Permalänk
Medlem

DIR-655 stabilitetsproblem

Hej!

Jag har problem med min nya DIR-655 och hoppas att någon här kanske har nåt tips.

Symptomet på mitt problem är att det plötsligt inte går att ansluta någonstans, varken på det interna nätet eller ut till internet. Det märkliga är att när detta händer så går det dock utmärkt att logga in som admin i webinterfacet på routern och därifrån starta om den. Dessutom så tappar normalt inte trådlösa klienter anslutningen till routern när detta händer, så jag brukar logga in på routern från min laptop och sen starta om routern via webinterfacet.

Jag sitter på en BBB 100 Mbps lina och det finns två trådanslutna stationära burkar, två 11n laptops samt en Wii och en telefon som ansluts till routern.

Problemet triggas av att den ena stationära burken kör sabnzbd och tankar från giganews eller bintube. Hastigheten som jag uppnår blir typiskt 10-11 MByte/s med ca 20-40 samtidiga uppkopplingar. Ibland håller sig nätet uppe längre och ibland kortare (ibland neråt 15 minuter), men förr eller senare dyker problemet upp.

Min DIR-655 är hårdvaruversion A5 enligt lappen undertill. Den usprungliga firmware var 1.21EU (som hävdade att det var hårdvaruversion A4). Efter att ha läst andra trådar här så bestämde jag mig för att prova med firmware 1.34NA också, men det gör ingen skillnad.

Min nästa ide är att nedgradera till 1.21 igen och sen prova med nyare EU firmware, men sen kom jag på att jag kanske kan få lite tips här på forumet

Allt tips mottages tacksamt!

PS. Som kuriosa kan nämnas att igår åkte min gamla WRT54GL upp igen. Med Tomato 1.28 speedmod firmware @ 240MHz så får jag ca 7 Mbyte/s i samma scenario och hittills verkar den stabil!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

då du installerat nyare firmware så antar jag att det är hårdvaran det strular med, överhettning eller damm. Om inte det fabriksfel/slitage?

utgår från att inställningarna i ruotern återställs till fabriks när man uppdaterar firmware

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem

Jag ställde in routern manuellt i 1.21. Innan uppgraderingen körde jag "factory reset" mha resetknappen på baksidan. Efter uppgraderingen ställde jag in routern manuellt igen. Överhettning kan det månne vara, men damm håller jag för osannolikt då routern är ca 1 månad gammal.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Min 655a går ner titt som tätt.. Helt värdelös pissrouter. Vi är inte de ända som har problem vill jag lova

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

har oxå en dir-655, funkade fint, hade en uptime på ca 1 månad åt gången.. nu får jag knappt 1 dag, notera att jag inte ändrat några inställningar eller mina surfvanor.. fattar inte vad som är grejen.

Permalänk

Testa slå av DNS Relay ställde till lite problem för mig. Värmen borde inte vara några större problem har haft min i ett trångt utrymme som är typ 40grader något år och har aldrig hängt sig men har en kass 8/1 lina. Kör med 1.21
Annars kan man väl testa stänga av SPI och QOS.

Permalänk
Medlem

Ska prova att stänga av DNS relay, men att behöva ställa in DNS manuellt i alla klienter känns ju inte helt ok. Anledningen till att jag provade firmware 1.34NA var att just DNS relay ska vara fixat i jänkarversionen (omnämns som fixat i 1.33NA).

QoS har jag haft avstängt hela tiden, men SPI har jag ingen koll på. DNS relay har varit på hela tiden.

Nu har jag iaf nedgraderat mha av downgrade-firmware och sen upp till 1.21EUb07 igen, så nu är routern tillbaka till orginalfirmware.

Frågan är om jag ska prova utan QoS, SPI och DNS relay på 1.21EUb07 eller 1.34EUb05 härnäst. Nåja, det får bli morgondagens test.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Man behöver inte ställa in DNS manuellt bara för man slår av DNS relay. DNS adresserna delas ut med DHCP men skillnaden är att routern inte kladdar med det utan den frågar dnsservern direkt.

