Hjälp med överklockning av GTX 480

Permalänk

Hjälp med överklockning av GTX 480

Hej, jag är en nybörjarare på överklockning och behöver rådgivning.
Jag har laddat hem MSI Afterburner, men jag vet inte hur mkt jag vågar klocka?

Lite speccs
Asus GTX 480
i7 930 2.8ghz
corsair 650w nätaggregat

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvartsen:

Hej, jag är en nybörjarare på överklockning och behöver rådgivning.
Jag har laddat hem MSI Afterburner, men jag vet inte hur mkt jag vågar klocka?

Lite speccs
Asus GTX 480
i7 930 2.8ghz
corsair 650w nätaggregat

Tacksam för hjälp!

Hallå!

Är själv ganska mycket nybörjare, men jag kan dela med mig av det jag lärt mig hittils

Du kan börja med att sakta höja Core clocken (låt afterburner ställa in shaderclocken själv), tills du hittar en någorlunda bra frekvens som inte buggar för mycket (börja med ~30 MHz per ändring) och finjustera det sista med ungefär 5-10 MHz. Glöm inte att ställa in fläkten!!

Du kan kontrollerna att grafikkortet fungerar felfritt genom att använda t ex Unigine emellan ändringarna och se om det buggar (t ex flimmrande objekt eller skuggor). Ibland kan du t o m få en bluescreen och datorn startas om. Försök att ha som mål att inte ha några flimmrande objekt, skuggor eller effekter över huvud taget.

Sedan kan du ställa in Memory clocken och använda dig av samma metod som innan (viktigt att inte ändra memory och core clocken samtidigt, då du inte vet vad som buggar om det går fel).

Jag personligen har inte rört Core voltagen så mycket, då det är större risk att skada grafikkortet vid sådana justeringar. (du låser upp Core volten i settings)

OBS håll koll på temperaturen (absolut max 95 skulle jag säga) och tänk på att det alltid finns risk för att skada grafikkortet

Den konfigurationen som jag brukar köra på är
800 MHz Core clock
2000 Mhz Memory clock

Lycka till!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem

Nice setup ni har där, lite nyfiken bara, vad får er att klocka dessa monster?

Vad jag vet krossar 480 allt motstånd utom Metro 2033 i de absolut högsta inställningarna?

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinjed:

Vad jag vet krossar 480 allt motstånd utom Metro 2033 i de absolut högsta inställningarna?

Tackar!

För min del är det för att jag ska skaffa nvidia 3d vision, vilket kommer att sänka min fps med ungefär hälften av vad jag hört

Lite kul att pilla lite också för att se hur mycket det går att pressa ur det

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Skrivet av Shinjed:

Jag spelade Mafia II, och jag hade lite fps problem. Låg runt 39fps om jag maxadade allt med phsycs.

Och tack för hjälpen!