Permalänk
Hedersmedlem

Lackade precis ur järnet påspelhelvetet... Gick in i depån som ledare på Catalunya, inne på depårakan blir jag omkörd i stort sett av en halvt osynlig bil... hur fan då!? Jag låg ju på Pit Limiter!!! Sen när stoppet, som var snabbt är över, blir jag stående i ytterligare 12 sekunder för "att det inte fanns plats" när det var gott om plats för mig att smita ut före de endra bilarna.... gick från först till sist i stort sett på mitt depåstopp (som förövrigt var bra!)!?

I övrigt älskar jag spelet men va fan säger jag bara!? Sånt här blir jag fruktansvärt trött på!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Låter som dom har tvingat fram funktioner i f1 utgående från grid/ dirt och verkar inte ha klurat ut allt :S
Hoppas dom fixar det ni nämner annars är det ju kasst...

Inte för att jag har stött på problem, men det lär man väll göra förr eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Lackade precis ur järnet påspelhelvetet... Gick in i depån som ledare på Catalunya, inne på depårakan blir jag omkörd i stort sett av en halvt osynlig bil... hur fan då!? Jag låg ju på Pit Limiter!!! Sen när stoppet, som var snabbt är över, blir jag stående i ytterligare 12 sekunder för "att det inte fanns plats" när det var gott om plats för mig att smita ut före de endra bilarna.... gick från först till sist i stort sett på mitt depåstopp (som förövrigt var bra!)!?

I övrigt älskar jag spelet men va fan säger jag bara!? Sånt här blir jag fruktansvärt trött på!

Det där kommer att fortsätta hända, särskilt om du kör i ett kass team som har sitt bås längst ned på pitlane. Du får ställa om vilket varv du ska gå i depå under race strategy så blir det bättre. Eller ja, samma skit men färre bilar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Riktigt sugigt, men som tur e finns det ju positiva sidor med spelet också. Behövs bara en liten patch som fixar alla buggar!

Shanghai e gruvligt jobbig säger jag bara! Näst sista hårnålen e fan assvår att svänga in i, antar att bilen min e för understyrd. Saknar att kunna ändra styrradien.

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TheJerk:

Det där kommer att fortsätta hända, särskilt om du kör i ett kass team som har sitt bås längst ned på pitlane. Du får ställa om vilket varv du ska gå i depå under race strategy så blir det bättre. Eller ja, samma skit men färre bilar.

Så kan det nog tyvärr vara =/ får se till att bli signad av ett nytt team illa kvickt. Dock är jag fortfarande sjukt konfunderad över hur jag kunde bli omkörd inne i Pit Lane när jag lår i 99km/h.

Skrivet av Lasermannen:

Riktigt sugigt, men som tur e finns det ju positiva sidor med spelet också. Behövs bara en liten patch som fixar alla buggar!

Shanghai e gruvligt jobbig säger jag bara! Näst sista hårnålen e fan assvår att svänga in i, antar att bilen min e för understyrd. Saknar att kunna ändra styrradien.

Vänta bara till Catalunya, sista chikanen vet jag inte hur många gånger jag snurrat i :S

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Vänta bara till Catalunya, sista chikanen vet jag inte hur många gånger jag snurrat i :S

Haha, då är jag inte ensam alltså. Fruktansvärd sväng

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasermannen:

Riktigt sugigt, men som tur e finns det ju positiva sidor med spelet också. Behövs bara en liten patch som fixar alla buggar!

Shanghai e gruvligt jobbig säger jag bara! Näst sista hårnålen e fan assvår att svänga in i, antar att bilen min e för understyrd. Saknar att kunna ändra styrradien.

Patch är på gång enligt CM's forum rep. Väldigt löst hållen info dock, varken innehåll eller tid. Status nu är att de gick igenom feedback.

Finns fler sådana kurvor som är livsviktiga att klara. Du kan fixa detta genom att göra bilen snabbare vid turn in. Flytta viketn lite framåt, öka toe in och styva upp främre krängningshämmaren. Jag lovar att du kommer att märka skillnad.

Skrivet av vargeEEEEn:

Så kan det nog tyvärr vara =/ får se till att bli signad av ett nytt team illa kvickt. Dock är jag fortfarande sjukt konfunderad över hur jag kunde bli omkörd inne i Pit Lane när jag lår i 99km/h.