Permalänk
Medlem

Klipper och klistrar vad jag skrev i en annan tråd angående just stabilitetsproblem med DIR-655:

"Börja med att göra en reset på router och modem. Du gör detta genom att hålla in "reset" knappen bak på routern i 5-10 sekunder med strömkabeln i. Observera att alla inställningar du kan tänkas ha gjort i routern kommer att återställas till default. Så har du gjort några specifika inställningar så som WLAN lösenord etc så är det bra om du kommer ihåg de innan du resetar. Du kan också spara hela din router konfiguration om du loggar in i routern och går till tools -> system, men jag tycker personligen att det är bättre att endast spara specifika inställningar ifall man har skulle ha råkat konfigurerat en inställning fel etc.

Avaktivera DNS relay. Logga in på routern, klicka på "setup" i översta menyn, klicka på "network settings" till vänster och bocka ur "Enable DNS relay".

Använd DHCP reservation. Samma sida i kontrollpanelen som ovan. Ticka i "Enable" under "Add DHCP reservation" och lägg sedan till alla trådbundna klienter i listan.

Gå till "Advanced" i topmenyn, klicka på "QOS engine" till vänster. Ticka i "Enable Traffic Shaping". Ticka ur "Automatic Uplink Speed". Fyll manuellt i "Manual Uplink Speed". Observera att det är upp hastigheten av din lina i kbps som du ska fylla i, blanda inte ihop det med kBps eller liknande då det är olika saker. Är du osäker så kan du klippa och klistra hastigheten ifrån "Measured Uplink Speed" (automatic uplink speed måste vara ibockat för att det ska stå något i den mätningen, du kan bocka i den sedan bocka av den igen när mätningen är gjord). Välj sedan manuellt "Connection type" beroende på din lina.

I rutan under ticka i "Enable QOS engine" och "Automatic classification".
"Dynamic Fragmentation" bör du ha ikryssat ifall din upload är lägre än 768 kbps. Är den högre än så så bör du ticka ur den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermaniii:

Man behöver inte ställa in DNS manuellt bara för man slår av DNS relay. DNS adresserna delas ut med DHCP men skillnaden är att routern inte kladdar med det utan den frågar dnsservern direkt.

Humm... Jag provade att slå av DNS relay och då fick jag inte några DNS inställningar hos klienterna. Fast jag har säkert kollrat bort mig själv. Ska prova det igen imorgon.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av spoj4n:

har oxå en dir-655, funkade fint, hade en uptime på ca 1 månad åt gången.. nu får jag knappt 1 dag, notera att jag inte ändrat några inställningar eller mina surfvanor.. fattar inte vad som är grejen.

Same shit here.
Löste det med att lämna tillbaka den hos mediemarkt... köpte ingen ny router..

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Har en DIR-655 och den går hur bra som helst, behöver aldrig starta om den eller nåt.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Har själv en DIR-655 och den går ner ibland. D-Link har verkligen gått ner sig.

Har nog inte haft en enda router som inte strulat. Ska snart bygga en egen. Orkar inte allt skräp som säljs dyrt. Har lagt ut 2000:- de senaste 2 åren på routrar.

mvh

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Har totalt haft 3 D-Link routrar och aldrig haft några problem med dom, förutom med den förra som var en DGL-4300. På den så dog WLAN:et så fort man belastade den lite för mycket, men det var först efter att jag haft den i drygt 3 år.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Hedersmedlem

Min 655a klarar ibland 5min ibland veckor utan omstart. Tråkigt är det iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Hej!
Jag har problem med min nya DIR-655 och hoppas att någon här kanske har nåt tips.

Har precis samma problem med min DIR-655. Det verkar som det hänger samman med antal TCP/UDP sessioner som den hanterar. Frågan äer vad man skall välja för router istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Har en DIR-655 och den går hur bra som helst, behöver aldrig starta om den eller nåt.

