Permalänk
Medlem

Hur kraftfull är PS3?

Hur kraftfull är PS3 jämförelse med en PC? Många säger att Uncharted 2: Among Thives inte skulle funka till speciellt många datorer. Hur kraftfull dator måste man ha för att kommma upp till PS3 spelprestanda?

PLAYSTATION 3 (PS3) Specifications and Details

Visa signatur

Intel Core i7@ 2,8 GHz | Geforce GTX 260 1,8GB| 6144MB RAM DDR3 | Win7 64-bit |

Permalänk

Googla PS3 bench eller liknande?

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

PS3 jämfört med hårdvaran i en modern PC är ju lika efter som PS3 är gammal. Dvs 4 år?
Allt handlar ju om optimeringen, alla speltillverkare är så förbannat konsolkåta att PC-spelen blir skit, finns massor med trådar om detta så mer behöver jag inte skriva.

Permalänk
Medlem

Console Wars Round 4: Xbox 360 Vs. PS3-TechnoBuffalo

Förklarar förenklat hårdvaran och hur kapabel den är.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Både xbox 360 och ps3 har väldigt föråldrade grafikkretsar idag. cpu'erna funkar väl men som sagt, det krävs hårt arbete då varken xbox'ens xenon eller ps3'ans Cell BE är ens i närheten av en vanlig x86 cpu.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Testpilot

PS3:ans uppbyggnad skiljer sig väldigt mycket från en PC så det är svårt att jämföra dessa rakt av. Att Uncharted 2 inte funkar på PC beror på att det är kodat för PS3:an och ingen annan plattform. PS3:an processor (CELL) består av en huvudprocessor (PPE) och sex hjälpprocessorer (SPE) vilket en vanlig PC inte gör, att utveckla till de båda plattformarna skiljer sig således markant.

I extramaterialet till Uncharted 2 förklarar utvecklarna att de lyckats lägga ut mer av bildbehandligen på SPE:ern istället för att belasta den relativt klena GPU:n, i en PC gör man inget i grafikväg på processorn utan låter grafikkortet sköta det då grafikkort på datorer är mycket kraftfullare och bättre lämpade för den typen av beräkningar än processorn.

Man skulle kunna göra ett spel som är lika snyggt som Uncharted 2 till PC men det skulle behövas kodas på ett helt annat sätt ända från grunden. Spelets motor jobbar med att dela upp alla beräkningar i småjobb som sen delas ut på SPE:erna som kör dessa parallellt, småjobben kombineras sen ihop för att skapa slutresultatet i form av fysik, grafik och allt annat. Det här är inget som skulle funka på en PC då en PC helt enkelt inte jobbar på det sättet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core i7@ 2,8 GHz | Geforce GTX 260 1,8GB| 6144MB RAM DDR3 | Win7 64-bit |

Permalänk
Skrivet av Fredmannen:

PS3 jämfört med hårdvaran i en modern PC är ju lika efter som PS3 är gammal. Dvs 4 år?
Allt handlar ju om optimeringen, alla speltillverkare är så förbannat konsolkåta att PC-spelen blir skit, finns massor med trådar om detta så mer behöver jag inte skriva.

Ja och det är därför spelen till konsol är så pinsamt dyra.. Borde vara olagligt egentligen....

Permalänk
Medlem

Why the PlayStation 3 owns the PC in F@H PS3 har lite över tre gånger så många TFLOPS än en Windows dator, men sen vet jag inte hur de har lyckats räkna ut det där. Och jag orkar inte läsa ALLT i texten heller. xD Inte nu iaf-.

Visa signatur

Cooler Master Scout | Två st GTX 260 | 4 GB ram 1066 MHz | Corsair 650w | AMD Phenom II x4 940 | Asus M4N72-E | Windows 7 Pro | BenQ 24" LCD G2412HD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tiggerkpl:

Ja och det är därför spelen till konsol är så pinsamt dyra.. Borde vara olagligt egentligen....