Vänta bara till Catalunya, sista chikanen vet jag inte hur många gånger jag snurrat i :S

Nej, det är en bugg i ordets rätta bemärkelse. men det hade inte spelat någon roll, din pit crew hade inte släppt ut dig ändå så du måste pitta när det är få bilar inne.

Ja, den chikanen är sjukt jobbig. Man förlorar alltid tid där för man måste ta det lugnt om man inte ska snurra. Jag tar höjd där och styr in sen rullar jag genom den helt rakt (utan gaspådrag), styr upp på andra sidan och SEN gaspådrag. Man förlorar en eller en halv sekund men det är det värt jämfört med att snurra.

Körde det loppet igår och Algesuari vann 14 sekunder före Alonso eftersom han struntade i att gå i depå.. :S

Edit: Senaste gissningen från Codemasters angående Save Data Corruption är att man kan undvika detta genom att aldrig avbryta racehelgen direkt från eller under en träning då man kan låsa upp uppgraderingar. Alltså inte quit to paddock från meny, via ingenjör eller liknande. Påbörja alltid kvalificeringen innan du loggar ut. Buggen kan också hända om man blir diskad under träningen t.ex. Kan inte intyga att detta fungerar men nu vet vi iaf vad de själva säger att man ska undvika.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Nån annan som har problem med securom och skivan? Får byta läsare varje gång jag ska starta spelet, det går och starta en gång sen så kan den helt plötsligt inte läsa skivan längre... tills jag byter läsare igen... Suck...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Inne på mina andra säsong nu. Bara fyra lopp kvar och har blivit signad med Red Bull till nästa säsong.
Inga problem med de buggar som nämnts hitills.
Tycker att spelet är bra i stort.
Mina kritik ligger kanske i att jag inte är tillräckligt bra på att köra men jag har grymt svårt i långsamma kurvor att hitta ett läge där jag accelererar lika fort som AI. Kvartsgas, halvgas eller en växel högre är metoder jag testat men inget funkar utan att jag målar svarta streck i asfalten eller inte kommer iväg speciellt fort. Även om det inte är mycket gummi jag lägger så blir jag ändå irriterad då AI kan flyga ur kurvor som jag själv får köra med ägg under gaspedalen igenom.
Någon som upplever samma sak?
Är det bara jag eller är det fler som har detta problem?

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arsonist:

Inne på mina andra säsong nu. Bara fyra lopp kvar och har blivit signad med Red Bull till nästa säsong.
Inga problem med de buggar som nämnts hitills.
Tycker att spelet är bra i stort.
Mina kritik ligger kanske i att jag inte är tillräckligt bra på att köra men jag har grymt svårt i långsamma kurvor att hitta ett läge där jag accelererar lika fort som AI. Kvartsgas, halvgas eller en växel högre är metoder jag testat men inget funkar utan att jag målar svarta streck i asfalten eller inte kommer iväg speciellt fort. Även om det inte är mycket gummi jag lägger så blir jag ändå irriterad då AI kan flyga ur kurvor som jag själv får köra med ägg under gaspedalen igenom.
Någon som upplever samma sak?
Är det bara jag eller är det fler som har detta problem?

Förstår vad du menar. Man kan få lite mer traction genom settings men generellt är man rökt vid acc ut ur långsamma kurvor, ja.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

Är det någon som sett någon av de andra bilarna krascha? Jag har iof inte spelat så där överdrivet många race men jag har aldrig sett datorn göra minsta touch (förutom då jag varit orsaken) Nu är jag inte på jakt efter något demolition derby men i F1 händer det ibland incidenter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loranga:

Är det någon som sett någon av de andra bilarna krascha? Jag har iof inte spelat så där överdrivet många race men jag har aldrig sett datorn göra minsta touch (förutom då jag varit orsaken) Nu är jag inte på jakt efter något demolition derby men i F1 händer det ibland incidenter.

Har sett flertal ordentliga smällar med skräp som legat tvärs över banan, det är inte så speciellt ofta men när det smäller, smäller det rejält

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

wohoo, det va ingen dålig lista dom spikat upp på codemasters forum :S hoppas dom fixar buggarna så småning om, samt lägger till/ändrar till det som skrivits för att få ett så bra spel som möjligt...

