Installera Windows 7 från USB

Permalänk

alltid bra med guidgalleri Kommer nog uppskattas av många.

Visa signatur

| Dell u2311h | Antec 300 | Intel i5 760 @3.5GHz | Corsair 4GB 1600MHz XMS3 | Gigabyte GA-H55M-UD2H | Gigabyte GTX 460 1GB | Corsair VX 550W | 2 x Samsung Spinp F3 1TB | | 1 x Samsung Spinp F3 2TB |

Permalänk

Perfekt tajming Fick nämligen hem en tablet-pc utan dvd i onsdags, som jag tänkte blåsa på all sketen mjukvara som hänger med typ nästa vecka. Satt och diskuterade detta med installation via usb på jobbet igår. Så detta kom väldigt lägligt! Skall testas på måndag

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Bra guide, men jag har ett förslag till en kompletterande guide.
En mer omfattande guide om hur man bantar ner, optimerar och automatiserar installationer av Windows XP och uppåt (läs nLite, vLite. 7customizer med flera). Sett att det finns några guider på forumet som är alldeles utmärkta men denna genre av mjukvara uppdateras relativt fort så en mer aktuell version vore inte fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Man kan köpa Windows 7 via Microsoft Store(https://emea.microsoftstore.com/europe/en-US/) och då kan man välja att ladda ner en ISO-fil, på direkten.

Visa signatur

TiHi

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Fjanterifjant:

Bra guide, men jag har ett förslag till en kompletterande guide.
En mer omfattande guide om hur man bantar ner, optimerar och automatiserar installationer av Windows XP och uppåt (läs nLite, vLite. 7customizer med flera). Sett att det finns några guider på forumet som är alldeles utmärkta men denna genre av mjukvara uppdateras relativt fort så en mer aktuell version vore inte fel.

Automatiserad XP/Server2003 och "allt annat gammalt skit" Installation: winnt.sif
Vista/7 - Server 2008/R2: autounattended.xml

Bara det ger mycket om man vill leta:)

Nu kanske du visste det, men finns andra som inte vet.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Andreas D:

Är det någon som tycker någonting är oklart så är det bara att säga till, vi uppdaterar med fler instruktioner. Svårt att veta var man ska dra gränsen.

Komplettera med Microsofts egna verktyg Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help så funkar det i 99 fall av 100 med ett enda program utan att behöva använda flera andra verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Komplettera med Microsofts egna verktyg Microsoft Store: Windows 7 USB/DVD Download Tool Help så funkar det i 99 fall av 100 med ett enda program utan att behöva använda flera andra verktyg.

Har du ens läst guiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3rixon:

Tack för en trevlig guide Sweclockers

Vill däremot dela med mig av en annan metod som jag använt mig av i ett par år både privat och i jobbet och aldrig haft problem med (Drygt 50st installationer på olika system) som kan vara lite snabbare och smidigare i många fall.

Se till att ha en dator med minst Windows Vista (Och DVD läsare om du har ditt nya Windows på DVD)

Se till att ha UDB stickan du vill installera ifrån isatt i datorn
Öppna cmd () och kör dessa kommandon:

DISKPART
LIST DISK (Här visas din dators Diskenheter)
SELECT DISK X (Ange numret på din USB sticka som X)
CLEAN
CREATE PARTITION PRIMARY
SELECT PARTITION 1
ACTIVE
FORMAT FS=NTFS QUICK
ASSIGN

Kopiera nu över alla filer från din Windows DVD till ditt USB minne och klart! bara att boota med och installera, Hoppas det hjälper någon

Tack, tänkte föreslå detta själv men du sparade mig ett par minuter
Har använt ovanstående metod på en hel hög datorer jag också. Min filosofi är att låta bli att installera program för att ta hand om saker som enkelt kan fixas själv med OS:ets egna verktyg.

Permalänk
Avstängd

Undrar vilket usb minne ni rekommenderar? jag vill såklart ha den snabbaste. Men jag tänker på en Corsair 8GB Flash Survivor . Pågrund av att den är vatten säker och sånt. PLus jag kommer ha den på min nyckelring så jag har den med mig hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar helt klart WinToFlash. Inget knussel alls. Dessutom så tror jag den stora prestandavinsten vid installation från USB-minne inte är överföringshastigheten i sig utan den enorma skillnaden i söktid från en DVD-skiva.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

usb går snabbare,

varför göra det krångligt?

stoppa i cd/dvd skivan i läsaren
plugga i usb minnet
formatera usb minnet som startdisket
koppiera alla filer från cd/dvd skivan till usb minnet

sen är det bara o välja usb minnet när man bootar, f12 är väll ganska vanligt för det har jag för mig

detta har funkat för mig rätt många gånger nu på olika usb minnen o datorer, första gången provade jag på min mp3 var inga problem då heller
xp var något krångligare har jag för mig

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Det är oftast delen där USB-minnet ska bli bootbart (formatera som startdiskett eller med Windows 7-verktyget) som folk missar.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X6 1090T Black Edition 3,2GHz | CPU-KYLARE: Zalman CNPS9500AM2 | MOBO: MSI 970A-G45 | CHASSI: Advance NeoXblade 8813B (Svart) | RAM: OCZ Gold XTC DDR3 PC15000/1866MHz CL10 LV 2x2GB + Corsair XMS3 DDR3 PC10666/1333MHz CL9 2x4GB -- totalt 12 GB | GPU: XFX Radeon HD5870 1GB | PSU: Cooler Master Real Power M620 620W | SSD: Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gramner:

Man använder band för seriöst backup, fast en disk har svårt för att krascha om den inte används men skivor blir oläsbara efter ett par år.