Under SNES:ens glansdagar så var standardpriset på ett nytt spel typ 700:-, och vissa (Donkey Kong Country t ex) låg standard på 900:- (tänk att detta var 1994 års valutanivå också). N64 hade också en del dyra spel. När PlayStation kom så spikades nypriset ganska övergripande på 500:-. Så det har varit värre, bara det jag tänkte säga

Det dyraste jag köpt nytt har varit Final Fantasy 6, importerat från USA. Inkl adapter och frakt och alles så gick det nog på 1100:-, också detta 1994-1995 någon gång. Donkey Kong Country fick jag i julklapp, så det slapp jag iaf betala själv.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd

även ps3 optimerade spel såsom gta 4 funkade fint med i7(de första versionerna tills det blev optimerat för mer cache minne etc)

ps3 har en processor som är kraftfull i förhållande till inköpspriset, en nackdel av det hela är att det är ett helveta att koda till ps3, ps3 är dock ingen höjdare när det kommer till grafikkortet.

min dator totalspöar ps3 när det kommer till prestanda. glöm inte bort följande
-merparten av alla ps3 spel körs i 720p, att köra i fullHD är nämligen 2.25 gånger så krävande.
-de drar ofta in på effekter som är viktiga för helhetsintrycket, ofta kör de med låga grafikinställningar.
-även om ps3:ans processor verkar kraftfull när det kommer till antalet MHZ så är processorn väldigt ineffektiv.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

även ps3 optimerade spel såsom gta 4 funkade fint med i7(de första versionerna tills det blev optimerat för mer cache minne etc)

ps3 har en processor som är kraftfull i förhållande till inköpspriset, en nackdel av det hela är att det är ett helveta att koda till ps3, ps3 är dock ingen höjdare när det kommer till grafikkortet.

min dator totalspöar ps3 när det kommer till prestanda. glöm inte bort följande
-merparten av alla ps3 spel körs i 720p, att köra i fullHD är nämligen 2.25 gånger så krävande.
-de drar ofta in på effekter som är viktiga för helhetsintrycket, ofta kör de med låga grafikinställningar.
-även om ps3:ans processor verkar kraftfull när det kommer till antalet MHZ så är processorn väldigt ineffektiv.

PS3 optimerade spel och du nämner GTA IV. Spelet är utvecklat för XBOX360, och sedan portat till PS3 och PC. Det fungerar föv pinsamt dåligt på PS3, även 360 har problem men inte som PS3an när det kommer till GTA IV.

Samt ditt uttalande om att processorn är ineffektiv stämmer väl inte heller, eftersom PS3an är mycket svårare att koda spel på då det kommer till multiplattformar. De har lika mycket tid som PC, 360, Wii etc. Därför blir oftast spelen på PS3 av lite sämre prestanda. Time is money! Money is everything!
Var bara tvungen att poängtera detta!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

-merparten av alla ps3 spel körs i 720p, att köra i fullHD är nämligen 2.25 gånger så krävande.

Tänkte bara tillägga att spelen renderas i mycket lägre upplösning, typ 640p eller lägre beroende på spel men sedan skalas till 720p och 1080p. Hade vart ganska häftigt om 1080p hade faktiskt renderats i 1080p men hårdvaran klarar inte av det.

Visa signatur

Stationär: Intel i5 2500k, Corsair 8GB, XFX HD6870, Fractal Design Core 3000 Svart. Steelseries 6G V2, Ikari.
Bärbar: Lenovo x121e

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eckim:

Samt ditt uttalande om att processorn är ineffektiv stämmer väl inte heller, eftersom PS3an är mycket svårare att koda spel på då det kommer till multiplattformar.

processorn är ineffektiv jämfört med processorer till PC. samtidigt är processorn ändå kraftfull till priset.

fast grafikkortet till ps3 är som påpekat ingen höjdare då de flesta spel renderas i wii upplösning för att skalas upp till hd 720p.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Skrivet av adolf512:

även ps3 optimerade spel såsom gta 4 funkade fint med i7(de första versionerna tills det blev optimerat för mer cache minne etc)

ps3 har en processor som är kraftfull i förhållande till inköpspriset, en nackdel av det hela är att det är ett helveta att koda till ps3, ps3 är dock ingen höjdare när det kommer till grafikkortet.

min dator totalspöar ps3 när det kommer till prestanda. glöm inte bort följande
-merparten av alla ps3 spel körs i 720p, att köra i fullHD är nämligen 2.25 gånger så krävande.
-de drar ofta in på effekter som är viktiga för helhetsintrycket, ofta kör de med låga grafikinställningar.
-även om ps3:ans processor verkar kraftfull när det kommer till antalet MHZ så är processorn väldigt ineffektiv.