Permalänk
Medlem

Fick köra om Istanbuls GP igår eftersom datorn krashade min bil på väg ut ur depån innan jag fick tillbaka kontrollen... Nästa gång gick det bättre dock och vann med en bekväm 6 sekunders marginal till Alonso. Ganska roligt faktiskt hur vissa banor passar en bra medan andra inte alls, precis som för "riktiga" förare. På den banan var jag nere och tafsade på det verkliga banrekordet på kvalet, Monaco däremot ska vi inte tala om, fyyyy vilken jobbig bana. Var typ 4-5 sekunder långsammare än banrekordet på bästa varvet och över det generellt

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem

Kul att Vettel vann på Hungaroring för att han aldrig gick in i depån... var ett torrt race dessutom och jag låg och putsade till tiderna på racets snabbaste tid varv efter varv.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Någon som vet om man kan stänga av voice chat i multiplayer?
Blir tokig på spanjorer som sitter och spelar musik, flåsar och hostar.

Visa signatur

Core i7 930@3.8 ghz, Prolimatech Megahalems, 2x5870 CF, 12 GB Corsair Vengeance, Corsair TX 850 W, Asus P6T SE, Dell
U2711, W7 Ultimate 64.

Permalänk

Någon som vet om Codemasters äns gått ut och bekräftat dessa buggar och medger att det ska fixas?

Trots att jag tokgillar spelet och gameplay'et så pallar jag inte starta skiten igen, jag har fått nog av depåbuggen samt AI som skippar depåstopp. Testar inte tillverkarna sina spel nu för tiden innan retail?
Det känns som detta verkar drabba vart och annat spel nu för tiden.

Victoria 2 t ex som jag sett fram emot väldigt länge, det går inte ens att spela framåt 1900-talet i spelet för rebeller spawnar överallt.

Det är sånna uppenbara saker som vilken människa som helst upplever vid första spelningen...
Visst kan man förstå att det finns småbuggar som blir patchade, men GAMEBREAKERS ska väl fan inte slippra förbi till retail?

Back to rFactor!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Någon som vet om Codemasters äns gått ut och bekräftat dessa buggar och medger att det ska fixas?

Trots att jag tokgillar spelet och gameplay'et så pallar jag inte starta skiten igen, jag har fått nog av depåbuggen samt AI som skippar depåstopp. Testar inte tillverkarna sina spel nu för tiden innan retail?
Det känns som detta verkar drabba vart och annat spel nu för tiden.

Victoria 2 t ex som jag sett fram emot väldigt länge, det går inte ens att spela framåt 1900-talet i spelet för rebeller spawnar överallt.

Det är sånna uppenbara saker som vilken människa som helst upplever vid första spelningen...
Visst kan man förstå att det finns småbuggar som blir patchade, men GAMEBREAKERS ska väl fan inte slippra förbi till retail?

Back to rFactor!

Har också retat ihjäl mig som kanske syns ovan. Buggtrå¨den har jag länkat till ovan vill jag minnas. Länkar även in dessa:

[All] F1 2010 Patch News - Codemasters Forums

[All] Corrupted Saved Game - Potential Workaround - Codemasters Forums

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka. Körkänslan är bra och inramningen på karriären är också ett trevligt inslag. Tycker dock att det finns på tok för många buggar, både som man upplevt själv och som man läst om och bara väntar på att ska drabba en själv.
Känns lite sådär, och jag håller med föregående talare att man kan verkligen undra vilken kvalitetskontroll de har innan de släpper ett spel för retail.
Nu får vi väl hoppas att de löser alla buggar med en patch.

Kvarstår också vid att tycka att det är för lätt/orealistiskt.
Har AI-difficulty på legend samt alla hjälpmedel utom automatisk växellåda avstängda.
Anledningen till automatisk växling är att den ena paddlen på ratten är kass och fastnar i intryckt läge.
Ska se om jag kan plocka isär och rengöra eller något så jag kan köra manuellt men det är jag ganska van vid så det borde inte orsaka några bekymmer.
Har kört en del GTR/GTR2, rFactor och diverse F1-spel och skulle vilja kalla mig själv för knappt medioker när det gäller bilspel.
Har kört 2 race nu i karriärsläget. Det första i Bahrain, en bana jag aldrig kört på innan, kvalade jag in som 2:a och vann loppet med ganska stor marginal. Givetvis med någon timmes träning innan.
Det andra racet i Melbourne, tog jag poleposition men blev nerflyttad fem platser pga fortkörning i pit-lane, slutade tvåa i loppet efter att ha snurrat åtminstone en gång samt gjort diverse mindre misstag.