+1

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

Har en DIR-655 och den går hur bra som helst, behöver aldrig starta om den eller nåt.

Vad har du för lina? Vilken firmware kör du och hur har du ställt in den?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Samma frågor till dig också, dvs vad har du för lina, vilken fw kör du och hur har du ställt in den?

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Klipper och klistrar vad jag skrev i en annan tråd angående just stabilitetsproblem med DIR-655:
...

Jag ska prova att följa instruktionen till punkt och pricka när jag kommer hem ikväll. Dock förstår jag inte riktigt hur "DHCP reservation" ska inverka i det hela. Mina stationära burkar har statiska ip och konfigureras manuellt utanför DHCP serverns ip intervall.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem som TS. Uptime på typ 1,5 vecka i taget. Efter krångel med D-Links helvetessystem för support fick jag svar enligt nedan. Nu har den varit uppe sedan april (med undantag för några avstängningar av andra anledningar).

Citat:

Bäste D-link kund!

Testa med att updatera firmware med senaste versionen, lägger till länk för senaste firmware samt updateringsguide här nedan. Återkom ifall det ej hjälper.

ftp://dlinktemp:dlinktemp@194.117.170.198/Router/DIR-655/DIR6...

Instruktioner för uppdatering av mjukvaran på en DIR-router:

Observera att man inte får göra uppgradering av firmware över en trådlös förbindelse, då routern kan förstöras

Logga in på routerns webbgränssnitt genom att skriva 192.168.0.1 i datorns webbläsare. Logga in med:
Användarnamn: admin
Lösenord finns ej så lämna rutan tom. Klicka på Log in.
Välj sedan fliken TOOLS och länken Firmware till vänster.
Under Firmware Upgrade väljer du att klicka på knappen BLÄDDRA och bläddra fram till bin filen ni laddat ner ,markera filen och klicka på öppna.
Klicka sedan på UPLOAD för att påbörja uppdateringen av routern.
Efter en genomförd uppdatering behöver man göra en resett på routern.
Detta sker genom att trycka in resettknappen på routern (återhittas på bakpanelen). Knappen skall hållas intryckt i minst 10 sec.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Samma frågor till dig också, dvs vad har du för lina, vilken fw kör du och hur har du ställt in den?

Telia adsl 8/1
FW 1.11EU
DNS RELAY ON
QOS ON
SPI ON
ANTI SPOOF CHECKING ON
UPnP ON
WAN PORT SPEED AUTO
MULTICAST STREAM OFF

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem

Händer exakt samma sak här, inte direkt så att det händer om jag använder den hårt med 1000 anslutningar utan det kan hända om jag sitter och spelar t.ex.

Permalänk
Medlem

Sitter precis och testkör, med så hög last som jag kan få till, dvs typ 40-45 samtidiga connections och ca 11Mbyte/s in.

Det jag gjort är (utifrån firware 1.21EUb07).

1. Loggat in på routern, sen återställt fabriksinställningar (Tools->System->Restore To Factory Default), startat om routern.
2. När routern var igång så tryckte jag in och höll resetknappen intryckt i 15 sekunder.
Ovanstående var för att försäkra mig om att allt var nollställt innan jag började.

3. Loggat in på routern och uppgradrat firmware till 1.34EUb05 (finns på ftp.dlink.de)
4. När routern startade om så repeterade jag punk 1 & 2 för att säkerställa att allt var fabriksinställt för den nya mjukvaran.

Sen medan jag skrev det här så strulade routerjäveln igen...

I princip har jag följt roxarns instruktioner ovan, dock med undantag för "DHCP reservation" eftersom dom stationära datorerna kör med statiska IP adresser.