Nej din dator total spöar inte en ps3 när det kommer till prestanda. Ta bara en sådan sak som att mäta "flops" en i7 mot ps3 cell.

According to intel (http://www.intel.com/support/process.../cs-023143.htm)

i7-965: 51.20 GFLOPS
i7-940: 46.88 GFLOPS
i7-920: 42.56 GFLOPS

Sen har vi ps3

2007, October: about $0.20 per GFLOPS with the cheapest retail Sony PS3 console, at US$400, that runs at a claimed 2 teraFLOPS; these figures represent the processing power of the GPU. The seven CPUs run collectively at a lower 218 GFLOPS.[18]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morbid Angel:

Nej din dator total spöar inte en ps3 när det kommer till prestanda. Ta bara en sådan sak som att mäta "flops" en i7 mot ps3 cell.

According to intel (http://www.intel.com/support/process.../cs-023143.htm)

i7-965: 51.20 GFLOPS
i7-940: 46.88 GFLOPS
i7-920: 42.56 GFLOPS

Sen har vi ps3

2007, October: about $0.20 per GFLOPS with the cheapest retail Sony PS3 console, at US$400, that runs at a claimed 2 teraFLOPS; these figures represent the processing power of the GPU. The seven CPUs run collectively at a lower 218 GFLOPS.[18]

nu har jag inte i7 utan amd phenom II c3 BE. nu är det inte nödvändigtvis att högre flops betyder högre prestanda. min processor har väl snäppet högre potential än ps3:ans cell processor, däremot är ps3:ans grafikkort inget att hänga i granen

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av adolf512:

nu har jag inte i7 utan amd phenom II c3 BE. nu är det inte nödvändigtvis att högre flops betyder högre prestanda. min processor har väl snäppet högre potential än ps3:ans cell processor, däremot är ps3:ans grafikkort inget att hänga i granen

Därför bör du läsa:

Skrivet av hunden:

PS3:ans uppbyggnad skiljer sig väldigt mycket från en PC så det är svårt att jämföra dessa rakt av. Att Uncharted 2 inte funkar på PC beror på att det är kodat för PS3:an och ingen annan plattform. PS3:an processor (CELL) består av en huvudprocessor (PPE) och sex hjälpprocessorer (SPE) vilket en vanlig PC inte gör, att utveckla till de båda plattformarna skiljer sig således markant.

I extramaterialet till Uncharted 2 förklarar utvecklarna att de lyckats lägga ut mer av bildbehandligen på SPE:ern istället för att belasta den relativt klena GPU:n, i en PC gör man inget i grafikväg på processorn utan låter grafikkortet sköta det då grafikkort på datorer är mycket kraftfullare och bättre lämpade för den typen av beräkningar än processorn.

Man skulle kunna göra ett spel som är lika snyggt som Uncharted 2 till PC men det skulle behövas kodas på ett helt annat sätt ända från grunden. Spelets motor jobbar med att dela upp alla beräkningar i småjobb som sen delas ut på SPE:erna som kör dessa parallellt, småjobben kombineras sen ihop för att skapa slutresultatet i form av fysik, grafik och allt annat. Det här är inget som skulle funka på en PC då en PC helt enkelt inte jobbar på det sättet.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av adolf512:

nu har jag inte i7 utan amd phenom II c3 BE. nu är det inte nödvändigtvis att högre flops betyder högre prestanda. min processor har väl snäppet högre potential än ps3:ans cell processor, däremot är ps3:ans grafikkort inget att hänga i granen

En 965 på 4ghz har strax under 50 teraflops.

Flops är ett sätt att mäta prestanda jo.