Detta i en Toro Rosso, ett team som ska vara underlägset de stora stallen som Mclaren, Ferrari, Red Bull, Mercedes mm.
Jag hade tyckt det var skitkul om man de första säsongerna fick ligga och harva i mitten av fältet och verkligen kämpa för poäng när man sitter i en underlägsen bil, för att senare i karriären när man får en bättre styrning kunna vara med och konkurrera om pallplatserna.
Nu vinner man redan i ett B-stall, tvivlar på att det blir svårare när man sitter i en Mclaren.
Som sagt, jag är inte ens särskilt bra om man jämför med duktiga simracers.
Majoriteten av er ungdomar är säkert bättre än en "gubbe" som mig själv :).
Ni måste ju också ha reagerat på den dåliga utmaningen?!

Jag är kanske för nördig med att det ska vara troget verkligheten eftersom jag är genuint F1-intresserad.

Var tvungen att gå in & kolla en extra gång och visst AI-difficulty står på legend :|.
Kanske är det en bugg att trots att man valt den svåraste svårighetsgraden så är det ändå easymode?

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om det där med svårigheten, det skapar ett dilemma. Jag kör på samma svårighetsgrad som ovanstående, dvs Legend AI och alla hjälpmedel off utom växling. Jag har redan säkrat vinst i VM trots att det återstår fem lopp, och det i en Force India. Har kontrakt med Ferrari till nästa säsong. Som det sagts, hur svårt kommer det vara att vinna i en Ferrari om det gick hyfsat lätt i en Force India? Det är klart att det dyker upp utmaningar. Suzuka i ösregn utan traction controll är ganska knivig att navigera snabbt. Och visst har man spunnit och kommit både 10 och 15, men generellt vinner jag och annars två eller trea. Och fortfarande - nästa säsong känns lite meningslös.

Och någon bugg är det inte fråga om att den skulle vara på easy fast man har satt den till legend, det är bara att kolla hur AI varvar banorna, på kvalet är de ofta någon sekund från de verkliga banrekorden bara.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Och någon bugg är det inte fråga om att den skulle vara på easy fast man har satt den till legend, det är bara att kolla hur AI varvar banorna, på kvalet är de ofta någon sekund från de verkliga banrekorden bara.

Det var ju lite snack om att AI:n i F1 2010 är påhittad så fort den kommer utanför din bils vy. Dvs, den simulerar inte de andra bilarna i verkliga varv utan det är egentligen spökbilar som man kör mot som dyker upp när man kan se dem. Tråden är dock låst på Codemasters forum. Har inte köpt spelet än själv, då jag haft fullt upp med Civ V och andra spel men det blir framöver (förhoppningsvis kanske de har en fin patch släppt då också).

F1 2010 Fans Suspect Race Time Tom-Foolery - Voodoo Extreme

Permalänk

Skönt att man inte är ensam om att uppleva det för lätt iaf, kanske fixar de till det med någon patch. Tänker mest att om det är som Buio skriver att AI:n "simuleras" när man inte har de inom synfältet så kanske något blir fel i den simuleringen. De försvinner ju utom synfält i samband med depåstopp t.ex.
Ni som också upplever det som lätt, kör ni också med ratt?
Har fått för mig att de som tycker det är svårt kör med handkontroll eller ännu värre tangentbord, och de som upplever det som för lätt kör med ratt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MclarenII:

Ni som också upplever det som lätt, kör ni också med ratt?

Yepp, ratt och all assist av.

Permalänk
Medlem

Också ratt här. Jag tycker fortfarande att det är utmanande på så sätt att man måste ligga på. Men som sagt, dominera vm med en force india, nä då är det för lätt.

Angående det där med simulerade bilar vet jag inte hur det är, däremot är jag ganska säker på att de i vart fall inte korresponderar helt med vad man ser. När jag körde Singapore's GP sist så låg Algesuari framför mig under hela mitt kvalvarv. Eftersom han höll avståndet och till och med drog ifrån lite så laddade jag på för allt jag hade (det brukar ju inte vara ett bra tecken). Blev ganska förvånad när jag körde in det varvet på 1.43.xxx, dvs två sekunder under varvrekordet IRL, samtidigt som Algesuari på just nämnda varv var fem sekunder långsammare. Han var som sagt i blickfånget hela varvet.