När routern strulade nu så höll jag på att glutta runt i webinterfacet, så det kan ju tänkas att det jag hittade på nåt. Hur som haver så nollställde jag precis loggen igen så nu håller jag tummarna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem

Firmware Version : 1.20, 2008/07/31
Connection Up Time : 62 Day 12 Hour 58 Min 17 Sec

Funkar kalasfint på min 100/10 lina, 1.20 är den firmware som lirar bäst för mig. Hårdvaruversion A2. Har aldrig behövt köra reset knappen mellan firmware uppgraderingar/nedgraderingar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vad har du för lina? Vilken firmware kör du och hur har du ställt in den?

1.21EU och sitter på 100mbit BBB Maxar linan utan problem Har inte ändrat så många inställningar på den, mest bara öppnat några portar. DHCP är på osv.
Har totalt 6 enheter anslutna till min: "Huvud-datorn", en server, PS3, X360, Wii och en HTC Desire.
PS3, Wii och Desiren kör jag trådlöst, resten med sladd.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raptor:

1.21EU och sitter på 100mbit BBB Maxar linan utan problem Har inte ändrat så många inställningar på den, mest bara öppnat några portar. DHCP är på osv.
Har totalt 6 enheter anslutna till min: "Huvud-datorn", en server, PS3, X360, Wii och en HTC Desire.
PS3, Wii och Desiren kör jag trådlöst, resten med sladd.

Jag har inte heller några problem att maxa linan, dock så skiter det sig efter en stunds maxande. Eller, så upplever jag det iaf, men det kanske är nåt annat som triggar att det skiter sig.

Nåja jag ska lasta ner routern rejält nu och om problemen kommer tillbaka så får Mediamarkt byta ut den.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag har inte heller några problem att maxa linan, dock så skiter det sig efter en stunds maxande. Eller, så upplever jag det iaf, men det kanske är nåt annat som triggar att det skiter sig.

Nåja jag ska lasta ner routern rejält nu och om problemen kommer tillbaka så får Mediamarkt byta ut den.

Vart har du routern? Tänkte om det kanske kan bero på att den blir för varm? Själv har jag min uppsatt på väggen helt öppet, så den sitter väldigt luftigt och blir knappt ljummen.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

jag har skräproutern från Comhem, dyker så fort den blir överansträngd. Torrent samtidigt med spelande är därför inte aktuellt. Men eftersom denna även är mitt modem så är det knepigt att komma runt problemet :-/

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Under em och kvällen har jag försökt lasta ner routern och provocera fram felet, men det har verkat stabilt.

Sen när jag höll på att tanka till min stationära och fick för mig att se ett videoklipp på min laptop. Videoklippet fanns utdelat på samma stationära burk. Smack! Där kom felet...

Så fort jag tankar till min stationära och samtidigt skyfflar data från den till min laptop så verkar eländet starta. Efter det ha inträffat så kan jag som jag tidigare sagt logga in på routern och kolla runt (och starta om). T.ex. så kan jag kolla i loggen, men märkligt nog så hänger sig allt om jag försöker spara loggen till min laptop. Däremot funkar ju klippa & klistra...

Här är ett udrag ur loggen från senaste testet där den höll sig igång i drygt 6 minuter:
[INFO] Wed Sep 22 23:13:14 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:13:07 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:13:02 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:12:58 2010 Above message repeated 1 times
[INFO] Wed Sep 22 23:12:56 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:12:51 2010 Above message repeated 1 times
[INFO] Wed Sep 22 23:12:32 2010 Wireless link is up
[INFO] Wed Sep 22 23:12:07 2010 Wireless link is down
[INFO] Wed Sep 22 23:12:07 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:12:07 2010 Disconnect all stations
[INFO] Wed Sep 22 23:12:07 2010 All Wireless shut down
[INFO] Wed Sep 22 23:12:05 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:11:55 2010 Wireless restart
[INFO] Wed Sep 22 23:06:46 2010 Wireless link is up

Denna gång provade jag med Qos, SPI och det mesta skiten avstängt, men det gjorde ingen skillnad...

Jag tror det lutar åt att jag lämnar tillbaka routern. Måste man ha kvar orginalkartongen för det? Jag har kvitto och inkråmet från kartongen, men själva lådan är väck...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"