annan med 3 platser undertill + en fjärde under tgb. Varför är inte den variant du beskriver med i manualen?

Det finns en video på en g73 som plockas isär på youtube och man kan se att tangentbordet blir ordentligt misshandlat och böjt så det verkar snudd på elakt att lämna dessa platser tomma för kunden att upgradera och ASUS "tar" de lättåtkomliga platserna.

Manualen: ASUSTeK Computer Inc.-Support-

/Parsifal

Permalänk

Min g73 såg inte heller någon bootbar disk efter jag satte in SSD.
Jag bytte plats på diskarna och då fungerade det.

Permalänk
Medlem

Update:

Har talat med ASUS igen och denna modell med i5 plattform stödjer max 4GB RAM 1066MHz. Recovery problemet beror på att Recovery diskarna förväntar sig lika eller större storlek på mottagande partition. Man måste alltså först minska system-patitionen till under 80GB (ca 70GB eftersom jag har (80GB SSD), sedan göra nya Recovery skivor och hoppas på att det fungerar.

Trist nog åker denna dator tillbaks till dustin

/Parsifal

Skrivet av Parsifal:

Hej David och tack för ditt svar! Jag sitter nu och kör recovery för sjätte gången och är inte så glad över att en till synes så enkel sak som ett diskbyte kan göras så svårt!

Ska kolla BIOS om 45 minuter efter High Performance läge. Windows återstår att se om jag kommer till någongång. Tror ni DOS kommer snurra på fint på g73?

Jag ringde er (ASUS) idag och fick minneskonfigurationen bekräftad men killen jag pratade med lät inte superkunnig på G73an...

Enligt manualen finns 2 varianter på minneskonfiguration:

En med 2 minnesplatser undertill och en annan med 3 platser undertill + en fjärde under tgb. Varför är inte den variant du beskriver med i manualen?

Det finns en video på en g73 som plockas isär på youtube och man kan se att tangentbordet blir ordentligt misshandlat och böjt så det verkar snudd på elakt att lämna dessa platser tomma för kunden att upgradera och ASUS "tar" de lättåtkomliga platserna.

Manualen: ASUSTeK Computer Inc.-Support-

/Parsifal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Min g73 såg inte heller någon bootbar disk efter jag satte in SSD.
Jag bytte plats på diskarna och då fungerade det.

Både BIOS och Windows hittar disken för mig oavsett var den sitter men jag kunde inte få den till systemdisk.

/P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parsifal:

Både BIOS och Windows hittar disken för mig oavsett var den sitter men jag kunde inte få den till systemdisk.

/P

Prova installera en ren installation? dvs med vanliga windowsskivor inte med recovery

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Jo det skulle nog funka men jag har ingen windowsskiva. Kunde beställa en från ASUS för 250kr men det var lång leveranstid på det. Hur som helst ska jag ju lämna tillbaks den pga minnet (max 4GB).

Permalänk
Skrivet av Parsifal:

Jo det skulle nog funka men jag har ingen windowsskiva. Kunde beställa en från ASUS för 250kr men det var lång leveranstid på det. Hur som helst ska jag ju lämna tillbaks den pga minnet (max 4GB).

Ladda ner det då(och ja detta är lagligt), och använd din produktnyckel som du har. Detta är alltså en testversion av win, funkar i ett visst antal dagar sen måste man registrera, så helt lagligt.

LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!)

Jag kan inte förstå hur den bara klarar 4gb, har faktiskt riktigt svårt att tro det. 4gb fixar den ju på en enda minnesplats, och jag vet att det finns minst 2st.

Det spelar superduper-minimal roll om det är 1066 eller 1333 minnen, skillnaden är knappast mätbar ens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ladda ner det då(och ja detta är lagligt), och använd din produktnyckel som du har. Detta är alltså en testversion av win, funkar i ett visst antal dagar sen måste man registrera, så helt lagligt.

LEGAL Windows 7 Download Links (Just like Vista before!!!)