Skulle ju underlätta för alla användare här om du tog reda på informationen du skriver stämmer innan du postar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

PS3:ans uppbyggnad skiljer sig väldigt mycket från en PC så det är svårt att jämföra dessa rakt av. Att Uncharted 2 inte funkar på PC beror på att det är kodat för PS3:an och ingen annan plattform. PS3:an processor (CELL) består av en huvudprocessor (PPE) och sex hjälpprocessorer (SPE) vilket en vanlig PC inte gör, att utveckla till de båda plattformarna skiljer sig således markant.

I extramaterialet till Uncharted 2 förklarar utvecklarna att de lyckats lägga ut mer av bildbehandligen på SPE:ern istället för att belasta den relativt klena GPU:n, i en PC gör man inget i grafikväg på processorn utan låter grafikkortet sköta det då grafikkort på datorer är mycket kraftfullare och bättre lämpade för den typen av beräkningar än processorn.

Man skulle kunna göra ett spel som är lika snyggt som Uncharted 2 till PC men det skulle behövas kodas på ett helt annat sätt ända från grunden. Spelets motor jobbar med att dela upp alla beräkningar i småjobb som sen delas ut på SPE:erna som kör dessa parallellt, småjobben kombineras sen ihop för att skapa slutresultatet i form av fysik, grafik och allt annat. Det här är inget som skulle funka på en PC då en PC helt enkelt inte jobbar på det sättet.

Där satt den! Bra förklarat. Om vi nu har fem år kvar av ps3:ans livslängd tror jag verkligen att utvecklarna kan mastra cell och leverera riktigt bra grejer.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Flops är ett sätt att mäta prestanda jo.

Alltså rätt att det är ett sätt att mäta prestanda, men det är inte ett sätt att direkt jämföra prestanda mellan olika typer av hårdvara som försöker göra samma saker.
Se typ ett ati 5870 som på pappret gör 2.7Tflops jämfört med en gtx480s 1.3, men inte alls är 2ggr snabbare på att rendera skit.
(Samtidigt är båda dom pinsamt mycket snabbare än ps3ans gpu och dess 2Tflop värde som någon påstod här, den gpun som i princip är ett smart integrerat 7800gtx)

Permalänk
Skrivet av flexm:

Alltså rätt att det är ett sätt att mäta prestanda, men det är inte ett sätt att direkt jämföra prestanda mellan olika typer av hårdvara som försöker göra samma saker.
Se typ ett ati 5870 som på pappret gör 2.7Tflops jämfört med en gtx480s 1.3, men inte alls är 2ggr snabbare på att rendera skit.
(Samtidigt är båda dom pinsamt mycket snabbare än ps3ans gpu och dess 2Tflop värde som någon påstod här, den gpun som i princip är ett smart integrerat 7800gtx)

Det var inte meningen att någon skulle mäta olika typer av hårdvara utan det var CPU vs CPU. Det var först nu som du drog in annan hårdvara i det hela.

Permalänk
Medlem

På stängd hårdvara kan du optimera till döds, det är en del av hemligheten med prestandan. Sen är ramminnet väldigt snabbt och spu:erna kan nå det nästan helt utan kötid och oberoende av varandra. Kraften går att dela upp på flera olika sätt så att inget flaskar, nackdelen är ju att det tar tid för programerarna att lära sig det. Och att kod skriven så är svår att konvertera.
Fördelarna däremot är ju att spel som görs till PS3 enbart får kräma musten ur hårdvaran. På en PC går det inte att optimera så, vilket gör att du måste ha mycket dyrare hårdvara för att kunna jämföra slutresultatet.

Nästa generation konsoller kommer också se klena ut jämfört med entusiastdatorerna, men de kommer ändå att prestera i 5 år utan att skillnaden märks av för mycket, till glädje för konsumenterna. Optimering av slutna system, det är oslagbart när det kommer till pris/prestanda...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Morbid Angel:

Flops är ett sätt att mäta prestanda jo.

1 - har jag skrivit något annat?
2 - jag tror du har läst svaret du fick av en annan användare om att flops ändå inte är ett optimalt sätt att mäta prestanda.