Just nu har jag vant mig vid de flesta buggarna, men en stör ihjäl mig. När man varit i depå ibland så hänger sig gasreglaget när man ska ut så man får köra hela depårakan i 40 km/h. Inte bara fram till hastighetsbegränsningen utan hela vägen fram till banan. Man blir ju ohjälpligt sist, spelar ingen roll hur mycket man ledde med innan.

Edit: Har precis börjat en säsong för Ferrari... Alltså herrej-vlar vilken raket det är! Toppfarten är väl sådär men accelerationen och ffa bromsarna!

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

De har postat ett svar angående AI kommentarerna tidigare;
[All] AI Issues Response - Codemasters Forums

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk kan tycka att det här är ett OK spel...

F1 Challenge eller helst rFactor med CDTP mods: där har vi bra F1. Codemasters är ren dynga med en av de sämsta (och inkorrekt) setupmöjligheter. Högre krängningshämmare bak ger mer traction??? VA?! Snacka om helt idiotisk fysikmotor.

Som sagt, det här inget bra spel överhuvudtaget.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Förstår inte hur folk kan tycka att det här är ett OK spel...

F1 Challenge eller helst rFactor med CDTP mods: där har vi bra F1. Codemasters är ren dynga med en av de sämsta (och inkorrekt) setupmöjligheter. Högre krängningshämmare bak ger mer traction??? VA?! Snacka om helt idiotisk fysikmotor.

Som sagt, det här inget bra spel överhuvudtaget.

Nu har du fått saker och ting om bakfoten lilla vän.

F1 2010 är just ett spel.

rFactor är en simulering.

Jag gillar F1 2010 för att det är en bra balans mellan arkad och simulation, det är ingen tungrodd simulator men heller ingen Need For Speed arkadig version. Jag tycker det är mer irriterande med rFactor där några snubbar sitter i en källar och hackar ihop fula grejer utan F1 känsla (då pratar jag om atmosfär och dylikt, inte köregenskaper)

Att köra Spa i ösregn med en stor skärm och kameran ovanför hjälmen är en magisk upplevelse i F1 2010.

Vill man känna asfalten så är det ju roligare och köra gokart eller dylikt eller åka och se på ett F1 lopp live

Permalänk
Medlem
Skrivet av TinMann:

Förstår inte hur folk kan tycka att det här är ett OK spel...

F1 Challenge eller helst rFactor med CDTP mods: där har vi bra F1. Codemasters är ren dynga med en av de sämsta (och inkorrekt) setupmöjligheter. Högre krängningshämmare bak ger mer traction??? VA?! Snacka om helt idiotisk fysikmotor.

Som sagt, det här inget bra spel överhuvudtaget.

rfactor är översimulerat där f1-moddarna b har lika mycket grepp på bilarna som en dåligt tunad driftbil. Nej tack.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Tjena folket!
Spelar F1 med min Logitech Driving Force GT. Köpte spelet igår och tycker det är riktigt kul. Har dock ett riktigt störigt problem. I första tävlingen (kommer inte ihåg namnet), hänger sig spelet och programmet slutar svara så jag måste stänga ner det via aktivitetshanteraren. Det är på samma ställe varje gång! Allting flyter på riktigt bra fram tills man kör ut ur depån och själva racet ska börja (qualification funkar skitbra), när det ska ladda och den saken uppe i högra hörnet börja snurra hänger det sig. Jag har prövat att starta om spelet, göra ny profil, ny karriär och installera om spelet. Någon som har något förslag på hur jag kan lösa det här?
Har en bra rigg med 1055t och 460 SLI så det är inte problemet..

Permalänk
Medlem

Vet inte om ni har hört det men bilarna på banan representerar inte resultaten de får. Alla tider som visas etc är inte bilarna som kör på banan.

Alla bilar man ser i spelet är fake så att säga. Bilarnas varv spelar ingen roll eftersom de är inte knutna till tiderna. Det helt enkelt att när du kör så kör du med AI som bara skall vara där för syns skull och inte göra riktiga varv.

Tycker det är riktigt synd.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.