Jag kan inte förstå hur den bara klarar 4gb, har faktiskt riktigt svårt att tro det. 4gb fixar den ju på en enda minnesplats, och jag vet att det finns minst 2st.

Det spelar superduper-minimal roll om det är 1066 eller 1333 minnen, skillnaden är knappast mätbar ens.

Enligt asus.se

ASUSTeK Computer Inc. - Notebooks - G73Jh

DDR3 1066/1333 MHz up to 8GB (Intel® i7-720QM / i7-820QM platform)
DDR3 1066 MHz up to 4GB (Intel® Core™ i7-620M/ i5 / i3 platform)

Som du ser så klarar i5 platformen bara 4GB 1066 enligt ASUS
Kinda sucks!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parsifal:

Enligt asus.se

ASUSTeK Computer Inc. - Notebooks - G73Jh

DDR3 1066/1333 MHz up to 8GB (Intel® i7-720QM / i7-820QM platform)
DDR3 1066 MHz up to 4GB (Intel® Core™ i7-620M/ i5 / i3 platform)

Som du ser så klarar i5 platformen bara 4GB 1066 enligt ASUS
Kinda sucks!

nej, det där stämmer inte längre. gammal info.

Permalänk
Skrivet av Parsifal:

Enligt asus.se

ASUSTeK Computer Inc. - Notebooks - G73Jh

DDR3 1066/1333 MHz up to 8GB (Intel® i7-720QM / i7-820QM platform)
DDR3 1066 MHz up to 4GB (Intel® Core™ i7-620M/ i5 / i3 platform)

Som du ser så klarar i5 platformen bara 4GB 1066 enligt ASUS
Kinda sucks!

Du missförstår, det betyder att Asus säljer i5'an med 4gb som mest. Alla Arrandale cpu's,(i3/5/7) har minnes kontrollern inbyggd i cpu, och alla har stöd för 8gb DDR3 i dualchannel. Det finns minst 2 minnesplatser men troligtvis 4st.

Permalänk

Någon som vet ifall en G73 med Nvidia 400 kort kommer? Om ja, någon som vet ungefär när?

Permalänk
Skrivet av TheWhaleHunter:

Någon som vet ifall en G73 med Nvidia 400 kort kommer? Om ja, någon som vet ungefär när?

Ja det kommer en G53 med gtx460m(tyvärr) till hösten. Det kommer även en G73 med 460m, vet inte om den kommer samtidigt eller om den kommer senare. Asus.David vet nog mer om det..

Permalänk
Medlem

Jow jow låter bra det ;:) jag avvaktar för 460 modellen.. ska vara först att förboka en

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja det kommer en G53 med gtx460m(tyvärr) till hösten. Det kommer även en G73 med 460m, vet inte om den kommer samtidigt eller om den kommer senare. Asus.David vet nog mer om det..

Hur förhåller sig 400m klassen med 5870?
Känns som 460m potentiellt är lite svagare, eller?

Jag föredrar Nvidia kort själv så tänkte vänta med mitt laptopköp nu när 400 korten utanonserats.

Permalänk
Skrivet av TheWhaleHunter:

Hur förhåller sig 400m klassen med 5870?
Känns som 460m potentiellt är lite svagare, eller?

Jag föredrar Nvidia kort själv så tänkte vänta med mitt laptopköp nu när 400 korten utanonserats.

Ja 460m är inte i nivå med 5870m, det har pratats om ca 10% fördel till 5870m. gtx480m däremot är ca 10% snabbare än 5870m, ingen aning om det kommer dyka upp i G73, men har inte hört något om det. Det är dessutom svindyrt i nuläget, 5000kr dyrare än 5870 CF på notebookguru/deviltech.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Ja 460m är inte i nivå med 5870m, det har pratats om ca 10% fördel till 5870m. gtx480m däremot är ca 10% snabbare än 5870m, ingen aning om det kommer dyka upp i G73, men har inte hört något om det. Det är dessutom svindyrt i nuläget, 5000kr dyrare än 5870 CF på notebookguru/deviltech.