Visa signatur

dator: amd phenom 965 C3 3616mhz. gigabyte 5850 @ 826MHZ. 4 GB xms3 ram 9-7-7-20. Gigabyte GA-790XTA-UD4. corsair TX 650W 80+. benq 2222hdl. logitech s220 speakers. 640GB Western Digital Caviar Blue SATA II. logitech. Logitech Deluxe 250 Keyboard Svart OEM.
os: genuine windows 7 ULTIMATE 64 bit + alla viktiga updateringar
Mobil: htc desire HD + telia max 25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morbid Angel:

Det var inte meningen att någon skulle mäta olika typer av hårdvara utan det var CPU vs CPU. Det var först nu som du drog in annan hårdvara i det hela.

Hoj, det verkar som du missförstod min post, låt mig förtydliga:
Att jämföra flops ger inte alltid så relevanta resultat när du jämför två helt olika arkitekturer, tex Cell (ppu+spu:s) mot x86.

Låt mig illustrera detta genom att snacka om två olika GPU-arkitekturer vilka har testats i identiska benchmarks.
Radeon 5870 sägs kunna göra 2.7Tflops, jämfört med GTX 480s påstådda 1.3Tflops. Tittar man enbart på antalet påstådda flyttalsoperationer så borde 5870 vara DUBBELT så snabb, trots detta presterar 480 bättre i nästan alla tester.

Alltså, att jämföra flops ger ingen tydlig bild av faktisk prestanda även när du jämför "samma typ av hårdvara".

Permalänk
Medlem

Vi datorspelare får det lilla skräpet som blir över för att tillverkarna ska få in det lilla extra efter den stora konsol releasen.
Snabb port i bästa fall inbyggt benchmark och så tror dom att alla PC-spelare blir nöjda.
För det lägger vi massvis med pengar pga att man vill kunna "maxa" hit och dit med konstant 60fps.
Löjligt? Javisst, men ack så kul och spännande!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Där satt den! Bra förklarat. Om vi nu har fem år kvar av ps3:ans livslängd tror jag verkligen att utvecklarna kan mastra cell och leverera riktigt bra grejer.

hms 5 år till... då kommer den haft en livslängd på 10 år. Borde det inte komma en ny konsol lite tidigare än så må'n tro?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

hms 5 år till... då kommer den haft en livslängd på 10 år. Borde det inte komma en ny konsol lite tidigare än så må'n tro?

Jo det borde det. Ryktas om att PS4 kommer bara vara en vidareutveckling av PS3an
Men det är ju bara lösa rykten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Jo det borde det. Ryktas om att PS4 kommer bara vara en vidareutveckling av PS3an
Men det är ju bara lösa rykten.

Jadu, vi får se om de väljer att fortsätta med Cell eller vanlig multithreading. På den tiden som PS3 utvecklades så var det ju fortfarande singlecore processorer som gällde för datorer :-S
För oss som gärna startar upp ett spel på datorn kan man ju alltid hoppas på att de väljer att byta.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Vi får se, såklart att main inte avslöjar för tidigt när man släpper nästa gen, men många tror ju på en förlängd genration. Kinekt och Move samt 3d ska hålla liv i maskinerna ett tag till. Jag tror knappast att nästa gen kommer innan 2012. Möjligtvis Wii 2, som kan dyka upp efter 3DS någon gång. Troligast 2012. Man har ju sålt maskinerna till förlustpris, så att man senasre ska kunna tjäna på tillbehör och mjukvara. Tiden för att börja tjäna rejäla pengar på exempelvis 360 är här. Cash-in perioden vill man dra ut på så länge det går.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asaska:

Vi får se, såklart att main inte avslöjar för tidigt när man släpper nästa gen, men många tror ju på en förlängd genration. Kinekt och Move samt 3d ska hålla liv i maskinerna ett tag till. Jag tror knappast att nästa gen kommer innan 2012. Möjligtvis Wii 2, som kan dyka upp efter 3DS någon gång. Troligast 2012. Man har ju sålt maskinerna till förlustpris, så att man senasre ska kunna tjäna på tillbehör och mjukvara. Tiden för att börja tjäna rejäla pengar på exempelvis 360 är här. Cash-in perioden vill man dra ut på så länge det går.

2013 skulle jag tro. Sony och MS har alltid kommit ut med info långt innan dom släpper sina maskiner. Snart är det 2011 och tror inte dom kan utveckla en ny maskin på 1 år.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken