Permalänk
Medlem

WNDR3700 + DreamBox

Hej!

Hade tidigare DreamBoxen kopplad via ett Xyzel modem som följde med från BBB. Köpte sedan igår en WNDR3700 router, men när jag koppla in DreamBoxen fungera den inte. Alla andra datorer i nätverket fungerar dock som de skall.

DreamBoxen får även ett IP av nya routern och det går att pinga boxen, men får ingen video/ljud. Så fort jag lägger tillbaka gamla Zyxel routern och den delar ut en IP till boxen så fungerar den direkt och man kan se vilka kanaler man vill.

Boxen är inställd på DHCP läge, och bägge routrarna är inställda att agera DHCP-server (Har såklart bara en kopplad åt gången).

Vad är det som kan göra att WNDR3700 inte vill fungera helt med DreamBoxen?

Tack!

EDIT: Testade koppla dreamboxen direkt till fiberuttaget, fungerade inte. Koppla då tillbaka medföljade Zyxel router, och det fungerar direkt...

Permalänk
Vila i frid

Det finns tre vägar att gå. Sätt dreambox i DMZ eller aktivera uPnP i routern (om din dreambox kör med en uPnP moddad image) eller gör det manuellt dreambox port forwarding - Google Search

Permalänk
Medlem

varför dmz el upnp?, dreamboxen behöver väl bara comunicera utåt på port 2000(2001) som är standard, kan naturligtvis vara bytt

Visa signatur

meep meep

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns tre vägar att gå. Sätt dreambox i DMZ eller aktivera uPnP i routern (om din dreambox kör med en uPnP moddad image) eller gör det manuellt dreambox port forwarding - Google Search

Testa alla 3 metoderna, ingen fungera tillsammans med WNDR3700.

Skrivet av ditx:

varför dmz el upnp?, dreamboxen behöver väl bara comunicera utåt på port 2000(2001) som är standard, kan naturligtvis vara bytt

Testa vidarebefordra port 2000, fungerade inte heller.

Permalänk
Vila i frid

Använd t.ex. Wireshark och analysera trafiken på ditt nät om du vill komma vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Använd t.ex. Wireshark och analysera trafiken på ditt nät om du vill komma vidare.

Ok, vet inte exakt vad det är jag ska leta efter dock.

Någon som kan förklara varför dreamboxen inte fungerar då den är direkt kopplad till fiberuttaget, men fungerar då den är kopplad via medföljande Zyxel router från BBB? Visst jag köper att man kanske måste konfigurera något på den nya routern innan dreamboxen fungerar, men varför ska den då inte fungera direkt via fiberuttaget?