Ouch, man vill ju inte lägga ut såpass mycket deg på datorn.
Väntar på att en modell för runt 15k ska släppas igen. Försökte ju beställa en precis då man tog bort de två modellerna för 15k.

Om 460 är 10% långsammare, och 480 är 10% snabbare, kan man kanske anta att 470 blir likvärdig. Och då får man väll bara hoppas på ett shyst pris på den, om den ens kommer till G73an.

P.S. Ser G53an ut som G51an och G60an? För de värgrar jag överväga, sjukt fula datorer.

Permalänk
Skrivet av TheWhaleHunter:

Ouch, man vill ju inte lägga ut såpass mycket deg på datorn.
Väntar på att en modell för runt 15k ska släppas igen. Försökte ju beställa en precis då man tog bort de två modellerna för 15k.

Om 460 är 10% långsammare, och 480 är 10% snabbare, kan man kanske anta att 470 blir likvärdig. Och då får man väll bara hoppas på ett shyst pris på den, om den ens kommer till G73an.

P.S. Ser G53an ut som G51an och G60an? För de värgrar jag överväga, sjukt fula datorer.

Ja rimligtvis borde ju ligga mitt emellan, men har inte ens sett några förhandstester på det än.

Vet inte hur G53 ser ut, det är säkert ny design, hoppas dock att dom har lika bra kylning som G73. Kylningen är ju halva grejjen med G73, tex. MSI GX660 finns ju annars för 15k med "vanlig" kylning.

Det har vart ett väldigt hoppande bland olika G73 modeller, vet inte riktigt varför och om dom har bestämt sig för vilket sortiment dom ska ha nu.

[edit]

G53 verkar se ut som G73..

ASUS debuts 15.6-inch ROG G53 3D gaming laptop at Computex -- Engadget

Asus G53, the smaller version of the G73jh

Permalänk

Fan va shyst, en 15,6'' variant av G73an känns ganska intressant för mig, storleken har varit lite av ett problem för mig. Men som du säger, hoppas dom klarar av att ge den lika bra kylning.

Kommer den med 460 och en i7a för bra pris, och bra kylning så kan det nog absolut bli en sådan för min del. Även om 460 kanske är långsammare än 5870 så tycker jag den mindre skärmen gör en hel del för mig. Kan ju också hoppas på en Full HD, länken nämner bara "HD" så vitt jag kan se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWhaleHunter:

Fan va shyst, en 15,6'' variant av G73an känns ganska intressant för mig, storleken har varit lite av ett problem för mig. Men som du säger, hoppas dom klarar av att ge den lika bra kylning.

Kommer den med 460 och en i7a för bra pris, och bra kylning så kan det nog absolut bli en sådan för min del. Även om 460 kanske är långsammare än 5870 så tycker jag den mindre skärmen gör en hel del för mig. Kan ju också hoppas på en Full HD, länken nämner bara "HD" så vitt jag kan se.

Håller med där, har en 17" nu och G73an är 17,3" + att den är extra stor o fet pga kylningen.. känns lite mastigt..

en 15,6 vore perfekt! .. hoppas bara den inte blir för dyr.. hoppas på en modell med I5, räcker åt mig

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheWhaleHunter:

Ouch, man vill ju inte lägga ut såpass mycket deg på datorn.
Väntar på att en modell för runt 15k ska släppas igen. Försökte ju beställa en precis då man tog bort de två modellerna för 15k.

Om 460 är 10% långsammare, och 480 är 10% snabbare, kan man kanske anta att 470 blir likvärdig. Och då får man väll bara hoppas på ett shyst pris på den, om den ens kommer till G73an.

P.S. Ser G53an ut som G51an och G60an? För de värgrar jag överväga, sjukt fula datorer.

nej, G53 kommer ha samma design som G73 fast lite mindre då

Permalänk

Dom första testerna av gtx460m verkar ha dykt upp på notebookcheck, dock hittar jag ingen källa eller referens till testet.

Hur som, enligt testerna så ligger prestandan mkt nära 5870m, nån % efter bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Dom första testerna av gtx460m verkar ha dykt upp på notebookcheck, dock hittar jag ingen källa eller referens till testet.

Hur som, enligt testerna så ligger prestandan mkt nära 5870m, nån % efter bara.

Sweeeeeet .. SKYNDA ASUS NU FÖR FAN xD

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MasteraCe:

Sweeeeeet .. SKYNDA ASUS NU FÖR FAN xD

tog första order på G53jw den här veckan, uppskattningsvis landar de i svenska butiker om ~4-5 veckor

Permalänk

Verkar som att man kan få g53jw med i3 till och med. Ganska cool liten bärbar dator med bra kylning och säkert bra batteritid.

(Btw angående ram i g73, så klarar alla i7 moderkort upp till 32gb ram.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

Verkar som att man kan få g53jw med i3 till och med. Ganska cool liten bärbar dator med bra kylning och säkert bra batteritid.

(Btw angående ram i g73, så klarar alla i7 moderkort upp till 32gb ram.)

ja i praktiken, men Asus ger endast bara support på upp till 8GB. Så har jag de sagt

Permalänk

Vad tror ni en g53 kommer landa på i pris då? Har noll koll, men kan man hoppas på en g53 med i7 för runt 15 papp?

Permalänk
Skrivet av TheWhaleHunter:

Vad tror ni en g53 kommer landa på i pris då? Har noll koll, men kan man hoppas på en g53 med i7 för runt 15 papp?

Det låter rimligt, men vi får se

Permalänk
Medlem

Problem med G73JH-TY171V

Hej, ville höra mig för med andra som har erfarenhet av denna dator.

Jag har surfat lite på amerikanska forum och hittar mitt problem där men det verkar råda oklarheter om hur man ska lösa det samt hur man vet att det är samma problem folk beskriver, så...

Problemet jag har upptäckte jag när jag skulle installera Total war och därmed också steam. Steam börjar installeras men verkar inte kunna slutföras, det bara kraschar. Strax därefter låser sig hela datorn och jag blir tvungen att hålla in on/off-knappen för att stänga av datorn. För att få datorn i fugerande skick igen var jag tvungen att koppla ur nätverket så att inte steam försöker connecta, då låser den sig inte. Sedan har jag avinstallerat steam för att kunna använda datorn igen.

Förslagen från asus forum är att man ska avinstallera creatives drivrutiner. Verkar onödigt att göra detta om det inte löser problemet (verkar fungera för vissa och andra inte), någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wohin:

Hej, ville höra mig för med andra som har erfarenhet av denna dator.

Jag har surfat lite på amerikanska forum och hittar mitt problem där men det verkar råda oklarheter om hur man ska lösa det samt hur man vet att det är samma problem folk beskriver, så...

Problemet jag har upptäckte jag när jag skulle installera Total war och därmed också steam. Steam börjar installeras men verkar inte kunna slutföras, det bara kraschar. Strax därefter låser sig hela datorn och jag blir tvungen att hålla in on/off-knappen för att stänga av datorn. För att få datorn i fugerande skick igen var jag tvungen att koppla ur nätverket så att inte steam försöker connecta, då låser den sig inte. Sedan har jag avinstallerat steam för att kunna använda datorn igen.

Förslagen från asus forum är att man ska avinstallera creatives drivrutiner. Verkar onödigt att göra detta om det inte löser problemet (verkar fungera för vissa och andra inte), någon som har erfarenhet av detta?

Creative+steam brickar datorn så det är bara att ta bort. Det har jag fått göra...hur fan nu en Gamingdator inte kan fungera ihop med Steam, har inte hittat någon lösning än. Och känner jag ASUS rätt så kommer det aldrig komma någon heller.