Det kanske man gör... Dock inte vanliga hemanvändare.
Skivor blir oläsbara efter ett par år? Bra skämt.
Försök inte verka vara påläst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk

om jag kommer ihåg rätt så är det 10år innan brända skivor börjar bli dåliga, men det beror själklart på hur dom förvaras o hur mkt dom används, tror det var här på swec för nåt år sen som det fanns nån tråd om det

köppta skivor håller nog väldigt länge men dom trycks ju

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av jonas_jj:

Har du ens läst guiden?

Oops my bad, det var listad sist på den artikelsidan. Den borde kanske vara listad först dvs enklast först och svårast sist.

Permalänk
Medlem

jag har aldrig installerat Windows 7 på min nya dator med skiva:) och jag har haft datorn 1 år nu. de programmet Windows 7 usb/dvd tool skrev sweclockers om precis när de kom för 1 år sen typ. skit bra program :).

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk

Nästa nivå

Någon som har nån bra guide på hur man gör sin egen distribution av Windows 7?
Där man fått med lite program också. När man väl installerat Windows vill man ju oftast ha in lite till typ Adobe reader, vlc, office, och alla uppdateringar.
/HEnrik

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Henrik.Anderson:

Någon som har nån bra guide på hur man gör sin egen distribution av Windows 7?
Där man fått med lite program också. När man väl installerat Windows vill man ju oftast ha in lite till typ Adobe reader, vlc, office, och alla uppdateringar.
/HEnrik

Finns ett bra program i utveckling på MDL Forum i deras MDL applikationsforum så ta en titt där:).
Annars kan du, där du konfigurerar och skriver in användarnamn trycka på shift+ctrl+F3 för att boota in i audit mode. Där kan du göra alla ändringar du vill och sen välja reboot eller shutdown, sen får du konfigurera användare och dina program finns installerade.

Edit: Ett alternativ är mkt enkla acronise true image.

Permalänk
Medlem

Finns ett enklare sätt!

Start->diskpart [Enter]
list disk
sel disk 1 (Är man osäker kan man kolla i disk manager vilket nummer din USB disk/sticka har)
clean
create par primary
sel par 1
act
format fs=ntfs
exit

Kopiera alla filer från Windows DVD'n till roten på stickan/disken.
Eller montera en ISO virtuellt och kopiera från den.

Klart

Nu kan du boota och installera från USB.

/D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daedra:

Start->diskpart [Enter]
list disk
sel disk 1 (Är man osäker kan man kolla i disk manager vilket nummer din USB disk/sticka har)
clean
create par primary
sel par 1
act
format fs=ntfs
exit

Kopiera alla filer från Windows DVD'n till roten på stickan/disken.
Eller montera en ISO virtuellt och kopiera från den.

Klart

Nu kan du boota och installera från USB.

/D

Missade att 3rixon redan svarat

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ till är att skapa en partition på HDDn som man lägger installations filerna på, så slipper man både USB och skivor. Jag har på min disk skapat en ca 5Gb stor partition "längs bak" på disken som man bara väljer att boota från när man ska installera om, funkar riktigt bra. Ända risken är att om disken total havererar så står man där utan installations filer.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

...och vi har valt ut en som vi tycker är bra för den är väldigt kompatibel mellan olika Windows-versioner...

Rätta mig om jag har fel! Betyder det att man kan installera Windows XP från ett USB-minne genom att använda Windows 7 USB/DVD Download Tool?

Permalänk
Medlem

GB

Hur många GB behöver man för VISTA/7

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Tack för den här guiden, om att installera Windows 7 från en USB-sticka, SweClockers - den kan kanske bli användbar för många personer i olika sammanhang.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Varför inte bara kopiera över skivan Fungerar klockrent varje gång man gjort installationer på jobb.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av L33tKr3w:

Hur många GB behöver man för VISTA/7

Hur menar du?

Installationsskivorna tar allt mellan 2.3 och 3GB medans windows och program etc kan ta upp mot 20-30..Beroende på of course.

Permalänk
Avstängd

För en gångs skull har Win-gänget gjort något bra.:) Men som den MacEntusiast jag är så finns det ett litet aber och det är att jag helst hade sett att man slapp överföra "hit och dit" från CD>USB, tänka på att special konfiguera. för att den ska funka.:P Jag vill ju ha något som funkar "Out of the box".;):D (Resonemanget bygger även på att man har en "dator nr. 2" för att kunna göra allt det där:P).

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av science_xt:

Någon som testat

Boot Multiple ISO from USB (MultiBoot USB) | USB Pen Drive Linux

Permalänk
Medlem

Själv kör man har man använt DISKPART-metoden som så många andra här. Å den usb stickan får ligga orörd då den är perfekt att ha om något krabbar. Bara stoppa in å fixa med cmd. Sen vill man ju inte gör detta varje gång man vill installera om datorn, å då är det bra att den finns till hands.

Skrivet av eXeem:

Asså skivor känns så jäkla 90 tal hoppas Microsoft fixar usb stickor från start till nästa operativ.
Eller varför inte bara licenser som man köper online.

Diskettenheten fanns också med ett bra tag för länge. Men så länga dikital media säljs i dvd-format så kommer det alltid finnas en dvd-läsare i min stationära. Och licenser kan redan köpas online.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade velat se att filmen ska fortsätta att rulla fast man byter sida..