Permalänk
Medlem

SiS 648 chipset eller i845G ?

Jag ska bygga en ny burk och funderar lite på vad jag ska ha i den.

Jag tänkte mig en P4 2.53 Ghz @ 533 , Samsung 512 MB DDR @ 333 Mhz och ett Asus P4S8X. (SiS 648 chipset)

Är det någon som har några synpunkter / idéer på SiS nya chipset som sägs vara snabbare än Intels i845G chipset och dessutom så klarar det 333 och 400 Mhz DDR, AGP 8x, Serial ATA.

Ett moderkort som jag i alla fall garanterat INTE kommer att köpa är Aopen's AX4G-Pro som inte klarar 333 Mhz minnen fast det säger så.

Permalänk
Hedersmedlem

NEJ, jag skulle inte välja Asus-kortet som trots att det ser intressant ut INTE verkar leva upp till sina löften. Det har rapporterats om mycket problem med kortet och få har lyckats klocka 533-processorer dåligt. JAg skulle inte heller välja i845G om jag inte MÅSTE ha ett kort idag och om jag skall klocka till 155fsb och mer. Har du inte så himla bråttom skulle jag vänta en månad sisådär och köpa ett Granite Bay-kort. Granite Bay kommer med bla stöd för "2-channel DDR SDRAM", S-ATA, ICH4 sydbrygga och därmed USB 2.0, ATA-100 och 32-bit 33MHz PCI. Särskilt intressant verkar Gigabyte GA-8INXP vara. MÅSTE du ha ett kort NU som ger dig bra minnesprestanda (för DDR SDRAM) och som klockar bra så skulle jag satsa på ABIT IT7 eller Asus P4S533 som båda erbjuder riktigt bra prestanda.

KAn du vänta ännu längre?

"DOCUMENTS SEEN the INQUIRER show that the SIS 655/963 Pentium 4 dual DDR 333 chipset is likely to be in volume production in November.
The chipset, which includes a 533MHz system bus and has an AGP 8X/4X interface, will support up to four DIMMs of unbuffered DDR memory at either 333 or 266 speeds, with a maximum density of 1GB per module.

Motherboards using the chipset will also support dual IDE ATA133/100/66, and USB 2.0, have six PCI masters, V90 modem support, have six sound channels, and support Firewire 1394a as well as integrated 10/100 LAN.

The dual memory controller has independent MA, MD and control signals for each channel, and each channel supports 128 bit mode, concurrent dual 64 bit mode, and legacy single 64 bit mode. There's auto configuration built in for DIMM combinations.

This auto configuration in 128 bit mode supports precisely the same size and type of memory modules on channel 0 and channel 1, but in 2 by 64 mode can support different sizes of modules.

It will also support three modules using 2 by 64 mode, apparently.

When four DIMMs are plugged in, the modules need to be exactly the same size and type on Channel 0 and on Channel 1.

SIS will claim that using PC2700, double memory bandwidth up to 5.4GB can be supported, while the AGP8X interface supports 2GB bandwidth."

Källa: www.theinquirer.net

Permalänk
Medlem

Jag är bara intresserad av ett stabilt moderkort med bra prestanda och inte överklockning.

Dessutom orkar jag inte vänta till November/December utan vill köpa nya prylar nu.

Enligt Tom's hardware så är SiS648 chipsetmoderkorten väldigt stabila och bra och jag föredrar det framför i845G eftersom det har SerialATA, AGP 8x och stöd för 333 Mhz DDR.

Så dåliga kan väl ändå inte asus vara ?

Permalänk

Nej. dom är stabila och bra. Balnd dom bästa men inte inom överklockning. =(

Permalänk
Medlem

Hur ligger det till med MSI på prestanda och, O/C?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag menar inte att P4S8X är ett dåligt kort utan hänvisar bara till vad andra sagt om kortet. Skulle vara intressant att prova och bilda sig en egen uppfattning men detta chipset hoppar jag nog över.
Besök Asusboards för mer läsning.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara omöjligt att hitta ett moderkort med i845G chipset eller SiS 648 som är "bra" enligt forum m.m

Jag har alltid kört Aopen förut och det har funkat skitbra men nu med deras Ax4Gpro så har de ballat ur helt... Jag har två polare som har testat 3 st av samma modell och alla strular och klarar inte av 333 mhz minnen ...

Å andra sidan säger folk att Asus är bra medans många säger att deras moderkort också strular.

Så med andra ord är det väldigt svårt att välja moderkort i djungeln "där ute".

Helst skulle jag vilja ha Asus P4S8x för alla funktioners skull och så...

Permalänk
Medlem

Köp det

Köp det och testa själv, det finns, som sagt, alltid folk som har problem med alla typer av moderkort. Mitt kort kommer i morgon